Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 ajotietokoneen asennus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hökötin
    Bimmer Rookie
    • Sep 2006
    • 62
    • Inkoo

    E34 ajotietokoneen asennus?

    Minulla on autossa ulkolämpötilamittari. Pystyykö sen tilalle asentamaan ajotietokonetta? Onko niin, että kaikki E34:n ajotietokoneet eivät käy autooni (E34, 520i, vm 1994)?
  • Sturmovik
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2005
    • 360
    • häme

    #2
    Tossa ainakin jotain:
    Oops, looks like the page is lost. Start your website on the cheap.


    Eipä kovin ihmeellinen homma ollu kun omaani joskus ton laitoin.

    Comment

    • Harri G
      BTCF Member
      • Jul 2005
      • 9041
      • Iisalmi

      #3
      Raplaat nykyisen pois paikaltaan ja katsot tuleeko taakse liittimeen päälle kakskymmentä johtoa, jos tulee niin pitäisi käydä heittamällä. Ei siis pinnejä, vaan johtoja. Tällöin pitää muistaakseni hankkia vielä johonkin pinniin virta sinne taakse että pelittää. Jos ei tule, joudut vaihtamaan sen johtosarjan ja koodiplugin. Tuossa on kuva siitä johtosarjasta---> http://www.btcf.fi/forum/attachment....9&d=1117563199
      Noita johtosarjoja on sitten erimallisia, kannattaa olla tarkkana. 525-540 mittaristoissa on tuo koodiplugi valmiina. 518 ja 520 isossa ajotietokoneessa on tuo koodiplugi mukana. Eli sen verran eroa niillä on. Toisin sanoen karvalakkien iso OBC ei ota tietoaan mittaristolta. Ei taida tosin hirveästi olla liikkeellä noita karvalakkimallien ajotietureita. Sen voi asentaa sen koodiplugin juottamalla sen sinne ajotietokoneen takamukseen. On tainnut joku tehdäkin täällä niin.

      En tiedä onko pienen ajotietokoneen kehikko samanlainen kuin analogisessa kellossa eli lyhempi? Sen joutuu ehkä vaihtamaan. Tai sitten sahaat siihen jollain rautasahan terällä reiän. Saattaapi olla että 520:n tankin koko on erilainen kuin sen ajotietokoneen käsittämä tankin koko. Eli voit joutua vähän ohjelmoimaan, helppo homma, ohjeet faq-osiossa. Lisäksi OBC:hen kuuluu erilainen vilkunviiksi, jonka päästä painamalla saat vaihdeltua niitä näyttämiä check controllin näytössä (keskikulutus jne). Niitä viiksiä on ainakin neljää eri mallia. Tosin tietokone pitäisi pelittää normaalisti ilmankin sitä.

      Tässä muutama linkki, että pääset alkuun, jos en tappanut innostustasi ihan kokonaan:

      http://www.btcf.fi/forum/showthread....ht=obc+asennus
      http://www.btcf.fi/forum/showthread....hlight=obc+E34
      http://www.btcf.fi/forum/showthread....hlight=obc+E34
      http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=35944
      Last edited by Harri G; 07-03-2007, 00:57.
      E39 ja E91

      Comment

      • SledgeHammer82
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 1651
        • Pk-seutu

        #4
        Ei pitänyt 525i -95:een mitään pinnejä viritellä. MF-Uhr pois, telineen muokkaus ja OBC IV tilalle. Heräsi eroon samantien. Tosin, jostain syystä kulutustieto ei tule vielä OBC:lle asti. Kaikki muut toiminnot pelittävät.

        Comment

        • Sturmovik
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2005
          • 360
          • häme

          #5
          Tosiaan omaan 525:een tuli joskus laitettua iso ajotietokone, joka oli purku M5:sta otettu. Takapenkin alta olevasta relelaatikosta tein jonkun kytkennän, jota nyt en muista, mutta muuta ei tarvinnut tehdä. Ja tosiaan kyllä se toimii ilmankin sitä vilkkuviikseä.

          Comment

          • Hökötin
            Bimmer Rookie
            • Sep 2006
            • 62
            • Inkoo

            #6
            Kiitos ohjeista tähän mennessä! En ole vielä hankkinut ajotietokonetta ja en vielä tiedä kannattaako kyseiseen hommaan ryhtyä. Jonkun verran hommaa siinä näköjään on, melkeinpä kuin radion asennus. Ajatuksena oli sellainen, että voisi seurata polttoaineenkulutusta ja siten ehkä hommata muutaman euron säästöä polttoainekuluissa.

            Hieman off-topic, keskikulutus on aika lailla 9-10 litraa/100 km. Auto on siis E34, 520i, M50-moottori, vanosia ei ehkä ole(?!). Jokin ei ehkä ole ihan "säädöissä"? No ajotyyli ei ole ihan "ukki ajaa", vaan sitä kaasupoljinta tulee painettua aika reippaasti. Olen yrittänyt välillä ajella rauhallisemmin, mutta silti keskikulutus on jotakuinkin 9 litraa/100 km.

            Comment

            • Harri G
              BTCF Member
              • Jul 2005
              • 9041
              • Iisalmi

              #7
              Originally posted by Hökötin View Post
              Kiitos ohjeista tähän mennessä! En ole vielä hankkinut ajotietokonetta ja en vielä tiedä kannattaako kyseiseen hommaan ryhtyä. Jonkun verran hommaa siinä näköjään on, melkeinpä kuin radion asennus. Ajatuksena oli sellainen, että voisi seurata polttoaineenkulutusta ja siten ehkä hommata muutaman euron säästöä polttoainekuluissa.

              Hieman off-topic, keskikulutus on aika lailla 9-10 litraa/100 km. Auto on siis E34, 520i, M50-moottori, vanosia ei ehkä ole(?!). Jokin ei ehkä ole ihan "säädöissä"? No ajotyyli ei ole ihan "ukki ajaa", vaan sitä kaasupoljinta tulee painettua aika reippaasti. Olen yrittänyt välillä ajella rauhallisemmin, mutta silti keskikulutus on jotakuinkin 9 litraa/100 km.
              Kyllähän M50b20 imaisee sitä löpöä ihan hyvin. Vielä kun on näinkin painava auto. Ohjekirjan mukaan ns. yhditetyllä kuluttaa 9,6l/100km. Suosittelen, että katsot sinne kellon taakse tulevien johtojen määrän. Jos tulee se yli 20 piuhaa, niin silloin on helppo ja näppärä laittaa se iso ajotietokone. Saat sen kellon irti seuraavasti: otat radion irti, kellon takana yläreunassa on vipu jota pitää siirtää sivuttaissuunnassa, tällöin kello pomppaa ulospäin. Se kello ei siis lähde repimällä irti. Kokemusta on. Sitten liikautat liitintä oikealle jolloin se lähtee kiinnikkeestään irti ja näet montako piuhaa sinne tulee.
              Last edited by Harri G; 07-03-2007, 14:25.
              E39 ja E91

              Comment

              • UNTERGANG
                Newbiemmer
                • May 2006
                • 9
                • Joensuu

                #8
                Mitenkäs 525 e34 jos ei ole ajotietokonetta itsessään niin saako jotain johtosarjaa jolla esim kannettavaan sais com/sarjaportin kautta niitä tietoja ja sitten jollain ohjelmalla niiden näyttäminen näytössä? Onko kukaan rakentanu tai nähny tämmöstä viritystä?

                Comment

                • sodtom
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2005
                  • 50
                  • Espoo

                  #9
                  Originally posted by SledgeHammer82 View Post
                  Ei pitänyt 525i -95:een mitään pinnejä viritellä. MF-Uhr pois, telineen muokkaus ja OBC IV tilalle. Heräsi eroon samantien. Tosin, jostain syystä kulutustieto ei tule vielä OBC:lle asti. Kaikki muut toiminnot pelittävät.
                  Tämäkin ilmeisesti autokohtaista - eli riippuu siitä, onko tuo "Alarm Horn" rele asennettuna vaiko ei. Jos ei, niin virtaa ei tule pinniin 17 --> ei herää henkiin.

                  Huomasin ainakin itselläni, että asennuksen jälkeen oli hetken melkoisen himmeä (= toimi, mutta ns. ilman valoja) ja vasta hetken ajelun jälkeen rävähti valotkin rytmiin mukaan?!?! Mist lie johtui. Niin ja vaihdon yhteydessä on ihan hyvä irroittaa tuo akku pelistä pois.
                  Last edited by sodtom; 17-05-2007, 22:07.
                  ***************
                  - T.O.M -

                  Comment

                  • temas
                    Newbiemmer
                    • Apr 2007
                    • 20

                    #10
                    Originally posted by sodtom View Post
                    Tämäkin ilmeisesti autokohtaista - eli riippuu siitä, onko tuo "Alarm Horn" rele asennettuna vaiko ei. Jos ei, niin virtaa ei tule pinniin 17 --> ei herää henkiin.

                    Huomasin ainakin itselläni, että asennuksen jälkeen oli hetken melkoisen himmeä (= toimi, mutta ns. ilman valoja) ja vasta hetken ajelun jälkeen rävähti valotkin rytmiin mukaan?!?! Mist lie johtui. Niin ja vaihdon yhteydessä on ihan hyvä irroittaa tuo akku pelistä pois.
                    Minulla oli juurikin sama ongelma digikello/lämpömittarin tilalle asentaessa. Tosin mitään valoja obc:ssa en nähnyt, mutta cc:lle viikseä painellessa tiedot tulee. On vähän hankala nyt säädellä ne päivämäärät sun muut kohdilleen kun ei lue näytössä mitään eikä CC:n näyttö vastaile obc:n nappien paineluun.

                    Samalla jostain syystä radio hiljeni vaikken siitä mitään johtoja irrottanut. On jokin panasonicin tms. vanha cd-soitin eikä se alkuperäinen kasettimankka niin ei pitäisi koodia tarvita.

                    Näihin joku kohdannu ja keksiny ratkaisua?

                    Edit: hätäilin kysymyksen kanssa ja keksin itse Himmeät valot obc:ssa niin en huomannut ja radiostakin oli vaan sulake palanut kun joku edellisistä omistajista vetäny johdot vähän soveltaen vaikka jossain jonkin autoradioliikkeen tarrakin oli...
                    Last edited by temas; 13-07-2007, 12:30. Reason: korjattu

                    Comment

                    • zener
                      Moderator
                      • Oct 2004
                      • 14450
                      • Oulu

                      #11
                      Nostatellaampa tätäkin ylös, kun nykyisellään on pieni OBC paikallaan. Eli missäs se rele on joka tarvitaan, että iso OBC herää henkiin kun sen tuohon paikalleen laittaa?

                      Onko se jossain takapenkin alla, että voisi tarkistaa onko sitä? Tietäs tilata senkin sitten samalla, kun joku päivä ison OBC:n hommaa.
                      E65 730dA '04 klick
                      F10 520dA '11 klick
                      E34 520iA (2.8l) '91 klick

                      Instagram


                      "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                      Comment

                      • Suamine
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2005
                        • 34
                        • Hämeenlinna

                        #12
                        Nostetaas taas vanha aihe ylös.

                        Elikkä, löytyy koko purkuauto missä on ajotietokone ja käyttö peli missä analoginen kello, kellon perään tulee noin 5 piuhaa, en muista ihan tarkkaa määrää, mittaristot ovat erilaiset molemmissa (myös mittariston johtosarja) Varaosaauto ollut m50b25 tekniikalla alkujaan ja tämä käyttis m50b20 tekniikalla. onko aivan tuhoton homma ruveta vaihtamaan tuota johtosarjaa yms yms..
                        Nykyisellään
                        E91 330i - 06, E87 130i - 07
                        Historian havinaa
                        E91 330da - 06,
                        E39 530i toukka, E91 330dA - 07
                        E61 525da -05, E91 335da -06
                        E91 330d -07, E46 325i sedan -01
                        E46 330d toukka -02, E36 M3 Evo Individual -96
                        E46 330dA toukka -01, 1502 mr-auto -76
                        E36 328i cäbi -94, E46 328i coupe -00
                        E46 328i toukka -00, E46 323i sedan -99
                        E36 M3 coupe -94, E36 325iA sedan -93
                        E36 318i sedan -92, E36 325i coupe -93
                        E34 520i sedan -93

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎