Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 535 suuttimien vaihto ja nokan voiteluputki

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DTR
    BTCF Member
    • Feb 2007
    • 387
    • Vantaa

    E34 535 suuttimien vaihto ja nokan voiteluputki

    Eli olisi kaksi ongelmaa. Ensinnäkin kävin suuttimien vaihtohommiin ja homma tyssäsi siihen, että en ymmärrä miten pääsen käsiksi suuttimien virtapiuhoja kiinnipitäviin klipseihin. Edessä on se muovinen kotelo, jonka kautta piuhat kulkevat suuttimille. Miten sen saa raivattua edestä?

    Toinen ongelma paljastui kun päätin samalla vaihtaa venttiilikopan tiivisteen. Huomasin vaihdon yhteydessä, että nokan voiteluputken "nuolimerkintä" osoittaa taakse...putki on siis väärinpäin. Pitääkö se ehdottomasti kääntää ja jos pitää, niin miten se lähtee irti? Ei taida olla niiden kahden banjopultin varassa?
    Mini Cooper S JCW -06
    Ex. E91 330i ///M -11 -bluewater metallic-
    Ex. E87 130i ///M -06 -japanrot-
    Ex. E39 528i ///M -00
    Ex. E34 535i -91
  • Axum
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 4416
    • Kuopio

    #2
    Pultit auki ja nitkuttelet irti niiden tukirautojen välistä, muista puhdistaa putki ja käyttää uusia pultteja sekä prikkoja
    - E30 325i M52B28TU Cabriolet
    - E39 528ia
    - KUOPION PUTKIMIEHET -team
    - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

    Puretaan 520ia -97
    https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

    Comment

    • DTR
      BTCF Member
      • Feb 2007
      • 387
      • Vantaa

      #3
      Originally posted by Axum View Post
      Pultit auki ja nitkuttelet irti niiden tukirautojen välistä, muista puhdistaa putki ja käyttää uusia pultteja sekä prikkoja
      Kiitoksia! Putki lähtikin hyvin irti, kun uskalsi hieman nitkutella. Kaveri suostui putsaamaan putken cleanerilla ja paineilmalla töissä. Pultit ovat noin kaksi viikkoa vanhat, laitan vaan uudet lukitteet.

      Suuttimia yritin vaihtaa tämän ohjeen mukaan: http://www.nmia.com/~dgnrg/page_17.htm

      Jotenkin ei vaan tuo kohta 6, johon olen jäänyt jumiin (Ref. Photo-6) vakuuta.
      Last edited by DTR; 07-09-2007, 18:59.
      Mini Cooper S JCW -06
      Ex. E91 330i ///M -11 -bluewater metallic-
      Ex. E87 130i ///M -06 -japanrot-
      Ex. E39 528i ///M -00
      Ex. E34 535i -91

      Comment

      • peto2
        BTCF Member
        • Jan 2007
        • 8257
        • Järvikylä (Nakkila)

        #4
        Originally posted by DTR View Post

        Jotenkin ei vaan tuo kohta 6, johon olen jäänyt jumiin (Ref. Photo-6) vakuuta.
        nyt sorkkarauta pois kuvasta heti.. liittimet on kiinni suuttimissa pienellä rautalanka "sokalla" ja pieni talttapäinen ruuvari avuks ja yks kerrallaan avaat liitin irtoo sen jälkeen ihan nostamalla nii lähtee se johtoja täynnä oleva kotelo irti.. muistaakseni startin solenoidin ohjaus tulee samasta kotelosta nii joudut senkin irrottaan + pari anturi johtoa
        edit: ja on siellä 2 ruuviakin pitämässä paikoillaan
        Last edited by peto2; 07-09-2007, 20:37.
        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
        ex:
        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
        Nakkaa privaa jos tarvetta.

        Comment

        • DTR
          BTCF Member
          • Feb 2007
          • 387
          • Vantaa

          #5
          Originally posted by peto2 View Post
          nyt sorkkarauta pois kuvasta heti.. liittimet on kiinni suuttimissa pienellä rautalanka "sokalla" ja pieni talttapäinen ruuvari avuks ja yks kerrallaan avaat liitin irtoo sen jälkeen ihan nostamalla nii lähtee se johtoja täynnä oleva kotelo irti.. muistaakseni startin solenoidin ohjaus tulee samasta kotelosta nii joudut senkin irrottaan + pari anturi johtoa
          edit: ja on siellä 2 ruuviakin pitämässä paikoillaan
          Kuten ensimmäisessä viestissä kerroin, niin ongelmana on juurikin päästä noihin sokkiin/klipseihin käsiksi, nehän sijaitsevat aivan tuon kotelon alla. Miten sinne saat sitten ruuvarin ängettyä ja sokat poistettua? Nuo kaksi ruuvia olen irroittanut jo aikaisemmin, mutta en tosiaan oikein ymmärrä, että miten noiden sokkien irroittaminen on mahdollista, vaikka tieltä onkin raivattu vaikka mitä roinaa irti.

          PS. Tuo sorkkarautakuvahan oli sitten tuolta linkittämältäni sivulta, ei oma otos. En ihan niin hullu ole, että sillä kävisin sörkkimään...
          Last edited by DTR; 07-09-2007, 21:34.
          Mini Cooper S JCW -06
          Ex. E91 330i ///M -11 -bluewater metallic-
          Ex. E87 130i ///M -06 -japanrot-
          Ex. E39 528i ///M -00
          Ex. E34 535i -91

          Comment

          • kuukankorpi
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2004
            • 634

            #6
            Käsittääkseni sokkia ei poisteta vaan painetaan sisäänpäin ja samalla vedetään liittimestä.Ja takaisin painetaan vain liitin paikoilleen ja naps se on siinä.

            Comment

            • DTR
              BTCF Member
              • Feb 2007
              • 387
              • Vantaa

              #7
              Originally posted by kuukankorpi View Post
              Käsittääkseni sokkia ei poisteta vaan painetaan sisäänpäin ja samalla vedetään liittimestä.Ja takaisin painetaan vain liitin paikoilleen ja naps se on siinä.
              Osassa konehuoneen liittimiä on tuollaiset sokat, mutta noiden suuttimien sokat pitää vääntää ruuvarilla "pois paikoiltaan". Yhdeltä sivulta löysin ohjeet, joiden mukaan noiden sokkien kanssa tarvitaan reilusti kärsivällisyyttä. Tarkoittanee siis kai sitä, että ne pitää noista perkeleen pienistä väleistä sörkkiä.
              Mini Cooper S JCW -06
              Ex. E91 330i ///M -11 -bluewater metallic-
              Ex. E87 130i ///M -06 -japanrot-
              Ex. E39 528i ///M -00
              Ex. E34 535i -91

              Comment

              • Leka
                BTCF Member
                • Sep 2003
                • 7701
                • Vilppula

                #8
                Originally posted by DTR View Post
                Eli olisi kaksi ongelmaa. Ensinnäkin kävin suuttimien vaihtohommiin ja homma tyssäsi siihen, että en ymmärrä miten pääsen käsiksi suuttimien virtapiuhoja kiinnipitäviin klipseihin. Edessä on se muovinen kotelo, jonka kautta piuhat kulkevat suuttimille. Miten sen saa raivattua edestä?
                Irroita ne bensakiskon 3 ruuvia ensin ja vedä sitten bensakisko suuttimineen pois. Irroita virtapiuhojen liittimet ja suuttimien klipsut. Hommaa varuilta muutama suuttimen klipsi, pudotat 95% varmuudella yhden klipsin konehuoneeseen/maahan ja se häviää. Hanki uudet o-renkaat suuttimille, voitele o-renkaat kevyesti öljyllä/vaseliinilla kun asennat ne paikoilleen.

                Originally posted by DTR
                Toinen ongelma paljastui kun päätin samalla vaihtaa venttiilikopan tiivisteen. Huomasin vaihdon yhteydessä, että nokan voiteluputken "nuolimerkintä" osoittaa taakse...putki on siis väärinpäin. Pitääkö se ehdottomasti kääntää ja jos pitää, niin miten se lähtee irti? Ei taida olla niiden kahden banjopultin varassa?
                Voiteluputki on väärinpäin. Älä käytä vanhaa voiteluputkea ja banjoliittimiä/Al-rikkoja varsinkin jos banjoliittimet ovat vanhaa mallia, eli ilman lukitetta ja jos haluat olla 100% varma voitelun toimivuudesta, trust me...

                Kuva oikein olevasta voiteluputkesta ja muutakin asiaa tästä.

                sigpic

                BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                Comment

                • DTR
                  BTCF Member
                  • Feb 2007
                  • 387
                  • Vantaa

                  #9
                  Originally posted by Leka View Post
                  Irroita ne bensakiskon 3 ruuvia ensin ja vedä sitten bensakisko suuttimineen pois. Irroita virtapiuhojen liittimet ja suuttimien klipsut. Hommaa varuilta muutama suuttimen klipsi, pudotat 95% varmuudella yhden klipsin konehuoneeseen/maahan ja se häviää. Hanki uudet o-renkaat suuttimille, voitele o-renkaat kevyesti öljyllä/vaseliinilla kun asennat ne paikoilleen.

                  Voiteluputki on väärinpäin. Älä käytä vanhaa voiteluputkea ja banjoliittimiä/Al-rikkoja varsinkin jos banjoliittimet ovat vanhaa mallia, eli ilman lukitetta ja jos haluat olla 100% varma voitelun toimivuudesta, trust me...

                  Kuva oikein olevasta voiteluputkesta ja muutakin asiaa tästä.
                  Kiitoksia vastauksesta. Tuo suuttimien vaihtoon liittyvä ohje saattaa auttaa paljonkin, pitänee kokeilla.

                  Voiteluputki oli väärinpäin...sen tiesin, koska olen nähnyt tuon kuvan aiemminkin. Puhdistutin sen huolellisesti, käänsin ja vaihdoin prikat. Putki oli hyvässä kunnossa, ei vääntymiä, eikä kiristetty lyttyyn. Banjoliittimiä en vaihtanut, koska "vanhat" ovat pari viikkoa sitten vaihdetut (uusi malli lukitteella). Laitoin niihin uuden lukitteen ja kiristin tiukkuuteen 13 Nm. Banjoliittimet vaihdettiin venasäädön yhteydessä, mutta korjaaja ei ilmeisesti ollut huomannut/tiennyt että voiteluputki on asennettu joskus väärinpäin.

                  PS. Auto oli pakko saada tänään läjään, mutta ensi viikolla saatan vielä tilata uudet banjoliittimet muiden osahankintojen lomassa, kun eipä ne mitään maksa.
                  Last edited by DTR; 26-05-2008, 12:27.
                  Mini Cooper S JCW -06
                  Ex. E91 330i ///M -11 -bluewater metallic-
                  Ex. E87 130i ///M -06 -japanrot-
                  Ex. E39 528i ///M -00
                  Ex. E34 535i -91

                  Comment

                  • DTR
                    BTCF Member
                    • Feb 2007
                    • 387
                    • Vantaa

                    #10
                    Originally posted by Leka View Post
                    Irroita ne bensakiskon 3 ruuvia ensin ja vedä sitten bensakisko suuttimineen pois. Irroita virtapiuhojen liittimet ja suuttimien klipsut.
                    Kyselen nyt samalla valmiiksi seuraavaa vaihtoyritystä varten:

                    Onko siis fiksumpaa irroittaa ensiksi tuo bensakisko+virtapiuhakotelo ja sitten vasta virtapiuhojen liittimet? Pääseekö bensakiskon kiinnityspultteihin hyvin käsiksi, kun se piuhakotelo on vielä kiinni siinä päällä?

                    Tulin hätäpäissäni hankkineeksi Boschin suuttimet #0280150943 joiden moni on vakuuttanut toimivan M30B34-koneessa 14.5 Ohmin resistanssista huolimatta. Saa nähdä sitten tuleeko noita testattua vai pitääkö vaihtaa joihinkin muihin.
                    Mini Cooper S JCW -06
                    Ex. E91 330i ///M -11 -bluewater metallic-
                    Ex. E87 130i ///M -06 -japanrot-
                    Ex. E39 528i ///M -00
                    Ex. E34 535i -91

                    Comment

                    • Leka
                      BTCF Member
                      • Sep 2003
                      • 7701
                      • Vilppula

                      #11
                      Originally posted by DTR View Post
                      Kyselen nyt samalla valmiiksi seuraavaa vaihtoyritystä varten:

                      Onko siis fiksumpaa irroittaa ensiksi tuo bensakisko+virtapiuhakotelo ja sitten vasta virtapiuhojen liittimet? Pääseekö bensakiskon kiinnityspultteihin hyvin käsiksi, kun se piuhakotelo on vielä kiinni siinä päällä?

                      Tulin hätäpäissäni hankkineeksi Boschin suuttimet #0280150943 joiden moni on vakuuttanut toimivan M30B34-koneessa 14.5 Ohmin resistanssista huolimatta. Saa nähdä sitten tuleeko noita testattua vai pitääkö vaihtaa joihinkin muihin.
                      Siirrä johtokoteloa sivuun niin huomaat kyllä missä järjestyksessä kannattaa toimia

                      M30B34:n suuttimien resistanssi on n.15-17,5 Ohm @ 20C, joten ei tuolla 0,5 Ohm erolla ole kovinkaan suurta käytännön merkitystä. Jos laitat DME 1.3:n ohjaamaan matalaohmisia suuttimia niin sillä on jo sitten hieman dramaattisemmat vaikutukset...

                      Tuossa vielä yksi kuvallinen ohje M30B34:n suuttimien vaihdosta ja tämä kuvahan löytyy FAQ:n yhdestä korjausaapisesta...

                      sigpic

                      BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎