Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tietoa E34 540i:stä ja M5:sta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HC91
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 999
    • 29100/310053

    #16
    M5:n huoltokuluissa kustannuksia 540:een verrattuna nostavat:
    -10W60 TWS öljy tuplahintaista verrattuna "tavalliseen" Magnatec:iin, poljettaessa öljyäkin monasti kuluu vaihtovälin aikana
    -kalliit tulpat, 3xhinta verrattuna M30:n tulppiin (ei havaintoa M60:n hinnoista)
    -venttiilien välysten säätö tarpeen mukaan isojen huoltojen yhteydessä, n. 200-250€?
    -laatikko- ja peräöljyjen vaihto huolto-ohjelmassa

    Korjaus-/kulutusosapuolella ekstraa tuovat:
    -EDC-iskarit sikahintaisia (vain 3.8)
    -moottorin tiivisterempat hintavia

    Itse tuli valittua -95 540i6 sedanin, -94 540iA touringin ja -92 3.8 M5 sedanin väliltä - kaikki about samoissa taxfree hinnoissa, päätös tuli enimmäkseen tehtyä päivän kunnon ja viimeisten vuosien historian perusteella, M5:sta puolsivat myös enemmän harrastepainoitteinen tarve ja odotusarvoltaan pienempi arvonalenama.
    92' ///M5 3.8 individual
    09' 320d xDrive
    16' NIU N1 Sport
    19' NIU U+ Sport

    Comment

    • laine
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 1504
      • Helsinki

      #17
      Originally posted by Petteri75 View Post
      Autotohtorista: erittäin hyvä idea, maksaa vain jonkin verran. Mutta ilman Autotohtoria ei olisi siitä ensimmäisestä mahdollisuudesta (virolainen E34 540iA -93) tullut selville sössittyä alustan madallusta ja kiville ajamista, ja siitä toisesta (porilainen M5 -91) taas muita pikkuseikkoja, alustan ruosteet yms.

      Saako nykyään hyviä E39 540i -malleja samaan hintaan kuin hyviä E34 M5 3.8:ia; 13-17 k€?? Ainakin nettiautossa halvin oli vajaa 15k€, mutta sillä olikin ajettu jo yli 300tkm..
      Maksaahan se siinä 50e-100e varmastikkin. Riippuu tohtorin tutkimuksen laajuudesta. Mutta varmasti maksaa ittensä takaisin. Halvemmaksi se tulee kuin sikasäkissä ostettu pirssi kunnon piilovioilla.

      Comment

      • an13
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2005
        • 260

        #18
        Saako tuohon e39:iin sitten lukkoperää laitettua mihin malleihin? Onko e39 540:ssä semmoista varustelistalla? Onko ne yhtä universaalisti käypäisiä kuin e34(jossa toki huomioiden mm. 6/8pulttisuuden).
        ex-535iA E34

        Comment

        • Pate
          Bimmer Rookie
          • Feb 2004
          • 44
          • Kuopio

          #19
          Kyllä M60 koneella olevat (E34 540i ja E39 540i) paljon tylsempiä kuin E34 M5.

          Vaikka paperilla kihtyvyydet ei hirveästi eroo niin ajaessa tuntuu aikas selvästi.

          Ja Ämmä on ÄMMÄ.
          EX. -02 318i
          EX. -94 E38 740i manuaali
          EX. -91 518i alpinweiss
          EX. -96 318i touring
          EX. -90 M5 3.6 Alpinweiss II
          EX. -93 530i V8 Calybsorot metallic
          EX. -86 316 Alpinweiss

          Comment

          • laine
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1504
            • Helsinki

            #20
            Originally posted by an13 View Post
            Saako tuohon e39:iin sitten lukkoperää laitettua mihin malleihin? Onko e39 540:ssä semmoista varustelistalla? Onko ne yhtä universaalisti käypäisiä kuin e34(jossa toki huomioiden mm. 6/8pulttisuuden).
            Saahan niihin, maksaa hunajaa

            Comment

            • Tenox
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2006
              • 1732

              #21
              Originally posted by Pate View Post
              Kyllä M60 koneella olevat (E34 540i ja E39 540i) paljon tylsempiä kuin E34 M5.

              Vaikka paperilla kihtyvyydet ei hirveästi eroo niin ajaessa tuntuu aikas selvästi.

              Ja Ämmä on ÄMMÄ.
              Ämmä todellakin on Ämmä ja se puhuttelee kyllä ja on itseäkin jäänyt mietityttämään vähäsen. Eipä silti ole kaduttanut se, että valitsin 540ia:n noista kahdesta. Omaan valintaani vaikutti seuraavat asiat.

              1.) M-lisä (joka ilmeisesti on osittain tarua siis.)
              2.) Bensankulutus (halusin kuitenkin säällisesti kuluttavan auton ja sen myös sain.)
              3.) Halusin automaatin mieluummin ja sehän jo ratkaisee aika paljon..

              Tuossa omassa on kaikenlaista M-härpäkettä kyllä kiinni ihan alkuperäisesti, joten moottoria lukuun ottamatta eipä tuo paljoa eroa kai. (M-alusta, sporttinahkasisusta, heittotähdetkin jopa, lukkoperästä ei ole varmuutta, mutta minusta tuo kyllä sutii molemmilla.)

              Koeajoin samana päivänä tuon oman ja 3.6l moottorisen ihan toimivan M5:n. Eroa tosiaan on. Ämmää täytyy käskeä enemmän ja automaattiin tottuneena myös vaihtaa pienempää tarvittaessa. Eli eihän siinä tapahdu yhtään mitään jos vitosella painaa 100km/h vauhdista kaasun pohjaan. Eikä paljoa vielä edes nelosella. Automaatti sen sijaan arpoo sinne sen optimivaihteen ja sitten mennään.

              Paikaltaan lähdettäessä ja pienillä vaihteilla M5 on paljon ärhäkkäämmän oloinen, ehkäpä osin manuaalin takia.

              Eli kuka mitäkin hakee autoltaan. Molemmat on hyviä vaihtoehtoja, mutta itse ostaisin mieluummin E36 M3:n jos Ämmän haluaisin. Minusta tuo E34 on vähän liian raskas sporttiautoksi. Sen sijaan tuollaisella V8:lla se on erinomainen työmatkan taittaja.
              Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

              Comment

              • Lapwing
                Newbiemmer
                • Apr 2006
                • 25

                #22
                Kiitos vaan kaikille vastauksista!

                Originally posted by Tenox View Post
                Eli kuka mitäkin hakee autoltaan. Molemmat on hyviä vaihtoehtoja, mutta itse ostaisin mieluummin E36 M3:n jos Ämmän haluaisin. Minusta tuo E34 on vähän liian raskas sporttiautoksi. Sen sijaan tuollaisella V8:lla se on erinomainen työmatkan taittaja.
                Ei tässä nyt olla mikroautoa hankkimassa, eikä IMO E36 näytä juurikaan miltään.
                Hakusessa iso, kohtuu hintainen, ylellinen, hiljanen ja tehokas auto. Ja toi E34 M5 vaikuttaa varsin hyvältä peliltä käyttötarkoitukseeni. Automaattikin olisi kanssa aika jees, mutta sitten taas...
                E46 320i Touring

                Comment

                • Juhaska
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2007
                  • 3988
                  • Suomi

                  #23
                  Originally posted by Petteri75 View Post
                  Autotohtorista: erittäin hyvä idea, maksaa vain jonkin verran. Mutta ilman Autotohtoria ei olisi siitä ensimmäisestä mahdollisuudesta (virolainen E34 540iA -93) tullut selville sössittyä alustan madallusta ja kiville ajamista, ja siitä toisesta (porilainen M5 -91) taas muita pikkuseikkoja, alustan ruosteet yms.

                  Saako nykyään hyviä E39 540i -malleja samaan hintaan kuin hyviä E34 M5 3.8:ia; 13-17 k€?? Ainakin nettiautossa halvin oli vajaa 15k€, mutta sillä olikin ajettu jo yli 300tkm..
                  Tässäkin kannattaa suunnata katse Saksanmaalle tai Ruotsiin. Suomesta noita ei kyllä tahdo alle 20t€ hyviä saada.
                  ex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+

                  Comment

                  • Flanker35M
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2003
                    • 790
                    • Rovaniemi

                    #24
                    ...

                    Huollot, ainakaan perus, ei hirveästi maksa tuohon 540i. Vaihdatin 7.5L Castrol RS Formulaa ja suodattimen(KL-varaosasta), teki 95€. Tulpat 8 x 10€l(Bosch Platinum), peräöljyt 2L VS500 jne. Olisihan ollut tarjolla "vastaavia" tulppia ym. mutta lähdin siitä, että laitetaan sitä mitä günther von baijer on alunperin sinne halunnut.

                    M5 ois M5, se on kuitenkin SE auto josta unelmoidaanMutta kuten ilmi on käynyt, niin ehkä turhan arvokas ja äreähkö laite ihan normi arkikäyttöön. Ja tarkoitan ympärivuotista joka kelin käyttöä. Monella kuitenkin se M5 lepäilee tallissa talvet ja ei sitä viiti kevään pölyyn viedä540i tarjoaa ihan riittävää suorituskykyä ja ajomukavuutta arkeen.

                    Kuitenkin otti kumman tahansa, niin varmasti saa laatukampetta a la BMW
                    sigpic
                    ~Let Chaos Entwine On Defenceless Soil~

                    Comment

                    • Lapwing
                      Newbiemmer
                      • Apr 2006
                      • 25

                      #25
                      Katellaan tässä kesä hyvää yksilöä ja pidetään se sitten talvi tallissa. Tallissa on hyvää aikaa näprätä maholliset ulkonäkövirheet/viat yms. kuntoon. Ihan täysin käyttöautoa en kuitenkaan tarvitse, koska eniten niitä arkiajoja ajan kuitenkin tolla E46:sella.
                      E46 320i Touring

                      Comment

                      • Rockwell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 1713
                        • Helsinki

                        #26
                        Originally posted by an13 View Post
                        Saako tuohon e39:iin sitten lukkoperää laitettua mihin malleihin? Onko e39 540:ssä semmoista varustelistalla? Onko ne yhtä universaalisti käypäisiä kuin e34(jossa toki huomioiden mm. 6/8pulttisuuden).
                        E39 ei lukkoperää saa lisävarusteena, tottakai E39 M5:ssa se on. Ja ähräämisellä senkin saa muihinkin, mutta ei niin helposti kuin E34:seen.


                        Lapwing: M5 täyttää kriteerit paremmin kuin 540i
                        BMW F31 330d M-Sport -13
                        ex. BMW F21 116i -13
                        ex. BMW 540i(g) Touring -01
                        ex. ALPINA B10 Bi-Turbo -92 #430
                        ex. BMW 316g -99
                        ex. BMW M5 Touring -92
                        ex. BMW 535i -91
                        ex. BMW M5 -91
                        ex. BMW 325i Touring -90

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          #27
                          Originally posted by an13 View Post
                          Saako tuohon e39:iin sitten lukkoperää laitettua mihin malleihin? Onko e39 540:ssä semmoista varustelistalla? Onko ne yhtä universaalisti käypäisiä kuin e34(jossa toki huomioiden mm. 6/8pulttisuuden).
                          E39:ssä vain M5:ssa on lukkoperä, muihin ei edes saa. Eikä sitä M5 perää kannata laittaa jos on luistonesto/ajonhallinta.

                          Miksi se pitäisi laittaa? Ymmärrän lukkoperän vanhemmissa täysin, mutta eiköhän tuo luistonesto vie eutoa eteenpäin. Kuminpoltto erikseen...

                          Comment

                          • samtheMan
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2002
                            • 4759
                            • Tikkaslovakia

                            #28
                            Originally posted by HC91 View Post
                            M5:n huoltokuluissa kustannuksia 540:een verrattuna nostavat:
                            -10W60 TWS öljy tuplahintaista verrattuna "tavalliseen" Magnatec:iin, poljettaessa öljyäkin monasti kuluu vaihtovälin aikana
                            -kalliit tulpat, 3xhinta verrattuna M30:n tulppiin (ei havaintoa M60:n hinnoista)
                            -venttiilien välysten säätö tarpeen mukaan isojen huoltojen yhteydessä, n. 200-250€?
                            -laatikko- ja peräöljyjen vaihto huolto-ohjelmassa

                            Korjaus-/kulutusosapuolella ekstraa tuovat:
                            -EDC-iskarit sikahintaisia (vain 3.8)
                            -moottorin tiivisterempat hintavia
                            Täytyy tässäkin ottaa kantaa noihin huoltohintoihin. Tuo Castrol 10W60 maksaa täällä 4l kannu, 48€. Tulpat (Bosch) ~11€/kpl, Brisk ~14€/kpl. Venttiilit palasäädöllä, eli ei säätöä nyt niin usein tarvita (itsellä maksoi töineen ja paloineen 120€). Laatikko- ja peräöljyt vaihtotöineen 83,25. Noissakin siis säästää jos jaksaa tehdä itse. Mutta ei kuitenkaan sikahintaista..

                            No noista EDC:istä tosiaan voisi sanoa että kannattaa kiertää kaukaa, ikää alkaa olemaan ja voi porsia, ne ON kalliita.

                            Tiivisteistä: alapään tiivistesarja 140€, yläpään tiivistesarja 615€. Mutta noita ei kai ihan joka kesäksi tartte vaihtaa?

                            Kulutuskaan ei mitään järkyttävää ole tehoihin suhtautettuna. Tietty jos pyörittää vain ja ainoastaan muutaman liikennevalon väliä, meneehän sitä.. kaikki minkä tankkiin laittaa. Mutta sekalaisessa käytössä ihan sopivia lukemia. Ja kun kuitenkin "harrastekäyttöön" tulee.. samakai mitä se vie.
                            Kun synnyin, sain valita, haluanko olla fantastinen sängyssä vai hyvän muistin.. perhana, nyt unohdin mitä minun piti sanoa!
                            PT palvelut sekä valmispaketit vuosien kokemuksella

                            Comment

                            • Tenox
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2006
                              • 1732

                              #29
                              Originally posted by Lapwing View Post
                              IMO E36 näytä juurikaan miltään.
                              No tuo on kyllä totta, tosin M on ulkonäöltään pikkaisen parempi kuin vakio E36. E34 on kuitenkin 10x kauniimpi.
                              Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                              Comment

                              • HC91
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2007
                                • 999
                                • 29100/310053

                                #30
                                Originally posted by samtheMan View Post
                                Venttiilit palasäädöllä, eli ei säätöä nyt niin usein tarvita (itsellä maksoi töineen ja paloineen 120€). Laatikko- ja peräöljyt vaihtotöineen 83,25.
                                Kerrotko vielä missäpäin tehdään tuohon hintaan? Olisi I-huolto koht'silleen ajankohtainen.

                                EDC on hieno systeemi, ja omalta osaltaan pitää auton hintaa yllä, tosin ei siitä nyt kolmea tonnia enempää kukaan maksaisi vaikka olisi kierros uusia iskareita alla.

                                Kakkosauto-/harraste-käytössä tulee ainakin itselle niin vähän kilometreja ettei odotettavissa olevat korjauskulut vuotta kohden ole mahdottomia. M5:ssa on vaan oma juttunsa, kilpa-autolle haiseva edustusluokan sedan ei jätä omistajaansa kylmäksi.
                                92' ///M5 3.8 individual
                                09' 320d xDrive
                                16' NIU N1 Sport
                                19' NIU U+ Sport

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎