Tuossa itse etsiskelin foorumilta tietoa takapyörän laakerin vaihdosta mutta sitä ei kauheasti ollut, joten nyt jaan muille omaa tietoani laakerin vaihdosta.
Seuraava järjestys riippuu hieman työkaluista ja halusta miten tekee.
1. nosta auton takapää ilmaan
2. rengas pois
3. jarrusatulan 2 pulttia pois, (jarrulevyn kulumisen tunnistin piuha irti)
4. jarrusatula irtoaa levystä, laita se johonkin roikkumaan
5. irroita jarrulevyssä oleva kiinnitysruuvi
6. jarrulevy pois
7. siirry auton alle, avaa vetonivelen pultit 6 kpl M10 tähtiavain tarvitaan tähän.
8. (Vetoakseli) irtoaa, vedä se pois ja laita johonkin roikkumaan
9. ammu pulttipyssyllä auki 41mm mutteri joka näkyy äsken irti ottamasi kapistuksen alta (pidä kädellä kiini vastapuolesta, mutteri saattaa olla tiukassa mutta kyllä se lähtee!
10. koputtele vasaralla napa irti Huom. tässä vaiheessa kannattaa olla tarkkana että ei hakkaa navan kierteitä hajalle / napaa vinoksi, eli suotavaa olisi käyttää jotain kapistusta siihen välille... esim pultti tai vastaava... Napa ei välttämättä heti irtoa, koska laakerin toinen puoli on kiini navassa, eli saa lyödä vasaralla jonkin verran, riippuen miten jumissa laakeri on..
11. napa lähtee irti, navassa on kiini laakerin puolikas (itse rälläköin varovasti tämän MELKEIN poikki, eli en ihan, sitten vaan siihen joku ruuvari väliin ja hieman vasaraa siihen että rälläköity kohta halkeaa ja tämä osa antaa periksi sen verran että sen saa nätisti pyöritettyä pois.
12. Takapäässä on vielä laakerin runko kiini, poista laakerit,sokka ym härpäkkeet.
13. Koska ulosvetäjää minulla ei ollut niin kuumensin kaasulla laakerin runkoa.. muutamasata asteiseksi... sitten vaan joku iso (hylsy) itse käytin hylsyä joka juuri sopivasti sopi laakerin kuulien kuoppaan
14. Vasaroida saa..... ja kauan, tämä on melko jumissa, mutta se kyllä lähtee!!! MUISTA KUUMENTAA KUNNOLLA
15. Laakerin runko irtoaa
16. Puhdista navan ja laakerikuopan pinnat ja laita hieman rasvaa
17. irroita ehjästä laakerista se osa joka jäi aikaisemmin navan ympärille
18. prässää tämä osa napaan kiini
19. irroita myös laakerin toiselta puolelta sama osa
20. ota joku hylsy tai vastaava joka on laakerin ulkokuoren kokoinen ja aseta laakeri suoraan kuoppaan
21. hakkaa laakeri paikoilleen, älä osu kuuliin!! ja katso että sinne ei joudu hiekkaa yms...
22. uusi sokka kiini
23. Napa paikalleen, menee ihan painamalla..kokeile että se on kunnolla, tässä vaiheessa ei tarvitse vielä hermoilla mikäli napa heiluu.
24.laita laakerin toinen puoli nyt kiini (katso että tulee suoraan.
25. laita nyt osa nro.5 kohdalleen (http://www.realoem.com/bmw/diagrams/o/j/2.png)
26. pidä kädellä toiselta puolelta vastaan ja koputtele varovasti vasaralla
27. Kierteet alkavat lähestyä joten voit kiertää mutterin aluilleen, tämän jälkeen hakkaa vasaralla niin kauan kunnet olet saanut mutterin kokonaan kierteille
28. ammu pulttipyssyllä 41mm mutteri kiini, pidä kädellä vastaan toiselta puolelta
29. tarkasta nyt että onko mutteri varmasti tarpeeksi kireällä, heiluuko napa ? onko klappia ?? jos on niin kiristä lisää.
30. Sitten vaan mutterin pyörimisenesto nipsukka kiini
31. puhdista vetomekanismin pinta ja laita rasvaa väliin
32. kiristä vetoakselin 6 pulttia
sitten enään jarrulevy+jarrulevyn kiinitysruuvi ja satula + rengas
Näin tämä vaihdetaan siis "kotikonstein" mikäli muita ulosvetäjää / muita vaihtoehtoja ei ole.
En tiedä onko tämä oikea tai väärä tapa tehdä tämä, mutta minulla se ainakin toimi, ja laakeri on ehjänä paikallaan. aikaa meni n. 4,5h johtuen laakerin jumissaolosta. Eli kannattaa varata aikaa tähän hommaan.
BMW:lle on olemassa oma tietty ulosvetäjänsä, mutta se on taas eri juttu se
Seuraava järjestys riippuu hieman työkaluista ja halusta miten tekee.
1. nosta auton takapää ilmaan
2. rengas pois
3. jarrusatulan 2 pulttia pois, (jarrulevyn kulumisen tunnistin piuha irti)
4. jarrusatula irtoaa levystä, laita se johonkin roikkumaan
5. irroita jarrulevyssä oleva kiinnitysruuvi
6. jarrulevy pois
7. siirry auton alle, avaa vetonivelen pultit 6 kpl M10 tähtiavain tarvitaan tähän.
8. (Vetoakseli) irtoaa, vedä se pois ja laita johonkin roikkumaan
9. ammu pulttipyssyllä auki 41mm mutteri joka näkyy äsken irti ottamasi kapistuksen alta (pidä kädellä kiini vastapuolesta, mutteri saattaa olla tiukassa mutta kyllä se lähtee!
10. koputtele vasaralla napa irti Huom. tässä vaiheessa kannattaa olla tarkkana että ei hakkaa navan kierteitä hajalle / napaa vinoksi, eli suotavaa olisi käyttää jotain kapistusta siihen välille... esim pultti tai vastaava... Napa ei välttämättä heti irtoa, koska laakerin toinen puoli on kiini navassa, eli saa lyödä vasaralla jonkin verran, riippuen miten jumissa laakeri on..
11. napa lähtee irti, navassa on kiini laakerin puolikas (itse rälläköin varovasti tämän MELKEIN poikki, eli en ihan, sitten vaan siihen joku ruuvari väliin ja hieman vasaraa siihen että rälläköity kohta halkeaa ja tämä osa antaa periksi sen verran että sen saa nätisti pyöritettyä pois.
12. Takapäässä on vielä laakerin runko kiini, poista laakerit,sokka ym härpäkkeet.
13. Koska ulosvetäjää minulla ei ollut niin kuumensin kaasulla laakerin runkoa.. muutamasata asteiseksi... sitten vaan joku iso (hylsy) itse käytin hylsyä joka juuri sopivasti sopi laakerin kuulien kuoppaan
14. Vasaroida saa..... ja kauan, tämä on melko jumissa, mutta se kyllä lähtee!!! MUISTA KUUMENTAA KUNNOLLA
15. Laakerin runko irtoaa
16. Puhdista navan ja laakerikuopan pinnat ja laita hieman rasvaa
17. irroita ehjästä laakerista se osa joka jäi aikaisemmin navan ympärille
18. prässää tämä osa napaan kiini
19. irroita myös laakerin toiselta puolelta sama osa
20. ota joku hylsy tai vastaava joka on laakerin ulkokuoren kokoinen ja aseta laakeri suoraan kuoppaan
21. hakkaa laakeri paikoilleen, älä osu kuuliin!! ja katso että sinne ei joudu hiekkaa yms...
22. uusi sokka kiini
23. Napa paikalleen, menee ihan painamalla..kokeile että se on kunnolla, tässä vaiheessa ei tarvitse vielä hermoilla mikäli napa heiluu.
24.laita laakerin toinen puoli nyt kiini (katso että tulee suoraan.
25. laita nyt osa nro.5 kohdalleen (http://www.realoem.com/bmw/diagrams/o/j/2.png)
26. pidä kädellä toiselta puolelta vastaan ja koputtele varovasti vasaralla
27. Kierteet alkavat lähestyä joten voit kiertää mutterin aluilleen, tämän jälkeen hakkaa vasaralla niin kauan kunnet olet saanut mutterin kokonaan kierteille
28. ammu pulttipyssyllä 41mm mutteri kiini, pidä kädellä vastaan toiselta puolelta
29. tarkasta nyt että onko mutteri varmasti tarpeeksi kireällä, heiluuko napa ? onko klappia ?? jos on niin kiristä lisää.
30. Sitten vaan mutterin pyörimisenesto nipsukka kiini
31. puhdista vetomekanismin pinta ja laita rasvaa väliin
32. kiristä vetoakselin 6 pulttia
sitten enään jarrulevy+jarrulevyn kiinitysruuvi ja satula + rengas
Näin tämä vaihdetaan siis "kotikonstein" mikäli muita ulosvetäjää / muita vaihtoehtoja ei ole.
En tiedä onko tämä oikea tai väärä tapa tehdä tämä, mutta minulla se ainakin toimi, ja laakeri on ehjänä paikallaan. aikaa meni n. 4,5h johtuen laakerin jumissaolosta. Eli kannattaa varata aikaa tähän hommaan.
BMW:lle on olemassa oma tietty ulosvetäjänsä, mutta se on taas eri juttu se


Comment