E34 3,23 välitys harvemmaksi? Pohdintaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • /PETE/
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2002
    • 430
    • Seutula City / Vantaa

    E34 3,23 välitys harvemmaksi? Pohdintaa

    Mietiskelyä aiheuttaa vm.-95 E34 M50 525i Touring manuaalin liian tiuha perävälitys eli 3,23.

    Tai ainakin minusta liian tiuha, tiedä sitten onko muilla samaa tuntemusta. Tuntuu että matkanopeuksissa 100 ja yli kone huutaa aivan turhaan korkeilla kierroksilla. Ja tästä johtuen taas kulutus nousee kohtuuttomasti verrattuna esim. 80 km/h ajettaessa.

    Onko nyt niin että jos vaihtaa harvemman perän niin pikkulohko ei jaksa vääntää alemmilla kierroksilla, vaikka nurkka-ajossa ei juuri yli 2000 tarvii kierroksia nostella? Tuntuu vaan että kyllä se hieman pienemmillä kierroksilla jaksais mennä...
    Eikös TÄMÄN taulukon mukaan sedan automaatissa ole sama perä kuin sedan/touring manuaalissa. Ja automaatissahan 5. on ylivaihde?, jolla saa kierroksia laskettua matkanopeuksilla, jolloin väännön kyllä pitäis riittää.

    Onko edes olemassa typ188 perää harvemmalla välityksellä, joka sopis suoraan tän nykysen perän paikalle? Ja pitäis olla vielä lukollakin, koska nykyinenkin on.
    Vai olisiko sittenkin pitänyt hankkia automaatti?

    Searchilla oon juttui lukennu, mutta ei aivan samaa asiaa osunnut minun silmiini.
    Last edited by /PETE/; 17-01-2008, 22:27.
    E53 X5 3.0d -06 Black Sapphire Metallic - E30 325i A -89 Luxorbeige Metallic - E30/16 325iX A -89 Lachssilber Metallic
    EX.E39/2 525d A T -04 Black Sapphire Metallic - E34/2 525i T -95 - E30/16 325iX A -91 - E30 320i -87 - E36 316i -91
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    #2
    Originally posted by /PETE/ View Post
    Vai olisiko sittenkin pitänyt hankkia automaatti?
    Olisi. Nyt olet tyrinyt ja pahasti. Taisi olla n.1600rpm 100km/h.

    Jos laitat harvemman perän, joudut isompiin mäkiin tiputtamaan neloselle, etenkin cruise päällä ärsyttävää. Vaihtamis tarve lisääntyy siis. Eiköhän dieselissä ole harvempi perä ja sen lukkoyksikön voit siirtää vanhasta.

    Comment

    • Rossifumi
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 1030
      • Hamina

      #3
      530i M60:stä löytyisi typ 188 periä. Tomaatilla välitys on 3,15 ja manuaali versiossa 3,07 eli nuo voisi olla sopivasti harvempia.

      Dieseleistäkin tuota typ 188:a löytyy mutta välitykset on siten luokkaa 2.65 joten alkaa olemoon jo aivan liian harvoja tuohon masiinaan.
      Maailma on erilainen nelikko kuskin silmin.

      On todennäköistä, että epätodennäköinen toteutuu.

      Comment

      • /PETE/
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2002
        • 430
        • Seutula City / Vantaa

        #4
        Nuo 530i perät olis muuten hyvät, mut vetarit ja kardaanin kiinitys on erilaisia.
        Eli vaihtoon menis muutakin ku pelkkä murikka. Vai voiko pelkän välityksen siirtää, eli sisuskalut vaihtoon.
        Taitaa vaatia jo jonkinsortin ammattilaista tuo perän rattaiden irroittelu ja kasaaminen...
        E53 X5 3.0d -06 Black Sapphire Metallic - E30 325i A -89 Luxorbeige Metallic - E30/16 325iX A -89 Lachssilber Metallic
        EX.E39/2 525d A T -04 Black Sapphire Metallic - E34/2 525i T -95 - E30/16 325iX A -91 - E30 320i -87 - E36 316i -91

        Comment

        • /PETE/
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2002
          • 430
          • Seutula City / Vantaa

          #5
          Originally posted by Bmw Master View Post
          Olisi. Nyt olet tyrinyt ja pahasti. Taisi olla n.1600rpm 100km/h.
          Jep, kiitti vaan
          Nimimerkillä 2800rpm @ 100 km/h
          E53 X5 3.0d -06 Black Sapphire Metallic - E30 325i A -89 Luxorbeige Metallic - E30/16 325iX A -89 Lachssilber Metallic
          EX.E39/2 525d A T -04 Black Sapphire Metallic - E34/2 525i T -95 - E30/16 325iX A -91 - E30 320i -87 - E36 316i -91

          Comment

          • /PETE/
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2002
            • 430
            • Seutula City / Vantaa

            #6
            Menee yksinpuheluks, silti heitän vaan ajatuksia lisää.

            Mittailin tossa kierroslukuja ja nopeutta, sen minkä kierroslukumittarista saa nyt selville.
            Viitosella:
            100 kmh @ 2800rpm
            90 kmh @ 2500rpm
            80 kmh @ 2200rpm
            60 kmh @ 1600rpm

            Noilla saa peränvälityksen joka on lähempänä 3.38 kun 3.23 mikä sen pitäs olla etk mukaan.

            Laskurin mukaan:
            3.23 100kmh = 2646 rpm
            3.38 100kmh = 2769 rpm
            3.15 100kmh = 2580 rpm
            3.07 100kmh = 2515 rpm
            2.93 100kmh = 2400 rpm

            Eiks muka tolla 2.93 perällä jaksais vielä toi pikkukutonen väännellä?
            Ehkä kuitenki parempi olis 3.07...
            E53 X5 3.0d -06 Black Sapphire Metallic - E30 325i A -89 Luxorbeige Metallic - E30/16 325iX A -89 Lachssilber Metallic
            EX.E39/2 525d A T -04 Black Sapphire Metallic - E34/2 525i T -95 - E30/16 325iX A -91 - E30 320i -87 - E36 316i -91

            Comment

            • Jochen
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2002
              • 1229
              • Valkeakoski & Trondheim

              #7
              Originally posted by /PETE/ View Post
              Eiks muka tolla 2.93 perällä jaksais vielä toi pikkukutonen väännellä?
              Tuo välitys on E36 323i ja 328i malleissa, tosin ne on varmaan jokusen sata kiloa kevyempiäkin. Jos ei suorituskyky ole päällimmäinen asia niin eiköhän tuokin välitys toimi.

              No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
              Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
              Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
              Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
              Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
              Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

              Comment

              • Jasu
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2002
                • 2110
                • Tampere / Isojoki

                #8
                Mikä sulla /PETE/ on 5. vaihteen välitys?
                Volvo S80 V8
                Mercedes C250d
                M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

                Comment

                • /PETE/
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2002
                  • 430
                  • Seutula City / Vantaa

                  #9
                  Viitonen on täys suora 1:1
                  E53 X5 3.0d -06 Black Sapphire Metallic - E30 325i A -89 Luxorbeige Metallic - E30/16 325iX A -89 Lachssilber Metallic
                  EX.E39/2 525d A T -04 Black Sapphire Metallic - E34/2 525i T -95 - E30/16 325iX A -91 - E30 320i -87 - E36 316i -91

                  Comment

                  • Ravermeister
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2004
                    • 1508
                    • Melkeen Turkkuses

                    #10
                    Originally posted by /PETE/ View Post
                    Viitonen on täys suora 1:1
                    Oiskohan?
                    Tuo suora vitonen löytyy käännetyllä kaaviolla olevasta sport-getrakista sekä 6-vaihteisesta lootasta joka omastakin autosta löytyy. Normaalissa 5-lovisessa laatikossa neljäs vaihde on suora ja vitonen ylivaihde.

                    Originally posted by /PETE/
                    Nuo 530i perät olis muuten hyvät, mut vetarit ja kardaanin kiinitys on erilaisia.
                    Vetarit taitaa olla erilaiset joo, kardaanin _pitäisi_ sopia suoraan.
                    -Turku Connection-
                    HDJ80 4.2TD
                    ex E46 330i Cabriolet, E34 540i Touring, E34 M5, E34 535i, E28 535i, E28 518i

                    Comment

                    • Rossifumi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1030
                      • Hamina

                      #11
                      Originally posted by Ravermeister View Post
                      Oiskohan?
                      Tuo suora vitonen löytyy käännetyllä kaaviolla olevasta sport-getrakista sekä 6-vaihteisesta lootasta joka omastakin autosta löytyy. Normaalissa 5-lovisessa laatikossa neljäs vaihde on suora ja vitonen ylivaihde.
                      Käyttöohjekirjanen taas väittää että vitonen on suora ja perän välitys olisi 3.89
                      Tosin se myös väittää että tds:ssä olisi 4.71 välityksellinen perä joten

                      Ja tokihan tässä tds:ssä on myös suora vitonen manuaaliaskissa.
                      Last edited by Rossifumi; 18-01-2008, 23:14.
                      Maailma on erilainen nelikko kuskin silmin.

                      On todennäköistä, että epätodennäköinen toteutuu.

                      Comment

                      • /PETE/
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2002
                        • 430
                        • Seutula City / Vantaa

                        #12
                        Ainakin Bentley Service Manual väittää että 525i 92-95 olis S5D 250 G (Getrag) lootalla jonka välitykset on:
                        1. 4.20
                        2. 2.49
                        3. 1.66
                        4. 1.24
                        5. 1.00

                        Toisaalta ETK sanoo että olis S5D 310 Z laatikko (ZF) joka olis niinkin erilainen kuin:
                        1. 4.20
                        2. 2.49
                        3. 1.66
                        4. 1.24
                        5. 1.00

                        Eli ota näistä sitten selvää, olis varmaan paras kun ryömis auton alle katsomaan mitä sieltä löytyy. Noita jos on uskominen niin viitonen on kuitenkin suora riippumatta kumpi loota siellä roikkuu.
                        E53 X5 3.0d -06 Black Sapphire Metallic - E30 325i A -89 Luxorbeige Metallic - E30/16 325iX A -89 Lachssilber Metallic
                        EX.E39/2 525d A T -04 Black Sapphire Metallic - E34/2 525i T -95 - E30/16 325iX A -91 - E30 320i -87 - E36 316i -91

                        Comment

                        • Jasu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2002
                          • 2110
                          • Tampere / Isojoki

                          #13
                          Kyllä se varmasti suora on. Ei oikein mikään muu selitä noin korkeita kierroksia tuolla perällä.
                          Volvo S80 V8
                          Mercedes C250d
                          M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

                          Comment

                          • Rossifumi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 1030
                            • Hamina

                            #14
                            Kyllä tuosta pitäisi ZF löytyä jonka välitykset lienevät juuri mainitsemasi.

                            Pienen selailun jälkeen olen itse päätynyt tulokseen, että S5D sarjan laatikot ovat suoralla viidennellä vaihteella.

                            M50 moottori perheen kanssa ei ole ollut käytössä ylivaihdetta vaan sitä löytyy ainoastaan M20 ja M30 moottorisista autoista sekä tietty M5:ssa ja 540:ssä käytetyistä kuusi lovisista lootista.
                            Maailma on erilainen nelikko kuskin silmin.

                            On todennäköistä, että epätodennäköinen toteutuu.

                            Comment

                            Working...
                            X