Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kytkimen ilmaus E34, M20

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Drizzit
    Bimmer Rookie
    • Nov 2005
    • 45

    Kytkimen ilmaus E34, M20

    Huomenta

    Kertokaas nyt miten ilmataan kytkin. Luultavasti mennyt ilmaa järjestelmään, ku vaihdoin jarruputket. Se on tietojeni mukaan samassa piirissä? Korjatkaa jos olen väärässä!

    Saman tenän auto teki alkukesästä, mutta korjaatui sillon ihan valohoidolla (kuukauden seisonnassa). Nyt asia taas toistui ja ei olis varaa kuukautta seisottaa.

    Kytkinpoljin siis on löähes tunnoton "järppä". Vaihteet eivät mene sisään. Vähän tuntoa loppu kohdassa, mutta ei riitä muuta kuin kolmosen pykälään laittoon.

    Auttakaa tyhmää!!!
  • Tonton
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2006
    • 9101
    • Raisio

    #2
    jarrusatulasta nippa auki samoin työsylinteristä/pääsylinteristä (eli se laatikon kyljessä oleva) sitten letkuväliin ja polkaset jarrua. mikäli kaikki luonaa niin kuin pitää niin tällä tavoin järjestelmä ilmaa itsensä "takaperin"
    sigpic
    M-B Vito -22
    Transit Custom -18
    Yamaha vx ho cruiser -22
    Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
    [email protected]

    Comment

    • tmth
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 2194
      • Kangasala

      #3
      En ainakaan omassa 535:ssä saanut kytkintä toimimaan muuten, kun lykkäämällä paineella nestettä ilmausruuvista "väärään" suuntaan. Ilmausruuvihan löytyy vahteiston kyljestä, kytkimen työsylinteristä. Tiedä sitten miten tuo kytkin pitäisi oikeaoppisesti ilmata ja saattaa toimimaan. Tuo oli ainoa keino, millä silloin omani sain.

      F10 & R55
      ex:
      E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

      Comment

      • Tonton
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2006
        • 9101
        • Raisio

        #4
        siis saahan sen ihan polkemallakin mutta toi on nopeampi ja "varmempi"
        sigpic
        M-B Vito -22
        Transit Custom -18
        Yamaha vx ho cruiser -22
        Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
        [email protected]

        Comment

        • Drizzit
          Bimmer Rookie
          • Nov 2005
          • 45

          #5
          Kiitos oi uljaat! Pitää mennä pajalle ottaa auto trukilla ilmaan sitten vaan. Toivottavasti saan sen kolmosella liikkeelle.:think

          Hauskaa kevään odotusta!!!

          Comment

          • tmth
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 2194
            • Kangasala

            #6
            Originally posted by Tonton View Post
            siis saahan sen ihan polkemallakin mutta toi on nopeampi ja "varmempi"
            Ei jostain syystä tullut silloin polkemalla mitään aikaiseksi, varmaan vieläkin sitä tallissa painelisin kytkintä

            F10 & R55
            ex:
            E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

            Comment

            • harmato
              Bimmer Rookie
              • Aug 2003
              • 82

              #7
              sama peli täällä, ei millään saanut ilmattua polkemalla. itse ilmasin kans takaperin, että sain sen joten kuten toimivaksi.....kyseessä E34 535i -88.

              Pääsylinterin muoto taitaa olla sellainen että sinne jää helposti jonkinlainen ilmatasku männän liki. Täyttöaukon ja ulosmenoaukon yläpuolellehan jää tilaa josta ilma ei ilmeisesti lähde hirveän helposti pois. Yhtenä kepulikostina on vielä nypätä mäntää hiukan sylinteristä ulos, jolloin täyttöpuolen paine työntää mahdolliset loput ilmat pois. Eli sokka ja prikka pois ja nopeasti raotat mäntää pois sylinteristä ja pistät heti takaisin, ettei kaikki nesteet valu lattiamatolle. Eli mäntätemppua voi vielä kokeilla, mikäli edellämainitut normaalit ilmaustemput ei tunnu toimivan.....


              Ja vähän asian sivusta, mutta ihan muuten vaan omat kokemukset tiedoksi....


              Itse tyhmuuksissäni epäilin aikoinaan pääsylinteriä vialliseksi ilmausongelman vuoksi ja menin sen vuoksi vaihtamaan koko pääsylinterin (ostin tarvikesylinterin motonetista), jonka siis vaihdoin kai turhaan.

              Itse asiassa vaihdon jälkeen lopputulos oli vielä huonompi kuin alunperin, koska tarvikepääsylinterissä tahtoo kytkinpoljin jäädä väärälle tasolle jarrupolkimeen nähden.

              Ja lisäksi motonetin tarvikepääsylinterissä oli selkeä suunnitteluvirhe siinä tangossa/raudassa, joka kiinnitetään polkimeen. Alkuperäisessä on selkeä uloke, joka vastaa pääsylinterin sokan alla olevaan prikkaan estäen poljinta nousemasta liian ylös. Tarvikeraudassa samaa virkaa hoitaa pallon muotoinen laajentuma tangon varressa. Tuo laajentuma hakkaa aikaa myöten lukitusprikan aukkoa isommaksi ja poljin pullahtaa joku kaunis kerta ulos pääsylinteristä ajon aikana. Mulla kävi noin jo heti sen saatanan pitkän ilmaussession aikana, kun yritin polkemalla saada ilmattua....

              Eli älkää ihmeessä ostako tarvikepaskoja tähän tarkoitukseen.......tai katsokaa ainakin että osa on kunnollinen. Noita tarvikeosia kun tekee varmaan tuhat eri firmaa.
              Nykyisin pääsylinterin hinta taitaa liikkua jossain 70-80e:n paikkeilla merteilissä ja kl-varaosissa.

              -toni-
              Last edited by harmato; 18-10-2007, 11:56.
              ----------------------------
              e65 745i 2002

              Comment

              • Axum
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 4416
                • Kuopio

                #8
                Originally posted by Tonton View Post
                jarrusatulasta nippa auki samoin työsylinteristä/pääsylinteristä (eli se laatikon kyljessä oleva) sitten letkuväliin ja polkaset jarrua. mikäli kaikki luonaa niin kuin pitää niin tällä tavoin järjestelmä ilmaa itsensä "takaperin"
                Hyväksi ja toimivaksi tavaksi todettu
                - E30 325i M52B28TU Cabriolet
                - E39 528ia
                - KUOPION PUTKIMIEHET -team
                - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

                Puretaan 520ia -97
                https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

                Comment

                • Drizzit
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2005
                  • 45

                  #9
                  Okei. Elikä vika senkun uusioutuu tai en vaan todellakaan saa sitä ilmaa pois sieltä. Eli kun olen ilmannut kytkimen, niin tittidii. Sehän toimii!!! Mutta esim tänään ilmasin kytkimen taas kerran. Ajelin ihan normaalisti ja ajattelin mennä tankkaamaan. Kytkin toimi aivan loistavasti siihen asti. Sitten se perkele taas alko kettuilemaan ja pääsin juuri ja juuri pihalle, ku lopetti irrottamisen.

                  Vuotoja en löytänyt vaikka kuinka yritin katsoa. Sormella kalusin vaikeimmatkin paikat, mut sormi ei kastunut jarrunesteestä. Olisikohan jotain varmoja paikkoja, mistä lähtee vuotamaan.

                  En ole kyllä vielä päässyt ilmaamaan ihan kunnolla jarrua rykimällä, ku ei ole ollut putkipanduja. Rauhallisesti olen pumpannut, että putki ei paineen takia lähde kiitämään jarrusylinteristä. Eli voikohan asia johtua siitä. Pitää viel kokeilla tuossa vetää putki kunnolla kiinni panduilla ja painaa jarrua olan takaa. Jos ei vieläkään lähde toimimaan, ni mulla on aika varattu pajalle, ku menee hermot ja mielenkiinto koko paskaan.

                  Comment

                  • Tonton
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2006
                    • 9101
                    • Raisio

                    #10
                    sulla on jääny sit joku ilma tasku tai ei tuu itelle muuta mielee. varmasti toimii näin.
                    saattaa olla että pääsylinteri tai työsylinteri lahosi. nehän "pitäisi/olisi syytä vaihtaa samalla molemmat" tätä tietoa en perusta mihinkään muuhun kuin kuulo puheisiin
                    sigpic
                    M-B Vito -22
                    Transit Custom -18
                    Yamaha vx ho cruiser -22
                    Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                    [email protected]

                    Comment

                    • Drizzit
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2005
                      • 45

                      #11
                      Elikä lopullinen syyhän oli siis se, että työsylinteri jotenkin jämähti eikä sit loppujen lopuks toiminu. Vaihtoon meni. Onneks korjaaja teki vaihtokaupan, et se laitto sen ja mä asensin sen korjaamolle pari valaisinta, mitkä makso mulle yhden pizzan.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎