Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 ohjaustehostin huutaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Zippaaja
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2007
    • 1140
    • Pieksämäki

    e34 ohjaustehostin huutaa

    Moi

    Eli tuon oman e34:n ohjaustehostin alko huutamaan niin maan perhanasti. Kyseessä on siis 518 ja vm. 90. Aikasemmin ohjaustehostin huusi, eli jurruuttaa ja pitää sellaista tasasta vinguntaa mikä nousee ja laskee kaasun mukaan. Mutta silloin se lähti kun lisäsin nesteitä ohjaustehostimelle. No nyt nesteen pinta on merkin mukaan siellä missä pitääkin, mutta se alko huutamaan taas. Ääni kuuluu erittäin vahvana sisälle mutta hieman heikommin ulos. Viittaisko tämä johonkin hihnan kulumiseen? Mitenkä paljon ohjaustehostimen hihnan on tarkoitus olla löysällä? Ei yhtään?
    Kovvoo hommoo
  • Wille83
    Bimmer Rookie
    • Jul 2007
    • 98
    • Tampere

    #2
    Pahimmassa tapauksessa kulunut/vaurioitunut öljyn puutteen takia. Käsittääkseni tuo kyseinen pumppu ei tykkää käydä tyhjänä... tästä syystä kuuluu kauhea rutina öljyn ollessa vähissä.

    Saattaa olla pumpun vaihto edessä... muut saavat korjata jos keksivät muun syyn miksi pumppu ääntää.

    Comment

    • Bemu500
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2005
      • 2992
      • INvaLA

      #3
      Omassa 518:ssa tekee kyl just tolleen jos remmi liian löyhällä. Sulla vaan toi vähä mietityttää jos öljynlisäyksellä lähteny kerran pois :think
      -Official member of BTCF-Sauna team-


      e91 325i -06

      Comment

      • Scitso
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2002
        • 2816
        • Kuusankoski

        #4
        Yleensä ohjaustehostimen huutaminen johtuu tehostajan nesteen sekaan pääsevästä ilmasta, itselläni jäi yksi letkuista löysälle niin huuti ihan älyttömänä ja kuohautti nesteitä säiliössä.
        E34 525i Touring -96 "Iris"
        E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
        E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
        E46 328ia Sedan -98 "HOI"
        E61 530d Touring -04

        ex. E39 520ia Touring -98
        ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
        ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
        ex. E28 520i -82

        Comment

        • Matula
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2007
          • 1706

          #5
          Jos öljyt on kunnossa ja hihna paikallaan niin uskoisin lääkkeen löytyvän pumpun vaihdosta.

          Comment

          • Martti
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2005
            • 787
            • Suomi

            #6
            ennen kuin alat pumpun vaihtoon niin suosittelen kokeilemaan uudella hihnalla, maksaa 3-4e ja vaihtoon menee kaikkineen korkeintaan vartti. ja katot sen uuden hihnan tiukkuuden sitten kohalleen ettei pääse luistamaan.

            siihen hihnan tiukkuuteen löytyy varmaan ohjearvot jostain, mutta itse vetäisin tuossa kun vaihdoin, sopivasti näppituntumalla. vanha oli esim huomattavasti löysempi kuin vieressä oleva laturin hihna (ei tietenkään täysin vertailukelpoinen erilaisen pituuden, hihnapyörien koon jne. takia), joten siitä saanee jonkinlaista osviittaa kun uutta asentaa. liian tiukallekaan ei missään nimessä saa laittaa. eli sama homma kun pulttia vetää momenttiin ilman momenttiavainta; kuula punasena siihen asti kun muljahtaa, ja siitä puoli kierrosta takaisin.

            tietysti öljyä pitää olla, eikä senkään vaihtoon mene varttia enempää. litran pönttö maksaa n. 10e (jos pitää olla chf:ää).
            Last edited by Martti; 31-08-2007, 08:26.

            Comment

            • Zippaaja
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2007
              • 1140
              • Pieksämäki

              #7
              Originally posted by Scitso View Post
              Yleensä ohjaustehostimen huutaminen johtuu tehostajan nesteen sekaan pääsevästä ilmasta, itselläni jäi yksi letkuista löysälle niin huuti ihan älyttömänä ja kuohautti nesteitä säiliössä.

              Tämä se voisi olla, koska nesteet kuohuvat säiliössä. Joka kerta kun aukasen kortin sieltä ja katson niin koko neste on sellaista "ilmavaa" eli täysin kuohunut. Ihan kun limpparia kaatanut lasiin. Myös huomasin että joku ohjaustehostimen letku vuotaa. Ilmeisesti heti tuosta nestesäiliön alapuolelta on tuo letku löysällä. Voisi ainakin olla. Tämähän voisi olla aika vahvasti syy? Mutta toivon kyllä että ei olisi pumppu mennyt Niin ja mitä tulee tuohon hihnaan, niin verrattuna laturin hihnaan on ohjaustehostimen hihna selkeästi löysemmällä. Se heiluu noin 2cm-3cm kun sormella painaa.
              Last edited by Zippaaja; 31-08-2007, 13:01.
              Kovvoo hommoo

              Comment

              • Martti
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2005
                • 787
                • Suomi

                #8
                Originally posted by Zippaaja View Post
                Niin ja mitä tulee tuohon hihnaan, niin verrattuna laturin hihnaan on ohjaustehostimen hihna selkeästi löysemmällä. Se heiluu noin 2cm-3cm kun sormella painaa.
                no kyllä se sitten on mielestäni aivan liian löysällä -->luistaa ja huutaa

                kokeilepa piruuttas laittaa uus hihna ja laittaa se tiukemmalle, varmasti auttaa. voihan se tieten olla että huutaa ilmanki takia, mutta mulla ainakin autto uuden hihnan vaihto, kun vanha oli kulunut ja venynyt.

                Comment

                • Zippaaja
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2007
                  • 1140
                  • Pieksämäki

                  #9
                  Noh on tuossa selkeesti jotain ilman kanssa tekemistä myös. Koska kun äsken tulin Kuopiosta Pieksämäelle ja ohjaustehostin toimi normaalisti taas, myös hitaassa ajossa niin ei kun avasin säiliön ja katsoin ei se kuohunut. Mutta kun taas se alkaa huutamaan näkee selvästi ajon jälkeen että säiliössä kuohuu ja nesteen joukkoon tulee ilmaa jostain. Voisin katsoa tänään että jos kiristäis letkujen klemmarit ja puhistais ne, että näkisi vuotaako sieltä enään. SIt jos ei häviä rutina niin vaihdetaan vielä hihna ja sit jos ei toimi niin sit ruvetaan epäilee muuta.
                  Kovvoo hommoo

                  Comment

                  • Supa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 7597
                    • Järvenpää

                    #10
                    Itellä kanssa e34:ssa hieman samoja ongelmia mutta M50:n kanssa. Välillä huutaa ja ohjaus tuntuu jäykältä, vaahtoaa myös tällöin. Mikäli nestettä on vain senverran ett tikun pää kastuu eikä puoliväliin asti, niin toimii huutamatta pääosin. Mutta varsinainen kysymys liittyy tuohon letkuun joka tulee säiliöltä suoraan pumpulle. Siinä kun letku muuttuu metalliputkeksi ja on se liitos, niin onko normaalia että putkea pystyy pyörittämään liitoksessa?

                    Kuvan osoittamassa paikassa:


                    Veikkaan että itellä vuotaa siitä ja saa myös ilmaa mukaan, tuo ei taida kuitenkaan olla painepuoli joten ei paljoa vuoda? Eikös tuolla oo isommat paineet kun pumpulta menee tehostimelle, vai miten se homma toimii?
                    Last edited by Supa; 19-12-2007, 21:26.
                    - E90 320i LCI M-sport -09
                    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                    Comment

                    • Zippaaja
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2007
                      • 1140
                      • Pieksämäki

                      #11
                      Vissiin ihan samat oireet, koska äsken tikku oli just niin että kastu ja sillon tehostin ei huutanut, mutta lisäsin just siihen puolenvälin kohtaan niin sit taas pientä alkoi kuulumaan. Rasittava.
                      Kovvoo hommoo

                      Comment

                      • Scitso
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2002
                        • 2816
                        • Kuusankoski

                        #12
                        Tarkista kaikki liitimet ettei ole löysällä jos liitin tai letku on kostea niin se vuotaa ja vetää ilmaan sisään kun tulee alipainetta.
                        E34 525i Touring -96 "Iris"
                        E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                        E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                        E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                        E61 530d Touring -04

                        ex. E39 520ia Touring -98
                        ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                        ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                        ex. E28 520i -82

                        Comment

                        • pimmeri
                          Newbiemmer
                          • Mar 2007
                          • 23

                          #13
                          Minä vaihdoin kuvailemiesi oireiden ilmaantuessa vain öljyt! Ei jurise tai kilju enää,edes paikallaan pyörittäessä. öljyksi laitoin synteettisen tomaattiöljyn...
                          Usein unohdetaan että nuokin pitää joskus vaihtaa???

                          Comment

                          • reddewil
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2003
                            • 3015
                            • West Coast

                            #14
                            Katoppa noitten banjojen alla ja päällä olevat (itsellä) alumiinitiivisteet, oli meinaa itsellä hapettunut puhki ja nesteet katosi sieltä. Nyt tilalla kuparitiivarit ja taas mennään!
                            ...

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎