Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 ja Webasto-ongelman ratkaisun metsästys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • amppa
    Bimmer Rookie
    • Oct 2005
    • 86

    E34 ja Webasto-ongelman ratkaisun metsästys

    Vihdoin löysin ratkaisun kauan piinanneeseen -95 525 TDSA:n Webaston toimimattomuuteen. Laitteen käynnistyssekvenssi oli kuin suoraan oppikirjasta; sisäpuhallin päälle -> hehku päälle -> polttoainepumppu päälle -> polttopuhallin päälle. Sammuminen kuitenkin tapahtui n. 90 sekunnin kuluttua käynnistyksestä. Tämän jälkeen toinen yritys ja sama lopputulos.

    Vaikutti siis liekintunnistimessa olevan häikkää. Halusin kuitenkin jotensakin tarkistaa asian, sillä uusi taitaa maksaa jotain 70 eskudoo. Aloin tutkia vehjettä tarkemmin. Päällipuolista vikaa ei näyttänyt oleman, eikä sen sisäinen toiminta oikein muutenkaan selvinnyt. Valo ei pääse sisälle muualta kuin juuressa olevasta pienestä reijästä. Reikä kuitenkin sijaitsee palopesästä katsoen tiivisteenä olevan o-renkaan väärällä puolella, joten ei se voi mikään valosilmä ollakaan. Ei siihen lamppu kyllä vaikuttanutkaan. Toimisiko sitten lie siten, että tunnistimen kärki alkaa hekumoimaan sen aiheuttama lämpö, tahi valo, tunnistetaan jotenkin sauvan sisällä. Viisaammat voisivat tarkemmin toimintaperiaatetta selventää.

    Jälleen eräänä kertana olin tutkiskelemassa liekintunnistimen käytöstä ja yhtä-äkkiä huomasin sen navoilla melkoisen nopean jännitteen alenemisen. Samalla myös Webaston paloääni muuttui hiukan. Webaston käynnistyminen tapahtui, mutta se sammui lähes samaten ja jännite liekintunnistimien navoilla nousi takaisin ylös ilmoittamaan ohjauslaatikolle ettei palo ole käynnissä. Kun totesin liekintunnistimen muuttavan tilaansa, aloin etsimään vikaa muualta.

    Seuraavaksi irroitin Webaston päätylevyn. Sen, johon polttoaineletku tulee kiinni. Pikainen tarkastus sisälle ettei ole kukaan piilottanut mitään norsuja suurempia esineitä sinne pikkainen jäynä mielessä. Ei ollut. Päätylevy edelleen irti käynnistin Webaston ja tarkastelemaan polttoaineen saapumista ulkoilmaan. Sitä tuli hiukan pumpun tahdissa.

    Laitteen polttoaineenkulutus on tunnissa aivan mitätön (muistaakseni 0,6 dl), joten sekin puoli siis näytti olevan kunnossa. Väkkärä ei kuitenkaan käynyt. Kaikki siis tuntui olevan kunnossa, tulikuumaan hehkuun suihkutetaan ilmapumpun avulla dieseliä, mutta se ei vaan pala.

    Jälleen kerran olin tutkailemassa vehjettä ja kas kummaa, sehän alkaakin käymään. Edellisiin kertoihin verrattuna nyt oli moottori hiukan lämmin, kun olin ajellut autolla pari tuntia aikaisemmin. Noin 10 minuutin toiminnan jälkeen laite kuitenkin hiipui. En sen kummemmin jäänyt sitä hämmästelemään, vaan purin jälleen päätylevyn pois katsoakseni kuinka paljon sieltä tulee tällä kertaa polttoainetta. Kummaa, sitä ei juurikaan tullut, vaikka pumppu paukutti hyvinnii kovasti. Silloin tällöin hiukan saattoi ruiskahtaa.

    Epäilyt siirtyivät polttoainepuolelle. Kuten jo aikaisemmin pumpun käyneen koko ajan, joten en siinä uskonut olevan sen kummemmin vikaa. Siispä vuotojen kimppuun, perä kohti taivasta ja Güntherin alle. Ei tiplun tiplua, ainoastaan muutamia vanhoja niiltä ajoilta kun auoin päätylevyä.

    Ehyen linjaston jälkeen aloin kaipaamaan uutta pumppua. Voisiko se olla jotensakin mennyt rikki että se vain lupsuttaisi tyhjää. En kuitenkaan viitsinyt suurta kiirettä pitää kauppaan, sillä tunnetusti Webaston polttoainepumppu on lähestulkoon parin omakotitalon (pääkaupunkiseudun) hintainen. Otin pumpusta sen ulostulevan polttoaineletkun irti tarkastellakseni ruiskauksen vahvuutta. Väkevältä näytti.

    Tässä vaiheessa olin jo huomannut jonkinasteisen lämpötilariippuvuuden Webaston toiminnassa. Suunnilleen nollassa asteessa vaikutti olevan toiminnan raja. Yritin etsiä mahdollisia jäätymäkohtia ja miettiä missä kummassa voisi vettä edes olla. Tankin huohotuksiakin mietin, mutta kun moottorin polttoaineen saannissa ei ollut mitään vikaa, enkä uskonut ajamisesta tulevan lämpötilannousun vaikuttavan niin kovasti että se vaikuttaisi Webaston polttoainepumpun toimintaan.

    Sähköpuolta en sinänsä epäillyt missään vaiheessa. Olin jo alussa tarkastanut ettei jännitteet putoa liian alas ja tätä kautta Webasto sammuta lämmitysprosessia. Ohjainlaatikon järjenpuutekaan ei oikein käynyt järkeen, koska mitään odottamatonta ei tapahtunut.

    Tajuton pähkäily Webaston toimimisen ja toimimattomuuden välillä kuitenkin alkoi hissukseen kantaa hedelmää. Voisiko olla ettei sähkö piisaa lopsuttamaan polttoainepumppua tarpeeksi lujaa, että tavara jaksaisi siirtyä polttimeen asti.

    Kyllä voisi!

    Toiminta ei liittynyt suoranaisesti lämpötilaan, vaan ajamiseen. Jonkin aikaa ajon jälkeen laturin ladattua akkuja, lisäakussa piisasi sähkö kymmenisen minuutia pumpun riittävään käyttöön. Sama homma, jos olin ladannut akkua myös ulkoisella laturilla. Jossain vaiheessa olin jopa kokeillut puolityhjän (en tiennyt varaustilaa) lisäakun kera käyttää Webastoa, mutta sillä ei tuntunut olevan mitään vaikutusta.

    Tänään viimein auton seisottua päivän ulkona n. 15 asteen pakkasessa, laitoin Webaston pikkuakun rinnalle toisen täyden pikkuakun (90 Ah). Ja jopa alkoi enkelikuoro laulamaan!

    Webasto huusi lähes yhtä lujaa ja pitkään kuin muori. Kyllä siinä oli äijä ja auto lämpöisinä!

    Huomenna siis pitänee lähteä etsimään terhakkaa pikkuakkua auton perään. Suosituksia otetaan lämmöllä vastaan.

    Tarina oli pitkä, mutta toivottavasti se lyhentää edes hiukan seuraavan Webaston kanssa painijan tarinaa.
  • Enska2
    Bimmer Rookie
    • Jan 2007
    • 113
    • Känkkylä

    #2
    Originally posted by amppa View Post
    Sähköpuolta en sinänsä epäillyt missään vaiheessa. Olin jo alussa tarkastanut ettei jännitteet putoa liian alas ja tätä kautta Webasto sammuta lämmitysprosessia.
    Juu, pitkähän tarina oli ja ihan jees luettavaa.
    Ilmeisesti vika tosiaan oli siinä akussa. Toisaalta hyväkään akku ei auta, jos liitoksissa on ruostetta/hapettumaa tai sulake "lähes ehjä". Jännitehäviö on johdoissa helposti tällöin volttageja vähänkin isommalla virralla (hehkutus). Eli jännite pitää mitata webaston liittimistä!
    Last edited by Enska2; 05-01-2008, 20:26.
    Ostetaan rikkinäisiä webasto kortteja - bemu korteista menee tosin pieni jätemaksu!

    Comment

    • Axum
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 4416
      • Kuopio

      #3
      Meikäläisen lyhyillä ajoilla ei pikkuakun uusiminenkaan riittänyt kun ei kerinnyt ladata, ratkaisuksi akut yhdistävä rele mäkeen+C-TEC.
      - E30 325i M52B28TU Cabriolet
      - E39 528ia
      - KUOPION PUTKIMIEHET -team
      - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

      Puretaan 520ia -97
      https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

      Comment

      • Muppe
        BTCF Member
        • May 2006
        • 1866
        • Östermyra

        #4
        Hyvä kun joku jaksaa mainita kunnolla vian etsinnän ja varsinkin että mistä VIKA löyty
        E61 530dA M-Sport
        E39 520iA Touring

        ex. E34 525iA
        ex. E34 535iA
        ex. E34 520i
        ex. E34 520i
        ex. E36 320i

        Comment

        • amppa
          Bimmer Rookie
          • Oct 2005
          • 86

          #5
          Voi juusto ja viikset sentään! Eipä ollutkaan akkuongelma. Alkuun pelasi tosi hyvin. Uskoin jo vehkeeseen joten annoin auton olla ulkona yön yli ja kokeilin lisäakulla Webaston käynnistystä seuraavana päivänä. Syttyi vasta kolmannella kerralla ja pöhisi jonkun aikaa, ehkä 10-15 minuuttia. Sen jälkeen en ole vehjettä saanut ollenkaan syttymään.

          Samat oireet kuin aikaisemmin, kaikki komponentit käynnistyvät oikeassa järjestyksessä ja pitävät oikeanlaista mekkalaa, mutta Webasto ei syty.

          Päätylevyn aukaistuani huomasin ettei polttoainetta tule ollenkaan. Voiko siis se annostelupumppu olla tosiaankin rikki, vaikka se lopsuttaa kuten pitääkin? Kaikki neuvot ovat tervetulleita.

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9157
            • Oulu

            #6
            Originally posted by amppa View Post
            Päätylevyn aukaistuani huomasin ettei polttoainetta tule ollenkaan. Voiko siis se annostelupumppu olla tosiaankin rikki, vaikka se lopsuttaa kuten pitääkin? Kaikki neuvot ovat tervetulleita.
            Voi kai se pumppu olla rikki, vaikka napsuttaakin hyväenteisesti. Tietääkseni kyseessä on kalvopumppu. Tarkista myös polttoaineen tulopuoli. Onko polttoainetta tankissa riittävästi? Se Webaston imuhan on yleensä selvästi moottorin PA-ottoa korkeammalla siellä tankissa.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • amppa
              Bimmer Rookie
              • Oct 2005
              • 86

              #7
              Pumppu on nyt vaihdettu ja Webasto pelaa kuin unelma.

              Aikaisemmin mainitsemani seisotus keskikovassa pakkasessa ja aamulla pumpun käyntiin laitto terhakalla akulla oli vanhan pumpun kuolinisku. Uudella pumpulla käynti on tasaista eikä savutustakaan ole lainkaan. Vanhalla pumpulla oli välillä maalimanlopun meinikin savustuksesta päätellen. Nähtävästi annostelukyky oli mennyt tyystin. Ehkäpä pumppu antoi välillä niin vähän tavaraa ettei jaksanut syttyä, sitten kun seos oli tarpeeksi väkevää, paloi kaikki aikasemmatkin pumpatut polttoaineet.

              Näillä näkymin kaikki kunnossa, toivottavasti vielä huomennakin.

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎