Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 M5 -91 S38B36 - Alustan päivitys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • m a k e
    Bimmer Rookie
    • Jul 2006
    • 60

    E34 M5 -91 S38B36 - Alustan päivitys

    Foorumin virallinen noobie avaa taas turpansa ko. threadin muodossa, joka on vielä hyvässä lykyssä väärässä osioissa...

    Kuiteski,

    Skorasin tuossa muutaman viikko siitten otsikon mukaisen auton, joka pienen tarkastelun jälkeen on paljastunut kohtis miinaksi. Eniten kyrsii se, että mun vanha samanmoinen oli helmi jonka menin sen saamarin värin takia poistamaan. Nyt sen vasta tajusin. No auto menee keskiviikkona pajalle, josta saan listan kaikista päivityksen tarpeessa olevista osista. Tällä hetkellä tiedossa on, että takakelkan puslat finito ties mitä muuta. Noi ei tuota ongelmaa.

    Auton iskunvaimennus on myös siinä kunnossa, että talven aikana se menee uusiksi. Nyt haluaisinkin vähän vinkkejä tähän osastoon. Käsittääkseni näissä kaikissa on tasonsaatö perseessä ja nämä ilmeisesti maksavat jonkun verran, joten kelasin, että pitäisiköhän siitä luopua. Kommetteja siitä..

    Näillä minun mitättömillä tiedoilla olen päätynyt siihen, että KW2 vois olla passeli. Ei kyllä itseasiassa ole mitään hajua millainen tuo alusta on käytännössä. Eli ehdotuksia perusteluineen otetaan vastaan. Tuleeko tuosta tasonsäädön poistosta jotain ongelmia.

    Niin ja jos/kun joku tietää mitä voisi kustantaa toi iskunvaimennus orginal osilla, ni laittakaahan tietoa. 2K€ oon tähän projektiin varannut massii.

    Jos tää oli nyt turhaa paskaa ja muutenkin sellaista läppää mitä ei voi sulattaa ni unohtakaa mut...
    Last edited by m a k e; 12-10-2007, 22:03.
    E34 M5 -90 Diamantschwarz
    Ex.
    E34 M5 -90 Alpinweiß II
  • maph
    Bimmer Rookie
    • May 2003
    • 113

    #2
    Olen oman E34 M5 -89:iini laittanut seuraavan reseptin:
    - H&R madallusjouset
    - Konin säädettävät iskarit
    (- Em. modien takia perän tasonsäätö pitää disabloida, searchilla taitaa täältäkin löytää asian tiimoilta keskustelua ja jos ei löydy, käy lukemassa M5Boardia.)
    - Powerflexin pu-puslat

    Ja olen tuohon reseptiin hyvin tyytyväinen, auton käyttäytyminen sekä normiajossa että radalla on parantunut huomattavasti vakioon verrattuna. Aiemmin olen suosinut H&R ja Bilstein -komboa mutta ainakin E34:ssä Konit ovat osoittautuneet huomattavasti paremmiksi iskareiksi. Säädettävyys on oikeasti kiva asia kun voi radalle vääntää pumput kireäksi. Saman setin nimeen vannoo aika moni muukin M5Boardilainen.

    Ainoa modi mikä pitäisi enää tehdä on laittaa etupäähän säädettävät camber-palat, jotta saisi eteen lisää negatiivista camberia.

    - m

    Comment

    • Kilpuri
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2004
      • 831
      • Tampere

      #3
      Ehkä vielä paremman saat esim. KW- tai Bilstein satsilla.

      Poweflexia tosiaan pusliksi.
      Now: 525xd -09
      Ex: 330d -07
      Ex: 328i -96

      Comment

      • Kal.ju
        BTCF Member
        • Mar 2003
        • 2882
        • Akaa / Toijala

        #4
        Originally posted by m a k e View Post
        Eniten kyrsii se, että mun vanha samanmoinen oli helmi jonka menin sen saamarin värin takia poistamaan...
        Offtopic: Tää valkonenhan on just passeli vappuna pääse seuraavan kerran ajelee

        Comment

        • m a k e
          Bimmer Rookie
          • Jul 2006
          • 60

          #5
          Nostetaas tää ylös, jos vaikka jotakuta sattuis tämä aihe kiinnostamaan...

          Eli otsikon mukaisen vitkan alustan päivitys sai alkunsa jo tammikuussa, joilloin otin yhteyttä m5boardin aktiivijäseneen, jonka yksi tämän foorumin jäsen minulle ystävällisesti vinkkasi. Omat tietoni ja taitoni ovat suht nollassa, joten en viitsinyt näitä osia omin päin ruveta esmes saksasta tilailemaan, vaan tämän m5boardin jäsenen kautta tiesin saavani luotettavasti oikeat osat. Hänen ystävällisellä avustuksella minulle saapui tällä viikolla paketti joka sisälsi seuraavat hänen suosittelemansa osat:

          Iskarit: Bilstein B8
          jouset: Eibach Pro Kit
          Iskareiden yläpään laakerit eteen ja taakse
          puslat: keulaan Powerflexin mustat ja takakelkkaan bwm genuine OEM

          Auto menee pajalle ensiviikolla, joten kohtalaisen fiilareissa venaillaan miltä auto tulee tuntumaan. Myyjä oli saanut joltain asiakkaalta kommentin samasta setupista -> It feels like brand new EDC suspension but better! Siistii.

          Tilaus tosissaan kesti aivan törkeen kauan, myyjä tosin totesi, ettei ikinä mikään ole mennyt näin päin persettä. Kaikki osat mitä hän sai, olivat ekalla kerralla vääriä. No pääasia että osat tulivat.

          Hintaa tälle kasalle tuli 1300ekii, eli ilmeisesti aika kalliiksi tuli, kait. Ja miksi tämän kirjoitin, en tiedä Kaippa se sadas postaus piti jotenkin hoitaa...

          Ko. miina on muuten suhteellisen sairaalla persnetolla kaupan.
          E34 M5 -90 Diamantschwarz
          Ex.
          E34 M5 -90 Alpinweiß II

          Comment

          • Esko
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2002
            • 11687
            • Kouvola

            #6
            Tuli itekkin tilattua ATP:ltä juuri kaikki etupään tukivarret, raidetangon päät, vakaajan tangot jne. paketti. Samoin etupäähän tukivarsiin Powerflexit. Täytyy taakse hommata vielä alkuperäiset apurungon puslat, mutta entäs ne niveltangot takana(Pitman arms)? Onko niillä suurta vaikutusta?

            Katselin Eibachin sivuja, mutta en ainakaan itse huomannut, että E34 M5:een olisi tarjolla jousipaketteja eli olisiko noi ihan E34 535:een tms tilatut? Pitäisi itsekkin saada tota keulaa laskettua, mutta H&R tai KAW tuntuu olevan ainoat vaihtoehdot.

            Comment

            • MarttiKK
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 1638

              #7
              Originally posted by Esko View Post
              Tuli itekkin tilattua ATP:ltä juuri kaikki etupään tukivarret, raidetangon päät, vakaajan tangot jne. paketti. .
              Onkos nuo niitä surullisen kuuluisia ATP-osia, joista täälläkin on ollut aika paljon juttua?

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                #8
                Originally posted by Esko View Post
                Katselin Eibachin sivuja, mutta en ainakaan itse huomannut, että E34 M5:een olisi tarjolla jousipaketteja eli olisiko noi ihan E34 535:een tms tilatut? Pitäisi itsekkin saada tota keulaa laskettua, mutta H&R tai KAW tuntuu olevan ainoat vaihtoehdot.
                M5 jousia ei ole tarjolla siksi juurikaan kun takana on tasonsäätö vakiona. M5:ssä voi huoletta käyttää 535 alustaa, alustan osissa ei ole eroa kuin takakynkkien puslissa ja M5:stä löytyy aurauksen säätö takaa.

                Pitman armit ehdottomasti vaihtoon myös jos ovat sököt, muuten menee takakynkkien laakerit kohta myös vaihtokuntoon, niihin kohdistuu järjetön vääntö jarrutuksissa ja kiihdytyksissä jos pitman arm on sökö.
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • onarhi
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2005
                  • 58
                  • Muhos

                  #9
                  ATP:n osista

                  Samanlaista kokemusta täälläkin ATP:n osista. Viime kesän loppupuolella tuli vaihdettua kaikki tukivarret eteen, mutta niin vaan kolisee taas vanhaan malliin. Koiranluut on jo kertaalleen vaihdettu sen jälkeenkin kun suojakumit oli aivan riekaleina. Seuraavaksi pitää kokeilla sitten Meyleä, josko vähän paremmin kestäisi.

                  - Olavi

                  Originally posted by MarttiKK View Post
                  Onkos nuo niitä surullisen kuuluisia ATP-osia, joista täälläkin on ollut aika paljon juttua?
                  F25 X3 M-sport -17 Black-sapphire metallic
                  ex F30 320dX M-sport -13 Estoril-blau metallic
                  ex E39 530d M-sport -02 Imolarot II
                  ex E34 525tds -95
                  ex E34 520i -92

                  Comment

                  • markopee
                    Newbiemmer
                    • May 2008
                    • 10

                    #10
                    Dammit!! Sain juuri sata postausta täyteen ja unohdin salasanani niin tänne kuin meiliinkin, johon uuden salasanan saisi. No niin..

                    Originally posted by Esko View Post
                    Katselin Eibachin sivuja, mutta en ainakaan itse huomannut, että E34 M5:een olisi tarjolla jousipaketteja eli olisiko noi ihan E34 535:een tms tilatut? Pitäisi itsekkin saada tota keulaa laskettua, mutta H&R tai KAW tuntuu olevan ainoat vaihtoehdot.
                    Sen verran voin tähän vastata, että myyjältä tuli näihin jousiin seuraava kommentti - "Those springs are special order only and I had a set specially made for you!"

                    Jos tuo tarkoittaa sitä mitä minä luulen, niin ovatko nuo sitten jotenkin räätälöity tähän setuppiin. Jokatapauksessa yksi syy tämän tilauksen viivästymiseen oli juuri nämä jouset.

                    Comment

                    • markopee
                      Newbiemmer
                      • May 2008
                      • 10

                      #11
                      Originally posted by MarttiKK View Post
                      Onkos nuo niitä surullisen kuuluisia ATP-osia, joista täälläkin on ollut aika paljon juttua?
                      Mitä nämä ATP-osat ovat?

                      Comment

                      • onarhi
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2005
                        • 58
                        • Muhos

                        #12
                        Originally posted by markopee View Post
                        Mitä nämä ATP-osat ovat?
                        ATP-Autoteile on saksalainen varaosakauppa joka myy mm. ebayssa varaosia edulliseen hintaan. Tosin laatukin on sitten mitä on.
                        Esim alatukivarret: http://cgi.ebay.de/2x-Querlenker-BMW...QQcmdZViewItem

                        - Olavi
                        F25 X3 M-sport -17 Black-sapphire metallic
                        ex F30 320dX M-sport -13 Estoril-blau metallic
                        ex E39 530d M-sport -02 Imolarot II
                        ex E34 525tds -95
                        ex E34 520i -92

                        Comment

                        • superb
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2005
                          • 2827

                          #13
                          Joo. ATP:n osat kannattaa kiertää kaukaa, ellei halua asustaa auton alla. :think

                          -> http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=107678

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎