Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 540ia jäähdyttimien erot.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tenox
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2006
    • 1732

    E34 540ia jäähdyttimien erot.

    Ostin tuossa omaan autoon muiden varaosien joukossa uuden (käytetyn) jäähdyttimen. Syylärin kanssa tuli pieni ongelma. En sitten kuitenkaan katsonut sitä siellä ostopaikassa tarpeeksi tarkkaan. Nimittäin mulla on omassa hanttarin puolen päädyssä yksi paikka lämpötila-anturille. Tuossa jonka ostin on ilmeisesti kaksi paikkaa eli kahdelle anturille paikka. Lisäksi ne on kuskinpuolella ylävesiletkun alla syylärin takana (ei siis sivulla). Muuten tuo näyttää identtiseltä nykyisen kanssa.

    Vanhassa numerot: 1723637 / 1723464 / 21.706.10.003 / 01795
    Uudessa numerot: 2243450 / 2243444 / 21.690.10.003 / 01030

    Mitäs luulette, onnistuuko sellainen, että jatkan oman anturin johtoja ja laitan sen tuohon uuden syylärin ylempään paikkaan ja sitten tulppaan tuon alemman reiän. Löytyykö tulppia esim. merkkiliikkeeltä tai jostain jäähdytinhuollosta hyllytavarana?

    RealOEM ei tunne mielestäni 540 mallille kuin yhtä jäähdytintä, mutta sielläkin puhutaan jostain tupla-anturimallista.
    Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S
  • Tenox
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2006
    • 1732

    #2
    Editoitu turhat kysymykset ja toimimattomat linkit pois.
    Last edited by Tenox; 25-06-2007, 19:55.
    Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

    Comment

    • Tenox
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2006
      • 1732

      #3
      Jäähdytinpajalla osasivat kertoa, että tuossa uudessa on öljynlauhduttimelle menevät röörit nuo kaksi, eli kokonaan pois vesikierrosta ja että tuossa syylärissä ei ole lainkaan paikkaa anturille. Laitan sen varmaan niine hyvineen paikoilleen ja anturi saa jäädä sitten pois. En tiedä mihin se antaa infoa, muttei ainkaan mittarille.

      Tietääkö joku? Mitään vaikutusta en huomannut kun otin tuosta vanhasta tuon anturin irti. Mittarit toimii jne. Kertooko se kenties laatikolle veden lämmön, että laatikko tietää talvella venuttaa isommalle vaihtamista?



      Ilmeisesti liittyy ilmastointiin tuo osa 9, kun on vain sellaisissa malleissa. Miten?
      Last edited by Tenox; 20-06-2007, 16:25.
      Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

      Comment

      • Tenox
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2006
        • 1732

        #4
        Jäähdytin on samanlainen ja vaihdoin sen paikoilleen äsken. Eipä puhuttu sairaanhoitajakoulussa tuollaisesta mitään.. Anturi jäi nyt irti, kun sille ei ole paikkaa ja ilmaamisesta en osaa sanoa mitään, kun ilmaruuvin sijaintia ei M60 koneelle Bentley kerro. Lieko itse itsensä ilmaava?

        Menen käynnistelemään.
        Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

        Comment

        • Leka
          BTCF Member
          • Sep 2003
          • 7701
          • Vilppula

          #5
          Originally posted by Tenox View Post
          Jäähdytin on samanlainen ja vaihdoin sen paikoilleen äsken. Eipä puhuttu sairaanhoitajakoulussa tuollaisesta mitään.. Anturi jäi nyt irti, kun sille ei ole paikkaa ja ilmaamisesta en osaa sanoa mitään, kun ilmaruuvin sijaintia ei M60 koneelle Bentley kerro. Lieko itse itsensä ilmaava?

          Menen käynnistelemään.
          Ei kyllä se anturi sitten ohjaa flektin toimintaakaan tarvittaessa...

          Pieni lainaus M60:n ilmaamisesta.
          The coolant system has been designed as a continuous bleeding system, which eliminates the need for bleed screws or hoses.
          Vanha kunnon ilmauskonsti pätee kyllä tähänkin aluksi.
          sigpic

          BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


          Comment

          • Tenox
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2006
            • 1732

            #6
            Originally posted by Leka View Post
            Ei kyllä se anturi sitten ohjaa flektin toimintaakaan tarvittaessa...
            Sellainen kysymys, että mitä flektiä tuo ohjaa? Ilmastoinnin flektiä se ei minun autossani ohjaa ja muuta sähköistä flektiä ei ole autossa. Eli tuo iso propelli syylärin takana koneen edessä kaiketi ei ole sähköllä ohjautuva vaan se pyörii vesipumpun kanssa hihnan pyörittämänä koneen nopeudesta riippuvaa nopeutta.

            Olenko käsittänyt oikein, että tuo anturi siis on kuin onkin tarpeeton tässä autossa?

            - Ilmattua sain mielestäni aika hyvin tuon.
            Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

            Comment

            • Risto113
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2005
              • 1204
              • GrassLake

              #7
              syylärin edessä on ilmastoinnin kenno, ja sen edessä ilmastoinnin sähköflekti, jota se ohjaa.

              Comment

              • Leka
                BTCF Member
                • Sep 2003
                • 7701
                • Vilppula

                #8
                Originally posted by Tenox View Post
                Sellainen kysymys, että mitä flektiä tuo ohjaa? Ilmastoinnin flektiä se ei minun autossani ohjaa ja muuta sähköistä flektiä ei ole autossa. Eli tuo iso propelli syylärin takana koneen edessä kaiketi ei ole sähköllä ohjautuva vaan se pyörii vesipumpun kanssa hihnan pyörittämänä koneen nopeudesta riippuvaa nopeutta.

                Olenko käsittänyt oikein, että tuo anturi siis on kuin onkin tarpeeton tässä autossa?

                - Ilmattua sain mielestäni aika hyvin tuon.
                Kyllä se sitä ilmastoinnin kennon etupuolella olevaa flektiä ohjaa tarvittaessa, 91 asteessa hidas pyörintänopeus ja 99 asteessa suurempi nopeus.

                Kyseessähän on varmaankin tämä 2-toiminen lämpöanturi, #9.
                sigpic

                BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                Comment

                • Tenox
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2006
                  • 1732

                  #9
                  Hieno homma!

                  Nimittäin tässä autossa ei ohjaa. Ilmastoinnin flekti kun on mallia tarvike ja pyörii aina kun ilmastoinnin kompurakin pyörii. Eli käytännössä aina kun on niin kuuma, että tarvitsee ilmastointia käyttää pyörii myös tuo flekti.

                  Tiedän, että saattaa heikentää ilmastoinnin tehoa hiukan, mutta ei todellakaan haittaa kun ilmastointi toimii täysin riittävästi näinkin.

                  Kiitos tiedosta, eipä tarvitse turhaan miettiä mitä tuo anturi tekee. Veikkaan että sen johdon toinenkaan pää ei ole kiinni missään.
                  Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                  Comment

                  • MTV
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2005
                    • 337
                    • JKL

                    #10
                    Valottakaas keltanokallekin tuota koko flektikuviota..autossa 535(e34) siis
                    manuaali-ilmastointi ja kuumalla ilmalla ajon jälkeen kuului ilmastoinnin flekti pyörivän. Sitten huomasin tuon syylärin laidassa olevan anturin piuhoista kahden kolmesta olevan irti..wtf..silti siis se ilmastoinnin flekti pyöri, mutta ei arvatenkaan jäähdyttimen flekti.
                    Miten sen nyt pitäis oikein toimia ja miten päin nuo piuhat tulee tuohon anturiin?
                    Exät: E21 320/6 -81, E28 528iA -85, E34 535iA -89,
                    E34 540iA -93

                    Comment

                    • Leka
                      BTCF Member
                      • Sep 2003
                      • 7701
                      • Vilppula

                      #11
                      Originally posted by MTV View Post
                      Valottakaas keltanokallekin tuota koko flektikuviota..autossa 535(e34) siis
                      manuaali-ilmastointi ja kuumalla ilmalla ajon jälkeen kuului ilmastoinnin flekti pyörivän. Sitten huomasin tuon syylärin laidassa olevan anturin piuhoista kahden kolmesta olevan irti..wtf..silti siis se ilmastoinnin flekti pyöri, mutta ei arvatenkaan jäähdyttimen flekti.
                      Miten sen nyt pitäis oikein toimia ja miten päin nuo piuhat tulee tuohon anturiin?
                      Flektin releeltä kärjet kiinni jos pyörii koko ajan.

                      Niin ja niistä anturin johdoista. Ei ole kuin reilu viikko tämän topikin viimeisitä kuvista joten sitä hakua kannattaa käyttää...
                      sigpic

                      BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                      Comment

                      • MTV
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2005
                        • 337
                        • JKL

                        #12
                        Originally posted by Leka View Post
                        Flektin releeltä kärjet kiinni jos pyörii koko ajan.

                        Niin ja niistä anturin johdoista. Ei ole kuin reilu viikko tämän topikin viimeisitä kuvista joten sitä hakua kannattaa käyttää...
                        Mut kun ei sillä haulla oikein löydy mitään..seli seli

                        Ok, mutta selvyyden vuoksi vielä..tuo anturi siis ohjaa pelkästään tuota ilmastoinnin säköflektiä?
                        Exät: E21 320/6 -81, E28 528iA -85, E34 535iA -89,
                        E34 540iA -93

                        Comment

                        • Leka
                          BTCF Member
                          • Sep 2003
                          • 7701
                          • Vilppula

                          #13
                          Originally posted by MTV View Post
                          Ok, mutta selvyyden vuoksi vielä..tuo anturi siis ohjaa pelkästään tuota ilmastoinnin säköflektiä?
                          Ei, vaan sen flektin releitä

                          Tuommoinen kytkentäkaavio taitaa olla myös kaikissa 535:ssa. Asian voi tarkistaa E34-FAQ:sta löytyvistä ETM:stä.

                          sigpic

                          BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                          Comment

                          • MTV
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2005
                            • 337
                            • JKL

                            #14
                            Jep, piuhat anturista kiinni ja flekti pyörii aina vaan
                            Mitäs seuraavana, rele vai anturi?
                            Mistähän sen releen paikallistaisi?
                            Exät: E21 320/6 -81, E28 528iA -85, E34 535iA -89,
                            E34 540iA -93

                            Comment

                            • Leka
                              BTCF Member
                              • Sep 2003
                              • 7701
                              • Vilppula

                              #15
                              Originally posted by MTV View Post
                              Jep, piuhat anturista kiinni ja flekti pyörii aina vaan
                              Mitäs seuraavana, rele vai anturi?
                              Mistähän sen releen paikallistaisi?
                              Flektin releet ovat konehuoneessa kuskin puolella pienessä ylimääräisessä releboksissa iskaritornin etupuolella. Ylärivissä on 3 paikkaa, oikealla ylärivissä on hitaan pyörintänopeuden rele ja keskimmäinen on nopean pyörintänopuden rele.
                              sigpic

                              BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎