Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 ohjaussimpukasta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • landau
    Bimmer Rookie
    • Aug 2006
    • 24

    e34 ohjaussimpukasta

    miten on mahdollista että tossa autossani (e34) simpukan väljä on reunoilla?
    eli kun säätää simpukan niin että on hyvä keskellä ja siitä kääntää rattia 1/4
    kierrosta niin rengas klappaa noin 3cm jonka kaikki tietää että se on paljon.
    jos säädän hyväksi renkaat "linkussa" niin ei saa käännettyä enää renkaita suoraan. tämä siis vaikuttaisi että simpukka on kulunnut reunoista :think
    haulla löysin kaikenlaisia ohjeita simpukan säätöön mutta millään noista en saa hyvää. edes lähes hyvää mitä sanoo arvon raati saako tolla vanhalla simpukalla
    heittää vesilintua vai onko sille tehtävissä jotain?
  • Harzzza
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2006
    • 218
    • Tampere

    #2
    Millanen se sit oli ennen kiristystä ? Keskellä vai jokakohdassa väljä ?
    Oliko silloin reunoilla joku 5 sentin väljä ?
    Sehan kanattas säätää silleen että ihan neljänneskierros kerrallaan kiristää ja aina kokeileen välissä laidasta laitaan. Ja kone käynnissähän pitäis tehostuksen sit tehä omat temppunsa ja poistaa välyksiä.
    Eli voitko kone käynnissä heilutella 3 cm liikettä ilmassa linkussa olevia etupyöriä ilman että ratti liikkuu ?
    Jos NOIN on kuulostaa että tuolla ei paranis ajaa... Jotakin voip olla sit rikki simpukassa.
    Iteltäkin pitäs tosta M60 -koneen alta tehä tuo operaatio mut tehkööt huollossa. Liian ahas paikka, ei jaksa alkaa kiroileen...





    Originally posted by landau View Post
    miten on mahdollista että tossa autossani (e34) simpukan väljä on reunoilla?
    eli kun säätää simpukan niin että on hyvä keskellä ja siitä kääntää rattia 1/4
    kierrosta niin rengas klappaa noin 3cm jonka kaikki tietää että se on paljon.
    jos säädän hyväksi renkaat "linkussa" niin ei saa käännettyä enää renkaita suoraan. tämä siis vaikuttaisi että simpukka on kulunnut reunoista :think
    haulla löysin kaikenlaisia ohjeita simpukan säätöön mutta millään noista en saa hyvää. edes lähes hyvää mitä sanoo arvon raati saako tolla vanhalla simpukalla
    heittää vesilintua vai onko sille tehtävissä jotain?

    Comment

    • pheno
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2006
      • 1996
      • Tampere

      #3
      Löytyisköhän netistä jostain tuon E34 ohjaussimpukan tai vastaavan läpileikkauskuvaa ? Siitä näkisi paljon..

      Comment

      • landau
        Bimmer Rookie
        • Aug 2006
        • 24

        #4
        ennen oli keskellä noin 1cm väljää ja reuna valjää en ennen kiristystä huomannut edes katsoa. tuli ajankohtaiseksi kun auto oli tuuliherkkä ja vaihdoin sen välitangon ja kaikki raidepäät. kone käynnissä on vielä väljää noin 1cm reunoilla ja keskeltä nippa nappa nahee ( <- hieno lause ) eli jos vielä kiristän niin ei tahdo mennä keskikohdan yli eikä palauta. se räjäytyskuva olis pop mutta en ole löytänyt ku koko simpukan kuvia

        Comment

        • Risto113
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2005
          • 1204
          • GrassLake

          #5
          onhan osien vaihdossa tullut kaikki kunnolla ja oikein kiinni?
          kunhan nyt varmistan, kuulostaa TOSI hurjalta vieläkin toi 1cm välys...

          Comment

          • landau
            Bimmer Rookie
            • Aug 2006
            • 24

            #6
            Originally posted by Risto113 View Post
            onhan osien vaihdossa tullut kaikki kunnolla ja oikein kiinni?
            kunhan nyt varmistan, kuulostaa TOSI hurjalta vieläkin toi 1cm välys...
            joo olin tossa tallissa hääräämässä ja sain sen välyksen pienenemään hieman mutta ei se vieläkään hyvä ole. kaikki on kyllä tarkistettu pariin kertaan että on kiinni ja oikein päin, sitä ensin itsekkin epäilin

            Comment

            • bme535
              Bimmer Rookie
              • Apr 2004
              • 105
              • Jkl

              #7
              Onko apusimpukan helassa väljää?? Lonksuuko keskimmäinen raidetanko apukuskin puoleisesta päästään ylös alas?

              Älä vaan käännä sitä simpukkaa liian tiukkaan, tulee ihan karmee ajaa jos yhtään ahistaa kun ratti on keskiasennossaan.

              Kun pyörät on ilmassa, niin renkaasta heilutellessa voi tuntuakkin väljää (varsinkin apukuskin puolella). Varrethan ovat tuolloin luonnottomassa asennossa, mutta kun auto on pyörillään ei välystä pitäisi olla.

              Se tuntuu muuten olevan noissa normaalia, että simpukka on keskiasennossa tivimpi ku reunoilla. Säädä siten, että kun pyörät ovat ilmassa ja ratti suorassa, niin löysä on juuri ja juuri poissa (ratista heputtaessa). Käy ajamassa välillä ja jätä mieluummin ihan pikku välys, kun että vedät liian tiukkaan!

              Edit: niin ja muista pyöränsuuntaus!!
              E34 535 tic

              Ex:
              E34 525 tds Touring
              E30 320i Touring
              E34 535i
              E30 325i
              E12 518
              E30 316 -> 318i

              Comment

              • Leka
                BTCF Member
                • Sep 2003
                • 7701
                • Vilppula

                #8
                Originally posted by pheno View Post
                Löytyisköhän netistä jostain tuon E34 ohjaussimpukan tai vastaavan läpileikkauskuvaa ? Siitä näkisi paljon..
                Riittääkö?



                Simpukan säätöön on tosiaan "first timer" DIY-mekaanikon syytä nostaa etupyörät ilmaan jottei se säätö mene aivan päin helvettiä... Liikaa kiristämällä saattaa olla kuukauden hyvä fiilis kun ohjaus on jämäkkä, sitten ostatkin jo uuden/hyvän käytetyn simpukan koska olet saanut sen vanhan pilalle ylikiristämällä. Muutaman kerran kun tuon simpukan säädön kanssa pelaa, niin sen oppii säätämään sujuvasti parissa minuutissa (ei koske vinkkelikoneisia...).

                Aihettahan on käsitelty paljon foorumilla ja FAQ:sta löytyy myös juttua&linkkejä asian tiimoilta. Ohjaussimpukan säätöohjeethan löytyvät yllätysyllätys, myös siitä yhdestä aika virallisestakin korjausoppasta
                sigpic

                BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                Comment

                • pheno
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2006
                  • 1996
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by Leka View Post
                  Riittääkö?
                  Kyllä Kitoos!

                  Comment

                  • landau
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2006
                    • 24

                    #10
                    joo nyt tuli simpanssista hyvä kun käytti vähän aikaa ja tupakkiasäätämisen ohessa. luulen että paranee kun säädätän ohjauskulmat ensi maanantaina. aikalailla tuntuu jo nyt paremmalta ajaa kun on vaihtanut pussillisen puslia etu ja takapäähän, ja kaiken kruunaa kierros iskareita ja jousia

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎