Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 pyörän laakerin vaihto OHJE

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Soprano
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2003
    • 198

    E34 pyörän laakerin vaihto OHJE

    Tuossa itse etsiskelin foorumilta tietoa takapyörän laakerin vaihdosta mutta sitä ei kauheasti ollut, joten nyt jaan muille omaa tietoani laakerin vaihdosta.

    Seuraava järjestys riippuu hieman työkaluista ja halusta miten tekee.

    1. nosta auton takapää ilmaan
    2. rengas pois
    3. jarrusatulan 2 pulttia pois, (jarrulevyn kulumisen tunnistin piuha irti)
    4. jarrusatula irtoaa levystä, laita se johonkin roikkumaan
    5. irroita jarrulevyssä oleva kiinnitysruuvi
    6. jarrulevy pois
    7. siirry auton alle, avaa vetonivelen pultit 6 kpl M10 tähtiavain tarvitaan tähän.
    8. (Vetoakseli) irtoaa, vedä se pois ja laita johonkin roikkumaan
    9. ammu pulttipyssyllä auki 41mm mutteri joka näkyy äsken irti ottamasi kapistuksen alta (pidä kädellä kiini vastapuolesta, mutteri saattaa olla tiukassa mutta kyllä se lähtee!
    10. koputtele vasaralla napa irti Huom. tässä vaiheessa kannattaa olla tarkkana että ei hakkaa navan kierteitä hajalle / napaa vinoksi, eli suotavaa olisi käyttää jotain kapistusta siihen välille... esim pultti tai vastaava... Napa ei välttämättä heti irtoa, koska laakerin toinen puoli on kiini navassa, eli saa lyödä vasaralla jonkin verran, riippuen miten jumissa laakeri on..
    11. napa lähtee irti, navassa on kiini laakerin puolikas (itse rälläköin varovasti tämän MELKEIN poikki, eli en ihan, sitten vaan siihen joku ruuvari väliin ja hieman vasaraa siihen että rälläköity kohta halkeaa ja tämä osa antaa periksi sen verran että sen saa nätisti pyöritettyä pois.
    12. Takapäässä on vielä laakerin runko kiini, poista laakerit,sokka ym härpäkkeet.
    13. Koska ulosvetäjää minulla ei ollut niin kuumensin kaasulla laakerin runkoa.. muutamasata asteiseksi... sitten vaan joku iso (hylsy) itse käytin hylsyä joka juuri sopivasti sopi laakerin kuulien kuoppaan
    14. Vasaroida saa..... ja kauan, tämä on melko jumissa, mutta se kyllä lähtee!!! MUISTA KUUMENTAA KUNNOLLA
    15. Laakerin runko irtoaa
    16. Puhdista navan ja laakerikuopan pinnat ja laita hieman rasvaa
    17. irroita ehjästä laakerista se osa joka jäi aikaisemmin navan ympärille
    18. prässää tämä osa napaan kiini
    19. irroita myös laakerin toiselta puolelta sama osa
    20. ota joku hylsy tai vastaava joka on laakerin ulkokuoren kokoinen ja aseta laakeri suoraan kuoppaan
    21. hakkaa laakeri paikoilleen, älä osu kuuliin!! ja katso että sinne ei joudu hiekkaa yms...
    22. uusi sokka kiini
    23. Napa paikalleen, menee ihan painamalla..kokeile että se on kunnolla, tässä vaiheessa ei tarvitse vielä hermoilla mikäli napa heiluu.
    24.laita laakerin toinen puoli nyt kiini (katso että tulee suoraan.
    25. laita nyt osa nro.5 kohdalleen (http://www.realoem.com/bmw/diagrams/o/j/2.png)
    26. pidä kädellä toiselta puolelta vastaan ja koputtele varovasti vasaralla
    27. Kierteet alkavat lähestyä joten voit kiertää mutterin aluilleen, tämän jälkeen hakkaa vasaralla niin kauan kunnet olet saanut mutterin kokonaan kierteille
    28. ammu pulttipyssyllä 41mm mutteri kiini, pidä kädellä vastaan toiselta puolelta
    29. tarkasta nyt että onko mutteri varmasti tarpeeksi kireällä, heiluuko napa ? onko klappia ?? jos on niin kiristä lisää.
    30. Sitten vaan mutterin pyörimisenesto nipsukka kiini
    31. puhdista vetomekanismin pinta ja laita rasvaa väliin
    32. kiristä vetoakselin 6 pulttia
    sitten enään jarrulevy+jarrulevyn kiinitysruuvi ja satula + rengas

    Näin tämä vaihdetaan siis "kotikonstein" mikäli muita ulosvetäjää / muita vaihtoehtoja ei ole.
    En tiedä onko tämä oikea tai väärä tapa tehdä tämä, mutta minulla se ainakin toimi, ja laakeri on ehjänä paikallaan. aikaa meni n. 4,5h johtuen laakerin jumissaolosta. Eli kannattaa varata aikaa tähän hommaan.

    BMW:lle on olemassa oma tietty ulosvetäjänsä, mutta se on taas eri juttu se
    Se menee sit....
  • kuukankorpi
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2004
    • 634

    #2
    Ihan hyvät ohjeet.Tohon kohtaan 13/14 voisin lisätä,et jos on käytettävissä mig/tai vastaava hitsikone niin hitsaa laakerin runkoon koko mittaisen sauman niin se irtoo melkein itsekseen.

    Comment

    • Kore
      Bimmer Rookie
      • Jul 2005
      • 30
      • Lahti

      #3
      41mm mutteri

      Jostain syystä omassa takapäässä mutterin koko on 36mm. Ostin turhaan 41mm hylsyn. Mistä mahtaa olla kyse?

      Comment

      • Soprano
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2003
        • 198

        #4
        En osaa sanoa, itsellä 91/11 525i sedan
        Se menee sit....

        Comment

        • Latexi81
          BTCF Member
          • May 2005
          • 159
          • Seinäjoki

          #5
          Mistä ostit laakerin? Paljonko maksoi? Oliko "alkuperäinen" vai tarvike?

          Hyvän kuuloiset ohojeet!
          sigpic

          Comment

          • Soprano
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2003
            • 198

            #6
            Motonet 32.90€ muistaakseni, tarvike
            Se menee sit....

            Comment

            • nut
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 1613
              • Vaasa/Kauhajoki

              #7
              Todellakin, myös omassa 36 mm mutteri eli kahta kokoa taitaa löytyä. Ps. muistakaa ottaa se lukkolevy mutterin ympäriltä ensin pois, nimim. kokemusta on Kaverin kanssa kun vaihdettiin teimme paksusta kierretangosta ja parista laatan/putkenpätkästä ulosvetäjän, nopeuttaa hommaa huomattavasti vasaralla hakkaamiseen verrattuna jos sopivat romut nurkista löytyy, vaihtotyö noin 45 min kaksissa miehin poisluettuna ulosvetäjän rakennus.

              Ohjeista
              BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

              Comment

              • Salakka
                Bimmer Fanatic
                • May 2006
                • 359
                • Lappeenranta, PARAS OLLA !

                #8
                36 millinen se pultti mullakin...

                36 mm se napamutteri mullakin näköjään on... ('89 520i Sedan)

                Vaihtotyö vielä hakusessa, kun ei lähtenyt sovinnolla irti tuo ulkokehä
                edellisestä laakerista. Bemu pylly pystyssä pihamaalla jo toista päivää
                vain ja ainoastaan käsijarrukenkien vaihdossa, joka nyt venähti

                Repäsin jarrut auki ja kas kummaa pyöränlaakerikin vetelee viimeisiään,
                niinkuin todella paskat jarrukengätkin, taitaa mennä takalevytkin vaihtoon

                No elämä on ja laakeri + muut kilkkeet onkin jo hankittu...

                Huomenna tappelen loput laakerin jämät pois ja asentelen uutta osaa kaljan kera
                SoftRoader

                EX:iä USEITA niin bemareita kuin naisiakin...

                Comment

                • kauko-63
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2010
                  • 143
                  • vantaa

                  #9
                  vähä vanhaa aihetta tässä nostelen esille,mutta toi homma mulla on nyt kesken ja hyvät ohjeet noi on niiden mukaan olen mennyt,ainoastaan kohdat 17 ja 19 vähä arveluttaa kun uudesta laakerista pitäs purkaa osia irti miten ne sisäholkit irrotetaan yritin jo varovasti sitä purkaa mutta yhtenä kappaleena toi vielä on,miten toi puretaan??

                  Comment

                  • patte.525iM
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2003
                    • 187
                    • raasepori

                    #10
                    Originally posted by nut View Post
                    Todellakin, myös omassa 36 mm mutteri eli kahta kokoa taitaa löytyä. Ps. muistakaa ottaa se lukkolevy mutterin ympäriltä ensin pois, nimim. kokemusta on Kaverin kanssa kun vaihdettiin teimme paksusta kierretangosta ja parista laatan/putkenpätkästä ulosvetäjän, nopeuttaa hommaa huomattavasti vasaralla hakkaamiseen verrattuna jos sopivat romut nurkista löytyy, vaihtotyö noin 45 min kaksissa miehin poisluettuna ulosvetäjän rakennus.

                    Ohjeista
                    joo näin tehdään eikä hakkaamalla
                    patte.525im

                    Comment

                    • illu^^
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 1703
                      • Kajaani

                      #11
                      Lähettäppä Lekalla privaan tämä... saa FAQ osioon laittaa nii ei häviä pittihelvettiin paskan sekaan..

                      Comment

                      • riispa
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2010
                        • 35
                        • Rovaniemi

                        #12
                        Miten te olette ottanu sen vetarin puolen lukkoprikka tai mikä nyt olikaan pois ?
                        Audi A4 1.8TQ
                        ex BMW E34 520i -89

                        Comment

                        • Apetsi
                          Newbiemmer
                          • Oct 2011
                          • 5
                          • Finland

                          #13
                          Laakeri

                          Mistä voisi varmistaa laakereiden kuntoa?

                          Takarenkaista ei tule kolinaa ei mitään ylimääräistä ääntä mutta peltivanne kuumenee jo 20 km ajon jälkeen. Ja haisee jollekkin.

                          Osaisiko joku sanoa mistä voi varmistaa?

                          Comment

                          • TFV
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2006
                            • 3080
                            • Nurmijärvi

                            #14
                            Käsijarru laahaa??
                            E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

                            Comment

                            • |foder|
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2006
                              • 7099
                              • Forssa

                              #15
                              Originally posted by Apetsi View Post
                              Mistä voisi varmistaa laakereiden kuntoa?

                              Takarenkaista ei tule kolinaa ei mitään ylimääräistä ääntä mutta peltivanne kuumenee jo 20 km ajon jälkeen. Ja haisee jollekkin.

                              Osaisiko joku sanoa mistä voi varmistaa?
                              Saattaa olla jarrumäntä jumissa, jolloin jarru jää vähän päälle ja alkaa lämmetä. :think
                              Nyt:
                              E82 135i -11

                              Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎