Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 tyyppivikoja

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 3822
    • California

    E34 tyyppivikoja

    Uudempi M62 4.4 e39:ssä lienee luotettavampi ja modernimpi mutta onko tuo vanhempi M60 kuinka luotettavaksi koettu kasi?

    Löytyykö jotain tyyppivikoja tai herkkiä kohtia ruostumiselle jotka kannattaa erityisesti tsekata?

    Onko lukkoperää tuollaiseen saanut ja onko sport sohvat vakiona kaikissa kasikoneellisissa?

    Vikakoodit varmaan pitää tsekata ennen ostoa.

    Rock n roll
    Last edited by BMW; 14-07-2007, 03:14.
    P
    R
    N
    D
  • Tenox
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2006
    • 1732

    #2
    Originally posted by BMW View Post
    ...mutta onko tuo vanhempi M60 kuinka luotettavaksi koettu kasi?
    Käsittääkseni moottori on yksi BMW luotettavimmista, eli ihan hyvä valinta.

    Löytyykö jotain tyyppivikoja tai herkkiä kohtia ruostumiselle jotka kannattaa erityisesti tsekata?
    Ovien alareunat ainakin ja helmat muutenkin kannattaa aika tarkkaan katsoa. Takaluukku myös. "Tyyppivikoja" voisi sanoa mitä nyt mieleen tulee:
    - Lasinpyyhkimien vivusto väljenee
    - Vesipumppu kestää n. 200tkm
    - Nokan ja kammen asentotunnistinantureita mennee n. 100tkm välein
    - Alustan puslia yms. menee

    Onko lukkoperää tuollaiseen saanut ja onko sport sohvat vakiona kaikissa kasikoneellisissa?
    Lukkoperästä en tiedä, mutta sportpenkit on itse asiassa aika harvinaisia E34 540 malleissa.

    Vikakoodit varmaan pitää tsekata ennen ostoa.

    Rock n roll
    Enpä tiedä onko tuo niin pakollista.
    Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

    Comment

    • SledgeHammer82
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 1651
      • Pk-seutu

      #3
      Originally posted by Tenox View Post
      Käsittääkseni moottori on yksi BMW luotettavimmista, eli ihan hyvä valinta.
      Tosin on siinä melko vakavia tyyppivikojakin. Kuten kampikammion huohotusventtiili, vuotavat venttiilikopan tiivisteet, vuotava öljypohjan tiiviste, irtoilevat öljypumpun pultit, kiertokangen laakerien kesto ei huippuluokkaa (voi olla seurauksena löystyneistä öljypumpun pulteista).
      Last edited by SledgeHammer82; 14-07-2007, 11:42.

      Comment

      • jsa014
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 1651
        • Turun Pallivaha

        #4
        No, koeajolla kannattaa tarkistaa alustan vapinat ym. Eli jos vapisee, niin tiedossa mittavaa alustan laittoo. Menee siinä 200tkm kohdalla väljäks vähän joka paikka. Jos automaatilla 540, kannattaa tarkistaa tomaatin toiminta, eli vanha testi, N päälle ja antaa raksutella tyhjäkäyntiä, voi vähän antaa kaasuakin. Ei saa lähtee ryömimään. Ja pakin pitää mennä päälle ilman kaasuakin. Jos näitä ilmenee laatikossa, on edessä myös laatikkoremppa. Koneessa nuo mitä vasara sanoi, varsinkin tuo öljypumpun ruuvit on tärkeä juttu.

        Kunhan Leka herää, niin tulee lisää faktaa
        316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

        Comment

        • |foder|
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2006
          • 7087
          • Forssa

          #5
          Originally posted by Tenox View Post



          Lukkoperästä en tiedä
          Kyllä joissain on se jonkin asteinen lukkoperä (veikkaan 25% lukkoa), ainakin enolla oli sen rylläys bemussa jokin lukko ihan tehtaalta asti ja se oli vielä niinkin pienellä koneella kuin 2,5l...
          Nyt:
          E82 135i -11

          Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

          Comment

          • zener
            Moderator
            • Oct 2004
            • 14448
            • Oulu

            #6
            Perästähän on täälläkin puhuttu jo monesti. Lukkoperä on ollu lisävaruste normimalleissa (pl. nelivedot)... Vaikionahan se on ollu vain M-sarjan vehkeissä.
            E65 730dA '04 klick
            F10 520dA '11 klick
            E34 520iA (2.8l) '91 klick

            Instagram


            "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

            Comment

            • Petteri75
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2005
              • 2553
              • Kirkkonummi

              #7
              Tuossa olikin hyvää listaa.

              Jos katselet E34 Sedania, niin takakontin johtosarja menee kuljettajan puoleista saranaa pitkin. Se on sidottu aivan OK, mutta aikaa myöten ne lukuisat pikkujohdot murtuvat eristeistään ja katkeilevat. Sitten alkaa tulla OBC-ilmoituksia esim. rekisterikilven valosta. Eihän siinä mitään, mutta jos alkaa keskuslukitus mennä epäkuntoon se on tylsää ja aikaa myöten siihen "BONG"-ääneen kyllästyy. E34 FAQ-alueelta löytyy Lekan kuvittamat ohjeet.

              Ohjaus ei ole hammastanko, vaan kuulamutteri (pl. E34 iX -mallit). Siinä keskellä todennäköisesti on väljyyttä, saa kiristettyä pois mutta jos sitä on aivan hirmuisesti, voi olla tarpeen tutkia muutenkin onko jotain käyttöikänsä lopussa.

              Ovien alaosissa on muovilistat, jotka kai johonkin vuosimalliin korjattiin? Keräävät vettä erinomaisesti -> ruostuttavat. Itsellä oli tapana autoa pestessä jättää se rauhassa kuivumaan ovet auki; aina tippui vähäsen.

              Yleensä ottaen, kaikenlaiset virheilmoitukset kannattaa ottaa äärimäisen vakavasti. Jos OBC-näyttöön tulee ilmoitus esim. jäähdytyveden vähyydestä, on hyvä kysyä miksi. Helpoimmillaan se on vain ikivanhojen jäähdytysletkujen rikkoutumista, vaikeimillaan jotain aivan muuta.

              Haulla löytyy varmasti massiivisesti lisätietoa aiheesta, kannattaa tutustua.
              BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

              Comment

              • Harri G
                BTCF Member
                • Jul 2005
                • 9041
                • Iisalmi

                #8
                Ovien alalistat, tunkin paikat, sekä eteenkin bensatankin luukun seutu ovat arkoja paikkoja ruostumiselle. Se tankin ympäryksen seutu kannattaa erityisesti tsekata, se kun on hankala fiksattava (2 peltiä päällekkiän). Tyyppivikoja on mittariston sekoilu, penkkien kuluneisuus, tärinä 90km/h vauhdissa, sähköviat (ikkunat, keskuslukko, yms...). 540i:n laatikko on myös saanut aika paljon kritiikkiä. Kannattaa testailla huolella. Varmasti huollettuna ja hyvin pidettynä oikein asiallinen auto.

                Muutama topiikki vielä haulla:
                http://www.btcf.fi/forum/showthread....e34+tyyppiviat
                http://www.btcf.fi/forum/showthread....4+tyyppivikoja
                http://www.btcf.fi/forum/showthread....4+tyyppivikoja
                Last edited by Harri G; 14-07-2007, 16:40.
                E39 ja E91

                Comment

                • Leka
                  BTCF Member
                  • Sep 2003
                  • 7701
                  • Vilppula

                  #9
                  Originally posted by jsa014 View Post
                  Kunhan Leka herää, niin tulee lisää faktaa
                  BINGO.

                  Tuossa edellä olikin jo kokolailla kaikki tyyppiviat joko kirjoitettuna tai linkeistä löytyvinä.

                  540:ssä erikois-tyyppiviat ovat M60B40 moottorin öljypumpun löystyvät kiinnitysruuvit, vuotavat venakopan tiivisteet, moottorista kuuluva kilinä <2000 rpm. ja 5HP30 tomaattilaatikon viat, osasta vioista löytyy tietoa E34 FAQ:ssa.

                  Alustaan kannattaa kiinnittää huomiota koeajolla, kunnossa oleva E34 ei vetele, eikä vapise missään nopeudessa.

                  Vielä yksi ärsyttävä tyyppivika näissä laihialaisittain "patteriautoissa" on, nimittäin sähköviat...
                  sigpic

                  BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                  Comment

                  • BMW
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2004
                    • 3822
                    • California

                    #10
                    Spank you vastauksista!

                    Kävin yhtä katsomassa ja yllätyksekseni oli pelti kuplinut melko iloisesti varsinkin ovissa niin sisä- kuin ulkopuolella vaikka autolla ajettu mittarin mukaan reilu parisataa tuhatta kilomeeteriä.

                    Ei mitään erityisen pehmeetä (paitsi ehkä ovien sisäpuolella tiivisteiden alla hieman enemmän) niissä ovissa mutta listojen kohdalla harvmittavasti lähtenyt kuplimaan. Myös muualla siellä-täällä meiningillä maali oli kuplalle menny esim. kontin lukko, ja pyörän kaaret. Millä niitäkään sitten korjaa ellei koko oveat hio paklaa hio ja maalauttaa. Tuollaiseen metalliväriin varmaan jää mukavat jäljet jos itse yrittää alkaa hiomaan ja maalaamaan vain osan. Eli ammattilaiselle viemisestä olisi tulossa lisäkustannuksia. Varmasti saa 500-1000€ varata tuollaiseen?

                    Kone kävi tasaisesti ja vaikutti terveeltä ajossa. Venakopan tiivisteen vuotoa en havainnut mutta tuosta öljypumpusta en osaa sanoa mitään kun en sellaista osaa tarkistaa?

                    On tuollaisenkin vessan ostaminen niin vaikeaa kun ei halua halvinta ostaa kun kuitenkin ovat pommeja ja tämänpäiväinen katsottu laite maksaisi kahdeksan tonnin päälle vaikka löytyy ruostetta.

                    Pitäisiköhän tuo skipata noiden pelleistä löytyvien kuplien takia. Alkoi kummittelemaan päässä että puuttuukohan mittarilukemasta satanen tai kaksi kun ei ole pellit terveitä. Kun ei ne kuplat ole vain ovissa vaan siellä-täällä niin taitaa auton joutua ylimaalaamaan melko lähiaikoina vai saako niitä fiksattua muuten siististi pois? Muualta autosta en löytänyt moitteen sijaa.

                    Bemari kun ei ole ylläpitokustannuksiltaan toyon luokkaa joten haluan hyväkuntoisen yksilön kun merkkihuollon morjestaminenkin maksaa yhden baari-illan verran. Onko nuo hubba bubba kuplat riitävä syy passata (kun auto muuten miellyttää) ja kannattaako tuollaisesta kasikoneellisesta maksaa kahdeksaa tonttua enää tänä päivänä?

                    Ostaa-ei osta jutut on arveluita mutta pistäkää jotain ajatusta tähän jos sellaista on tästä jutusta vielä kehittynyt.
                    Last edited by BMW; 15-07-2007, 01:35.
                    P
                    R
                    N
                    D

                    Comment

                    • Tenox
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2006
                      • 1732

                      #11
                      Originally posted by BMW View Post
                      Spank you vastauksista!

                      Kone kävi tasaisesti ja vaikutti terveeltä ajossa. Venakopan tiivisteen vuotoa en havainnut mutta tuosta öljypumpusta en osaa sanoa mitään kun en sellaista osaa tarkistaa?

                      On tuollaisenkin vessan ostaminen niin vaikeaa kun ei halua halvinta ostaa kun kuitenkin ovat pommeja ja tämänpäiväinen katsottu laite maksaisi kahdeksan tonnin päälle vaikka löytyy ruostetta.
                      Älä ikipäivänä maksa tuolla tavalla ruosteisesta E34:sta yli 8000e! Löytyy niitä ruosteettomanakin liki samaan hintaan. Hinnat ei noissa ainakaan ole nousussa...

                      Öljypumpun tarkistaminen koeajaessa on hiukka vaikeaa, kun öljypohja pitää ottaa irti. Samoin oikeastaan tuon venakoppien tiivisteiden öljyvuodon näkee vasta kun purkaa sen verran, että saa puolat näkyviin.. Noi on vähän sellaisia, että tarkistaminen menee ostamisen jälkeiseen aikaan.

                      Oikeastaan minusta tuollaisesta voi koeajolla katsoa lähinnä:

                      1.) Kone käy normaalisti ja tuntuu tehokkaalta. Ei pahoja nestevuotoja.
                      2.) Automaatti vaihtaa oikein, ei luista ja lisäksi ks. jsa014 "vanha testi"
                      3.) Pellit on kunnossa
                      4.) Sisusta on ehjä ja siisti
                      5.) Sähköherkut yms. toimii
                      6.) Check Control toimii, eikä näytä mitään ihmeellisiä

                      Jos nuo ehdot täyttyy, niin 8-9000e on OK hinta. Hiukan yli jos on oikein siisti ja suhteellisen vähän ajettu, sekä huoltokirjallinen. Silti kannattaa varautua 1-2000e yllättäviin korjauksiin...
                      Last edited by Tenox; 15-07-2007, 03:36.
                      Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                      Comment

                      • BMW
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2004
                        • 3822
                        • California

                        #12
                        Mitenkä tärkeenä näette vikakoodien tsekkausta tuollaista ostaessa? Kuitenkin sen 72€ eikä autotohtorikaan varmaan paljoa enempää ole....
                        P
                        R
                        N
                        D

                        Comment

                        • tmth
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 2194
                          • Kangasala

                          #13
                          Originally posted by BMW View Post
                          Mitenkä tärkeenä näette vikakoodien tsekkausta tuollaista ostaessa? Kuitenkin sen 72€ eikä autotohtorikaan varmaan paljoa enempää ole....
                          Ei mulle ainakaan koskaan ole tullut edes mieleen mistään ostamistani E34:sta vikakoodeja luettaa

                          F10 & R55
                          ex:
                          E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

                          Comment

                          • Flanker35M
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2003
                            • 790
                            • Rovaniemi

                            #14
                            ...

                            Itsellä on ollut muutama tyyppivika E34:stä eli alustan puslia on mennyt vaihtoon, kun etupää täristä -> loppui sillä. Takapään puslat vaihdan kohta, vaikkei ole kuluneet. Just to be sure. Iskareita kattelin kans, 155€ eteen kpl ja taakse 130€ kpl, mallia sportti. 5€ hintaeroa normaaleihin, joten ei vaikea valinta.

                            Vesipumppu kosahti 198tkm kohdalla ja meni vaihtoon. Kustansi 155€ osineen ja nesteineen, työn tein itse eikä ollu edes vaikeaa. Ilmastoinnin kenno syylärin etupuolelta oli rikki eli vaihtoon ja samalla uusi kuivauspatruuna -> kylmää tulee. Ilmastoinnin flekti(edestä) oli kans hiljaa -> etuvastus vaihtoon ja CRC Contact Cleaner putsaus + pieni voitelu ja taas puhisee.

                            Ruosteen kanssa en ole joutunu tappelemaan. Muutama kohta on, jotka pienellä työllä saa ehdaksi taas. Laatikko, tuo ikuinen murheenkryyni ääntelee hieman, mutta toimii normaalisti. Ajan niin kauan kunnes poksahtaa tai lakkaa toimimasta, uudet öljyt ja suodatin on sisässä.

                            Moottorille teen sen ölypumppucheckin seuraavassa öljynvaihdossa kohtapuoleen joten alkais olla pikkuhiljaa suurimmat perusviat katottuna. Sähköpuolen vioilta olen säästynyt onneksi. No kuiteskin, rahaa palanut ihan kohtuullisesti ja tuntejä vierähtänyt auton kimpussa mutta siltikin olen erittäin tyytyväinen kulkineeseen.
                            sigpic
                            ~Let Chaos Entwine On Defenceless Soil~

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎