E34 535 pakoputkiston tekeminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Behemoth
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2006
    • 561

    E34 535 pakoputkiston tekeminen

    Onko kukaan tehnyt mainittuun autoon rosteri-putkistoa? Kannattaako tehdä alkuperäisen putkiston kaltainen 2 putkia rinnakkain katilta taakse, vaiko yksi 3" putki? Mites nuitten pönttöjen kanssa? Siinä on ilmeisesti yksi pönttö katin jälkeen ja sitte se takapönttö, vai oliko 2+1? Itellä on putkisto sen verran heikossa hapessa (revennyt pitkältä matkalta ja pöntöt vuotaa), että aattelin värkätä ite. Minkä vahvusta terästä/mitä terästä tuon putken tulisi olla? Oisko kellään mitään hyvää kuvaa tarjolla putkistosta? Ja nämä jotka sanoo, että "ei järkeä, osta martelius" jne jne...niin tässä on vain kyse siitä, että pääsee hieman värkkäilemään itse.

    E66 730Ld LCI

    ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA
  • Leka
    BTCF Member
    • Sep 2003
    • 7701
    • Vilppula

    #2
    Siitä vaan tekemään jos kerran intoa riittää. Alkuperäiseen paikkaan kun tekee niin pääsee helpoimmalla.

    Tuossa yksi kuva, mittoja ei ainakaan mulla ole.

    sigpic

    BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


    Comment

    • baku
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2006
      • 347
      • Kausala

      #3
      Itse värkkäilin vähän aikaa sitten e32 m30b30:n perään putken uusiksi. Kokolailla sama juttu kuin e34:n kanssa, saattaa olla että mulla oli jossain kohtaa hieman enemmän tilaa käytettävissä. Tai no joo, oikeastaan rakensin vain välipätkän, se kun oli selvästi kalliimpi noista vaimentimista. Peräpöntön otin suosiolla tarvikkeena, en muista kenen tekemä oli.

      Minulla tavara oli ihan mustaa putkea, siis noita valmiita kulmia joita Motonetistä saa ja äänenvaimentimiksi tuli jotkut Simonsin tekeleet. Katin puolelle tulevat laipat raksin vanhasta ja tein tuon sillä periaatteella, että jos ei äänet miellytä, niin voi vielä vaihtaa "oikean" välipöntönkin. Suurin ongelma noiden vaimentimien kanssa oli siinä, että lähtö katilta on aika kapealla, joten 100 mm halkaisijaltaan olevat vaimentimet ei sinne olisi sopineet.

      Kun nuo pöntöt ja mutkat tuonne lemmareiden kanssa mallaili, niin se oli aika helppo tehdä. Kun homma oli kasattu, niin putkihässäkkä pois ja saumat hitsaamalla umpeen. Siis ei muuten mitenkään paha rasti,mutta kohtalaisen työlän sovittamisineen, pikku modausten jälkeen uusi sovitus jne.

      Rosteria en oikeastaan missään vaiheessa harkinnut, kun ei ole välineitä sen hitsaamiseen. Mutta miksi ei samalla konseptilla tekisi rosteristakin. Jos tuota nykyistä vielä jossain vaiheessa rupean jalostamaan, niin pistän putket katin jälkeen poikki ja ihan lemmariliitoksella. Saa sopimaan 100 mm pitemmät änkkärit.

      Se peräpönttö voikin sitten olla paljon haasteellisempi homma, varsinkin jos äänet tahtoo saada hiljaiseksi. Tilaa ei ole mitenkään liikaa käytettävissä.
      F20 116d
      E63 645
      E28 528
      F30 320d x-drive
      F31 335d x-drive

      ex. e92 335d, e91 325I pre-lci, e84 X1 2.0d x-drive, e91 320d,e90 320i,e46 316i, e87 118d, e46 320i, e46 330xd, e46 330d, e39 528i, e32 750i, e32 730i, e34 525i

      KTM 1290 Super Adventure
      K1200S
      ex. K1200RS, K1200R, F800S, R1100S

      Comment

      Working...
      X