Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 "kylmien" sivupeilien tilalle lämpeävät (laajakulmat)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mutis
    Bimmer Rookie
    • Apr 2007
    • 76
    • Åbo Kickel

E34 "kylmien" sivupeilien tilalle lämpeävät (laajakulmat)

E34 -92 Kurkkasin tänään kuskin puolen sivupeilin taakse todetakseni että autossa ei ole rikkinäisiä lämpöpeilejä.
    Jos hommaan peililasin lämmityksellä, onkohan sille virtapiuhaa vedettynä valmiiksi johonkin päin? Katsoin peilikoteloon ja ei siellä kyllä mitään ylimääräisiä piuhoja näkynyt.

Olen selannut auton sähkökaavioita kovasti, mutta peilien lämmityksen kytkentäkaavio on jäänyt löytämättä. Power Mirrors- kohdassa voisi kuvitella olevan mutta ei :(

ETK:sta löytyi kyllä tietoa että autoon on saanut laajakulmapeilejä, onko ihmisillä täällä sellaisista havaintoa? Nuo mitkä minulla nyt on autossa ovat siis kylmät ja suorat. Niiden näyttämä hyvälläkin kelillä (sumuisen sateisesta talviaamusta puhumattakaan) on informaatioarvoltaan telepatian luokkaa.

Kyseisiä peilejä:
    E34 525
  • mutis
    Bimmer Rookie
    • Apr 2007
    • 76
    • Åbo Kickel

Eikö ole kukaan vaihtanut peilejä lämpeäviksi? Lähinnä kiinnostais ny se että mihin saakka tulee virtaa, jos tulee ollenkaan. :think
    E34 525

Comment

• Kaimann
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2006
      • 1214
      • Karigasniemi

No minulla on vaihtunut e46:ssa kylmien tilalle lämpimät. Ei kai muuta tarvi ku lämmöllä olevat lasit ja niille virta jostakin. Omassa löyty kuskin puolella jatkuva 12v mutta apparin ovesta ei löytynyt. Sekin taitaa sit olla vain yhtä piuhaa vaille, maajohto kun kuitenkin sieltä ovesta löytyy.
      Nyt vain pitäs jaksaa vetää se yksi 12v piuha jotain kautta sinne oveen.
      "Keskity sinä olemaan se vahtimestari, niin minä keskityn olemaan se maailmanmestari" -Matti Nykänen-

Comment

• mutis
        Bimmer Rookie
        • Apr 2007
        • 76
        • Åbo Kickel

Lopputulos

Joo ny on viimeinkin lämpölasit niin kerrotaan miten onnistu jos joku muu asian kanssa pähkäilee. Samalla toimikoon varoituksena

Ostin ensin kokonaiset peilit lämpölaseilla tarkoituksena vaihtaa sisuskalut ja peililasit. Asiassa tuli kuitenkin tenkkapoo, kun ostamissani olikin erilainen liitin ja sähkösysteemi muutenkin kuin alkuperäisissä. Ostetuissa oli valkoinen liitin ja jotain 8 piuhaa, omissa musta liitin ja 4 piuhaa.

Ostetuista jäi käteen siis pelkät peililasit. Testasin yleismittarilla vastukset ja molemmat olivat luonnollisesti rikki. Irrotin lasin taustamuovin kuumailmapuhaltimen avulla ja kolvailin parit hyppylangat sellaisiin kohtiin joissa kuvittelin jotain vikaa olevan. Molemmista tuli toimivia, tosin toinen suli hajalle parin päivän käytön jälkeen, ilmeisesti hyppylanka tuli vähän väärään paikkaan tai jotain . Vastukset niissä peileissä mitä olen mittaillut on ollut välillä 10-25ohmia (muistaakseni). Hain hajonneen tilalle korvaavan peililasin romikselta. Laajakulmalla varustettuja peilejä en löytänyt, eikä tehnyt mieli käydä marmoritiskiltä kysymässä.

Noh nyt sitten piti keksiä vielä virrat laseille. Maa tuleekin peiliin jo valmiiksi. ETM:mään lämmitysvastus on kyllä merkitty, mutta en oikein honannut mihin väliin johdot pitäisi vetää. Niimpä päätin ottaa virran ovesta. Askartelin lisäjohdon kulkemaan peilistä oveen (pinkki).

Kuskin puolella tämä toimi ihan ok, virtaa sai peilien säätönamiskasta. Apukuskin ovesta en sitten virtaa löytänytkään ja homma tyssäs hetkeksi.
        Hajottamolta olin hakemassa sitten muita osia kun lamppu syttyi. Irrottelin peililaseja kunnes löysin lämmityksellä olevan nelijohtoisen peilin. Ja tadaa, virta lasille oli otettu simppelisti sinisestä johdosta. Eli suurin osa edellä mainitusta askartelusta meni harrastuksen piikkiin.

Eli lyhyesti:
        Lämpöpeilit 4-johtoisella moottorilla olevaan peiliin:
        -hanki lämpölasit
        -kytke SINISEEN ja RUSKEAAN johtoon peilin sisällä
        E34 525

Comment

Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎