Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lastun vaikutus laatikon toimintaan E34

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Harzzza
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2006
    • 218
    • Tampere

    Lastun vaikutus laatikon toimintaan E34

    Onko motrinicin ohjelmapäivitys muilla vaikuttanut automaatin vaihtamiseen ? Mulla vaikutti niin että loota ei vaihda niin pehmeesti kuin vakiolastulla. Potkua tuli koneeseen selvästi mutta laatikon vaihdot muuttu rykäsyiks. Mä nyt koitan akkunollausta viä mutta mutta, onko kokemuksia ?

    M60B30 + ZF5HP18
  • Oldtimer
    Bimmer Fanatic
    • May 2006
    • 350
    • Ähtäri

    #2
    Ei mulla ainakaan ollut mitään eroa laatikon toiminnassa. Benzinon lastu siis autossa. Laatikko tosin ZF4HP22 sähköinen malli.
    ----: Fuck The Fuel Economy :----

    Z3 2.8i Supercharged - E92 335i

    Comment

    • T0maz
      Bimmer Rookie
      • Oct 2007
      • 124
      • Kemi

      #3
      Kaveri laitto M50B25 koneeseen jonku ~50euron lastun nii eipä paljon muuta vaikutusta tapahtunu ku että rajotin vähän siirty,kysees siis automaattilaatikko!

      Comment

      • eldrin
        Bimmer Fanatic
        • May 2007
        • 521
        • Espoo

        #4
        Kyllä meikäläisen laatikon käytöksessä jonkun verran tuntu olevan muutoksia. Liikkeelle lähtiessä vaatii paljon vähemmän kaasun painamista kun aikasemmin, lähtee kyllä tottakai ja on aina lähtenyt paikaltaan ryömimään ihan vaan jarrua nostamalla. Tuntuu että vastais jotenkin paremmin kaasuun, ainakin vauhtia kertyy paljon helpommin kun aikasemmin... Ja vaihtaa tosiaan ehkä aavistuksen terävämmin kuin ennen lastun vaihtoa. Mutta ei siis mitenkään häiritsevän terävästi. Rauhallisessa ajossa vaihteiden kelaaminen on juuri niin pehmeetä kun sen tarviikin olla. Ja kyseessä siis M60B40
        e60 530iA -04 Olivine Grün
        e34 525i touring -94 Calypsorot///ex
        e28 518 -83 Tikkurila-optik///ex
        e36 328CiA -96 Aegaeisch Blau ///ex
        e34 540iA -94 Arktissilber
        ///ex

        Comment

        • Guest's Avatar

          #5
          Eihän motronicin pitäis keskustella vaihdelaatikon kanssa??

          Comment

          • Leka
            BTCF Member
            • Sep 2003
            • 7701
            • Vilppula

            #6
            Originally posted by herrakani View Post
            Eihän motronicin pitäis keskustella vaihdelaatikon kanssa??
            Kyllä keskustelee, esim. tässä M60B30+5HP18 tapauksessa, sillä tässähän taitaa olla kyseessä AGS (Adaptive Getriebe-Steuerung), eli "oppiva" tomaattiaski. Harzzzan tapauksessa on käynyt niin että akunkenkien irroittamisen jälkeen laatikon "opitut" arvot ovat buuttautuneet ja aski on alkutilassa jonka myötä vaihdot tuntuvat äkäisemmiltä.

            Tuo buuttaushan on hyvin yleinen toimenpide kun halutaan AGS-tomaatin vaihtoja terävämmäksi edes joksikin aikaa.
            sigpic

            BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


            Comment

            • Tommix
              BTCF Member
              • Dec 2006
              • 5425
              • S:t Karins

              #7
              Originally posted by Harzzza View Post
              Onko motrinicin ohjelmapäivitys muilla vaikuttanut automaatin vaihtamiseen ? Mulla vaikutti niin että loota ei vaihda niin pehmeesti kuin vakiolastulla. Potkua tuli koneeseen selvästi mutta laatikon vaihdot muuttu rykäsyiks. Mä nyt koitan akkunollausta viä mutta mutta, onko kokemuksia ?

              M60B30 + ZF5HP18
              Brenner:n lastun kun heitti M60B30 +ZF5HP18 yhdistelmään niin kun käänsi virran päälle niin jotain laatikkoherjaa alko näyttö herjaamaan. Eikä muuten luvannutkaan käynnistyä. Lastu ei toimi kun on joku pirun ajonestotsydeemi tuossa vm -95:ssa...
              Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
              Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
              ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
              Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

              Comment

              • Harzzza
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2006
                • 218
                • Tampere

                #8
                Kyllä ne juu juttelee keskenään, ihan hirveet vaihdot sillon kun kone on vikatilassa. Mut mitenkäs tässä yhdistelmässä tuo adptiivisuus eli oppiminen meneekään, vai onko sitä edes, kun asennot kepin juuressa on

                S - E - *

                ??

                Ainakin sillon kun massamittarin vikakoodin sai pois niin vaihto tosi pehmeesti. Nyt uuden lastun kans sitten alko rysäyttää kolmosta. Eli ykköseltä kakkoselle menee pehmeesti, mut sit kolmoselle vaihtaessa se ei enää ikäänkuin saata kakkosta vaan jää tyhjä väli ja ja sehän potkasee. Taas muut, 4, 5 pehmeesti.

                Mut tietääkös kukaan et mikä/miten/mitä tuossa moottorinohjausboksissa tapahtuu kun lastun sinne vaihtaa ?
                MIKÄ siellä kalibroituu, tuskin ite lastu, eikä mikään mukaan, vaan onko siellä joku muistilutikka mihin tallentuu opitut parametrit ja jotka pysyy siellä kunnes sähköt nollataan ? Aattelin vaan että kun noilla kahdella lastulla todellakin kone käyttäytyy ihan erilailla, virillä tosiaan liikkuu kevyemmin, ei tunnu niin tukkoiselta. Orkkiksella taas tosi tasasen pehmeetä kyytiä.

                Kun kun, hommasin sillon joku aika sit sen kokonaan eri boksin, joka oli 540 :stä, ja siinäkin tuli joku erikoisempi kotimaisen pajan virilastu mukana kans ? Vois kai silläkin kokeilla miten pelittää... ? Luulis, koska noissa on samat boksit, 530 ja 540.

                Riippuu tosin siitä että kirjottaako motronicci tosiaan jotain uutta tietoo siihen ite lastuun vai sisältääkö se vaan "toimintaohjeet" mitä muu boksi sit seuraa... ?

                Comment

                • Guest's Avatar

                  #9
                  Shitfucksatan? Tarkoittaako tuo myös sitä, että motronic odottaa feedbackkia vaihteistolta? Jos esimerkiksi teoreettisesti vaihtaisi fordin aod:n m51d25:n perään sovitepalalla zf5hp18:n tilalle, niin moottorinohjaus olettaisi saavansa feediä vaihteistolta ja näinollen ei toimisi?

                  Nimimerkillä perunko koneistajan

                  Comment

                  • tomippa
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2006
                    • 656
                    • pk-seutu

                    #10
                    Mulla myös M60B30 +ZF5HP18 yhdistelmä ja lastun jälkeen antaa tekstiä "transmission failsafe program", voisiko kenties auttaa kyseiseen ongelmaan, että laitan lastun ja otan akun irti, jolloin mahdollisesti laatikko voisi oppia tämän uuden softan?

                    Comment

                    • isojusa
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2007
                      • 52
                      • jyväskylä

                      #11
                      lastun vaikutus laatikon toimintaan e34

                      mulla on kans brennerin lastu. eikä ole laatikko remontin jälkeenkään kolmosen rykäsy hävinnyt, eli se vois myös johtua myös lastusta, ainakin osittain. ei ole akunkenkien irroitus auttanut muutakuin huonompaan suuntaan laatikon vaihtamisen kannalta. pitääpä ruuvata vakiolastu takaisin ja testailla sitten. mutta mitään vaihteiston vika koodia tai mitään muutakaan koodia ei ole antanut.

                      Comment

                      • biglimited
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2006
                        • 1519
                        • Turku

                        #12
                        Jaahas jaahas hiukan ot... Mitenkäs tämä lastun vaihto toimii vm -96 525i:ssä, manupeli olis kyseessä? Ja mikä lastu maksaa ~50€?!?! Eikös toimivat lastut ala tosta ovh 400€ ja sinnepäin? Saa sivistää tietämätöntä

                        E: Ja löysinkin haulla lastuasioista lisää ja sen tiedon ettei yli 200€ kannata maksaa..?
                        Last edited by biglimited; 31-10-2007, 08:54.
                        Deutchland uber alles!

                        Comment

                        • Tommix
                          BTCF Member
                          • Dec 2006
                          • 5425
                          • S:t Karins

                          #13
                          Originally posted by biglimited View Post
                          Jaahas jaahas hiukan ot... Mitenkäs tämä lastun vaihto toimii vm -96 525i:ssä, manupeli olis kyseessä? Ja mikä lastu maksaa ~50€?!?! Eikös toimivat lastut ala tosta ovh 400€ ja sinnepäin? Saa sivistää tietämätöntä

                          E: Ja löysinkin haulla lastuasioista lisää ja sen tiedon ettei yli 200€ kannata maksaa..?

                          Ja kiinnostaisi mistä löytyy lastu joka toimii ajoneuvokohtaisen ajonestolaitteen kanssa??
                          Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                          Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                          ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                          Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                          Comment

                          • Harzzza
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2006
                            • 218
                            • Tampere

                            #14
                            Edelleen jysäyttelee. Välillä kevyellä kaasulla ajellessa menee ihan pehmeesti, ja taas kerran kun polkasee niin että tulee noet ulos niin alkaa taas tuntua rysäyttely millä tahansa kaasulla. Mahtaako tuo laatikkomalli siis oppia ajellessa mitään vai ei ? Tietääks Leka ? Eli S - E - * on ne asennot kepin juuressa... Eikös adaptivelle oo eri kirjain sit, uudemmissa ?

                            Koitan kyl seuraavaks sitä toista virilastua, ja jos se käyttäytyy samanlailla niin sitten palaan alkuperäseen. Tulkoon vaikka selvästi ruutia mutta jos se vaatii laatikkoonkin vastaavan softamuutoksen niin mieluummin tehoton pehmee ja mukava kun tehokas ja rykivän nykivä.
                            Liekkö sit erilainen vääntökäyrä sotkemassa vaihdot ? Tuntuu että sais vaihtaa n. 500 alemmilla kierroksilla ton lastun kans.

                            Comment

                            • [BMW]
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2003
                              • 700
                              • Joensuu

                              #15
                              Muistelua...Vanhemmassa askissa on A E S eli kolme moodia, uudempi on vain E S....
                              Audi A4 2.8l quattro -96 S-line
                              -----------------------------
                              VW Golf GTI -01 Exclusive, Golf GTI -96
                              BMW 523i e39 -96, 328iM e36 coupe -97, 325iM e36 coupe -92, 535i e34 -89, 535i e28 -87
                              Subaru Impreza GT MY96, Legacy 2.5 GX AWD MY97
                              Ford Sierra Cosworth Sapphire -90

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎