Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 M5 vakionopeus-säädin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jouskari
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2002
    • 442
    • Tampere

    e34 M5 vakionopeus-säädin

    Ei toimi, se on selvä.
    Mutta miten sen pitäisi toimia? pelkästään vivusta päälle ja sitten eri suuntiin nopeuden nosto, hidastus ja muistiin laitto ja palautus? Vai onko jossain joku aktivointi painike erikseen?

    Entä onko kytkin polkimelle oma anturi josta systeemi kytkee pois kun kytkintä painaa? jos niin missä päin? Eli laatikon päädyssä vai jossain jalkatilassa polkimen lähellä?
    Ylinopeudesta alinopeuteen: -myyty harrasteautot. tilalla tuli harraste traktorit-
  • Ravermeister
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2004
    • 1508
    • Melkeen Turkkuses

    #2
    Eli kun työntää vipua eteenpäin menee vakkari päälle ja samaan suuntaan kun pitää pohjassa kasvaa nopeus. Itseäpäin vetämällä nopeus vähenee. Ylöspäin vipua niin järjestelmä kytkeytyy pois päältä. Viiksen päästä kun painaa tulee "nopeusmuisti", kiihdyttää samaan nopeuteen millä viimeksi on ajeltu.

    Järjestelmä menee pois päältä kun painaa kytkintä tai jarrua, mahdollisesti myös kaasupolkimesta (en ole kokeillut)
    Veikkaisin että anturit jossain polkimen takana.

    EDIT: Ohjekirjan sivunen aiheesta
    Last edited by Ravermeister; 02-03-2008, 22:25.
    -Turku Connection-
    HDJ80 4.2TD
    ex E46 330i Cabriolet, E34 540i Touring, E34 M5, E34 535i, E28 535i, E28 518i

    Comment

    • zener
      Moderator
      • Oct 2004
      • 14352
      • Oulu

      #3
      Ylöspäin vipua vääntäessä kiihdyttää siihen edelliseen nopeuteen. Alaspäin painettaessa kytkeytyy pois (kytkeytyy pois myös ylöspäin, mutta sen tarkoitus on siis tuo, että kiihdyttää siihen nopeuteen missä edellis kerralla oli). Eikä vakkari sammu kaauspolkimesta, vakkari on kokoajan kytkettynä ja jatkaa toimintaansa kun vauhti putoaa siihen mihin vakkari on säädetty.

      EDIT: näissäkin ilmeisesti vuosimalli eroja. 1/90 535i:ssä oli silleen että vakkari vivusta ylöspäin niin kiihdytti takas siihen nopeuteen mihin vakkari oli määritetty. Tuossa 3/93 Touringissa tosiaan painamalla vakkari vivun päästä kiihdytti. Ylös- ja alaspäin painaessa vakkari sammuu.
      Last edited by zener; 03-03-2008, 20:37.
      E65 730dA '04 klick
      F10 520dA '11 klick
      E34 520iA '91 klick

      Instagram


      "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

      Comment

      • O.K.
        Moderator
        • Nov 2003
        • 4854
        • Espoo

        #4
        Originally posted by Jouskari View Post
        Entä onko kytkin polkimelle oma anturi josta systeemi kytkee pois kun kytkintä painaa? jos niin missä päin? Eli laatikon päädyssä vai jossain jalkatilassa polkimen lähellä?
        Tunnistin/kytkin kytkinpokimelle on jalkatilassa oleva painokytkin. Se on kiinni polkimien yhteisessä akselissa metallisen tuen välityksellä (pystyssä akselin yläpuolella). Taitaa olla väriltään valkoinen muovinen, n.5 cm korkea kytkin, johon tulee 2 johtoa. Automaatissa on kytkimen sijaan hyppulanka kertomassa, että kytkintä ei paineta.

        Edit: apuja vakkarin osien ihmettelyyn löytyy http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=33484, josta erityisen hyödyllinen alkuperäinen jälkiasennusopas postauksessa 21.
        Last edited by O.K.; 02-03-2008, 22:41.
        Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
        Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
        E34 525i

        Comment

        • Jouskari
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2002
          • 442
          • Tampere

          #5
          Roget that.
          Kiitos neuvoista ja linkeistä.
          Asia selvisi.
          Last edited by Jouskari; 15-06-2009, 14:32.
          Ylinopeudesta alinopeuteen: -myyty harrasteautot. tilalla tuli harraste traktorit-

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎