Pistetäänpäs vielä tännekin jos sattuisi vinkkejä tulemaan ennen kun sormi suussa alan kattomaan...
Auto on 530 -93 M60B30 koneella
Elikkä ongelmana havaitsin että ajaessa (vauhdissa) kun painan kytkimen pohjaan niin kierrokset tipahtavat aika reilusti (n. kahteen sataan) ja heilahtaa pari kertaa ennen kun tasaantuu. Sitten jos satun kääntämään rattia vaikka mutkassa tai risteyksessä niin auto sammuu. Ohjaustehostin ilmeisesti siis rasittaa juuri sen verran että kierrokset laskee alle sen kynnyksen että auto pysyisi käynnissä.
Imuilmavuoto olisi yksi mitä pitää tutkia...
Ongelma kuitenkin ilmaantui termostaatin vaihdon jälkeen ns. yllättäen. Kirjailempa vielä siis proseduurin mikäli siitä jokin aiheuttaisi tämän: Tyhjensin syylärin, irrotin termarikotelon ja jonkun ohuen ilmaletkun/putken mikä oli sen ylemmän taaimmaisen pultin edessä (en tiedä mikä, menee jarrutehostimen alle jonnekin ja ennenpitkään tulee tulppa vastaan).
Irrotin vanhan termostaatin jonka yhteydessä lohkosta jonkun verran valui jäähdytysnestettä hihnojen päälle. Laitoin uuden termarin+tiivisteen ja härdellit kiinni. Täytin jäähdytysnesteet ja ilmasin letkuja puristelemalla.
Nyt lämmöt nousee sinne puoleen väliin, mutta tuo sammuilu kyrsii jo enemmän kun häiritsee ajoa... Olen kuvitellut huomaavinani sen sammuilun vasta kun kone on lämmennyt kunnolla niin että termari on auki, mutta hienoista epätasaisuutta on havaittavissa kylmänäkin.
Lisäksi tyhjäkäynti hieman laskee kun nostaa öljytikkua. En ole saanut selvää onko se nyt hyvä vai huono asia....
Auto on 530 -93 M60B30 koneella
Elikkä ongelmana havaitsin että ajaessa (vauhdissa) kun painan kytkimen pohjaan niin kierrokset tipahtavat aika reilusti (n. kahteen sataan) ja heilahtaa pari kertaa ennen kun tasaantuu. Sitten jos satun kääntämään rattia vaikka mutkassa tai risteyksessä niin auto sammuu. Ohjaustehostin ilmeisesti siis rasittaa juuri sen verran että kierrokset laskee alle sen kynnyksen että auto pysyisi käynnissä.
Imuilmavuoto olisi yksi mitä pitää tutkia...
Ongelma kuitenkin ilmaantui termostaatin vaihdon jälkeen ns. yllättäen. Kirjailempa vielä siis proseduurin mikäli siitä jokin aiheuttaisi tämän: Tyhjensin syylärin, irrotin termarikotelon ja jonkun ohuen ilmaletkun/putken mikä oli sen ylemmän taaimmaisen pultin edessä (en tiedä mikä, menee jarrutehostimen alle jonnekin ja ennenpitkään tulee tulppa vastaan).
Irrotin vanhan termostaatin jonka yhteydessä lohkosta jonkun verran valui jäähdytysnestettä hihnojen päälle. Laitoin uuden termarin+tiivisteen ja härdellit kiinni. Täytin jäähdytysnesteet ja ilmasin letkuja puristelemalla.
Nyt lämmöt nousee sinne puoleen väliin, mutta tuo sammuilu kyrsii jo enemmän kun häiritsee ajoa... Olen kuvitellut huomaavinani sen sammuilun vasta kun kone on lämmennyt kunnolla niin että termari on auki, mutta hienoista epätasaisuutta on havaittavissa kylmänäkin.
Lisäksi tyhjäkäynti hieman laskee kun nostaa öljytikkua. En ole saanut selvää onko se nyt hyvä vai huono asia....
Comment