Announcement

Collapse
No announcement yet.

Miten tunnistetaan varmimmin E34:ssa 3.0 ja 4.0 V8

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jannmann
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 5856
    • Joccis City

    #16
    Originally posted by JariV View Post
    Eipähän ihan heti eilisiltana löytyny mitään merkintöjä mistä vois päätellä moottorista tuon taivaallista. Ja M60B40 öljynsuodatin ei oo yhtäkuin M60B30 öljynsuodatin. Ja justiinsa ton takia aloin miettimään että onkos sinne kone vaihdettu ehkä joskus. Ja sen takia kyselen tätä asiaa kun haluaisin vaan varmistuu asiasta. Joskin melko varma jo oon ton motin nelilitraisuudesta, mut olis kiva olla aukottoman varma.

    Tosin tutkin kyllä kaikki moottorin kumityynyjen kiinnitykset ja vaihteiston pultit niiltä osin kun näkemään pääsi ja kovasti näyttää siltä niidenkin perusteella että toi kattila ei oo muulta kun tehtaan liukuhihnalta sinne tullut. Ja mun kiesi on 6-vaihteinen manuaali, onkohan tota 6 pykäläistä koskaan laitettu kolmilitraisen perään?

    Etupuskuri mulla on M5:n kanssa samanlainen, sumarit ja härvelit siellä on ja se vähän brutaalimman näkönen alahuuli siis. Ja tätä autoo ei siis oo tuunattu millään tapaa, vaan se on täysin orkkis joka kohdastaan. Ostin ensimmäiseltä omistajalta joka oli vanhempi herra ja ostanut vehkeen siis uutena itselleen.
    3,0l kone on 5v manuaalilla, vain 4,0l koneeseen sai sen 6v laatoikon.
    Kuten jo aiemmin sanottiin, suodatin on molemmissa sama.
    Aprilia RSV4

    Comment

    • JariV
      Newbiemmer
      • Oct 2007
      • 20

      #17
      Moro,

      no kun käy asiaa kyselemässä suomalaisista varaosaliikkeistä niin niissä on kahta eri suodatinta, toinen kolmelitraiseen malliin ja toinen nelilitraiseen.

      Kumpikin malli mulla oli kädessä ja ne ovat erilaisia. Ja kyselin Motonetistä, AD Autopaikasta ja Hessumobiilista. Kaikilla oli papereissaan sama juttu, viimeseltä näistä vasta löyty hyllystä itse suodattimet.

      Comment

      • Night-Wind
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2006
        • 1534
        • 02

        #18
        No eikö se jo käy tosta jannmannin viestistä selväksi miten asia on. Käy vaikka penkittämässä jos ei muuten saa mielenrauhaa
        ex: BMW E38 735iA -97
        ex: MB W211 E200CDI -03
        ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
        ex: BMW E39 528iA -96
        ex: MB W126 300SE -89
        ex: BMW E34 525iAT -95
        ex: BMW E36 316iA -91

        Comment

        • jannmann
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 5856
          • Joccis City

          #19
          Originally posted by JariV View Post
          Moro,

          no kun käy asiaa kyselemässä suomalaisista varaosaliikkeistä niin niissä on kahta eri suodatinta, toinen kolmelitraiseen malliin ja toinen nelilitraiseen.

          Kumpikin malli mulla oli kädessä ja ne ovat erilaisia. Ja kyselin Motonetistä, AD Autopaikasta ja Hessumobiilista. Kaikilla oli papereissaan sama juttu, viimeseltä näistä vasta löyty hyllystä itse suodattimet.
          ETK tarjoaa vain yhtä suodatin mallia joka on käytössä niin M60B30 ja M60B40
          koneissa. Lisäksi öljynsuodattimen jalka on molemmissa koneissa sama.

          Miten suodattimet eroavat toisistaan?
          Aprilia RSV4

          Comment

          • NokiLeka
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 2341
            • Eurajoki

            #20
            Originally posted by JariV View Post
            Moro,

            no kun käy asiaa kyselemässä suomalaisista varaosaliikkeistä niin niissä on kahta eri suodatinta, toinen kolmelitraiseen malliin ja toinen nelilitraiseen.

            Kumpikin malli mulla oli kädessä ja ne ovat erilaisia. Ja kyselin Motonetistä, AD Autopaikasta ja Hessumobiilista. Kaikilla oli papereissaan sama juttu, viimeseltä näistä vasta löyty hyllystä itse suodattimet.
            Niin no, varaosaliikkeissä pitää itse tietää aika tarkkaan mitä on hakemassa, muuten on suuren suuri vaara saada väärää tavaraa tai sitten myydään ei-oota, vaikka tavaraa hyllyssä onkin.

            Esimerkki: Ostin omaan räpsääni etuvakaajan koiranluut ja myyjä ei löytänyt 330d:tä listasta ollenkaan, joten tarjosi ensin ei-oota. Motonetin luettelossa lukee, etteivät heidän myymänsä koiranluut sovi urheilualustoihin jne. Nuo koiranluut ovat täsmälleen samanlaiset Cabista Touringiin ja 316i:stä M3:een, eli ei ole mitään koiranluita erikseen urheilualustoihin tai M3:een, toisin kuin monien varaosaluetteloiden sivuilla lukee.
            "I do everything my Rice Crispies tell me to"

            Comment

            • JariV
              Newbiemmer
              • Oct 2007
              • 20

              #21
              Jannmann,

              fyysisesti suodattimet ovat samankokoisia, mutta seuraavat erot niissä on:

              -suodatinpatruunan alareikä on 3.0 V8 -mallissa isompi ja nukkatiivistyksellä, 4.0:ssa pienempi reikä ja kumihuulitiivistys

              -3.0 suodatinpatruunan yläreunassa on "naksautus" -kiinnitys suodatinpesän kanteen, 4.0:ssa on kumihuulitiiviste yläpäässä eikä "naksautusta" ollenkaan

              -4.0 patruunassa on pituussuuntainen metallijäykiste estämässä kokoonpainumista, 3.0:ssa tätä ei ole

              -3.0:ssa on muovipäädyt, 4.0:ssa on metallipäädyt

              Nämä ovat erot Framin suodattimissa mitä käpälöin.

              Comment

              • jannmann
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 5856
                • Joccis City

                #22
                Originally posted by NokiLeka View Post
                Niin no, varaosaliikkeissä pitää itse tietää aika tarkkaan mitä on hakemassa, muuten on suuren suuri vaara saada väärää tavaraa tai sitten myydään ei-oota, vaikka tavaraa hyllyssä onkin.

                Esimerkki: Ostin omaan räpsääni etuvakaajan koiranluut ja myyjä ei löytänyt 330d:tä listasta ollenkaan, joten tarjosi ensin ei-oota. Motonetin luettelossa lukee, etteivät heidän myymänsä koiranluut sovi urheilualustoihin jne. Nuo koiranluut ovat täsmälleen samanlaiset Cabista Touringiin ja 316i:stä M3:een, eli ei ole mitään koiranluita erikseen urheilualustoihin tai M3:een, toisin kuin monien varaosaluetteloiden sivuilla lukee.
                OT:
                Tämä on juurikin niin totta.
                Monesti jotain tiettyä osaa ei ole saatavan luettolon mukaan vaikka e30 sarjaan, samaa osaa kuitenkin saa e34 koppaan joka on luettelossa. jne. Onneksi ETK tarjoaa helpotusta tällaisiin ongelmiin.
                Aprilia RSV4

                Comment

                • jannmann
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 5856
                  • Joccis City

                  #23
                  Originally posted by JariV View Post
                  Jannmann,

                  fyysisesti suodattimet ovat samankokoisia, mutta seuraavat erot niissä on:

                  -suodatinpatruunan alareikä on 3.0 V8 -mallissa isompi ja nukkatiivistyksellä, 4.0:ssa pienempi reikä ja kumihuulitiivistys

                  -3.0 suodatinpatruunan yläreunassa on "naksautus" -kiinnitys suodatinpesän kanteen, 4.0:ssa on kumihuulitiiviste yläpäässä eikä "naksautusta" ollenkaan

                  -4.0 patruunassa on pituussuuntainen metallijäykiste estämässä kokoonpainumista, 3.0:ssa tätä ei ole

                  -3.0:ssa on muovipäädyt, 4.0:ssa on metallipäädyt

                  Nämä ovat erot Framin suodattimissa mitä käpälöin.
                  9/95 alle olevat filtterit tarvitsevat sovitteen ja uudemmat eivät.(ETK:n mukaan)
                  Ilmeisesti jompaan kumpaan noista tarvike suodattimista on se integroitu..

                  Jos et vieläkään halua tilata sitä 100% varmasti sopivaa suodatinta merkkiliikkeestä. Kysyppä piruuttaan mihin muihin malleihin noi edellä mainitsemasi suodattimet sopivat? 840i, 850i, 750i, 740i, 730i jne.

                  Nyt olet pyörinyt kuin puolukka siellä jossain ja tuhlannut sen olemattoman hinta säästön tarvike suodattimessa bensaan, kierrellessäsi eri varaosaliikkeitä.
                  Sen sijaan että olisit hakenut sen alkuperäisen ilman murheita sopivuudesta.
                  Aprilia RSV4

                  Comment

                  • Erich
                    BTCF Member
                    • Apr 2005
                    • 783
                    • Hämeenkyrö

                    #24
                    JariV: Mittaa iskunpituus tulpanreiästä. B30 isku on hiukka vajaa 68 mm, B40 isku taasen on 80 mm. Ja voit olla varma asiasta.

                    Toi suodatinhomma pätee tosiaan vain vanhempiin kaseihin...

                    Edittiä:

                    Originally posted by JariV View Post
                    -suodatinpatruunan alareikä on 3.0 V8 -mallissa isompi ja nukkatiivistyksellä, 4.0:ssa pienempi reikä ja kumihuulitiivistys

                    -3.0 suodatinpatruunan yläreunassa on "naksautus" -kiinnitys suodatinpesän kanteen, 4.0:ssa on kumihuulitiiviste yläpäässä eikä "naksautusta" ollenkaan

                    -4.0 patruunassa on pituussuuntainen metallijäykiste estämässä kokoonpainumista, 3.0:ssa tätä ei ole

                    -3.0:ssa on muovipäädyt, 4.0:ssa on metallipäädyt

                    Nämä ovat erot Framin suodattimissa mitä käpälöin.
                    Juupajuu... mun M60B40 suodattimessa on isompi reikä ja nukkatiivistys, naksautus, metallijäykisteet ja muovipäädyt. Ja käytän ainoastaan alkuperäisiä suodattimia. Eli olisiko tässä kyse vaan eri valmisteista, mielummin kuin selkeästä 3.0/4.0 jaosta... Muistaakseni KL-varaosissa sanoivat joskus, että suodatin voi olla kumpi vaan, riippumatta koneen koosta. Tiedä sitten.

                    Mutta mittaa se isku, jos et mielenrauhaa muuten saa?
                    Last edited by Erich; 13-11-2007, 19:28.
                    6 - E24 635
                    7 - E38 740
                    8 - E31 850

                    Comment

                    • PaRis
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2007
                      • 34

                      #25
                      Ehkä se nyt kannattais tarkistaa sen VIN-numeron avulla vaikka osotteesta:



                      tai jostain muualta jossei toimi. Turha se on ajella ympäri kyliä vertailemassa suodattamia...huh. Unbelievable.

                      Comment

                      • Erich
                        BTCF Member
                        • Apr 2005
                        • 783
                        • Hämeenkyrö

                        #26
                        Originally posted by PaRis View Post
                        Ehkä se nyt kannattais tarkistaa sen VIN-numeron avulla
                        Käsittääkseni tässä nimenomaan spekuloitiin, onko se moottori alkuperäinen vai vaihdettu? Turkkilaisen jobbarin takapihalla tehdyistä moottorinvaihdoista ei taideta lähtettää tietoa tehtaalle. Suodatinkotelo voidaan ihan hyvin vaihtaa moottorin yhteydessä.

                        Originally posted by PaRis View Post
                        Unbelievable.
                        Ai moottorinvaihto vai? Kaikkea muuta. Kun ei ne aina tule tehtaaltakaan sillä speksillä millä pitäisi. Edes tojotat. Ei nyt ehkä väärällä moottorilla, mutta ei se tuotetiedon hallinta helppoa ole.
                        6 - E24 635
                        7 - E38 740
                        8 - E31 850

                        Comment

                        • PaRis
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2007
                          • 34

                          #27
                          Originally posted by Erich View Post
                          Käsittääkseni tässä nimenomaan spekuloitiin, onko se moottori alkuperäinen vai vaihdettu? Turkkilaisen jobbarin takapihalla tehdyistä moottorinvaihdoista ei taideta lähtettää tietoa tehtaalle. Suodatinkotelo voidaan ihan hyvin vaihtaa moottorin yhteydessä.



                          Ai moottorinvaihto vai? Kaikkea muuta. Kun ei ne aina tule tehtaaltakaan sillä speksillä millä pitäisi. Edes tojotat. Ei nyt ehkä väärällä moottorilla, mutta ei se tuotetiedon hallinta helppoa ole.
                          Ei kun suodattimilla spekulointi. Varsinkin jossei ole orkkis. Ja kukaan ei ole kai maininnut turkkilaisia missään. En kyllä sen enempää luottaisi suomalaisiinkaan jobbareihin, jos lähdetään yleistämään.

                          Kulutuksen perusteella varmasti tietää kumpi on kyseessä, jos toimii normaalisti.
                          Ehkäpä neljälitraseen pannuun menee öljynvaihdossa enemmän materiaakin ja jäähdytysnesteen määrässäkin saattaa olla eroa.

                          Comment

                          • 540iA Tapsa
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2005
                            • 97
                            • Kangasala

                            #28
                            vuosimallissa 94 on suodatinmalli hieman muuttunut. Itellä oli pienemmällä reiällä oleva suodatin aiemmin. Asensin kumminkin viime öljynvaihdossa uudemman isommalla reiällä olevan suodattimen. Siihen asennetaan sellainen muovinen sisäkappale, jotta uudempi suodatin käy vanhempaan kiinnitykseen. Kyllä se sieltä etk:sta selviää..
                            -kaikki alle 8-sylinteriset ovat vajaalla käyviä-

                            Auto: e46 330d manual touring -00
                            -ex: e38 740 iAL -96 4.4 steptronic, suomiauto
                            -ex: e34 525tds touring -94
                            -ex: e34 540iA
                            -ex: e30 318iS Alpinweiss II, m-technic, suomiauto

                            Moottoripyörät:
                            Yamaha R6 -01 kilpapyörä
                            KTM EXC-F 250 -08
                            ex: Honda VTR1000F FireStorm -01
                            ex: Yamaha YZF1000R Thunderace
                            ex: Gas Gas EC300
                            ex: Husqvarna CR125

                            Comment

                            • JariV
                              Newbiemmer
                              • Oct 2007
                              • 20

                              #29
                              Hyviä pointteja kaikilla.

                              Ollakseni varma moottorin nelilitraisuudesta mittaan iskun tulpanreiästä. Ja en mä siis ole sen enempää varaosakaupoissa pyörinyt kuin yhden kerran ajaen mainitsemani putkat läpi nopeeseen tahtiin kun kohtuu lähellä kaikki olivat toisiaan.

                              Ja sieltä viimesestä putkasta se oikeanlainen suti löytyi jo silloin joten on siis ollut kiinni jo siitä lähtien kun alotin tän threadin. Ihmettelin vaan noitten putkien varaosanumeroiden mukaan kolmilitraisen suodatinta vs. nelilitrainen. Kun niillä on siis kaksi eri numeroa täällä Suomessa ja ne sudit ovat vielä selkeästi erilaisiakin toisiinsa nähden. Eivätkä sovi korvaamaan toisiaan koska päädyt ovat kiinnitys- ja tiivistystavoiltaan erilaisia.
                              Joten luonnollisestikkin ajattelin että onko sinne joku vaihtanut kolmilitraisen nelilitraisen tilalle siihen 6v. lootan eteen.

                              Mutta itse asiassa nyt kun miettii niin jaksaisiko 3.0 V8 lähtee vääntämään 1000:sta kierroksesta kutosvaihde päällä täysin eleettömästi kun vauhtia tuolloin on noin 50 km/h. Epäilen.
                              Saatikka ottaisiko 255 km/h mittarin mukaan varsin helpon tuntuisesti kunj Saksassa sillä päästelin tulemaan tänne päin. En tiedä.

                              Tää on mun ensimmäinen Bemari, joten sen takia tietoaukkoja on valtavasti. Mutta olen kuitenkin rakennellut autoja ja harrastanut niitä jo 20 vuotta joten uskaltais kai sanoo että ymmärrän niistä siis edes jotain.
                              Last edited by JariV; 14-11-2007, 08:35.

                              Comment

                              • tomippa
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2006
                                • 655
                                • pk-seutu

                                #30
                                Tulee seuraavat asiat mieleen, mistä erottaa tilavuuden:
                                Ilmamassamittari suurempi 4L, muistaakseni noin 3"tai 3½" halkaisija
                                Kaasuläppä suurempi
                                Pakosarja avarampi
                                Sit tietenkin tuo vaihdelaatikko 6 vaihteinen manuaali ollut vain saatavilla 4L malliin, ellei jälkikäteen vaihdettu.
                                Takana jarrulevyt ilmajäähdytteiset.
                                Toki noissa on hyvä olla vaikka vertailukohteena 3l malli.

                                Penkittämällä tietenkin saisi täysin varman tiedon koneesi mallista paikasta riippuen maksaa 50-100€ välillä.

                                EDIT: Ainakin tuosta ajamastasi nopeudesta päätellen kyseessä on 4l moottori.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎