Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 M5 edc alusta pois käytöstä!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kiimalainen
    Bimmer Rookie
    • Oct 2006
    • 98
    • Kuvansi

    e34 M5 edc alusta pois käytöstä!

    Nyt olisi aika vaihtaa alusta johonkin muuhun kun oikean puolen iskari valutti mehut pihalle!
    Ongelmana on se että ei ole aivan tarkkaa tietoa mitä pitää vaihtaa kun halutaan "normaali" iskarit alle. Eli koni,bilstein..jne...

    Etutolpat ainakin joutuu vaihtamaan mutta mitä muuta:think Joutuuko iskareiden yläpäät vaihtaamaan vai käykö vanhat?

    Uusia edc iskareita en ainakaan minä ole ostamassa koska en maksa niistä järjettömiä summia kun silläkin rahalla saa vaikka ja mitä muuta

    Säädettävät alusta sarjat myös siitä huono ratkaisu koska haluavat kovasti saada vanhat tolpat vaihdossa ja tämähän ei käy!! Ja muutenkin toimitus ajat noissa on PITKÄT esim. KW, puhutaan kuukausista ennenkun parista viikosta!
    Eli mitä ostetaan ja mistä??

    Tällainen tieto kysely tällä kertaa josta on varmasti hyötyä jatkossa niille joilta hajoaa ämmästä oikeanpuolen etuiskari
    F01 730d -09
  • Esko
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 11678
    • Kouvola

    #2
    Ei ne säädettävien alustasarjojen valmistajat niitä EDC-tolppia sinne halua lähetettäväksi vaan perus E34 tolpat. Niillä EDC-tolpilla ei tee mitään jossei niitä sitten halua korjauttaa.

    Esim. FK:n säädettävä alustasarja tulee kyllä parissa viikossa ja tolpat lähetetään tehtaalle jälkikäteen.

    Tuossa nyt muutamia varteenotettavia vaihtoehtoja.



    Comment

    • Hannu_H
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2002
      • 410
      • Paskakaupunni

      #3
      Suoraan menee kaikki osat normaaliin tolppaan. Etunavat otat vanhoista EDC-tolpista ja yläpää sopii suoraan. Ainakin 540 pitäisi olla sama yläpää kuin M5.

      Comment

      • Leba
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2003
        • 2101
        • Espoo

        #4
        Itseänikin kiinnostaisi tämä alustapäivitys. Omat EDC:t on vielä tikissään, ei kumminkaan mitkään uudet tietenkään enää. Meno vain on hieman löysähköä omaan makuun normiasennossa ja sitten sportilla mielestäni liian pintakova. Myös tuo ulkonäkö voisi olla hieman matalempi, mutta jos noihin tunkis jonkun madallusjousi setin, niin eiköhän päästäisi ne mehut pihalle suht nopeasti, mene ja tiedä..

        Juttelin "erään" kaverin kanssa, jolla on hieman tietämystä tuolta alustanosien/rata-autojen rakentelupuolelta, niin hän sanoi, että Spaxilta löytyisi joku korkeus-ja jäykkyyssäädettävä setti, mikä on tarkoitettu muistaakseni 535 tai 540i:hin, mutta kävisi kuulemma ämmäläiseen myös. Tiedä sitten kuinka faktaa tämäkin oli.

        Mites muuten, jos laittaisi uuden alustan, niin eikö peräntasonsäätö pitänyt ottaa pois käytöstä? Miten tämä käytännössä tapahtui? Jotain höpötyksiä täältäkin muistaakseni joskus lukenut.
        Lolvo - Exiä: 330xd M-Sport II, e39 M5 '00, e34 M5 3.6, E39 528i, E34 M5 3.8, E36 328i

        Comment

        • EPDM
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2005
          • 4620
          • Lahti.

          #5
          mun m5 3.8l oli kw v1 säädettävä alusta ja olin kyllä tyytyväinen siihen. Pesi edc alusta mennen tullen.

          Ainoa huonopuoli on että tolppien et on noin 5-10mm enemmän ulospäin. Eli ei pysty ajaa edes vakio vanteet/ rengastusta. Ne tarvistee 5mm spacereita, ja 235 sarja on vaihdettava 225 sarjalaiseen.
          Viviendo en Lahiti
          BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
          Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
          Vw Corrado vr6

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #6
            Originally posted by Leba View Post
            Juttelin "erään" kaverin kanssa, jolla on hieman tietämystä tuolta alustanosien/rata-autojen rakentelupuolelta, niin hän sanoi, että Spaxilta löytyisi joku korkeus-ja jäykkyyssäädettävä setti, mikä on tarkoitettu muistaakseni 535 tai 540i:hin, mutta kävisi kuulemma ämmäläiseen myös. Tiedä sitten kuinka faktaa tämäkin oli.

            Mites muuten, jos laittaisi uuden alustan, niin eikö peräntasonsäätö pitänyt ottaa pois käytöstä? Miten tämä käytännössä tapahtui? Jotain höpötyksiä täältäkin muistaakseni joskus lukenut.
            E34:ssä on kaikissa ~ sama alusta kiinnitysten osalta, jousien ja iskareiden ominaisuuksia on vaan muuteltu. Senpä takia sinne sopii kyllä mistä vaan alusta, ainoana erona on etupään ylälaakerin koko, joka heittelee vuosimallien mukaan ja aiheuttaa päänvaivaa, mutta mittaamalla selviää (heittelee siis kaikissa malleissa). Pistää saman painoluokan autosta alustan, eli esim. 535:stä niin hienosti toimii. Muistaakseni 530 alkaen (tai ainakin 535) on alustan ainoa ero m5:een takatukivarsien laakerointi ja kiinnityspultit, m5:ssä siis säädettävä ja laakeroitu, kun muissa kiinteä ja pusla.

            Tasonsäädön saa pois ottamalla putket irti ja tukkimalla ne, jossain oli tuostakin rojektista paremmat selitykset mutta ei se sen ihmeellisempi ole.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • Tappu
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2003
              • 825
              • Tampere

              #7
              Omasta löytyy edestä Spaxin 535i:n jäykkyyssäädettävät pumput, tommoset hommasin kun oli kohtuu edulliset.
              AMG

              Comment

              • reivanen
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2009
                • 222
                • Sipoo

                #8
                Oma ajotietokone huutaa EDC vikaa kun tolpat on tosiaan uusittu joka nurkassa tavalliseksi. Miten tämä pitäisi hoitaa, jotta tuo luulee kaiken olevan kunnossa.
                Nykyään:
                Ex:
                BMW e36 328 Touring "m-sport" -95, BMW e34 525i Touring -96, BMW e34 M5 3.8 Nurburgring -94, BMW e34 540 iA -93, BMW e36 328 Coupe -96 "M3 wannabe", Ford Sierra 2.0 DOHC -92, BMW e36 M3 3,2 Coupe -97, BMW e36 325 Coupe -95, Honda Civic Type-R -02, Ford Sierra 2.0 OHC -89

                Comment

                • Bemarnisti
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2005
                  • 244
                  • Vihti

                  #9
                  noniin elikäs tuohon meidän m5- vm 92 voisi myöskin rueta pikkuhiljaa suunitelemaan alustanvaihtoa. olen nyt kahlannut fooruma läpi, mutta epäselvää on paljon. kun puhutte aina tolpasta niin mitä tarkoitatte? ite oon tolpan aina mieltänyt iskariksi. täällä keskuteluissa vilahtelee usein että mikä iskari käy mihinkin tolppaan, joten selventäisittekö tätä.
                  sitten olen ymmärtänyt että kaikissa tuon ikäluokan m-femoissa on peräntasonsäätö vakiona, pitääkö tämä paikkansa? ja onko sille olemassa joku kompura säätö vai miten se toimii? Myös kyseisen toiminnon poiskytkeminen kiinnostaa alustan vaihdon yhteydessä, eli siihenkin lisäselvennystä kaipailisin.
                  Entäs rupeaako tietokone herjailemaan edc:n ja tasonsäädön ongelmista kun iskareiksi vaihdetaan jotkut sporttikepit tai kokonaan säädettävä alusta?
                  käykö esin 535 tarkoitetut bilsteinin sprintit suoraan tohon ämmään, vai onko näissä eroavaisuuksia? myös yhteensopivat säädettävät alustat kinnostavat.?

                  tässä näitä kysymyksiä nyt ensalkuun

                  Comment

                  • duuk
                    Moderator
                    • Dec 2006
                    • 10494
                    • Saaressa

                    #10
                    Originally posted by Bemarnisti View Post
                    noniin elikäs tuohon meidän m5- vm 92 voisi myöskin rueta pikkuhiljaa suunitelemaan alustanvaihtoa. olen nyt kahlannut fooruma läpi, mutta epäselvää on paljon. kun puhutte aina tolpasta niin mitä tarkoitatte? ite oon tolpan aina mieltänyt iskariksi. täällä keskuteluissa vilahtelee usein että mikä iskari käy mihinkin tolppaan, joten selventäisittekö tätä.
                    sitten olen ymmärtänyt että kaikissa tuon ikäluokan m-femoissa on peräntasonsäätö vakiona, pitääkö tämä paikkansa? ja onko sille olemassa joku kompura säätö vai miten se toimii? Myös kyseisen toiminnon poiskytkeminen kiinnostaa alustan vaihdon yhteydessä, eli siihenkin lisäselvennystä kaipailisin.
                    Entäs rupeaako tietokone herjailemaan edc:n ja tasonsäädön ongelmista kun iskareiksi vaihdetaan jotkut sporttikepit tai kokonaan säädettävä alusta?
                    käykö esin 535 tarkoitetut bilsteinin sprintit suoraan tohon ämmään, vai onko näissä eroavaisuuksia? myös yhteensopivat säädettävät alustat kinnostavat.?

                    tässä näitä kysymyksiä nyt ensalkuun
                    Tolppa=
                    Sopii bilsteinit 535:sta.
                    Itsellä on tuo takapään tasonsäätö otettu pois käytöstä takapään hässäkät purkamalla, putket irroittamalla/tukkimalla en ole sen tarkemmin tutkinu konehuoneesta. Taka kynkkään on jätetty se anturi (pitäis ottaa pois) joten ajotietokone välillä herjaa tasonsäädöstä.

                    Jos et kauheeta madallusta halaja suosittelen bilstein b8 sprint ja Eibach pro kit. Oli pirun hyvä ajaa, mutta ei madalla hirveästi vakiosta

                    duke's garage:
                    Suzuki R50
                    E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & E36 323ti 1999
                    M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
                    S38 S54 S62

                    instagram: _duuk

                    Comment

                    • ruupanen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2006
                      • 5147
                      • Joensuu

                      #11
                      Nostellaans vanhaa. Eli jos haluaa 3.8 mallista edc:n pois käytöstä, niin homma on "karkeesti ajatellen" niinkin yksinkertainen, että ottaa vaan jostain E34, tai E32 koppasesta tolpan ja ostaa niihin jonkun isokoneisen iskarit?
                      E30 cabriolet(½), E46 cabriolet(½), E61 535d M-sport, E91 330 xd M-sport

                      Vikakoodien lukemista ja pieniä koodailuja Joensuun seudulla. Myös VAG, muille merkeille autocom. Yv tai O44 533 2446 tavoittaa.

                      Comment

                      • Hannu_H
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2002
                        • 410
                        • Paskakaupunni

                        #12
                        Originally posted by ruupanen View Post
                        Nostellaans vanhaa. Eli jos haluaa 3.8 mallista edc:n pois käytöstä, niin homma on "karkeesti ajatellen" niinkin yksinkertainen, että ottaa vaan jostain E34, tai E32 koppasesta tolpan ja ostaa niihin jonkun isokoneisen iskarit?
                        Ei tarvi tehdä nuin vaikeasti. Menee se uusi iskari siihen vanhaan EDC tolppaankin, kun vaan purkaa sen. Nuin on muutama tehty ja ihan soivia on tullut. Alkuperäiset EDC tolpan yläpäät on sitten sellaiset vanhan malliset pienemmät.

                        Comment

                        • Micce///M
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2008
                          • 3552
                          • Hämeenlinna

                          #13
                          Originally posted by ruupanen View Post
                          Nostellaans vanhaa. Eli jos haluaa 3.8 mallista edc:n pois käytöstä, niin homma on "karkeesti ajatellen" niinkin yksinkertainen, että ottaa vaan jostain E34, tai E32 koppasesta tolpan ja ostaa niihin jonkun isokoneisen iskarit?
                          Ei.

                          Myös öljynkierto pitää poistaa/kierrättää suoraan ilman iskaria/pumppu vaihtaa, EDC:n ohjaus jollain tavalla deletoida että pääsee häiriöistä eroon.

                          Mutta kannattaa poistaa, ja myydä sitten mulle kaikki neljä ehjää tolppaa.

                          Comment

                          • Flanker35M
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2003
                            • 790
                            • Rovaniemi

                            #14
                            S!

                            EDC lopettaa kiukuttelun kun otat takapenkin alta akun vierestä releen pois Omassa M5 on vielä takana EDC/tasonsäätöset paikallaan, edessä toistaseksi jotkut normit, kunhan saan ostettua toisen etuiskarin vielä..680€ kpl Saksasta ja 1 jo tallissa.
                            sigpic
                            ~Let Chaos Entwine On Defenceless Soil~

                            Comment

                            • Micce///M
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2008
                              • 3552
                              • Hämeenlinna

                              #15
                              Originally posted by Flanker35M View Post
                              S!

                              EDC lopettaa kiukuttelun kun otat takapenkin alta akun vierestä releen pois Omassa M5 on vielä takana EDC/tasonsäätöset paikallaan, edessä toistaseksi jotkut normit, kunhan saan ostettua toisen etuiskarin vielä..680€ kpl Saksasta ja 1 jo tallissa.
                              Todellako? Itse olen luullut että ohjainboksin virrattomuus aiheuttaa jo häiriön CC:ssa. No mutta hyvä tietää.

                              Mistä firmasta tilaat saksasta? Vai saako tuohon hintaan suoraan tiskiltä?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎