Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 persgrilleistä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    E34 persgrilleistä

    Pari kyssäriä näin talven tullessa noista persgrilleistä. Autossa sähkösäätöset nahkasportit ja vaikuttais kummankin etupenkin perse osan elementti olevan pimeenä, liittimestä mitattuna ei johda ollenkaan. Minkälainen homma on lähteä vaihtamaan noita elementtejä? Nahkaverhoilun saa varmaan irti mutta saako takaisin että tulee vielä siistit? Onko koukuilla kiinni sivuilta vai onko liimattu myös pehmusteisiin? Kellään kokemuksia?

    Sitten toinen kyssäri. Penkkien lämmittimet on ns. vanhaa mallia eli kytkimet on täysin mekaaniset isoilla liitäntänastoilla. Kun löytyis uudemman mallin kytkimet myös missä on pienempi liitin ja jonkinsortin logiikka joka vaihtaa suurelta teholta pienemälle jne. Tuo vaatii ilmeisesti jonkun boxin vielä kun sähköjen kytkentä ei mene varsinaisesti itse kytkimien kautta? (liitäntäpinnit tosi ohuet, tuskin kestää virtaa?) Mitä pitää vaihtaa jos haluis noi uudemmat kytkimet kiinni ja logiikan toimimaan?
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07
  • Harri G
    BTCF Member
    • Jul 2005
    • 9042
    • Iisalmi

    #2
    Lämmitysjohtimien vaihto oli muistaakseni yksi alfamerin kirjojen harvoista viiden jakarin hommista. Siellä vissiin menee ne lämmityslangat niin hattumaisesti, että niitä on paha mennä vaihtelemaan. Jos sulla olis normipenkit, niin sanoisin, että hommaa jostain "varaosapenkki", josta laitat persusosan. Mutta kun sulla on nuo sporttinahat :think

    Pitäiskö ne johdinlangat johtaakaan hyvin, koska eikös se perustu siihen, että se johtaa huonosti ja silloin lämpeää. Vai onko minun lämpötekniikan tuntemus ihan hanurista?

    Jorke asenti autoonsa uudet penkit, joissa oli grillit mukana, jospa tästä olis apua.
    E39 ja E91

    Comment

    • Rossifumi
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 1030
      • Hamina

      #3
      Originally posted by Harri G View Post

      Pitäiskö ne johdinlangat johtaakaan hyvin, koska eikös se perustu siihen, että se johtaa huonosti ja silloin lämpeää. Vai onko minun lämpötekniikan tuntemus ihan hanurista?
      Nimenomaan mitä pienempi resistanssi (parempi johtavuus) sitä enemmän ottaa virtaa ja tätämyöten tehoa -> Lämpeää enemmän.
      Maailma on erilainen nelikko kuskin silmin.

      On todennäköistä, että epätodennäköinen toteutuu.

      Comment

      • Supa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 7597
        • Järvenpää

        #4
        Originally posted by Harri G View Post
        Lämmitysjohtimien vaihto oli muistaakseni yksi alfamerin kirjojen harvoista viiden jakarin hommista. Siellä vissiin menee ne lämmityslangat niin hattumaisesti, että niitä on paha mennä vaihtelemaan. Jos sulla olis normipenkit, niin sanoisin, että hommaa jostain "varaosapenkki", josta laitat persusosan. Mutta kun sulla on nuo sporttinahat :think

        Pitäiskö ne johdinlangat johtaakaan hyvin, koska eikös se perustu siihen, että se johtaa huonosti ja silloin lämpeää. Vai onko minun lämpötekniikan tuntemus ihan hanurista?

        Jorke asenti autoonsa uudet penkit, joissa oli grillit mukana, jospa tästä olis apua.
        Mittasin nuo elementit aikasemmin ja ainakin selän lämmitin antoi selvästi jonkun vastusarvon toisin kuin perslämmitin. Tosiaan hankala mennä varmaan vaihtaa. Tunnustelin tossa sormella niin taitaa lähteä se perseosuus penkistä erillisenä irti, ei oo sivuilla kiinni, jos sen osan sais kokonaisuutena vaihdettua toisesta penkistä...mutta eipä noitakaa löydy iha jokapaikasta

        Tuli kyllä luettua tuo jorken sepustus mutta eipä siitä oikeen mitään hyödyllistä löytynyt.
        - E90 320i LCI M-sport -09
        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

        Comment

        • Juubi
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2004
          • 999

          #5
          En osaa sanoa kuinka paljon erilaiset nuo e34 penkit on e36:n penkkeihin verrattuna, mutta tässä muutama kuvatus e36 persgrillin korjauksesta:

          Comment

          • 325E
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 1227
            • LAHTI

            #6
            Sama juttu

            Originally posted by Supa View Post
            Pari kyssäriä näin talven tullessa noista persgrilleistä. Autossa sähkösäätöset nahkasportit ja vaikuttais kummankin etupenkin perse osan elementti olevan pimeenä, liittimestä mitattuna ei johda ollenkaan. Minkälainen homma on lähteä vaihtamaan noita elementtejä? Nahkaverhoilun saa varmaan irti mutta saako takaisin että tulee vielä siistit? Onko koukuilla kiinni sivuilta vai onko liimattu myös pehmusteisiin? Kellään kokemuksia?

            Sitten toinen kyssäri. Penkkien lämmittimet on ns. vanhaa mallia eli kytkimet on täysin mekaaniset isoilla liitäntänastoilla. Kun löytyis uudemman mallin kytkimet myös missä on pienempi liitin ja jonkinsortin logiikka joka vaihtaa suurelta teholta pienemälle jne. Tuo vaatii ilmeisesti jonkun boxin vielä kun sähköjen kytkentä ei mene varsinaisesti itse kytkimien kautta? (liitäntäpinnit tosi ohuet, tuskin kestää virtaa?) Mitä pitää vaihtaa jos haluis noi uudemmat kytkimet kiinni ja logiikan toimimaan?

            Minullakaan E34 Sportti nahkapenkeissä ei lämpiä istuin osat kumpikaan...voisko olla että, selkä ja istuin osalle on omat eri sulakkeet...kun hommasin penkit asensin vaan pistokkeen kiinni niin ne alkoi toimimaan 1 ja 2 asennot muttei istuin osat lämpeä kummastakaan penkistä...


            325E

            Comment

            • Supa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 7597
              • Järvenpää

              #7
              Originally posted by 325E View Post
              Minullakaan E34 Sportti nahkapenkeissä ei lämpiä istuin osat kumpikaan...voisko olla että, selkä ja istuin osalle on omat eri sulakkeet...kun hommasin penkit asensin vaan pistokkeen kiinni niin ne alkoi toimimaan 1 ja 2 asennot muttei istuin osat lämpeä kummastakaan penkistä...


              325E
              Kuten totesin niin elementit on mitattu ihan, eli syy on selvillä kyllä mutta lähinnä kiinostaisi miten noi saa purettua. Juubilla oli kyllä loistavat sivut hyvillä kuvilla jne mutta e34 sporttipenkit on melkolailla erilaiset ainakin tuon verhoilun/pehmusteen kiinityksen suhteen, mitä kattelin niin se on koko systeemi jousissa kiinni koukuilla jotenkin, en tosin hirveest oo vielä ehtiny tutustua.
              - E90 320i LCI M-sport -09
              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

              Comment

              • superb
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2005
                • 2827

                #8
                Myöskin täällä pimeni istuinosan lämmitinmatto. Purin penkin kappaleiksi ja paljastui, että lämmitin oli ommeltuna nahkaan. Eli ei ole vaihdettavissa. Laitoin sitten varaosapenkistä uuden lämmityselementin pehmusteen ja nahan väliin, hyvin tuntuu toimivan vaikka välissä onkin rikkinäinen lämmitin. Näin siis E34 normi buffalonahkapenkeissä.

                Comment

                • 525iiäxä
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2005
                  • 1842
                  • Lappeenranta, Finland

                  #9
                  Originally posted by Supa View Post
                  e34 sporttipenkit on melkolailla erilaiset ainakin tuon verhoilun/pehmusteen kiinityksen suhteen, mitä kattelin niin se on koko systeemi jousissa kiinni koukuilla jotenkin, en tosin hirveest oo vielä ehtiny tutustua.
                  Korjailin penkin sivutukien verhoiluja ja lisäsin toppausta persusosaan männä kesänä. Niitä penkin rungossa olevia väkäsiä yksi kerrallaan on vaan väänneltävä suoraksi. Tässä tapauksessahan riittänee sen keskiosan irroitus (sporttipenkkihän oli kyseessä?). Se onkin noista se helpoin osa. Takaa alta se on kiinni väkäsillä ja ihan edestä jotenkin, en nyt muista miten, jotain samaa tyyliä. Sivuista taisi olla semmoisilla lenkeillä kiinni penkin jousissa. Ei niitä kiinnikkeitä kuitenkaan montaa ollut ja aika simppeli. Oikeastaan riittää kun saa sen takaa ja sivuista irti niin se kippaa siitä eteenpäin koko toppaus. Penkki kannattaa ottaa pois autosta, helpottaa aika hitosti...

                  Volvo V70 2.4T -02
                  E30 323i -84 (taas)

                  Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎