Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 525 tdsA määränsäätimen mitta-arvot autodatalla?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jarhead
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2007
    • 1323
    • Kalajoki

    E34 525 tdsA määränsäätimen mitta-arvot autodatalla?

    On heränny epäilys että moottorinohjaus sotkee tuota automaatin toimintaa. Siispä aloin mittailemaan pumppua kun on tätä epätasaisen tyhjäkäynnin oiretta.

    Jos jotain kiinnostaa k.o vaihteistovian laatu niin:


    mittasin autodatan antamilla ohjeilla määränsäädintä ohjainboksin liittimestä. Vastus arvot heittää 1000/0 autodata ilmoittaa 7 ohmia kahden piuhan arvoiksi ja mittasin 800 ja 1700 ohmia. Mittaus koskee polttoainemäärän säätimen asentotunnistinta.

    Onko kukaan mitannut näitä ja voiko yleensäkään todeta mitään noista autodatan mitta - arvoista.

    Tuntuu että jos määränsäätimen mitta-arvo on noin hukassa niin auton ei pitäisi edes käydä. Onko tästä tietoa kellään?
    sigpic
    -14 Opel Ampera, -99 Audi TT, 77/86 Opel Manta 2.0 gsi
    Korjaushitsausta, vanteet, ardic palopesät ja valurautaosat yms.
  • RiteCo
    Bimmer Rookie
    • Feb 2007
    • 97
    • Harjamäki

    #2
    Mitkä DDE navat?

    Mielenkiintoista, omissa mittauksissa löysin 7 ohmia napojen 14 ja 21 välistä. Tosin oma pumppu on uudempi induktiivisella anturilla.

    Jos mittasit DDE boksin napojen 14 ja 39 välistä resistanssia, samoihin johtoihin laitetaan kuuluisa potikkaviritys tai evry viritys. Löytyykö tällainen? Tämä viritys voisi aiheuttaa käyntihäiriötä, jos potikka on käännetty liian tappiin.

    Savuttaako?
    -x-x-x-x-x-x-x-x-

    MFG RiteCo


    W211 and 944

    ex E21, ex E30, ex E39

    Comment

    • Jarhead
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2007
      • 1323
      • Kalajoki

      #3
      En ole löytänyt tästä autosta potikkaviritystä. Eikös tyhjäkäynti ala pomppimaan jos vastus arvo on säädetty potikalla tappiin. Tämä mun häiriö on vaan tuota perus nypytystä. Pudottaa ilmeisesti yhtä sylinteriä pois tyhjäkäynnillä. Savua ei juurikaan tule pakoputkesta vaikka kuinka polkee. Tarkistuksen vuoksi aloin mittailemaan moottorin sähköjä. Alkaa olemaan jo aika epätovosta hommaa tämä autom.laatikon kanssa.

      14 ja 39 napojen välillä oli 1,7kilo ohmia vastusta kuka sitten osaisi sanoa onko tuo lähelläkään vakiota.

      Ja toisaalta boksi ei ollut missään vikatilassa boschilla luettuna eikä varo ohjelmalla koska kulutusmittari menee tappiin kolmosella polkaistessa? jos sen perusteella nyt voi mitään sanoa.
      Last edited by Jarhead; 31-03-2008, 15:05.
      sigpic
      -14 Opel Ampera, -99 Audi TT, 77/86 Opel Manta 2.0 gsi
      Korjaushitsausta, vanteet, ardic palopesät ja valurautaosat yms.

      Comment

      • RiteCo
        Bimmer Rookie
        • Feb 2007
        • 97
        • Harjamäki

        #4
        Kun vikatila Stage 2 (rajumpi) on päällä auto starttaa normaalisti, liikkeelle lähtö menee niinkuin pitää, mutta kun alkaa kiihdyttää, kulutusmittari jämähtää johonkin kohdin mitta-aluetta ja auton kiihtyvyys loppuu. Tuntuu kuin kaasupolkijin toimii vain alkumetreillä ja loppuosa on aivan tunnoton. Itse asiassa onkin, koska DDE rajoittaa polttoainesyöttöä 22 mg/isku vaikka kaasupoljin sitä käskisikin. Auton saa hikisesti kiihdytettyä 140 km/h nopeuteen, mutta se vaatii lehmän hermoja. Ylämäessä vauhti hyytyy ja mummo melkein menee rollaattorilla ohi. Autolla voi ajaa kaupunkiliikenteessä, koska kulutus ei nouse liiaksi.

        Vikatila Stage 1 (lievempi) rajoittaa vastaavalla tavalla polttoainesyöttöä 33 mg/isku. Tällöin auton saa speksin mukaan kulkemaan noin 190 km/h, joten Suomen nopeuksilla ajettaussa toimii normaalisti, mutta tuntuu vain nuhaiselta. Voimakkaasti kiihdytettässä kulutusmittari jämähtää samalla tavalla paikoilleen ja kaasupolkimen vaste katoaa.

        Väitän, että löytyy monta tds Bemaria, joissa on Stage 1 päällä vaikkei kuski sitä itse huomaakaan. Se vain tuntuu nuhaiselta.


        Ruiskupumppua mitattaessa DDE:n liittimen napojen 14 ja 39 välistä pitäisi resistanssi olla 7 ohmia. Potikkaviritys oli villi arvaus, mutta jos se on, vaikuttaa se suoraan saatuun mittaarvoon. Resistanssi on suurempi.
        -x-x-x-x-x-x-x-x-

        MFG RiteCo


        W211 and 944

        ex E21, ex E30, ex E39

        Comment

        • Jarhead
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2007
          • 1323
          • Kalajoki

          #5
          Kiitoksia valaisusta.

          Joo aika suurelta vaikuttaa kyllä tuo vastusarvo mulla...

          Kun vaan löytäsi sen vastuksen jostakin. no onko edes teoriassa mahdollista että tämä vastusarvo vaikuttaisi vaihdelaatikon paineventtiiliin ja sitäkautta ohjauspaineeseen.

          Vaihdelaatikon boksille menee DDE boksilta throttle valve signal/multiplex signal interface for egs johon määränsäätimen mitta arvo voisi vaikuttaa.

          Oli niin tai näin ensiviikonloppuna pääsen mittaamaan paineet loojasta jos ne on kunnossa niin eipä tuntuisi olevan ohjauksessa vika. Alkaa olemaan kaikki sähöt katottuna. Tuo määränsäädin oli ainoa mikä poikkesi.

          Kulutusmittari meni muistaakseni sinne viimeiseen viivaan kun kaasu pohjassa kiihdytin.

          Onko RiteCo sulla automaatti tuo tds ja onko vastusviritys käytössä?
          Ja onko kenelläkään muulla aiheuttanut vaihteiden vaihdossa ongelmia tuo vastusviritys?

          Millä ohjelmilla livedatan luku onnistuu tästä dde boksista? kokeiltu on boschilla ja carsoftilla mutta ei onnistu.

          Olipa taas kimppu kysymyksiä
          sigpic
          -14 Opel Ampera, -99 Audi TT, 77/86 Opel Manta 2.0 gsi
          Korjaushitsausta, vanteet, ardic palopesät ja valurautaosat yms.

          Comment

          • RiteCo
            Bimmer Rookie
            • Feb 2007
            • 97
            • Harjamäki

            #6
            Originally posted by Jarhead View Post

            Kun vaan löytäsi sen vastuksen jostakin. no onko edes teoriassa mahdollista että tämä vastusarvo vaikuttaisi vaihdelaatikon paineventtiiliin ja sitäkautta ohjauspaineeseen.
            __

            Onko RiteCo sulla automaatti tuo tds ja onko vastusviritys käytössä?
            Ja onko kenelläkään muulla aiheuttanut vaihteiden vaihdossa ongelmia tuo vastusviritys?

            Millä ohjelmilla livedatan luku onnistuu tästä dde boksista? kokeiltu on boschilla ja carsoftilla mutta ei onnistu.

            Olipa taas kimppu kysymyksiä
            Olisin itse tarvinnut keskustelukumppania viime kesänä, kun painin toistuvien vikatilojen kanssa. Aamuisin auto toimi, mutta iltapaivisin ei, etsi siinä sitten vikaa. Vaikkei keskustelu suoraan vastausta antaisikaan, tuo se aina uusia näkökulmia esiin.

            Oma autoni on e39 tds manuaalilla, vastusviritys on tällä hetkellä tallin työpöydän laatikossa, tuppaa tuo vauhtipyörä hakkaavan sen verran pahoin.

            Omasta autostani live data saatiin ulos Kuopiossa Autohuolto Räisäsen (virallinen Bosch-huolto) Bosch-mittalaitteilla. Omilla virityksillä en ole onnistunut lukuisista yrityksistä huolimatta.

            En pysty sanomaan, vaikuttaako polttoainemäärän säätimen asentotunnistin vaihdelaatikkoon toimintaan suoraan. Jos jostain saisi käsiinsä DDE:n ja laatikon softan vuokaavion tai toimintakuvauksen, olisi paljon viisaampi.

            Vastusarvo on joka tapauksessa liian suuri. Jotain hämärää siellä on. Oletko muuten mitannut vastaavaa arvoa, kun irroittaa pumpun liittimen johtosarjasta imusarjan alta? :thinkSilloin näkisi onko ero pumpun puolessa (kallis) vai johtosarjassa (Pirullinen vaihdettava).
            -x-x-x-x-x-x-x-x-

            MFG RiteCo


            W211 and 944

            ex E21, ex E30, ex E39

            Comment

            • Jarhead
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2007
              • 1323
              • Kalajoki

              #7
              Pumpun liitin irrallaan vastusarvot oli äärettömiä, eli ei ole vastusviritystä johtosarjassa.

              Laatikon paineet oli 6-7baria kylmänä. ohje 5,4-6,4 factory repair manualin mukaan. Voi olla hieman mittarivirhettäkin tuossa vaikka olikin feston mittari.

              Asialliset näkökulmat on aina tervetulleita.
              sigpic
              -14 Opel Ampera, -99 Audi TT, 77/86 Opel Manta 2.0 gsi
              Korjaushitsausta, vanteet, ardic palopesät ja valurautaosat yms.

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎