Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 M5 JE-männät sisäänajo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kiree äMMä
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2005
    • 309
    • Jyväskylä

    E34 M5 JE-männät sisäänajo

    Tuohon S38B36 koneiseen M5:een vaihdetaan koneremontin yhteydessä jenkkilästä tilatut JE-takomännät Total-Seal- renkailla. Mitä tarkoittaa mäntien mukana tulleessa ohjeessa maininta " sisäänajossa ei suositella käytettäväksi synteettistä öljyä"? Tarkoittaako tuo nyt semi-synteettistä vai täyssynteettistä ja mikä tässä koko jutussa on ideana? Sisäänajon jälkeen ohjeen mukaan saa käyttää synteettistä öljyä.

    Mitä öljyä sinne nyt pitäisi laittaa sisäänajoöljyiksi?:think

    Castrol TWS Motorsport 10W60 on ollu koko ajan itsellä mielessä...
  • MM-5
    Bimmer Rookie
    • Mar 2006
    • 153
    • Askola

    #2
    Se tarkoittaa että mäntävalmistajan suositus on tehdä sisäänajo mineraaliöljyllä, esim. Valvoline Racing mineraaliöljy. Tarkoituksena on, että käyttämällä mineraaliöljyä osat sovittautuvat paremmin/helpommin/nopeammin kuin "liian hyvin voitelevilla" synteettisillä. Kyllähän noita parempia mineraaliöljyjä käytetään ralli/rata-autoissakin. Itse käytän toisessa harrasteautossa Valvoline Racing 20W50 mineraaliöljyjä, kun siinä on Wisecon takomännät. Itse kyllä laittaisin sinne M5:sen moottoriin kuitenkin vaan suosituksesta huolimatta Castrol TWS Motorsport 10W60 öljyt.

    Ja tämähän oli vain oma mielipide, jokainen tehköön niinkuin haluaa.
    Pojat me ollaan hävitty tää peli...

    Comment

    • racing02
      BTCF Member
      • Nov 2004
      • 2026
      • Riihimäki

      #3
      Total Sealeilla on vaarana että kone jää savuttavaksi ainiaan jos sisäänajoa ei ole tehty kunnolla. Renkaat on niin kovaa kamaa että ne ei hioudu muotoonsa jos on liian hyvä voitelu (synt. öljy kuten edellä sanottu). Sylinterin seinämän karheus taasen häviää ja sitten on myöhäistä. Renkaat ei ikinä tiivistä kunnolla. Ohjeen mukaan laittaisin mineraaliöljyt ensin.

      Comment

      • Jamppa1983
        BTCF Member
        • Jan 2005
        • 739
        • Pirkanmaa

        #4
        Originally posted by MM-5 View Post
        Se tarkoittaa että mäntävalmistajan suositus on tehdä sisäänajo mineraaliöljyllä, esim. Valvoline Racing mineraaliöljy. Tarkoituksena on, että käyttämällä mineraaliöljyä osat sovittautuvat paremmin/helpommin/nopeammin kuin "liian hyvin voitelevilla" synteettisillä. Kyllähän noita parempia mineraaliöljyjä käytetään ralli/rata-autoissakin. Itse käytän toisessa harrasteautossa Valvoline Racing 20W50 mineraaliöljyjä, kun siinä on Wisecon takomännät. Itse kyllä laittaisin sinne M5:sen moottoriin kuitenkin vaan suosituksesta huolimatta Castrol TWS Motorsport 10W60 öljyt.

        Ja tämähän oli vain oma mielipide, jokainen tehköön niinkuin haluaa.
        Kuinka teit sisään ajon Wisecon männille? Itselle tulossa samat männät m20 koneeseen. Valvoline Racing 20W50 mineraaliöljyjä ilmeisesti joku tuntikäyttö määrä vai ihan pitempi kilometri määrä? Paljon on kertynyt mittariin ja millaisella öljynvaihtovälillä oot ajellu?
        Tyytyväinen ihminen on kehityksen jarru!

        M3 e90 & "M3" e30 turbo

        Comment

        • Kiree äMMä
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2005
          • 309
          • Jyväskylä

          #5
          Vähän siis kaksi piippuinen juttu...Toisaalta öljyn tarvitsee voidella paljon muutakin kuin nuo sylinteriseinämät ja esim venttiilin varsien ja kiertokangen laakereiden luulisi S-koneessa vaativan erityisen hyvän voitelun. Mutta toisaalta eihän sisäänajossa konetta kuormiteta eikä kierrätetä, joten varmaan öljyn voiteluvaikutuksen merkitys on siinä suhteessa pienempi kuin normaalissa ajossa...

          Eli ehkä laitan sitten mineraaliöljyt mäntävalmistajan suosituksen mukaisesti ja ajan huolella sisään ja sitten heti 10w60 castrolin litkut...

          Comment

          • _Dexi
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2006
            • 769
            • Vihti

            #6
            Ei se mineraaliöljyihin hajoa kun laitat vain kunnollista mineraaliöljyä ja ajelet sen sisäänajon vaikka "portaittain" varovasti kierroksia ja meininkiä nostellen, sitten ennen kunnon vetoja öljynvaihto ja kunnon synteettiset sisään ettei muu moottori kärsi sitten vahingossakaan.
            **********
            & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


            (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
            (ex. E90 320Si M-Tech '07)
            (ex. E60 530Da '04)
            (ex. E39 M5 Facelift '99)
            (ex. E39 540i '98)
            *

            Comment

            • tepabmw
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2004
              • 834
              • LAITAMAA

              #7
              [QUOTE=Kiree äMMä;1034830] Mutta toisaalta eihän sisäänajossa konetta kuormiteta eikä kierrätetä, joten varmaan öljyn voiteluvaikutuksen merkitys on siinä suhteessa pienempi kuin normaalissa ajossa...


              googleta tai etsi käsiisi tm:n lehti jossa on juttu juurikin sisäänajosta,kyseisessä artikkelissa tais olla vertailuna muutama honda,erilaisista käytöistä ja ennen kaikkea erilaisista "sisäänajoista"...

              tekstistä päätelty versiosi sisäänajosta on ehkä sinunkin mielestäsi jutun luennan jälkeen hieman erilainen...

              mut propsit autosta ja onnea remppaan!
              -Tepan Paja-
              Veikkola city
              0405203098
              Maalaustyöt yli 25v kokemuksella

              Comment

              • Kiree äMMä
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2005
                • 309
                • Jyväskylä

                #8
                No nythän tässä menee pää ihan sekaisin, jotta mitä pitäis tehdä...

                Comment

                • racing02
                  BTCF Member
                  • Nov 2004
                  • 2026
                  • Riihimäki

                  #9
                  Tässä on vähän lukemista jos vielä kiinnostaa. Yhden henkilön näkemyksiä miten sisäänajo pitäisi tehdä, mutta asioille on uskottavan kuuloiset tekniset perusteet. Minä toimisin suunnilleen näin.


                  <<<<<<<<<<<<<<<<<<
                  Ben's guide to 4-stroke engine break-in:

                  The Practice. For the first 100 miles, only take short trips of <15
                  minutes. Do not rev above about 3500 rpm. Use full throttle in short
                  (2-3 second) bursts at low rpms (say 2500) - 5th gear on the freeway
                  is ideal for this. Do not do more than one full-throttle burst in the
                  same 2-minute period. Avoid driving for more than 2-3 minutes at the
                  same rpm - if you are on the freeway, vary your speed and alternate
                  between 5th and 4th gears.

                  >From 100-500 miles, increase the peak RPM you reach by 200 rpm each
                  time you drive the car (but don't go higher than redline). Do not rev
                  to your new peak under heavy throttle; instead, let the engine drift
                  up to the rpm under light load. For instance, pulling away from a
                  stoplight, leave the engine in first and accelerate lightly until you
                  reach the desired RPM, then shift. Continue the full-throttle-burst
                  procedure. Do not rev the engine high under full throttle, and do not
                  do either the peak-revving or the full-throttle procedure more often
                  than once a minute. Avoid driving for more than 5 minutes at any one
                  rpm - again, alternating between two adjacent gears and varying your
                  speed will work.

                  You will notice that each time you reach a new peak rpm, the engine
                  will be quite loud at that rpm, but after a few runs up it will quiet
                  down. This is a sign that the break-in is proceeding well. You will
                  want to have revved the engine to 6500(5500) rpm a few times by the
                  time you reach 500 miles. At that point I recommend you change the
                  oil, as most of the metal wear and contaminants from break-in are
                  released in the first 500 miles.

                  >From 500-3000 miles (the extended break-in) you can operate your
                  engine fairly normally. Most of the work is done. You should still
                  run the engine at higher RPMs on a regular basis (assuming you don't
                  in the normal course of driving ;-) ) and you should avoid prolonged
                  high-speed/high-stress operation, like racing or cruising at 110 mph.
                  I personally change the oil after 1500 miles since it will be dirtier
                  at that point that it would be after 3000 miles of post-break-in
                  operation, but it isn't critical. Be sure to change it at 3000 miles,
                  however. Although there is some difference of opinion on what KIND of
                  oil to use during break-in, the general consensus is to use normal
                  (non-synthetic) oil of the recommended weight (5- or 10-30).

                  >From 3000 miles onward, your engine is considered broken in. It will
                  probably continue to "loosen up" a bit over the next 3000-6000 miles,
                  so look for a small increase in gas mileage. Other than that, your
                  engine is now be ready for a long and productive life. Enjoy!


                  ***** BEGIN TECHNICAL SECTION ***** [Some of this is what I remember
                  from articles I have read and discussions. I cannot vouch for the
                  complete accuracy of what follows, but I believe it to be essentially
                  correct. If you *must* flame me, please do so in private unless you
                  think I've made a mistake which everyone need to know about to avoid
                  doing something unpleasant to their car]

                  The Theory. The primary goals of engine break-in are: 1) achieving a
                  good seal between the piston rings and cylinder walls, and 2) allowing
                  the engine to operate correctly throughout its RPM range. The major
                  enemy during the break-in period is localized heat buildup, mainly in
                  bearing surfaces (most notably the crankshaft bearings).

                  Initial state: When the engine is machined at the factory, many
                  wearing surfaces (places where parts rub against each other - cylinder
                  walls, bearings, etc) are purposely machined more roughly than they
                  could be. The reason for this is that it allows the engine to
                  complete the machining/polishing as it operates, thus allowing for the
                  individual variations inherent in any manufacturing process. This
                  wearing process, when complete, produces parts which will fit together
                  with very tight tolerances. However, the process also involves a
                  great deal of friction, which in turn means a great deal of heat. As
                  metal parts heat, they expand slightly. If the expansion goes beyond
                  a certain point, the parts will tend to bind with and/or score each
                  other. This must be avoided.

                  [To put this in plain english, the parts which rub against each other
                  are left a bit rough, and as the engine runs the parts will scrape
                  against each other until they wear down a bit and have a proper fit.
                  While they're still in the process of scraping, they can get very hot;
                  if they get too hot, they will damage each other in a permanent way.]

                  Since this sort of heat buildup is very localized, it will not show up
                  on the engine temperature gauge. Therefore, it is important to
                  operate the engine in such a way that the heat buildup will not reach
                  a dangerous level. More on this later.

                  Stress and Variation: Although the engine parts are metal and, as a
                  rule, quite rigid, they are still subject to slight deformation when
                  stress is applied. The largest stress in a piston engine is that
                  produced by reciprocating parts. The forces involved increase with
                  the square of the RPM. Any deformation will necessarily involve a
                  change in some tolerances inside the engine. Thus, in order for the
                  engine to operate properly over a range of RPMs, it is important that
                  it be exercised over this range during the break-in process so that
                  the wearing parts will experience the range of tolerances they will be
                  subjected to during normal (post-break-in) operation. Further, for
                  the wearing surfaces of reciprocating parts (most notably the piston
                  ring/ cylinder wall interface) operation at a single RPM for an
                  extended period of time will cause the machining process to progress
                  significantly further within the confines of the part's range of
                  travel without progressing at the point just outside that range, thus
                  building up a small ridge of metal just above the point of maximum
                  excursion.

                  [In order for your engine to run well from 1000 to redline, you need
                  to operate it at all those rpms while it is breaking in. If you
                  don't, the parts won't be used to working at the rpms you neglected,
                  and they won't work as well at those speeds]

                  Piston Ring Sealing: The seal between the piston ring and the cylinder
                  wall is crucial to getting good economy and performance from the
                  engine. A bad seal will allow more blow-by, reducing the amount of
                  power the engine can produce with each power stroke and thus reducing
                  both its horsepower and fuel economy, as well as allowing combustion
                  gasses to get into the crankcase and contaminate the oil AND allowing
                  oil to get into the combustion chamber and be burned, producing the
                  characteristic blue-smoke-from-the-tailpipe syndrome (note that oil
                  can also get into the combustion chamber via the valve stem guides,
                  but that's not something we can do much about during break-in). The
                  key to getting a good piston ring seal is high combustion chamber
                  pressures. Embarrassingly, I don't know why (can someone fill me
                  in?). High combustion chamber pressure is produced under hard
                  acceleration; also, the lower the RPM the longer that pressure is
                  maintained during each power stroke. SO - to get a good piston ring
                  seal, hard acceleration at low RPMs will give the best results.
                  Since hard acceleration also produces more heat and more stress
                  (leading to friction and still MORE heat), it should only be used in
                  brief bursts, followed by a couple of minutes of "normal" low-stress
                  operation to allow the heated parts to cool down.

                  Localized Heat Buildup:
                  As previously mentioned, wearing parts will produce inordinate
                  amounts of heat as they polish each other. This produces local points
                  of intense heat inside the engine, with temperatures far higher than
                  the engine as a whole (which shows up on the temperature gauge) or
                  even of the surrounding parts. The most susceptable points in an
                  engine for this kind of heat buildup are the crankshaft bearings,
                  which must withstand enormous stress and pressure. If the bearings
                  are allowed to get too hot, they will expand to the point of scoring
                  each other or (*gulp*) binding, producing a spun bearing. During the
                  initial stages of engine break-in, there is no satisfactory way of
                  keeping these bearings cool during even mild engine operation except
                  to turn the engine off after every 10-15 minutes of operation and
                  allow the bearings to cool down.

                  The theory I have outlined about should now be sufficient to explain
                  the "practice" section of the break-in instructions. For the first
                  100 miles, keep the rpms low and the trips short to minimize the
                  stresses and heat buildup in the bearings, and use short full-throttle
                  bursts to seal the piston rings. From 100-500 miles, gradually
                  increase the RPMs to allow the wearing surfaces to correctly mate, and
                  continue using full-throttle bursts to ensure ring sealing. Use
                  cooling periods (the 1-minute rule) to minimize the heat buildup
                  produced by the high RPM operation and the full throttle bursts. At
                  500 miles, change the oil to flush out all the metal particles
                  produced by the wearing process.

                  I hope everyone finds this information useful. If you have comments
                  which are of general interest, please post them - if you just want to
                  flame me for making a mistake, please email me so that we don't make
                  everyone endure a huge firestorm. I should also note that I practice
                  what I preach - at 7000 miles my CBR is more powerful than anyone
                  else's I have ridden and its oil is clean after 2000 miles of
                  operation, while my Saturn SL2 at 10,000 miles is getting 29 mpg
                  overall and consumes no oil at all.

                  Comment

                  • ///Mikki
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2005
                    • 209

                    #10
                    Jos jollakin on muutaman vuoden vanha tuulilasin turbo lehti tallella niin sieltä oli iso juttu siisänajosta ja oli tietoa ja ohjeita. Jos joltakin löytyy niin voisi vaikka skannailla ne ja laittaa tänne.
                    e36 325 coupe ///M-Technic
                    e46 330dA Touring "///M-Sport"

                    Comment

                    • 69ville
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2003
                      • 375
                      • kiiminki-casa-neidari

                      #11
                      Uusi moottoritekniikka: virittäminen ja säätäminen


                      Tekijät
                      Mauno, Esko (Kääntäjä) Bell, A. Graham (Kirjoittaja)

                      tuossa kirjassa oli muistaakseni selostettu aika yksiselitteisesti moottorin sisääajaminen ja toki paljon muutakin moottoriin liittyvää.
                      jos ei nyt ihan ostamaan tuota kirjaa ala nii luulis kirjastosta saavan lainaan...

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎