Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 520i -91 ohjauksen ongelmat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LL_520i
    Bimmer Rookie
    • Aug 2004
    • 47
    • Helsinki

    E34 520i -91 ohjauksen ongelmat

    Olen melkoinen rookie näissä hommissa, joten kärsivällisyyttä :? .
    Olen useilta foorumeilta lukenut tuosta simpukkaohjauksesta ja siitä,
    kuinka jotain mutteria kannattaa kiristää, jos ohjaus tuntuu "löysältä".

    Mikähän mutteri on tarkemmin kyseessä ja mistä kohdin se löytyy? Kiitokset etukäteen
  • LL_520i
    Bimmer Rookie
    • Aug 2004
    • 47
    • Helsinki

    #2
    Taisin löytää vastauksen tuolta aiemmasta viestistä, jonka on kirjoittanut nimim. Lakeson: "Ennen kun alat säätämään simpukkaa tsekkaa seuraava juttu! Elikkäs kuskin jalkatilassa ohjauspylvään akselissa on mutteri, jonka kanta on 32mm - tämä tuppaa kuulemma ajanmyötä löystymään. Omassa e34 se oli aivan löysällä Kiristin mutterin ja ohjaus muuttui perkeleesti paremmaksi."

    Eli tarkistan nyt ensin tuon.. vai onko jollain vielä lisättävää tuohon?

    Comment

    • DiisseliKiisseli
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2004
      • 550
      • Uusimaa

      #3
      Jos ratissa on klappia kun paikallaan rattia kääntelet ilman että renkaat liikkuu niin silloin kannatta kokeilla, josko simpukan kiristys auttaisi. Simpukka löytyy sieltä ohjausakselin päästä, joka ratilta tulee. Se on semmoine iso mötikkä, jossa on neljä ruuvia kulmissa ja keskellä sitten viides, jota löysätään vähäsen. Sitten kun olet mutteria löysännyt niin sen mutterin keskellä on sellainen vako, ei taida olla mikään standardireikä, mutta vaikka ruuvarilla joka siihen menee niin kiristät sitä ja laitat mutterin takaisin kiinni. Ja jos sitä liikaa kiristää niin ajaessa ratti ei itsestään palaudu keskelle vaan jää siihen asentoon mihin sen käännät.

      Jos säätövara on loppu eli väljyys ei häviä niin se on voi voi, uutta simpukkaa tilalle, ei maksa kun muutaman satasen tai jotain sinnepäin. Sen välyksen voi ihan hyvin tsekata kääntelemällä sitä rattiakselia suoraan heti simpukkahärdellin juuresta niin näkee onko välys simpukassa vai ei.

      Comment

      • Hevimies
        Bimmer Enthusiast
        • May 2004
        • 1456
        • Savonlinna

        #4
        Eipä ole lisättävää. Itselläni oli myös ko. mutteri löysällä. Kuskin jalkatilasta vain se yläpuolen muovilätkä mäjelle niin pääset pelipaikoille. Kiristin myös ohjaussimpukkaa noi 10 astetta ja ohjaus on tosi napakka. Ohjaussimpikan kiristäminen onnistuu yläpuolelta ja tarvitset hylsyn, lenkin ja kuusiokoloavaimen mutta kokoja en muista. Hylsyllä löysäät lukitusmutteria ja sitten pidät lenkillä varovasti kiinni ja pientä kiristystä keskeltä kuusiokololla. Ei kannata kääntää kuin about 5 astetta kerrallaan ettei mene liian jäykäksi eikä ohjaus enää palauta kunnolla.

        Comment

        • harri525ixTA
          Bimmer Rookie
          • Apr 2004
          • 101

          #5
          se simpukka on semmoinen että se kuluu ensin sieltä keskialueelta, eli jos sen tiukkaa liikaa, niin ääriasennoissa se korkkaa -> koko paska laukeaa. eli kiristykset hyvin varovaisesti, ja yleensä aina se simpukka on viimeinen vehje joka laukeaa (ennen löystyy se akselin nutikka, sitten kuluu raidetangon päät, loput keulan puslat ja nivelet, ja viimeiseksi aletaan tiukkaamaan simpukkaa).

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎