Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tietoa E34 540i:stä ja M5:sta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lapwing
    Newbiemmer
    • Apr 2006
    • 25

    Tietoa E34 540i:stä ja M5:sta

    Olen aikeissa ostaa E34 korisen 540i:n tai M5:sen ja nyt olisi muutama asia, jotka mietityttävät. :think Toivottavasti osaatte auttaa.

    - Missä vaiheessa kilometrejä on tiedossa suurempia huoltoja ja mitä ne pitää sisällään?

    - Onko kilometrejä mahdollisuutta jotenkin tarkistaa esim. Laakkosella, jotta voisi varmistua, ettei mittaristoja ole ruuvattu?

    - Näiden mallien keskinäinen hintaero ei ole älyttömän suuri, mutta onko käyttökustannuksissa/vakuutuksissa suuria eroja. 540i olis V8, joten tuntuis, että se on moottorin suhteen kalliimpi huoltaa, kuin suora kutonen. Mutta kun toi kutonenkaan ei ole niitä matalaviritteisimpiä moottoreita.

    - Onko jotain erityisiä "tyyppivikoja", jotka kannattaisi tarkastaa ennen kaupantekoa?
    E46 320i Touring
  • KimmoK
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2006
    • 554
    • Kontiolahti/Joensuu

    #2
    Kilometrejä ei pysty tarkistamaan mistään. e34 on painava auto eli alustan puslat yleisesti kuluu ajan kanssa, käyttökustannuksissa ei pitäisi olla suuria eroja. Tekniikan korjaaminen maksaa molemmissa varmasti ihan mukavasti jos jotain menee särki.
    ///M Power

    @colehmaizel

    Comment

    • Flanker35M
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2003
      • 790
      • Rovaniemi

      #3
      ...

      Omasta kokemuksesta sanoisin, että toistaiseksi E34 540i on ollut halpa ylläpitää kokoonsa ja ikäänsä nähden. Vakuutukset oli HALVEMMAT kuin edellisessä E36 325i coupessa, mutta ei liene ihme miksiMolemmat kuluttaa aivan varmasti tuota soppaa kiitettävästi verrattuna muihin, mutta teho ei tule tyhjästä. Siltikin pääsee ihan normaaleihin lukemiin varsinkin maantiellä kun malttaa ajella rauhallisesti.

      "Tyyppivikoja" on nuo alustan puslat kuten edellä mainittiin ja mittaristo temppuilee jos/kun ne kondensaattorit kulahtaa ajan saatossa. Ruostetta 5er kerää takakaariin ja takaluukkuun rekkarikilven valojen kohdille. Konttiin menevä sähköpiuha voi aiheuttaa oireita, helppo korjata ja täältä löytyy ohjeetkin. V8 koneessa öljypumpun pulttien kiinittys kannattee tarkastaa, ei vaikea tehdä. Omassa ei ongelmia.

      M5 en osaa sanoa, mutta en usko että osat ainakaan halpenee kun kyseessä on kuitenkin kohtuullisen korkeavireinen kone ja alusta ei kaikilta osin ole sama kuin "normaalissa" E34. Ottakoon kantaa M5 omistajat
      sigpic
      ~Let Chaos Entwine On Defenceless Soil~

      Comment

      • Lapwing
        Newbiemmer
        • Apr 2006
        • 25

        #4
        Originally posted by Flanker35M View Post
        Omasta kokemuksesta sanoisin, että toistaiseksi E34 540i on ollut halpa ylläpitää kokoonsa ja ikäänsä nähden. Vakuutukset oli HALVEMMAT kuin edellisessä E36 325i coupessa, mutta ei liene ihme miksiMolemmat kuluttaa aivan varmasti tuota soppaa kiitettävästi verrattuna muihin, mutta teho ei tule tyhjästä. Siltikin pääsee ihan normaaleihin lukemiin varsinkin maantiellä kun malttaa ajella rauhallisesti.

        "Tyyppivikoja" on nuo alustan puslat kuten edellä mainittiin ja mittaristo temppuilee jos/kun ne kondensaattorit kulahtaa ajan saatossa. Ruostetta 5er kerää takakaariin ja takaluukkuun rekkarikilven valojen kohdille. Konttiin menevä sähköpiuha voi aiheuttaa oireita, helppo korjata ja täältä löytyy ohjeetkin. V8 koneessa öljypumpun pulttien kiinittys kannattee tarkastaa, ei vaikea tehdä. Omassa ei ongelmia.

        M5 en osaa sanoa, mutta en usko että osat ainakaan halpenee kun kyseessä on kuitenkin kohtuullisen korkeavireinen kone ja alusta ei kaikilta osin ole sama kuin "normaalissa" E34. Ottakoon kantaa M5 omistajat

        Sopan kulutuksella ei niin väliä olekaan, kun kilometrejä tulee suht vähän, mutta vakuutukset juoksee silti kokoajan. Siksi niitä vähän kyselin.
        E46 320i Touring

        Comment

        • Petteri75
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2005
          • 2556
          • Kirkkonummi

          #5
          Omassa M5:ssa on (toivottavasti) juuri nyt etupään ala- ja ylätukivarret vaihdossa. Puslat, viskokytkin yms pientä mukaan, niin osiin meni 800€. Kallein näistä kevytmetallinen alatukivarsi, jonka saa teräksisenä puoleen hintaan - samoin puslissa oli M5-lisää (KL-osissa puslat tunnettiin M5/540i).

          Mutta, kun noita osalistoja selaa niin aika paljon on yhteistä muiden E34:en kanssa. EDC-iskarit eivät, ja nehän kirpaisevat tosissaan. Koneen hajotessa pääsee varmasti myöskin tutustumaan nelinumeroisiin hinnastoihin..

          Mutta. M5 on kuitenkin eri auto kuin 540i - kannattaa kokeilla.
          BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

          Comment

          • Raputurkki
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2004
            • 545
            • Suomi

            #6
            Ilmastoinnin flektin etuvastus usein hajalla e34:ssa. Vesipumput ja termostaatit kaipaa vaihtoa. Lämppärin kenno tai sen o-renkaat vuotaa. Keskuslukitusvikoja (ilmenee esim. ovien kiinni juuttumisena).

            Tälläsissä vanhoissa autoissa voi oikeasti odottaa kaiken menevän paskaksi ajan mittaan. Jotain pikkufiksausta on varmasti edessä jatkuvasti. Ihme on, jos auto on puolikin vuotta kokonaan vapaa ongelmista.

            Comment

            • [pmp]
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2006
              • 650
              • Vantaa

              #7
              Vakuutusten hintojahan voit katsoa vakuutusyhtiöiden nettisivuilta, esim www.if.fi 540i huolto on varmasti arvokasta, mutta väittäisin että M:n huoltaminen on kalliimpaa, vaikka olisikin 2 mukia vähemmän, osissa on kuitenki se //M lisä. Itselläni ei ole mitään kokemusta, mutta foorumilta luettua
              F31 335dx m-sport
              Ex F10 535d m-sport
              Ex E30 325i
              Ex E36 325td
              Ex E30 320i

              Comment

              • samtheMan
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2002
                • 4759
                • Tikkaslovakia

                #8
                No jaa.. taas törmätään tähän "///M" -lisään. Ei niistä osista joudu sen enempää köytymään mitä muidenkaan mallien, poislukien jotkin tietyt osat. Itse en ainakaan pidä mitenkää kalliina näiden vekottimen osia.. maksaa ne 535:n osatkin ihan samanlailla, vaikkei tässä niitä kysyttykkään.

                Vakuutukset: itsellä liikeenteen (25%) ja kaskon (70%) kera ~840 vuodessa, Tapiolasta.

                Bensaa menee se mikä menee, mutta saa sen edestä sitä iloakin.

                Ja tuohon kilometrimäärään sanoisin edelleen, ihan sama mitä siellä mittarissa on, jos vain on siisti ja terveenoloinen yksilö. Ja puhutaan uusimmillaankin jo yli 10 vuotta vanhoista autoista, eli ei voi odottaakkaan uutta. Kokeilemalla ja kyselemällä varmasti selviää millainen on kelpo yksilö.. onhan täälläkin yksi farkku myynnissä!
                Kun synnyin, sain valita, haluanko olla fantastinen sängyssä vai hyvän muistin.. perhana, nyt unohdin mitä minun piti sanoa!
                PT palvelut sekä valmispaketit vuosien kokemuksella

                Comment

                • Rockwell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 1713
                  • Helsinki

                  #9
                  Originally posted by samtheMan View Post
                  onhan täälläkin yksi farkku myynnissä!
                  Kaksi
                  BMW F31 330d M-Sport -13
                  ex. BMW F21 116i -13
                  ex. BMW 540i(g) Touring -01
                  ex. ALPINA B10 Bi-Turbo -92 #430
                  ex. BMW 316g -99
                  ex. BMW M5 Touring -92
                  ex. BMW 535i -91
                  ex. BMW M5 -91
                  ex. BMW 325i Touring -90

                  Comment

                  • Juhaska
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2007
                    • 3988
                    • Suomi

                    #10
                    Itse myös mietin aikoinaan E34 M5:sta. Ja lopulta päädyin e39 540i niinku on vissiin moni muukin tehnyt/hoksannut tämän vaihtoehdon(?).
                    Juurikin sen takia, kun tuo m5 alkaa olla jo sen verran iäkäs malli ja hyvä kuntoisia ei ihan joka päivä tule vastaan ja suorituskyvyssä ei nyt niin kauheita eroja ole. Ja varaosat... No niissäkin uskoin vahvasti tuohon klassiseen "M-lisään" ja uskoin että tuo e39 540i tulisi halvemmaksi pitää sitäkin kautta.

                    Mutta TOISAALTA olishan se, kuitenkin M5 mitä olet myös katsomassa.
                    En kyllä osaisi helpolla päättää kumman laittaisin jos siis puhutaan vain e34 korimallista.:think
                    ex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+

                    Comment

                    • Rockwell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 1713
                      • Helsinki

                      #11
                      Paperilla ero ei ole suuri mutta fiilikset on täysin erilaiset. E34 enkä E39 540i:tä en oo päässyt ajamaan mutta ALPINA B10 4.6 versioita molemmista koreista kylläkin. Kumpikaan ei oikeen sytyttänyt samalla tavalla kun ämmä, vaikka onhan niissäkin voimaa ja kasin höpinä on aina mukavaa kuultavaa.

                      Lisäksi vielä 540i:stä puuttuu erittäin oleellinen varuste nimittäin lukkoperä, tai kyllähän sen onneksi on E34:seen vielä saanut tilattua. Mutta aika harvassa ovat ne yksilöt.
                      BMW F31 330d M-Sport -13
                      ex. BMW F21 116i -13
                      ex. BMW 540i(g) Touring -01
                      ex. ALPINA B10 Bi-Turbo -92 #430
                      ex. BMW 316g -99
                      ex. BMW M5 Touring -92
                      ex. BMW 535i -91
                      ex. BMW M5 -91
                      ex. BMW 325i Touring -90

                      Comment

                      • Juhaska
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2007
                        • 3988
                        • Suomi

                        #12
                        Originally posted by Rockwell View Post
                        Paperilla ero ei ole suuri mutta fiilikset on täysin erilaiset. E34 enkä E39 540i:tä en oo päässyt ajamaan mutta ALPINA B10 4.6 versioita molemmista koreista kylläkin. Kumpikaan ei oikeen sytyttänyt samalla tavalla kun ämmä, vaikka onhan niissäkin voimaa ja kasin höpinä on aina mukavaa kuultavaa.

                        Lisäksi vielä 540i:stä puuttuu erittäin oleellinen varuste nimittäin lukkoperä, tai kyllähän sen onneksi on E34:seen vielä saanut tilattua. Mutta aika harvassa ovat ne yksilöt.
                        Niinhän se kyllä on että ÄMMÄ on aina ÄMMÄ ei siitä mihinkään pääse. Ja tuo lukkoperä asia on kyllä tosi mutta senhän kait voi jälkikäteen asentaa jos tuntuu että sitä tarvitsee?:think
                        Jospa sitä itsekkin joku päivä saisi hommattua tuon M5:sen niin pystyy kunnon mielipiteitä esittämään.
                        Mutta jos ajatellaan samaa korimallia niin e34 540i ja m5 ja sitten uudempi niin e39 540i ja m5 niin ainakin viimeksi mainituissa ero on, kuin yöllä ja päivällä. Mutta noista vanhemmista en kyllä osaa sanoa oikein mitään, kuten en edellenkään myös tiedä kumman laittaisin jos noista kahdesta pitäisi valita.
                        ex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+

                        Comment

                        • Flanker35M
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2003
                          • 790
                          • Rovaniemi

                          #13
                          ...

                          Hmm..omassa E34 540i on lukkoperä, kyllä se kahdella sutiiKyllä silti haluais M5..siinä on kuitenkin se jokin
                          sigpic
                          ~Let Chaos Entwine On Defenceless Soil~

                          Comment

                          • laine
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 1504
                            • Helsinki

                            #14
                            Itse ajattelisin asian näin.

                            Mikäli ostat sen E34 540i:n niin jossain kohtaa VARMASTI tulee se hetki, kun sitä tehoa onkin liian vähän ja hintaero kyseisen korimallin motorsport-sarjaan on niin pienen pieni, että vaihtohan siinä houkuttelee. Eikä se teho välttämättä, onhan M5 mallissa monenlaisia muitakin ominaisuuksia kuin tuo pelkkä teho-ero verrattuna kyseisen korimallin 540i:n. Riippuen toki yksilöistä.

                            mutta...

                            Mikäli taas ostat sen M5 mallin niin kaipuuta/kiinnostusta kyseisen korimallin 540 autoon tuskin tulee, ei varmasti. Tulevaisuutta ajatellen itse sijoittaisin hyvällä historialla(omistajat, huollot jne) olevaan M5:een ennemmin kuin 540.

                            Otat sitten kumman tahansa niin kiinnitä erityisesti huomiota auton historiaan, eli edelleen ne entiset omistajat, huollot ja jos ei oma sorminäppäryys/tekniikkatieto riitä niin ei maksa kovinkaan isoa vaivaa käyttää autoa ammattilaisen luona ja ottaa sieltä kunnon diagnoosi autosta. Käyttö mahd. ostohetkellä autotohtorilla varmasti vakuuttaa ja auttaa sinua kovasti ostopäätöksen teossa. Vielä parasta tässä on se, että mikäli myyjä on kovasti mainostanut autonsa hyvää kuntoa ja muutenkin toitottanut tätä kuinka hieno auto on ja kuinka kaikki toimii niin suostuu hän myöskin ilomielin vakuuttamaan sinut ostamaan tämän autotohtorin kautta

                            Ei muuta kuin rauhassa kattelet myynti-ilmoituksia ja koeajat monet yksilöt niin alkaa se pers-tuntumakin tulla. Sitten vaan päätät kumpaan kaarrut!
                            Otit sitten kumman tahansa niin älä kiiruhda autosi ostolla vaan maltti on valttia.

                            Comment

                            • Petteri75
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2005
                              • 2556
                              • Kirkkonummi

                              #15
                              Autotohtorista: erittäin hyvä idea, maksaa vain jonkin verran. Mutta ilman Autotohtoria ei olisi siitä ensimmäisestä mahdollisuudesta (virolainen E34 540iA -93) tullut selville sössittyä alustan madallusta ja kiville ajamista, ja siitä toisesta (porilainen M5 -91) taas muita pikkuseikkoja, alustan ruosteet yms.

                              Saako nykyään hyviä E39 540i -malleja samaan hintaan kuin hyviä E34 M5 3.8:ia; 13-17 k€?? Ainakin nettiautossa halvin oli vajaa 15k€, mutta sillä olikin ajettu jo yli 300tkm..
                              BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎