Announcement

Collapse
No announcement yet.

535i E34 keino poikki

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kane78
    Bimmer Rookie
    • Mar 2004
    • 160
    • Vantaa

    535i E34 keino poikki

    Bemukka käyny vähän huonosti.....
    Tänään venttiilikoppa poies ja huomattiin, että ykköspytyn keinut paskana, poikki.

    Eipä niitä kai voi ilman kannen poisottoa vaihtaa....? :?

    mitäs muuta kandeis tsekata/vaihdattaa kun kerran kansi on poissa?
    Bmw 735ia-92
  • Kane78
    Bimmer Rookie
    • Mar 2004
    • 160
    • Vantaa

    #2
    Autolla ajettu 300tkm ja nokka oli vain aavistuksen verran kulunut päädystä n. alle puolimilliä..... tunsi sormella. Paljonkohan nokassa pitäis olla kulumaa ennen kun sen vaihtaa/hiottaa? Oon joskus kuullu et jos on millin tai yli sen..... Muut keinot näytti olevan kunnossa.
    Bmw 735ia-92

    Comment

    • Sickness
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2003
      • 1923
      • Helsinki

      #3
      M20:ssä sai keinut vaihdettua myös ilman kannen irroittamista, mutta se tarkoitti kyllä samalla tuomiota keinuvipuakselille. Uusi ei suurta reikää tehnyt lompakkoon, joten siinä mielessä oli sen arvoista ettei tarvinnut kantta korkata.

      Lue Kyytsiksen aloittama juttu kyseisestä aiheesta, löytyy tekniikka- tai ongelmat osiosta parin viime viikon ajalta.



      Eipä tuo niin kovin erilaiselta m20:n verrattuna näytä :roll:
      E39 520iA -02

      Comment

      • MPV
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2002
        • 1193
        • Muhos

        #4
        Originally posted by Sickness
        M20:ssä sai keinut vaihdettua myös ilman kannen irroittamista, mutta se tarkoitti kyllä samalla tuomiota keinuvipuakselille. Uusi ei suurta reikää tehnyt lompakkoon, joten siinä mielessä oli sen arvoista ettei tarvinnut kantta korkata.
        Mutta M30:ssä kannen pultit lukitsevat keinuvipuakselit paikoilleen. Nuo kannenpulttien "lovet" on jopa piirretty tuohon Sicnessin laittamaan kuvaan. Tarkoittaa sitä että kansi pois...

        Comment

        • Leka
          BTCF Member
          • Sep 2003
          • 7701
          • Vilppula

          #5
          Kansi vaan suosiolla pois ja kunnon remppa niin M30 kestää taas seuraavat 300tkm... Tosin kori saattaa lahota ennen kun moottori tulee elinkaarensa päähän.
          sigpic

          BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


          Comment

          • Hulttio
            Bimmer Rookie
            • May 2004
            • 77

            #6
            Itelä laukesi kans bemu (E28 M535i) sammaanlaihin, en kerenny pitkästi poltaaratas ja kolinasta tuli totta. Otin venttiilikopan pois ja ja sieltähän se paljastu, palanen keinuvivusta. Oli kakkos sylinterin tulpalekki tapahtunu pieni alkuräjähdys, eipä ollu paljoa muutako kantajäljellä. Eikä niitä saa vaihettua jos ei irrota kantta. Tuossa ko aloin kaverilta kyseleen niitten vaihosta niin se sano, että pitäs vaihtaa kaikki keinut ja nokka akseli. Ei kuulema saa säätöjä muuten kohalleen.

            Comment

            • Kyytsis
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2003
              • 3472
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by Hulttio
              ...että pitäs vaihtaa kaikki keinut ja nokka akseli. Ei kuulema saa säätöjä muuten kohalleen.
              Eipä niitä tarvitse vaihtaa jos ovat kunnossa, "älä korjaa mitään mikä ei ole rikki". Keinuista kannattaa katsoa mikä on kovapalan kunto, jos kovin kulunut niin hiottavaksi tai uutta osaa tilalle. Uusi alkuperäinen keinu taitaa olla siinä 20e nurkilla.

              Nokkaakin kannattaa sormeilla, eli kokeilla onko nokat kuluneet urille. Jos eivät, niin ei sitä kannata alkaa vaihtamaan...

              Comment

              • tihuovin
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2003
                • 1422
                • Oulu

                #8
                Meinaatko pitää auton? Vai meneekö kohta myyntiin?

                Jos pidät, niin uusisin suosiolla nokan ja kaikki keinut. Ja keinujen akselit. Jos nyt meni yksi vipu, kohta menee toinen.

                Koska kansi pitää irroittaa joka kerta, se käy ajanmittaa työstä.

                Kun irroitat kannen, muista putsata huolella tuo öljyputki (osa nro 5 kuvassa). Liota sitä hyvän aikaa liottimessa ja ronki kaikki pikku reiät auki. Uusi samalla ne ontot pultit mutta ainakin niiden aluslevyt.

                Kun laitat sen putken paikoilleen, muista laittaa se OIKEINPÄIN, se nimittäin menee 180 astetta väärinpäinkin. Ko. putken kiinnitystä kannattaa seurata. Aina kun säädät venttiilit, tarkista pulttien kireys. Jos se sattuu löystymään tai tukkeutumaan => nokka-akseli on hylkytavaraa alta aikayksikön.

                t: Timo

                Comment

                • Kyytsis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2003
                  • 3472
                  • Helsinki

                  #9
                  Originally posted by tihuovin
                  Jos nyt meni yksi vipu, kohta menee toinen.

                  t: Timo
                  Onko näin myös m20 koneessa? Multa meni yksi keinu (toinen meni keinuvipuakselia irrottaessa) poikki, kolmosen pako, vaikka oli uusi nokka ja kunnostetut keinut. Veikkasin syyksi lievää kierrättämistä ja liian isoksi kasvanutta venttiilivälystä. Yhdessä aika tuhoisa yhdistelmä..

                  Eli kannattaa vähän analysoida sen keinun katkeamisen syytä.

                  Comment

                  • Kane78
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2004
                    • 160
                    • Vantaa

                    #10
                    Joo, eli ajattelin kyl(kai)
                    pitää auton vaik toi m5 ois kyl aika päällikkö peli... 8)

                    Itellä ei oo mitään tiloja korjailla tota kaaraa....
                    Ja luulen et on parempi viedä ammattilaiselle.
                    :oops:

                    Ajattelin huomenna soittaa tonne bemuosaan ja kysellä sieltä hinta-arviota kansirempalle. Kyl se on ihan hyvä duunata toi kunnolla niin kestää isältä pojalle :P
                    Bmw 735ia-92

                    Comment

                    • tihuovin
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2003
                      • 1422
                      • Oulu

                      #11
                      Uskoisin että pätee myös M20 koneeseen, samanlainen kuin on rakenteeltaan kuin M30.

                      Niissä keinuissa on se ongelma, että päällepäin ei välttämättä näy vikaa. SIellä voi olla hiusmurtumia sisällä, johtuen nimenomaan kuluneesta nokasta ja/tai ylisuurista välyksistä. Metalli on väsynyt ja saattaa napsahtaa poikki milloin tahansa. Vaikka näyttäisi päällepäin miten hyviltä.

                      Niiden vaihtaminen on niin paskamainen savotta, ainakin omassa on PAKKO ottaa aina kansi pois, että sitä ei kovin mielellään jatkuvalla syötöllä tee.

                      Jos ja kun se napsahtaa poikki, vaarana on myös mäntä - venttiili kontakti jos irronnut pätkä jää nalkkiin sopivasti => myös laakerit vaihtoon. Tai ainakin itse niin tekisin.

                      Tottakai ymmärrän että liikoja rahoja ei aina ole, mutta itse säästäisin jossain muussa (pari kaljoittelu viikonloppua pois) tahi muussa ja käyttäisin säästyneet varat osiin. Ainakin näin vanhana ei enään viitsi huvikseen rapata konetta. Mieluummin tekee kerralla kunnolla, kuin jatkuvasti parsii.

                      t: Timo

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎