Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vaihdelaatikon tunnistusta, E34, Sopiiko Getrag 260 M50 perään?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    Vaihdelaatikon tunnistusta, E34, Sopiiko Getrag 260 M50 perään?

    Kyseessä 525i e34 M50 motilla, 5/90. Alunperin ongelma oli siinä että auton välitykset oli jotenki oudot, auto kävi epäluonnollisen korkeilla kierroksilla maantienopeuksissa ja aloin epäillä josko olis perä vaihdettu. Nyt kuitenkin kytkinrempan yhteydessä kävi ilmi että vaihdelaatikko on vaihdettu joskus koska sen päällä luki valkosella liidulla E34 525, niinkun purkaamot noita merkkailee.

    Eli mikähän laatikko nyt mahtaa olla kyseessä. Mikäli oikeen tulkitsin korjausopasta oikeen niin tossa on vaihtehtona joko Getrag 260/5 tai ZF S5D 310Z ja näiden kanssa 3,73 ja 3,23 perävälitykset. Nyt autossa on 3,73 perä. Senverran osaan ite sanoa että nykynen laatikko on zf:n laatikko mutta onko se tuo 310Z? Koitin verrata koodeja laatikon kyljessä etk:sta löytyviin numeroihin mutta mikään ei vastannut varaosakoodia. Eli miten on? Vaihdelaatikon kuvat löytyy täältä. Entä onko tuohon vaihdettavissa getrag 260/5 suoraan? Vai onko se sopinut vaan m20 moottorin kanssa?
    Last edited by Supa; 18-07-2007, 00:15.
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    #2
    Eikö kukaan jaksa jelppiä, asialla olis luonnollisesti kiirekki vielä
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

    Comment

    • armageddon
      Bimmer Fanatic
      • May 2007
      • 443
      • Kokkola

      #3
      Originally posted by Supa View Post
      Eikö kukaan jaksa jelppiä, asialla olis luonnollisesti kiirekki vielä
      vastaisin jos osaisin sanoo jotain järkevää mut uskon et välitykset olis nyt jotain mitä mopoilla haetaan
      ei ne tehot vaan se kuski...

      Comment

      • Martti
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2005
        • 787
        • Suomi

        #4
        jos tuota lukee niin ei taida käydä:



        edittiä: kardaanikin näyttäis olevan eri osanumerolla, mut löytyy tuo getraggi tuolta m50:kin alta...:



        otappa tuosta nyt sitten selvää...meniskö kardaanin vaihdolla?
        Last edited by Martti; 18-07-2007, 08:42.

        Comment

        • Supa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 7597
          • Järvenpää

          #5
          Niimpä, hankala sanoa. Minkähän auton/moottorimallin kardaani siihen sitten sopis?
          - E90 320i LCI M-sport -09
          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            #6
            Eikö helpompaa olisi laittaa 3,23 perä? Miksi se laatikko pitää vaihtaa?

            Comment

            • himonussija
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2005
              • 392
              • Finland

              #7
              Ulkoisesti ainakin näyttää täsmälleen ZF S5D laatikolta.

              Comment

              • laine
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1504
                • Helsinki

                #8
                Ainakin kaveril on M50B20 ja siinä on GETRAG 260
                Last edited by laine; 19-07-2007, 19:42.

                Comment

                • Vecara
                  BTCF Member
                  • Jul 2003
                  • 342
                  • Rovaniemi

                  #9
                  Ja mulla tekniikanvaihto M50B25 ja paikoillaan ollut sekä 240 että 260 Getrag, samalla kardaanilla (mallista M20B20) menee.

                  Topicin aloittajalle: vaihda mieluummin perä. Pääset HUOMATTAVASTI helpommalla!
                  Last edited by Vecara; 19-07-2007, 22:23.
                  ** S203 C250 CDI 4Matic ** Ski-Doo MXZ X-RS 850 **

                  Comment

                  • Speedboys
                    BTCF Member
                    • Oct 2005
                    • 545
                    • Kurikka

                    #10
                    Originally posted by Bmw Master View Post
                    Eikö helpompaa olisi laittaa 3,23 perä? Miksi se laatikko pitää vaihtaa?
                    Jep.Vaihda perä.Siinä on väärä välitys tuolle loodalle jossa on suora vitonen.
                    Eikös vain.:think
                    "hosumalla ei tuu kuin äkkiä valmista"

                    BMW 530da
                    BMW 530i v8
                    BMW 330da
                    BMW 320d
                    BMW 316

                    Comment

                    • Supa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 7597
                      • Järvenpää

                      #11
                      Joo, eiköhän se sit näin oo et kantsii perä vaihtaa. Oli vaan laatikko irti kytkinrempan takia ni tuntu väliaikasesti jotenki helpommalta ettii toinen laatikko mut empä tiiä sitte. Nyt on kuitenki laatikko paikallaan.

                      Mutta, kannattaa etsiä tuota vakioperää ton laatikon kanssa eli 3,23 vai kenties aavistuksen tiuhempaa, esim 3,46 niinkuin tuo bmwe34.net sivuston linkki ehdottaa (kohta 11). Että olis sopiva suhde hyvän kiihtyvyyden ja matka-ajon mukavuuden suhteen? Muita vaihtoehtoja välitykseksi?

                      Samalla vois toki hommaa sitten lukkoperän. Tosin auton varustelistaan kuuluu lukkoperä mutta en sitä S kirjainta nykysestä perästä löytänyt eikä tunnu yhtää lukolta. En tiiä onko vaihdettu sit vai ei, ellei aukase kokonaan.
                      - E90 320i LCI M-sport -09
                      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎