Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 525 Tda tehoton(ko)? -94

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • meto
    BTCF Member
    • Oct 2002
    • 51
    • Oulu

    E34 525 Tda tehoton(ko)? -94

    Vähän aikaa ollut tuommoinen -94 525 tda Touring Bemu alla ja tuntuu että on aika tehoton. Tehoja pitäisi olla 85 kw ja vääntöä 245 Nm.
    Mitattuja tuloksia: Kiihtyvyys 80-120 km/h noin 15-16 sekuntia. Satasen jälkeen ei juurikaan kiihdy. Ylämäessä (loivassa)ei jaksa kulkea isoimmalla vaihteella lukko päällä vaan joutuu polkemaan kaasua lisää jolloin vaihtaa kolmoselle.
    Ahtopaine 0,7bar käväisee välissä 0,8 bar:issa.
    Savua ei ole havaittavissa pakoputkesta.
    Kulutus 7,7 l/100 km.
    Käy tasaisesti kaikilla kierroksilla..
    Onko normaalia?
    Last edited by meto; 03-10-2007, 22:57.
  • onarhi
    Bimmer Rookie
    • Aug 2005
    • 58
    • Muhos

    #2
    Originally posted by meto View Post
    Vähän aikaa ollut tuommoinen -94 525 tda Touring Bemu alla ja tuntuu että on aika tehoton. Tehoja pitäisi olla 85 kw ja vääntöä 245 Nm.
    Mitattuja tuloksia: Kiihtyvyys 80-120 km/h noin 15-16 sekuntia. Satasen jälkeen ei juurikaan kiihdy. Ylämäessä (loivassa)ei jaksa kulkea isoimmalla vaihteella lukko päällä vaan joutuu polkemaan kaasua lisää jolloin vaihtaa kolmoselle.
    Ahtopaine 0,7bar käväisee välissä 0,8 bar:issa.
    Savua ei ole havaittavissa pakoputkesta.
    Kulutus 7,7 l/100 km.
    Käy tasaisesti kaikilla kierroksilla..
    Onko normaalia?
    Tarkistappa ahtopaineanturi. Ks. esim tämä viestiketju: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=98625
    Oireet kuulostavat juuri samalta kuin omassa tds:ssä kun anturi oli rikki. Tuskainen kiihdytys 100km/h ja siitä eteenpäin ei kiihtynyt ollenkaan.

    Tuossa vielä linkki miten voi mitata onko anturi kunnossa: http://palkki.oulu.fi/~olavinar/ahto...aineanturi.pdf

    - Olavi
    F25 X3 M-sport -17 Black-sapphire metallic
    ex F30 320dX M-sport -13 Estoril-blau metallic
    ex E39 530d M-sport -02 Imolarot II
    ex E34 525tds -95
    ex E34 520i -92

    Comment

    • meto
      BTCF Member
      • Oct 2002
      • 51
      • Oulu

      #3
      Joo pitääpä tarkistaa.
      Kiitos!

      Comment

      • meto
        BTCF Member
        • Oct 2002
        • 51
        • Oulu

        #4
        Ahtopaineanturi tarkistettu ja anturille tuleva rikkinäinen letku korjattu.Anturi toimi niin kuin pitääkin mittausten mukaan.Letkun korjaus ei muuttanut tilannetta juurikaan.
        Taitaa olla turbo sökö kun on turbon paineputkessa kohtalaisen paljon öljyä..

        Comment

        • jamata
          Newbiemmer
          • Sep 2004
          • 25
          • Kälviä

          #5
          Katoppas ne anturin johot et on ehyet kaverilla oli poikki 1 johta ja ei kulkenu sit mihinkään.
          jani

          Comment

          • RiteCo
            Bimmer Rookie
            • Feb 2007
            • 97
            • Harjamäki

            #6
            Tervetuloa tehottomuus klubiin

            En usko, että välttämättä turbo on mennyt, vaikka hieman öljyä ahtoputkessa olisikin, koska huohotinputki tulee antimen imupuolelle.

            Mainitsemistasi oireista mielenkiintoisin on, että moottori ei savuta. Kokeile monta ryntäytystä peräkkäin, niin pitäisi savu pöllähtää. Jos ei, niin vaikuttaa, että moottorinohjaus on vikatilassa, jolloin mahdollisia vikapaikkoja voi olla useita.

            Tässä on kopio WDS ongitusta m51 moottorinohjauksen vikatilasta:


            The injection quantity (volume) is set in the distributor-type injection pump by means of the control slide valve
            (volume control) in the fuel quantity actuator. The actuator sensor signals the actual position of the control
            slide valve back to the DDE control unit.
            Fault code 1 is stored if the actual position determined by the actuator sensor deviates too far from the actual
            position calculated in the DDE control unit. For safety reasons, the fuel supply to the distributor-type injection
            pump is then interrupted by means of the electric shut-off valve.
            The injection quantity (volume) is limited:


            
            At an engine coolant temperature greater than 107 o C (engine protection function)

            


            At an engine oil temperature greater than 130 o C (engine protection function)

            


            At an excessively high volume of black smoke

            The injection quantity (volume) is increased:
            


            At an engine coolant temperature less than 60 o C

            


            When driving off (automatic transmission only)

            The maximum injection quantity (volume) is limited to a substitute value of 33 mg/stroke (corresponds
            approximately to a maximum speed of 190 km/h at full load) if the following faults are currently applicable:
            


            Fault code 6: Exhaust gas recirculation control deviation

            


            Fault code 10: Start of injection control deviation

            


            Fault code 101: Boost pressure control deviation

            


            Fault code 5: Needle movement sensor

            


            Fault code 102: Control unit fault

            A substitute value of 21 mg/stroke is still used for the DDE 2.2 control unit with the part numbers 2246541 and
            2246616 (installed up to 5/96). This value further limits the maximum speed to approx. 140 km/h).
            Start of injection control
            The start of injection is controlled under all operating conditions on the basis of following variables:
            


            Engine speed

            


            Injection quantity (volume)

            


            Engine coolant temperature

            


            Atmospheric pressure

            


            Current calibration settings for start of injection characteristic map (service functions)

            The start of injection is set in the distributor-type injection pump by means of the solenoid valve for the
            injection timing device. The actual start of injection is signalled back to the DDE control unit via the needle
            movement sensor (start of injection sensor, continuous injection nozzle) on the fuel injection nozzle of cylinder
            No. 4.
            Fault code 10 is stored if the actual value determined by the needle movement sensor deviates too far from
            the setpoint calculated in the DDE control unit. If this fault is currently applicable, the maximum injection
            quantity is limited to a substitute value of 33 mg/stroke (corresponding to a maximum speed of 190 km/h at
            full load).
            A substitute value of 21 mg/stroke is still used for the DDE 2.2 control unit with the part numbers 2246541 and
            2246616 (installed up to 5/96). This value further limits the maximum speed to approx. 140 km/h).
            Instead of start of injection control, the system is controlled on the basis of fixed timing of the solenoid valve
            when
            


            starting the engine

            


            Deceleration fuel cutout

            


            battery undervoltage

            


            Fault code 10: Start of injection controlled deviation currently applicable



            Suositus olisi vikakoodien luvussa, mutta muista että se kertoo missä vika ilmenee, ei välttämättä missä vika on.



            Onnea ja hermoja, niitä tarvitset...

            -x-x-x-x-x-x-x-x-

            MFG RiteCo


            W211 and 944

            ex E21, ex E30, ex E39

            Comment

            • meto
              BTCF Member
              • Oct 2002
              • 51
              • Oulu

              #7
              Juu,pitääpä vielä takistaa ne johdot ettei ole katkoksia boksin ja anturin välillä.
              5 voltin syöttöjännite ainakin tuli anturille ja johto paikoillaan signaalijännite käyttäytyi oikein kun pistokkeen juuresta mittasi..
              Tuntuu ettei ole syöttöä kun ei kyllä mustaa tule yhtään,ehkä jonkun verran sinistä savua pölähtää kun kaasuttelee.
              Ilmansuodatin oli aika likainen myös.Pitää vaihtaa sekin ja kokeilla sitten.

              Comment

              • scheisse
                BTCF Honorary Member
                • Apr 2007
                • 2798
                • Kauhajoki

                #8
                Oma auto oli eilen vikakoodien luvussa kun ei tahtonut mennä välillä mihkään(auto on e39 525tds -97) enkä tiedä onko e34:ssa tuota egr systeemiä mut, kuitenkin joku oli ohittanu sen joskus tuosta omasta ja se anto vika koodia joka alentaa moottorin tehon ja rajoittaa huippunopeuden johki 140-150km/h ja nyt egr pistettiin taas toimintaan ja nyt tuntuu olevan tehot tallella(ne vähät mitä tuolla on vakiona)...
                Tietysti ilmamäärämittari rikki on yks vaihtoehto.
                - f30 330e M-Sport , -16
                - e36 3.2 M3 cabrio individual

                Comment

                • RiteCo
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2007
                  • 97
                  • Harjamäki

                  #9
                  meto: Jos likainen ilmanputsari aiheuttaa tehottomuutta ja muutoin kone on kunnossa, on seurauksena musta savu väärästä polttoaineen ja ilman suhteesta. Paremminkin kannattanee tarkistaa polttoainesuodatin ja siirtopumppu, koska moottori ei saa kakkua. Joko polttoaineen syötössä on vikaa tai ohjausjärjestelmä ei anna pumpulle käskyä.

                  Itse jouduin käyttämään omaa autoani tänään erittäin asiantuntevassa Bosch huollossa, koska en ollut löytänyt apua tehottomuuteen. Vikamuistin luennasta ei ole ollut apua, koska se antoi vain merkinnät oireista. Valitettavasti omalla laitteillani en ole onnistunut lukemaan DDE:n live-dataa moottorin käydessä. Boschin omalla diagnostiikan lukulaitteella tuli ilmi, että ilmamäärämittari antoi mitä sattuu arvoja. Autodatan ohjeiden mukaan mitattuna mittari on kunnossa, mutta live-data tyhjäkäynnillä kertoi miten moottori toimii. Koko aikana ilmamäärämittari ei ole antanut vikakoodia.

                  Ei halpa keikka, mutta on sangen kallista vianetsintää vaihtaa moottoria osa osalta.
                  -x-x-x-x-x-x-x-x-

                  MFG RiteCo


                  W211 and 944

                  ex E21, ex E30, ex E39

                  Comment

                  • meto
                    BTCF Member
                    • Oct 2002
                    • 51
                    • Oulu

                    #10
                    Kiitoksia kaikista neuvoista!
                    Ilmansuodatin vaihdettu ja kulku hieman parani .Polttoainesuodatin on vaihdettu kesäkuussa joten ei pitäisi olla tukossa..
                    Kone kiertää hyvin mutta väännöistä ei ole kyllä tietoakaan..
                    Pitää käyttää auto vikakoodien luvussa kunhan kerkiää,jospa sieltä selviää jotain..
                    Pitkässä loivassa ylämäessä huippunopeus 120 km/h.
                    Viitosella ei käytännössä kiihdy ollenkaan vaan aina vaihtaa kolmoselle kun kiihdyttää esim. satasen vauhdista.

                    Turbokin on varmaan kunnossa,ei ollut päittäisvälystä.Öljyä on tullut huohottimen kautta turbon imupuolelle ja siitä edelleen painepuolelle.

                    Ei savuta= ilmaa saa mutta ei polttoainetta..(tarpeeksi)

                    Comment

                    • RiteCo
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2007
                      • 97
                      • Harjamäki

                      #11
                      Tarkistus listaa

                      Jos ajossa vaihteen lukitsee kakkoselle tai kolmoselle ja kiihdyttää kaasupohjassa, pitäisi kulutusmittarin pohjata. Jos mittari jää jollekin tietylle tasolle eikä pohjaa, löysää kaasu ja kaasuta uudelleen hitaasti. Kun hitaalla kiihdyttämisellä löytyy piste, jonka jälkeen kulutus ei kasva ja tuntuu, että tuon pisteen jälkeen on sama painaako lisää kaasua vai ei, on moottorin ohjaus tod.näk. vikatilassa. Tämä ei jätä vikamuistin merkintää.

                      Jos vikamuistissa on merkintä toimimattomasta lämpötila-anturista, niin lucky U. Moottorin ohjaus voi myös luulla, että kone käy kuumana, jolloin suojellakseen moottoria ohjaus menee vikatilaan.

                      Anturit, pl ilmamassamittari ovat mitattavissa yleismittarilla Autodatan ohjeiden mukaan. Samalla kun mittaa, kannattaa tarkistaa, ettei anturin johto ota maihin. Antureiden resistanssi laskee lämpötilan kasvaessa ja jos lämpötila-anturin johto ottaa maihin, luulee ohjaus lämpöjen nousseen.... Inhottavin vika voi olla johtosarjassa.

                      Oma lukunsa on tuo ruiskupumpun säädin. Siitä on kirjoitettu täälläkin lukuisia kertoja. Arvot ovat mitattavissa yleismittarilla, mutta ne ovat suuntaa antavia. www.e34.de sivustolla on pumpun puhdistus ohjeet, mutta sitä en ensimmäiseksi lähtisi tekemään, helpommat mittaukset ja vikakoodien luku ensin.
                      -x-x-x-x-x-x-x-x-

                      MFG RiteCo


                      W211 and 944

                      ex E21, ex E30, ex E39

                      Comment

                      • meto
                        BTCF Member
                        • Oct 2002
                        • 51
                        • Oulu

                        #12
                        Pitää huomenna mitata kun on aikaa.Tuossahan ei ole lainkaan ilmamäärämittaria joten on vähän helpompi hakea vikaa..

                        Comment

                        • meto
                          BTCF Member
                          • Oct 2002
                          • 51
                          • Oulu

                          #13
                          Johtoja ja antureita mitattu,ei löytynyt niistä vikaa. Yksi vika löytyi! Egr venttiilin ja imusarjan välisessä letkussa oleva takaiskuventtiili oli väärinpäin.Alipaine ei päässyt Egr venttiilille asti,ehkä on aiheuttanut vikatilan?
                          Kiihtyvyys parani jonkun verran venttiilin käännöllä,kiihtyvyys 80-120 noin 12 sekuntia.
                          Lisäksi tein vielä "hammer modin" eli säädin pumpun kantta hieman jolloin rupesi hieman näkymään savua kaasutettaessa.
                          Viimeiset mitatut tulokset:
                          0-100 km/h noin 12 sekuntia
                          80-120km/h noin 10 sekuntia.
                          Alkaa varmaan olla normaaliarvoja 115 heppaiselle automaatille..
                          Ahtopaine on vieä vähän alhaalla kun on 0,8 bar ja pitäisi olla 0,9 bar.
                          On jo kumminkin huomattavasti mukavampi ajella!

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎