Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kumpaa bensaa (95 vai 98) 540i E34

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tenox
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2006
    • 1732

    Kumpaa bensaa (95 vai 98) 540i E34

    Eli mielipiteitä? Käsittääkseni 95E käy yhtä lailla tuohon, kuin 98E? Kumpaa käytätte omissanne? Itse olen ajanut 98E:llä kun autossa oli virilastu paikoillaan. Nyt vakiolastun laitettuani aloin miettimään siirtymistä ysivitoseen. Kannattaako?
    Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S
  • kartse
    Bimmer Rookie
    • Mar 2005
    • 75
    • Tampere

    #2
    95 tulee tankattua,joskus laitan myös 98.Tokkopa siitä mitään haittaa on saati sitten hyötyä

    Comment

    • Ileee
      BTCF Member
      • Oct 2005
      • 1027
      • Espoo

      #3
      95:ssä on enemmän energiasisältöä kuin 98:ssa. Joten jos kone ei nakuta 95:llä niin sillä mennään. Kumminkin aika pieni tuo koneen viritysaste luultavasti lastun jälkeenkin joten ite käyttäisin todennäköisesti molemmissa tilanteissa 95:sta
      __________
      E92 BMW 335i M-Sport -12

      "Toiset tykkää aliohjaavasta, toiset yliohjaavasta. Itse pidän minun ohjaamasta." -Mika Häkkinen

      Comment

      • Salakka
        Bimmer Fanatic
        • May 2006
        • 359
        • Lappeenranta, PARAS OLLA !

        #4
        ysiviis

        Halvinta mahdollista tankkiin jos tulee vähänkään mieleen
        kumpaa laittas... Koska silloin takimmaisena kriteerinä sulla
        kuitenkin on hinta !!

        PS. Nähnyt kun ISOT pojat tankkaa Venäjällä 92 (lyiijyllistä)
        uuteen seiskasataseen !!!
        SoftRoader

        EX:iä USEITA niin bemareita kuin naisiakin...

        Comment

        • kaze
          Bimmer Rookie
          • Jan 2007
          • 56

          #5
          Yleensähän on erinäkösissä polttoainetesteissä todettu 98:aa kuluvan vähemmän kuin 95:ttä (johtuen mm. paremmasta puristuskestosta).

          Jonkin verran on todettu eroja myöskin siinä miten paljon tapahtuu karstoittumista yms. ainakin eri polttoaineketjujen liemissä.

          TM noita ainakin on vertaillut Suomessa.

          Comment

          • Aukes!
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2003
            • 2014
            • Riihimäki

            #6
            Ferrari-bensaa perkele! No joo, samahan tuo vissiin 540:ssä on mitä bensaa laittaa, mutta rahamiehet laitta muuta kun sitä Yaris-95E:tä. Turbo-autot sitten erikseen, mulla luki RS octavian ohjekirjasa että tehot tippuupi 15% jos käyttää 95E bensaa


            - E60 -05 "too small to mention"
            ex: 4x Mercedes, 6x BMW, 4x VW ja monta muuta.

            Comment

            • JTMD
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2006
              • 834
              • Helsinki

              #7
              itselläni lukee mittaristossa ja tankin korkissa "min 98" joten sillä mennään. tämä -93 M3 ja muuta en ole sinne tankannutkaan...
              ja jos laittaa V-poweria niin eroa ei tunne niin missään muualla kuin lompakossa...

              Huomasin kylläkin että entinen 325 kävi tasaisemmin tyhjää 98:lla.
              Yllätyin senverran että tankkailin siihenkin 98:a
              -10 e93 325i
              -04 e46 320i
              -92 e31 850i 6speed
              -92 e30 325 cab
              -93 e36 M3
              -91 e36 325

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Pitäisiköhän jo koulussa opettaa mikä merkitys tuolla oktaaniluvulla on? :think

                Comment

                • SledgeHammer82
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 1651
                  • Pk-seutu

                  #9
                  Originally posted by kaze View Post
                  Yleensähän on erinäkösissä polttoainetesteissä todettu 98:aa kuluvan vähemmän kuin 95:ttä (johtuen mm. paremmasta puristuskestosta).
                  95E kestää hyvin topicin aloittajan 540i:n moottorin aikaansaamat puristukset, kuten myös kaikkien muiden 95E:lle speksattujen autojen. Tilanne on eri 98E:lle suunnittelluissa autoissa, joissa joudutaan myöhäistämään sytytystä joka taas huonontaa palotapahtumaa ja johtaa tehonlaskuun ja suurempaan kulutukseen.

                  Minä en ainakaan ole nähnyt yhtään testiä, jossa auto, jossa suositellaan käytettäväksi 95E:tä kuluttaisi vähemmän bensiinä käytettäessä 98E:tä. Ei ainakaan noissa mainitsemissasi TM:n bensatesteissä.

                  Comment

                  • Arnolds
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2005
                    • 3310
                    • Kajjjaani

                    #10
                    Tuota asiaa itsekkin täältä olen lukenut ja lopulta sitten otin ja testasin. Kulutus tippui 0,5-2l/100km riippuen olosuhteista ja ajotavasta. Joo joo sanokaa mitä haluatte mutta on testattu lyhyellä ja pitkällä matkalla. Jos litrahinnan ero on noin 2,5 sentin luokkaa ja kulutus vähenee edes sen 0,5l/100km niin 98:a tankiin.
                    Nyt sitten kaikki "insinöörit" kaivaa esiin vaikka mitä todisteita, että näin ei voi olla mutta kun näin vaan on.
                    Kuitenkin kaikki myllythän ei ole varmaan samanlaisia, ei muuta kuin testaamaan.
                    Itse kyllä jatkan 98:lla.
                    F26 xDrive20d TwinPower

                    EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                    Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                    Comment

                    • jsa014
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 1651
                      • Turun Pallivaha

                      #11
                      Niin, no teoriassahan nakutustunnistuksella varustettu kone osaa hyödyntää 98:n ja ehkäpä tuoda lisätehoa, eri asia huomaako eroa 286 ja 289HP:n välillä. Testattu on 95, 98 ja V-Power, ei niin mitään huomattavaa eroa. Kulutustestikin pitäisi tehdä pitkällä välillä, esim 4kk 95E, 4kk 98E ja 4kk V-power. Tai sitten ottaa ylös keskinopeus-kulutus.
                      316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

                      Comment

                      • Tenox
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2006
                        • 1732

                        #12
                        Kiitoksia. Kokeilen 95E:llä (ekat n. 3000km 98E:llä keskikulutuksena 11,2l / 100km, matka-ajossa 8,5-8,8l / 100km) seuraavat 3tkm. Ilmoittelen sitten, että muuttuiko kulutus.
                        Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                        Comment

                        • Arnolds
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2005
                          • 3310
                          • Kajjjaani

                          #13
                          OT: Mutta Tenox miten kävi joko lähtee paremmin käyntiin?
                          F26 xDrive20d TwinPower

                          EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                          Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                          Comment

                          • Tenox
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2006
                            • 1732

                            #14
                            Käyntihäiriöketjusta löytyy. Ei apua lastun vaihdosta...
                            Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                            Comment

                            • bemu2000
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 17799
                              • Jämsä

                              #15
                              Originally posted by jsa014 View Post
                              Niin, no teoriassahan nakutustunnistuksella varustettu kone osaa hyödyntää 98:n ja ehkäpä tuoda lisätehoa, eri asia huomaako eroa 286 ja 289HP:n välillä. Testattu on 95, 98 ja V-Power, ei niin mitään huomattavaa eroa. Kulutustestikin pitäisi tehdä pitkällä välillä, esim 4kk 95E, 4kk 98E ja 4kk V-power. Tai sitten ottaa ylös keskinopeus-kulutus.
                              V-power keskustelua on ollut paljon tällä foorumilla ja monella muullakin ja reilusta kulutuksen laskusta monet vaan puhuu... jopa 0,5-1,0L sadalle.
                              TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                              Vanteet edullisesti
                              Nostureita ja rengaskoneita

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎