Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 540i sammui ajosta, ei lähde enää käyntiin!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • eldrin
    Bimmer Fanatic
    • May 2007
    • 521
    • Espoo

    e34 540i sammui ajosta, ei lähde enää käyntiin!

    Tehdäänpäs nyt sitten ihan oma thread, kun ei noihin muihin ketjuihin kirjottelemalla tunnu tulevan apuja. Eli ongelma on siis seuraavanlainen..

    Tähän asti upeesti toiminut vm. -94 e34 540i alko eilen kiukuttelemaan. Aamulla startatessa lähti käymään hienosti, niinkun aina. Ehkä kilometrin ehdin ajaa niin alko käynti ihan aavistuksen sillon tällön nykimään. Ihmettelin että mitäs helvettiä tää näin takeltelee ja aattelin et vedetään seuraavalle pysäkille parkkiin ja katotaan jos se siitä rauhottus. Käyntiongelmat kuitenkin vaan paheni ja hyvä et sain ees jotenkin auton nilkutettua pysäkille. Annoin hetken seistä siinä, tyhjäkäyntiä auto kävi hyvin, mut vähänkin jos koski kaasuun niin heti alko tärinä ja takeltelu. Hetken päästä ei käyny tyhjäkäyntiäkään kunnolla, vaan tuntu siltä et tukehtuu siihen hetkenä minä hyvänsä. Ja siihen sit myös sammu eikä lähteny käyntiin enää.

    Oireet tuntu siltä kun bensan saanti loppuis. Ainakin mitä prätkäaikoihin vertaa, niin täsmälleen samat fiilikset, kun pitää bensan loppuessa vaihtaa varatankille. Auto on tankattu täyteen n. 300km sitten, ja mittari näyttää puolta tankillista, eli luulisin bensaa kyl olevan. Pitää kanisterin kans viel pudottaa joku ~10litraa tankkiin, jos sieltä nyt ois mystisesti päässy johonkin puol tankillista katoamaan.. Mitään aavistuksia mistä kannattais vikaa lähtee hakemaan? Bensapumppu lienee helposti irrotettavissa, mut miten sen toiminnan pystyy tarkistamaan? Suoraan 12V napoihin, vai vaatiiko jotain älykkäämpää elektroniikkaa? Bensafiltteri tohon on vaihdettu huollon yhteydessä about 5tkm sitten, vois luulla ettei se oo vielä päässyt tukkoon, mutta voishan senkin kattoa. Mistä sen pitäis löytyä ja pääseekö siihen helposti ilman nosturia käsiksi? Auto kun tosiaan seisoo kerrostalon pihassa eikä siitä liiku kun hinaamalla.

    Apuja kaipaillaan, ilmeisesti muillakin ollut bensapumpun kanssa ongelmia näin ekojen pakkasten jälkeen?
    e60 530iA -04 Olivine Grün
    e34 525i touring -94 Calypsorot///ex
    e28 518 -83 Tikkurila-optik///ex
    e36 328CiA -96 Aegaeisch Blau ///ex
    e34 540iA -94 Arktissilber
    ///ex
  • PaRis
    Bimmer Rookie
    • Aug 2007
    • 34

    #2
    Originally posted by eldrin View Post
    Tehdäänpäs nyt sitten ihan oma thread, kun ei noihin muihin ketjuihin kirjottelemalla tunnu tulevan apuja. Eli ongelma on siis seuraavanlainen..

    Tähän asti upeesti toiminut vm. -94 e34 540i alko eilen kiukuttelemaan. Aamulla startatessa lähti käymään hienosti, niinkun aina. Ehkä kilometrin ehdin ajaa niin alko käynti ihan aavistuksen sillon tällön nykimään. Ihmettelin että mitäs helvettiä tää näin takeltelee ja aattelin et vedetään seuraavalle pysäkille parkkiin ja katotaan jos se siitä rauhottus. Käyntiongelmat kuitenkin vaan paheni ja hyvä et sain ees jotenkin auton nilkutettua pysäkille. Annoin hetken seistä siinä, tyhjäkäyntiä auto kävi hyvin, mut vähänkin jos koski kaasuun niin heti alko tärinä ja takeltelu. Hetken päästä ei käyny tyhjäkäyntiäkään kunnolla, vaan tuntu siltä et tukehtuu siihen hetkenä minä hyvänsä. Ja siihen sit myös sammu eikä lähteny käyntiin enää.

    Oireet tuntu siltä kun bensan saanti loppuis. Ainakin mitä prätkäaikoihin vertaa, niin täsmälleen samat fiilikset, kun pitää bensan loppuessa vaihtaa varatankille. Auto on tankattu täyteen n. 300km sitten, ja mittari näyttää puolta tankillista, eli luulisin bensaa kyl olevan. Pitää kanisterin kans viel pudottaa joku ~10litraa tankkiin, jos sieltä nyt ois mystisesti päässy johonkin puol tankillista katoamaan.. Mitään aavistuksia mistä kannattais vikaa lähtee hakemaan? Bensapumppu lienee helposti irrotettavissa, mut miten sen toiminnan pystyy tarkistamaan? Suoraan 12V napoihin, vai vaatiiko jotain älykkäämpää elektroniikkaa? Bensafiltteri tohon on vaihdettu huollon yhteydessä about 5tkm sitten, vois luulla ettei se oo vielä päässyt tukkoon, mutta voishan senkin kattoa. Mistä sen pitäis löytyä ja pääseekö siihen helposti ilman nosturia käsiksi? Auto kun tosiaan seisoo kerrostalon pihassa eikä siitä liiku kun hinaamalla.

    Apuja kaipaillaan, ilmeisesti muillakin ollut bensapumpun kanssa ongelmia näin ekojen pakkasten jälkeen?
    Akku/laturi?

    Comment

    • eldrin
      Bimmer Fanatic
      • May 2007
      • 521
      • Espoo

      #3
      Akussa on edelleen mukavasti puhtia vaikka tota nyt onkin jo sahattu melkosesti. Laturin toimintaa on kai pikkasen hankala lähtee näin kotikonstein selvittämään kun ei toi pannu tosiaan lähde käymään.

      Koitin tänään kuunnella bensapumppua kun autoon kytkee virrat, mut en kuullut minkään näkösiä suhinoita sieltä suunnalta. Lienee pumppu kuollut, ellei sitten oo pumpulle tuleva virta kadoksissa.. Tarkotus oli myös mitata pumpun liittimelle tulevat jännitteet, mutta sopivasti alkanut sade ei oikein motivoinut jatkamaan tutkimuksia.
      e60 530iA -04 Olivine Grün
      e34 525i touring -94 Calypsorot///ex
      e28 518 -83 Tikkurila-optik///ex
      e36 328CiA -96 Aegaeisch Blau ///ex
      e34 540iA -94 Arktissilber
      ///ex

      Comment

      • mukko
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2003
        • 5965
        • Uleåborg

        #4
        Bensapumpun rele?
        -- Official member of BTCF-Sauna Team --

        Save the World, Fuck The Fuel Economy
        Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

        Comment

        • eldrin
          Bimmer Fanatic
          • May 2007
          • 521
          • Espoo

          #5
          Mistäköhän ko relettä kannattais lähtee etsimään? Samassa paikassa mustan kannen alla, kun motronic-boksi? Sieltäpäin tais kuulua ainakin näin jälkeen päin ajateltuna melkosta naksuntaa kun toi vika eilen ilmeni, mut arvelin sillon et jos naksuminen ois tullu vaan pakosarjan jäähtymisestä. Entäs bensapumpun sulake? Mistä pitäis alkaa moista ettimään?
          e60 530iA -04 Olivine Grün
          e34 525i touring -94 Calypsorot///ex
          e28 518 -83 Tikkurila-optik///ex
          e36 328CiA -96 Aegaeisch Blau ///ex
          e34 540iA -94 Arktissilber
          ///ex

          Comment

          • Tenox
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2006
            • 1732

            #6
            Jos ei löydy bensapuolelta niin seuraavaksi kannattaa katsoa nokka-akselin asentotunnistimen anturi (jollainen käytetty löytyy esim. minulta) ja ellei ole vika siinä, niin ehkä kannattaa mitata myös vastaava kammen anturi.
            Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

            Comment

            • Leka
              BTCF Member
              • Sep 2003
              • 7701
              • Vilppula

              #7
              Originally posted by muggo View Post
              Bensapumpun rele?
              Ääni tälle.

              Originally posted by eldrin View Post
              Mistäköhän ko relettä kannattais lähtee etsimään? Samassa paikassa mustan kannen alla, kun motronic-boksi? Sieltäpäin tais kuulua ainakin näin jälkeen päin ajateltuna melkosta naksuntaa kun toi vika eilen ilmeni, mut arvelin sillon et jos naksuminen ois tullu vaan pakosarjan jäähtymisestä. Entäs bensapumpun sulake? Mistä pitäis alkaa moista ettimään?
              Samassa E-boksissa se on kuin mm. DME:n boksi. Komponenttien sijainti ja sulakkeet löytyvät ETM:stä ja ne puolestaan FAQ:sta. ETM:t ovat US/CAN versioita ja niissä on joitain pieniä eroavaisuuksia ECE-malleihin.
              sigpic

              BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


              Comment

              • eldrin
                Bimmer Fanatic
                • May 2007
                • 521
                • Espoo

                #8
                Ei löytynyt relettä vielä, vissiin vinkkelikoneisissa jemmattu jonnekin muualle kun muissa. Pitää koittaa tänään kaivaa se jostain noista manuaaleista.. Pumpulle tulee kyllä jännite kun lyö virrat päälle, mutta vain about +11V. Luulis pumpun tolla kuitenkin edes vähän pyörähtävän? Nyt ei tapahdu mitään. Yritetään löytää se rele tänään, jos vaikka sen ohittamalla sais ihmeitä tapahtumaan..
                e60 530iA -04 Olivine Grün
                e34 525i touring -94 Calypsorot///ex
                e28 518 -83 Tikkurila-optik///ex
                e36 328CiA -96 Aegaeisch Blau ///ex
                e34 540iA -94 Arktissilber
                ///ex

                Comment

                • pheno
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2006
                  • 1995
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by eldrin View Post
                  Ei löytynyt relettä vielä, vissiin vinkkelikoneisissa jemmattu jonnekin muualle kun muissa. Pitää koittaa tänään kaivaa se jostain noista manuaaleista.. Pumpulle tulee kyllä jännite kun lyö virrat päälle, mutta vain about +11V. Luulis pumpun tolla kuitenkin edes vähän pyörähtävän? Nyt ei tapahdu mitään. Yritetään löytää se rele tänään, jos vaikka sen ohittamalla sais ihmeitä tapahtumaan..
                  Kyllä se pumpun rele pitäsi olla samassa paikassa kuin DME. DME:hän ohjaa mm. tuota relettä.

                  Oranssi rele pitäis löytyä tämän mukaan. En ole ko. relettä koskaan nähnyt mutta, jos se on ihan perusrele, ja jos löytyy numerot 87 ja 30 niin ne yhdistämällä tuo todennäköisesti saadaan ohitettua.

                  Last edited by pheno; 15-10-2007, 09:54.

                  Comment

                  • Harzzza
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2006
                    • 218
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by eldrin View Post
                    Ei löytynyt relettä vielä, vissiin vinkkelikoneisissa jemmattu jonnekin muualle kun muissa. Pitää koittaa tänään kaivaa se jostain noista manuaaleista.. Pumpulle tulee kyllä jännite kun lyö virrat päälle, mutta vain about +11V. Luulis pumpun tolla kuitenkin edes vähän pyörähtävän? Nyt ei tapahdu mitään. Yritetään löytää se rele tänään, jos vaikka sen ohittamalla sais ihmeitä tapahtumaan..
                    Jos pumpulle tulee virtaskaa muttei pyöri, niin aika satavarmaa että se pumppu on pasana ! Pyörivä pumpun moottori kun selvästi surisee...
                    Itellä meni kans pumppu justiinsa, ei oo mitenkään harvinaista että ne hajoo. Pienikokosia suurtuottosia malleja niin ei oo pitkäikäsiä.

                    Ja se pumpun rele on siä moottorinohjausboksin ja laatikonohjausboksin välissä, keskimmäinen. Lähinnä lokasuojaa on lambdojen esilämmityksen rele, sit bensapumppu, sit motronicin päävirtarele. Mulla ne oli tuossa järjestyksessä oranssi, valkonen, sininen, ja kaikissa orkkis bmw -logo

                    Sun oireet sopii täydellisesti hajoneeseen pumppuun. Se että nytkyttää ja takeltelee, tarkottaa että paineet pienenee pikkuhiljaa. Jos sammuu kone takeltelematta siihen paikkaan, sit voi olla rele siinä kunnossa että ei mee sähvöt ollenkaan läpi.

                    Asian varmistetaan ainakin korjaamoilla asentamalla paine/tuottomittari bensalinjaan, jotta nähdään mikä paine on suutintukissa kun pumppu käy.

                    Comment

                    • eldrin
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2007
                      • 521
                      • Espoo

                      #11
                      Tiedän että rele pitäis olla siinä missä sanoit. Kutosen koneilla varustetuissa autoissa siis. Näin myös luki bentleyn manuaalissa, ja kuvatekstissa sitten maininta että v8 autoissa rele löytyy jostain muualta. Eivät vaan vaivautuneet kertomaan että mistä.. Ajattelin että ennenkun meen laittamaan +300e uuteen pumppuun, niin mielelläni kokeilisin sen releen ohittamista, jotta saan varmuuden siitä että se pumppu ihan oikeasti on sökö. Uus rele kun olis näin opiskelijan näkökulmasta huomattavasti mieluistampi hankinta. Mitään havaintoa kellään, mistä sitä relettä kannattais etsiä? Tai mistä sen vois tunnistaa? Ilmeisesti se sieltä samasta e-boksista kuitenkin löytyy kun DME.
                      e60 530iA -04 Olivine Grün
                      e34 525i touring -94 Calypsorot///ex
                      e28 518 -83 Tikkurila-optik///ex
                      e36 328CiA -96 Aegaeisch Blau ///ex
                      e34 540iA -94 Arktissilber
                      ///ex

                      Comment

                      • pheno
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2006
                        • 1995
                        • Tampere

                        #12
                        Kumma juttu, tuo kuvahan on otettu bmw factory repair manual:ista kohdasta: 13 Fuel System M60. Ei tule enää mieleen tuon varmempaa lähdettä.

                        Jos tässä nyt kahdella on ollut jo jotain oireita tuon kanssa, niin kuitenkin meikäläiselläkin kohta pumppu tai rele sanoo morjes
                        Last edited by pheno; 15-10-2007, 10:11.

                        Comment

                        • eldrin
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2007
                          • 521
                          • Espoo

                          #13
                          Äh, miten mä aikasemmin missasin ton sun postaaman kuvan. Lienee joku keskittymishäiriö tjsp. Pitää lähteä kaivelemaan, luulis sen noilla ohjeilla löytyvän. Kovasti paljon kiitoksia auttaneille, jännityksellä ootellaan miten äijän käy..
                          e60 530iA -04 Olivine Grün
                          e34 525i touring -94 Calypsorot///ex
                          e28 518 -83 Tikkurila-optik///ex
                          e36 328CiA -96 Aegaeisch Blau ///ex
                          e34 540iA -94 Arktissilber
                          ///ex

                          Comment

                          • pheno
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2006
                            • 1995
                            • Tampere

                            #14
                            Meinasin just kirjoittaa, että taisit etsiä relettä siitä kuskinpuolen boksista. Electronic box on hanttarin puolella.

                            Comment

                            • eldrin
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2007
                              • 521
                              • Espoo

                              #15
                              Rele löytyi just niinkun tosta sun postaamasta kuvasta näkyy. Rele irti, ja varoiks mittasin vielä releen kantaan tulevat jännitteet: sinne mistä pitäis löytyä +12V, oli vain +1,3V.. Kaivoin huvikseni kaikki releet kyseisestä nipusta irti, mutta muut ei vastaa tota bensapumpun releen kuvausta. Pakko olla siis se oranssi jonka ekana irrotin. Ei vaan oikeen mee jakeluun miksei sinne tuu sitä 12V mitä mun käsityksen mukaan pitäis. Virittelin kuitenkin vielä toiselta akulta suorat kaapelit bensapumpulle, mutta ei pihaustakaan. Pumppu menee nyt siis ainakin vaihtoon, jos ei vika sillä korjaannu niin ihmetellään noita releitä sitten lisää.
                              Last edited by eldrin; 15-10-2007, 11:43.
                              e60 530iA -04 Olivine Grün
                              e34 525i touring -94 Calypsorot///ex
                              e28 518 -83 Tikkurila-optik///ex
                              e36 328CiA -96 Aegaeisch Blau ///ex
                              e34 540iA -94 Arktissilber
                              ///ex

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎