Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 iX, jarrusatula hankaa levyyn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 525iiäxä
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2005
    • 1842
    • Lappeenranta, Finland

    E34 iX, jarrusatula hankaa levyyn

    Alkoi pikkuhiljaa tossa kesän mittaan kuulua jurinaa edestä vasemmalta. Kurvatessa kuului kovemmin, hiljaisessa vauhdissa ei kuulunut, kovemmassa vauhdissa tuntui ratissa ja jopa polkimissakin.

    Epäilys 1: pyöränlaakeri. Taannoin tuli laakeri vahdettua, ei muutosta asiaan, jurisi edelleen.

    Epäilys 2: vetoakseli. Mutta hiljaa ympyrää ajettaessa ei kuulu mitään. Vauhdissa riitti vain aavistuksenomainen ratin poikkeutus, niin alkoi kuulua kovempana, välillä kuuluu suoraankin ajettaessa. Vetoakseli ei kuulosta todennäköiseltä. Etenkin kun tuli just vaihdettua kumit ja työpöydällä todettua akseli kunnolliseksi.

    Epäilys 3: kiero jarrulevy. Vaihdettu Zimmermanin uuteen levyyn, ei muutosta, ilmiö jopa paheni. Nyt kuuluu hiljaa kurvatessakin.

    Tänä aamuna sitten kurkkasin vanteen välistä ja kas perkele satula hankaa levyyn. Tuossa on kuva aiheesta:

    http://personal.inet.fi/perhe/rantak...arrusatula.jpg

    Sinisen rinkulan sisältä kurkkii jarrupala, pintaa on vaikka kuinka paljon. Punaisen rinkulan sisällä on sitten satulan kulma, joka hinkkaa levyyn.

    Siis, miten tuo on mahdollista? Toisella puolella tossa on 1-2 mm rako. Levy on siis ulompana kuin pitäisi. Mikä sitä voi siirtää? Aika tarkkaan on paikat putsattu, niin ei pitäisi mitään moskaa olla navan ja levyn välissä.

    Miten tuo kantsisi korjata? :think

    Lähinnä mieleen tulee heittää jotkut pienet millin prikat satulan ja navan väliin että satula siirtyy sen verran ulospäin. Tai sitten rälläkällä viistää hitunen lastu pois tosta, missä kontakti tapahtuu.

    Ei kai nuo valuosat nyt pysty vääntymään? Mitään tälliä ei oo saanut ja ilmiökin alkoi pikkuhiljaa kesällä.

    Volvo V70 2.4T -02
    E30 323i -84 (taas)

    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84
  • asvirkku
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2004
    • 514
    • Bern

    #2
    Ekana tulee mieleen, että vaihdettu laakeri ei oo kunnolla pohjassa, voiko olla? Se aiheuttaisi tuon levyn vaeltamisen ulospäin.

    T AV
    e60 550iA - e32 730iA - Freude am Fahren

    Comment

    • Clavurion
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 9139
      • Oulu

      #3
      Eli satulan kiinnikerauta ottaa levyyn kiinni? Jokin navan ja sen runko-osan asemoinnissa on pielessä, mahdollisesti tuo edellä mainittu laakeri. Kokeeksi voi tietysti vaihtaa toiselta puolelta tuon satulan kiinnikeraudan ja varmistaa, että se istuu hyvin, eikä jää kanittamaan. Vaihdettiinko molemmat levyt (pari mm väärä offset jarrulevyssä)?
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • 525iiäxä
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2005
        • 1842
        • Lappeenranta, Finland

        #4
        Vain yksi levy on toistaiseksi vaihdettu. Uusi levy on luonnollisesti hiukan paksumpi kuin kulunut vanha, mutta ei siinä silmin havaittavia mittaeroja ollut.

        Laakerin asemointi oli mielessä minullakin, mutta kun samat jurinat oli jo ennen laakerin vaihtoakin. Eikä tilanne muuttunut mihinkään vaihdon yhteydessä, eli oletettavasti on aika samalla tavalla kuin aikaisemmin. Merkkikorjaamossa vielä vaihdettu laakeri, jos se nyt mitään takaa... Tarkoittaisi kaiketi sitä, että joku on itsekseen siirtynyt siellä ajan mittaan. Vai voisiko tuohon satulan kulmaan olla ruoste tehnyt jotain paisumaa?

        Tänään on vielä revittävä paikkoja (taas) auki...

        Volvo V70 2.4T -02
        E30 323i -84 (taas)

        Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

        Comment

        • 525iiäxä
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2005
          • 1842
          • Lappeenranta, Finland

          #5
          Nonii... Ilmeni seuraavaa: Löysäsin satulan ylempää pulttia niin saman tien satulan ja levyn väliin aukeni sopiva rako. Mielestäni satula pitäisi olla kohdillaan vaikka vain toinen pultti on väännetty momenttiin jos kaikki paikat ovat mitoissaan. Ihan kuin navassa oleva ylempi korvake olisi kulunut/vääntynyt sen millin sisäänpäin, tai satulan puolelta olisi hävinnyt tavaraa vastaavasta kohdasta. Joka tapauksessa, ylemmän pultin kun vetää kiinni asti niin satula tulee liikaa sisään ja nappaa levyyn kiinni. Alapuoli oli ihan kohdallaan, sopiva rako kummallakin puolella.

          Asensin sitten ohuen säätölevyn (=prikan ) siihen väliin ja rako asettui sopivaksi. Se jurnutusääni hävisi saman tien. Nyt sitten ehkä vanhat palat eivät vielä ole asettuneet uuteen levyyn kun tietynlaista kihnutusta tuntuu vieläkin, tosin kertaluokkaa lievempänä.

          Pakko kuitenkin vielä avata paikat ja tarkistaa että levy on varmasti hyvin paikoillaan. Ihan kuin pyörä ei olisi aivan suorassa, sellaista aavistuksenomaista vatkaamista on tietyissä nopeuksissa. Samoin jarru rynkyttää pikku hetken aika rajusti kun kovemmasta vauhdista jarruttaa. Se voi toki olla toisen puolen levy, joka mennee vaihtoon sekin...

          Toivottavasti koko homman alku ja juuri ei ole siinä kun paikallinen merkkiliike vähän "asensi" vetarin kumeja aikanaan. Navassa on ison lekan jälkiä ja rälläkällä tms on pyöristetty sitä uloketta, että meni rengas paikoilleen. Omien sanojensa mukaan sitä "piti vähän naputella" että vetari tuli paikalleen. Ihme kun itse sain sen irti ja pois melkein paljain käsin pari viikkoa sitten... Niin, ja oli se ollut irti ennen tuota episodiakin, joten kyseessä ei ollut mikään vuosien aiheuttama jumi.

          Katselin kyllä aika tarkkaan uutta levyä asentaessa että pyöriikö suorassa ja kyllä se siltä näytti.

          Volvo V70 2.4T -02
          E30 323i -84 (taas)

          Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9139
            • Oulu

            #6
            Jos olisit kokeillut toisen puolen satulan kiinnikeraudalla, tietäisi onko kyse siitä vai navan korvakkeen vääntymisestä. Vaikka sait raon prikalla kohtalaisesti kohdalleen, satula ei välttämättä ole aivan kohtisuorassa levyä vasten. Kurkkaapa vastavaloon männän ja jarrupalan istuvuutta. Pieni kanitus saattaa aika nopeastikin johtaa männän jumittamistaipumukseen.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • Juubi
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2004
              • 999

              #7
              Jos siellä oli lekan kanssa heiluttu, niin tuo korvake taipuu melko helposti millin verran. Kolauta korvake suoraksi jos näyttää siltä että se on taipunut.

              Comment

              • 525iiäxä
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2005
                • 1842
                • Lappeenranta, Finland

                #8
                Originally posted by Clavurion View Post
                Jos olisit kokeillut toisen puolen satulan kiinnikeraudalla, tietäisi onko kyse siitä vai navan korvakkeen vääntymisestä. Vaikka sait raon prikalla kohtalaisesti kohdalleen, satula ei välttämättä ole aivan kohtisuorassa levyä vasten. Kurkkaapa vastavaloon männän ja jarrupalan istuvuutta. Pieni kanitus saattaa aika nopeastikin johtaa männän jumittamistaipumukseen.
                Kävi mielessä kokeilla, mutta iski aikapula. Nyt kun toisen puolen vetarin kumien vaihto tullee tapetille ihan piakkoin, niin siinä samallahan kokeilee tämänkin. Irtoaakos ne ilman liukutappien irroitusta? Ne nimittäin eivät minun aikana koskaan ole olleet irti ja saattavat olla aika jumissa. 7mm kuusiokolo on kyllä hommattu just tota varten. Aika jämerää tavaraa se korvake on, että ihan helpolla ei se kyllä väänny, kiinnikerauta on sitten toinen juttu. Mutta, mikä sen sitten olisi vääntänyt. No, tutkitaan lisää, vielä ei sietokynnystä ole ylitetty

                Volvo V70 2.4T -02
                E30 323i -84 (taas)

                Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9139
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by 525iiäxä View Post
                  Kävi mielessä kokeilla, mutta iski aikapula. Nyt kun toisen puolen vetarin kumien vaihto tullee tapetille ihan piakkoin, niin siinä samallahan kokeilee tämänkin. Irtoaakos ne ilman liukutappien irroitusta? Ne nimittäin eivät minun aikana koskaan ole olleet irti ja saattavat olla aika jumissa. 7mm kuusiokolo on kyllä hommattu just tota varten. Aika jämerää tavaraa se korvake on, että ihan helpolla ei se kyllä väänny, kiinnikerauta on sitten toinen juttu. Mutta, mikä sen sitten olisi vääntänyt. No, tutkitaan lisää, vielä ei sietokynnystä ole ylitetty
                  Kaipa sen paketin saa kokonaisuudessankin irti, en vain näe siinä mitään mieltä. Samalla avauksella ne liukutapit putsaa ja herkistelee paikat, kun osat on kädessä.

                  Eipä siihen kiinnikeraudan vääntymisen kovin helposti taida selitystä löytyä. Vääntynyt korvake todennäköisempi, jos siellä päin on kerran lekalla heiluttu
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • 525iiäxä
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2005
                    • 1842
                    • Lappeenranta, Finland

                    #10
                    Nonii, kiinnikeraudat on vaihdettu puolelta toiselle. Ei muuttunut mihinkään. Suoraan ajaessa kuuluu ja tuntuu vain hitusen, oikealle kurvatessa alkaa jurnutus, samoin vasemmalle, mutta lievempänä. Ja tuo kurvaus tosiaankaan ei tarvi olla mikään shikaanin ohi kanttaus vaan ihan hitukainen ratin kääntö riittää aikaansaamaan ilmiön.

                    Pyörittelin levyä ja tiirailin valon kanssa, että olisko napa jotenkin mutkalla, mutta ihan suorassa levy näytti pyörivän. Ja uusihan se levy on kuten laakerikin. Voitelin tapit ja putsailin muutenkin paikat jne. Jarrujen ravistus sentään hävisi, toistaiseksi.

                    En millään suostu uskomaan, että olisi vetoakselissa. Eihän siellä suoraan ajaessa tapahdu nivelessä liikettä kuin ehkä ihan hiukan. Ja se korvakekin on sen verran tuhtia tavaraa, ettei kyllä ihan pienestä väänny.

                    Vähitellen täytyy nostaa kädet pystyyn antautumisen merkiksi. Perkele, jurnuttakoon...

                    Volvo V70 2.4T -02
                    E30 323i -84 (taas)

                    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                    Comment

                    • 525iiäxä
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2005
                      • 1842
                      • Lappeenranta, Finland

                      #11
                      Pistetään esille tämänkin tarinan päätös.

                      Kaikki havainnot osoittivat, että jurnutus tulee vasemmasta etupyörästä vaikka on uusi laakeri ja jarrulevy. No, ei muuta kuin eBayta pläräämään ja kas kummaa, iX:n navat laakereineen oli myynnissä. Vasemmasta navasta kympin tarjous sisään ja se pitikin loppuun asti. Rahtia päälle sen verran, että loppusumma oli jotain 34€. Saamieni ohjeiden mukaan maksua menemään tilisiirtona ja sinne upposi ilman ongelmia, annetut tiedot olivat siis oikein. Tämä tapahtui keskiviikkona joulukuun 12.

                      Sitten vaan navan odottelua ja jurina vaan vahvistuu päivä päivältä. Ei rupea napaa kuulumaan, myyjä ei vastaa mihinkään viestiin, jurina vaan yltyy. Ryhdyin jo värväämään Saksan maalla asuvia työympyröistä tuttuja natiiveja vähän kyselemään tavaran perään. Joulu arvatenkin hidastaa postin kulkua, joten vielä vähän lisää odottelua ja jurinan yltymistä. Odotellaan vuoden vaihteen yli, ei vastausta viesteihin, jurina yltyy. Myyjällä kuitenkin kauppa käy, palautteita putkahtelee sinne tämän tästä.

                      Eräänä päivänä jurinan alkaessa olla jo lähes sietämätöntä, ajoin kärryn kaverin talliin ja nostettiin pukeille joka rengas ilmaan. Auto käymään, pykälä silmään ja alle kuuntelemaan. Diagnoosi oli selvä, OIKEA etupyörän laakeri tiensä päässä !!!! Kaikki merkit siihen asti kielivät, että vasen oli se ongelma mutta eipä ollut. Suunnitelma uusiksi, uusi laakeri tilaukseen ja yksi asentaja värvättiin vaihtamaan se omana iltahommanaan, samalla tietty molemmat kumit vetariin uusiksi. Laakeri tuli aikanaan ja auto oli viime viikonlopun yli hoidossa ja tänään (maanantai) sain pois. Äänet hävisivät sen siliän tien, mieletön tunne, nyt se on taas niin kuin pitääkin. Oli kuulemma laakeri ollut aika loppu.

                      Niin, tässä jossain välissä sitten navan myyjäkin suostui vastaamaan kun jo rupesin tivaamaan rahoja takaisin. Vastaus oli sujuvaa englantia, kirjaimellisesti näin: "hello yes is shiping" Vissiin koulun penkkiä ei hirveästi ole kuluttanut... Napa ei vieläkään ole tullut, kohta on kuusi viikkoa kulunut huutokaupan päättymisestä. Tulee kun tulee, sinällään nyt tarpeeton, mutta onpahan varalla kun ei tuon kalliimpi ollut.

                      Mitä opimme tästä? Tutki, tutki, tutki, tutki ja vielä kerran tutki että 100%varmistut vikapaikasta ennenkuin tilailet mitään. Tässä tapauksessa rahallinen tappio ei ole onneksi tuota isompi, ihan turhaan vain tuli hermoja kiristettyä sillä jurinalla.

                      Ja ihmettelijöille tiedoksi: se ääni siis koko ajan tuntui tulevan vasemmalta, jotenkin vaan kabiinissa ääni siten käyttäytyi. Siksi kaikki huomio kohdistettiin vasemmalle.

                      Vielä kun se napa saapuisi, niin voisi sanoa, että loppu hyvin, kaikki hyvin

                      Volvo V70 2.4T -02
                      E30 323i -84 (taas)

                      Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                      Comment

                      • mhml
                        Newbiemmer
                        • Oct 2005
                        • 9

                        #12
                        epäilen etti napaa tule. ite tilaillu jonkuverran ix:än osia ebaysta ja parissa viikossa ne on tullu paitsi nyt yks bemarin puskuri jonka maksoin viime heinäkuussa ja ei oo tullu vieläkään. myyjä ei vastaa mihink'ään viestiin ja ebaykään ei ota kantaa...:think

                        Comment

                        • tuco
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2007
                          • 129
                          • Vantaa

                          #13
                          Mulla alkoi myös yht äkkiä E34 pitää ihme ääntä(eilen) Ääni tulee vasemmalta. Kuulostaa kovalevyn rapinalta, mutta 1000kertaa pahemmalta Joku siellä ropisee ja rapisee!!!?? Tuntuu äänitulevan takaa ovista.!! perkele

                          Comment

                          • 525iiäxä
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2005
                            • 1842
                            • Lappeenranta, Finland

                            #14
                            Originally posted by mhml View Post
                            epäilen ettei napaa tule
                            Nonii, tarinalle sinetti. Napa tuli, aikaa meni kaksi kuukautta ja kaksi viikkoa...

                            Välillä selvisi, että myyjä oli kyllä aikanaan toimittanut sen rahtifirmaan, mutta jostain toisesta paketista oli valunut jotain nestettä tämän päälle ja osoitelappu oli menny lukukelvottomaksi. Kun sitten aikani hätyyttelin, niin myyjä kävi siellä utelemassa paketin perään ja silloin tuo em tarina selkis. No, paketti oli sitten laitettu uudestaan matkaan ja viikko siitä se tupsahti tänne pohjolaan.

                            Napa itse on aika ruosteinen, mutta mitäs se pintaruoste haittaa. Laakeri tuntuu olevan ihan kunnossa. ABS-anturia ei ole vaikka myyntikuvauksessa niin väitettiin. No, samapa tuo. Koko värkkiä en nyt itse enää tarvitse ja onneksi kustannus ei ollut suuri. Tästä sitten johonkin vasemman etulaakerin menettäneeseen iX:ään koko napa laakereineen päivineen edullisesti

                            Volvo V70 2.4T -02
                            E30 323i -84 (taas)

                            Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎