Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 M5 3.8: kaasuvaijerin vaihto?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petteri75
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 2566
    • Kirkkonummi

    E34 M5 3.8: kaasuvaijerin vaihto?

    Eilen pamahti autosta kaasuvaijeri poikki, uusi on tilauksessa ja maksaa 31€. Kun ei ole tarvinnut vielä asiaan paneutua, niin millainen homma tuossa E34:ssa kaasuvaijerin (eli vaijeri kaasupolkimesta kaasuvivustoon) vaihto on?
    BMW 530e iPerformance Luxury Line -20
  • Petteri75
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 2566
    • Kirkkonummi

    #2
    Vastataan itselle.

    Hommahan sinänsä on suoraviivainen, ottaa kuljettajan puolen kojelaudan alaosaa auki, irroittaa vaijerin poljinvivustosta, ottaa vaijerin irti ja laittaa uuden tilalle. Mihin sitten eilen meni melkein 8h?

    Ainakin omalla kohdalla kyseessä oli totaalinen kakkaduuni. Kaikkein suurimmat vaikeudet koituivat tulipellin läpimenokohdassa olevan ohjainkappaleen irroittamisesta ja sitten uuden asennuksesta.

    Vanha ei totta vieköön suostunut lähtemään, sijainti on syvällä ja moottorin puolelta sinne ei edes nähnyt. Vanha kappale piti sahata vaijerilla rikki, oikeampi työkalu olisi ollut hiukan pienempi papukaija-pihti, jolla olisi voinut puristaa niitä muovikielekkeitä kasaan, korjausoppaan malliin. Sitten kun sen sai irti, niin meni oikeasti pitkään, ennen kuin hoksasi, mistä ihmeestä se vaijeri tulee moottoritilaan. Muistetaan, että minnekään ei näe. Vanhaa vaijeri on hyvä käyttää ohjausjohtona.

    Uusi..voi hel..himputti. Johtuen tulipellin välikappaleesta, sillä on vain yksi oikea asento. Johtuen M5:en tiukkaan ahdestusta moottoritilasta, mitään ei edelleenkään nähnyt. Ei päältä, alta tai sivulta. Niinpa vain vanhaa vaijeria käyttäen uutta huulelle. Vasta ensimmäisen yrityksen jälkeen tuli loistoidea merkitä kappaleen "yläpuoli", että kabiinista näkee miten se pitäisi asentaa. Uudestaan huulelle ja työntöä. Vaijeria voi vetää, mutta se ei kannata suurella voimalla koska ne muoviset suojat ottavat koko voiman vastaan ja ne eivät vihaa kestä.

    Ainoa tapa oli siis työnnellä ja pyöritellä vaijeria varovasti niin, että se oli neliönmuotoiseessa aukossaan oikeassa. Tämä vei oikeasti aikaa ja en aluksi ollut uskoa korviani, kun kuului muovisen kappaleen asentumisääntä. Se ei loppujen lopuksi tarvinnut hirveästi voimaa, että lukittui paikalleen mutta vaivaa sitäkin enemmän.

    Tätä ei tainnut olla Bentleyssä, mutta E34 tehtaan korjaamo-oppaassa kylläkin (löytyy FAQ-alueelta, Lekan tekemällä sisällysluettelolla). Jos autossa on vakionopeudensäädin, kaasuvaijeri laitetaan menemään sen päältä jotta se ei häiritse CC:n toimintaa. Säätöönkin oli ko. epistolassa ohjeet, itse tein sen niin että kun kaasu oli aivan pohjassa, kaasuvivustoon jäi pienen pieni välys ts. kaasun ollessa pohjassa, ei vivustoon jää väljyyttä = kaasu päällä 100%:sesti. OK, jäi hiukan kireämmälle kuin vanha vaijeristo eli täytyy katsoa säätöä joskus lisää. Se tapahtuu ihan vaijerista, pyöritellään kunnes sen pituus on sopiva. Voi painaa itse poljinta ja yletyt juuri sopivasti pyörittelemään muoviruuvia.

    Omia kokemuksia:
    - Varaosa oli 25€, mutta aluksi tuli väärä vaijeri. Katso esim. RealOEM:stä kuvaa, jossa kaasukaapeli / Bowden cable lähtee polkimelta.
    - Ne papukaijapihdit, joilla välikappaleen saa puristettua kasaan olisivat säästäneet ehkä 3h kohdallani. Jos ei löydy, niin joku pienois-dremeli minilaikalla olisi asiaa.
    - Kaasuvaijeri on kiinni kaasuvivustossa koukulla, joka on kumipuslassa. Uutta asennettaessa, laita pusla vivustoon, sitten vasta koukku siihen.
    - Hommaa pystyy tekemään aika hyvin itsekin, mutta kaverista on apua siinä vaiheessa, kun vaijeria pitää saada pyöriteltyä siihen neliömäiseen reikäänsä.
    - Jos autossasi on ACC, muista laittaa kuljettajan jalkatilassa olevaan anturiin ne johdot takaisin. Muuten teet sitä klo 0.45 yöllä juuri muistettuasi.
    - Aloitin joskus klo 16 jälkeen ja lopetin 00.05. Tällä oli vaikutuksensa, väsyneenä ei kannattaisi ajaa. Hyvänä puolena on se, että työmatkalle sai uuden pohja-ajan, kun Helsingissä liikennevalot olivat osaksi kiinni ja moottoritiellä oli ns. hiljaista..
    BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

    Comment

    • Leka
      BTCF Member
      • Sep 2003
      • 7701
      • Vilppula

      #3
      Tämäkin DIY-tarina löytyy nyt myös E34 FAQ:sta.
      sigpic

      BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎