Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 Ilmamäärämittarin mittausohje M20B20

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • joenbimmeri
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2006
    • 203

    E34 Ilmamäärämittarin mittausohje M20B20

    Tuossa yhdessä topicissa lupailin kirjoitella pidemmin kokemuksistani ilmamäärämittarin (resistanssin) mittauksissa. Ohessa kokemukset ja tekemäni mittaukset. Homma lähti koneen kylmänä nykimisestä ja huonnosta käynnistymisestä, tosin syylliseksi paljastui vuotavat suuttimet. Mutta samalla joutui tutkimaan helkutin monta muuta paikkaa - yksi niistä oli ilmamäärämittari.

    Omassa kaarassani ilmammäärämittarin ikääntyminen tuntui heikentyneenä motin tehona. Näyttää siltä että ilmamäärämittari ei vikaanny välttämättä kerrasta vaan saattaa hiipua hiljalleen. Pahinta on että sitä hiljalleen tapahtuvaa tehon vähenemistä on vaikea huomata. Ja vielä, turha odottaa että 520i 12V M20B20 moottorillisella kovin kumia poltellaan... =) Alakierroksilla kone oli ilmamäärämittarin vaihdon jälkeen edelleen hieman voimaton (tyypillinen ominaisuus vanhalle pikkukutoselle) mutta yläkierroksilla potkua alkoi löytymään enemmin. Vanhaa ilmamäärämittaria jouduin säätämään (napsuja rikkaammalle) koska seokset oli viturallaan tyhjäkäynnillä. Uudella ilmamäärämittarilla seokset olivat ihan kivasti kohdallaan ja tyhjäkäyntiruuvilla pystyi säätämään seoksen kohdilleen. Tyhjäkäyntiruuvi löytyy läheltä kohtaa josta haitariputki lähtee imusarjalle.

    Avasin aikaisemmin + putsasin ilmamäärämittarin mutta liukujen putsaaminen alkoholilla ei näköjään auttanut. Liu'utkin näyttivät vain hyvin vähän kuluneilta eikä resistanssi mitattuna pätkinyt yhtään. Ei siis päällepäin näkyviä probleemia. Heittoa ilmeni kuitenkin resistanssin maksimiarvoissa (katso mittaukset alla). Huom! Ilmamäärämittari josta oheiset lukemat on poimittu on siis 520i -89 12V M20B20 motista ja tehtaan "vakiosäädöillä". Muiden mottien ilmamäärämittareihin en ota kantaa ja toivon että tätä "ohjetta" ei pidettäisi raamattuna vaan pelkästään suuntaa-antavana. En ota tästä vastuuta vaikka työskentelekin elektroniikka-suunnittelijana I hope you understand... ja silleen in English-tyyppisesti. Pls, kommentoikaa jos olette eri mieltä jostain... Ja tässä on kirjoitettu vain yhdenlaisesta vikaantumistavasta. Muita lienee pätkiminen. Ja jos ilmamäärämittarin ottaa irti koneen käydessä niin painettaessa kaasua huomaa että kone ei meinaa ottaa kierroksia, huomaa etenkin jos lähtee autolla liikkeelle - eli jos ilmamäärämittari on täysin sökönä niin kone ei kai ota kiekkaa kunnolla.


    Mutta takaisin asiaan eli varsinaisiin mittauksiin.

    Lämpöanturin resistanssi, mittausväli nastat 1-4.
    -10 +-1 astetta 7...11.6kohm
    +20 +-1 astetta 2,1...2,9kohm
    +80 +-1 astetta 0,27...0,40kohm
    Ymmärtääkseni jos lämpöanturi vikaantuu niin se on oikeasti täysin poikki (resistanssi näyttää ääretöntä), pätkii kun ilmamassamittaria kolauttaa, oikosulussa tai resistanssi aivan mitä sattuu. Tämän vikaantuminen lienee harvinaisempaa. Resistanssin pitää pienentyä kun anturi lämpenee.

    Ilmamäärämittarin (eli läpän asennon tunnistimen) potentiometri löytyy nastoista 2, 3 ja 4. Nastojen 3-4 välillä pitäisi löytyä aina vakioresistanssi noin 560ohm. Mittaus tapahtui niin että käsin väänsin läpän asentoa ja mittasin resistanssia.
    Oletan että ilmamäärämittarilta löytyvät resistanssin huippuarvot ovat tärkeimmät. Huom! resistanssi muuttuu todella herkästi ja mm. nuo alla mainitut huippuarvot löytyvät vain tarkasti hakemalla. Koska digitaalinen yleismittari tulee myös hieman jäljessä, niin mitattaessa resistanssia pitää olla tosi huolellinen. Muutoin huippuarvot saattavat virheellisesti mitattuna jäädä alle 1k. Ei krapulapäivän hommia... Käännä siis läppää hitaasti. Ja kontakti liittimiin vaikkapa hauenleuoilla jotta huonosta mittapääkontaktista ei synny virhettä.
    Tässä välissä herääkin kysymys onko se toinen tärkeä juttu että resistanssissa ei olisi n.90...100% kohdalla piikkiä tai kuoppaa. Eli käyrän pitäisi jatkua tasaisena loppuun asti. Tähän kaipaisinkin kommettia ja korjausta!!!

    Nastoista 2-4 mitattuna resistanssi kasvaa 0...15% hurjaa vauhtia, alkuarvo voi vaihdella huomattavasti riippuen ilmamäärämittarin säädöistä (oletan näin). Tärkeintä lienee resistanssin maksimiarvo 1,35k joka saavutetaan noin 90% asennossa. Sen jälkeen tapahtuu kummia johon en ota kantaa - mittauksessa ei ole virhettä mutta pitäisikö käyrän jatkua tasaisena loppuun asti??? Resistanssi nimittäin putoaa nopeasti ensin n.600ohm ja jos ilmamäärämittari on sopivasti säädetty, 95...100% resistanssi nousee hieman jälleen korkeammalle.
    Nastoista 2-3 mitattuna resistanssi kasvaa jälleen hurjaa tahtia heti alkumetreillä ja saavuttaa 1,2k arvon noin 15% asennossa. Sen jälkeen lasehtii alaspäin, ensin hyvin hitaasti, sitten nopeasti laskien 130ohm arvoon asti. En tiedä onko virheellistä, kommentoikaa: Lopussa lähtee nousemaan takaisin 630ohm arvoon asti. Alkulukema (0%) kuten loppulukemakin (100%) riippunee ilmamäärämittarin säädöistä.

    Itselläni nuo huippuarvot nastoista 2-4 ja 2-3 jäi uupumaan useamman sata ohmia joten tällä perusteella oletin että mittari on sökönä.


    Kuten aikaisemmin totesin, olisi hyvä jos joku muukin mittailisi ja varmistaisi sen että pitäisikö käyrien jatkua tasaisena loppuun asti ilman "kuoppia" alueella 90...100%.

    Siitä sitten mittailemaan
    Last edited by joenbimmeri; 20-03-2009, 17:45.
  • joenbimmeri
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2006
    • 203

    #2
    Oheisessa linkissä myös ohjeet ilmamäärämittarin mittauksiin (mitataan jännitettä), tosin tarvii syöttöjännitteen...

    Comment

    • joenbimmeri
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2006
      • 203

      #3
      Vuorostaan ilmamassamittarista ainakin oheisessa keskustelussa:

      Comment

      • |foder|
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2006
        • 7111
        • Forssa

        #4
        Aivan perusteellisen hyvä selostus mutta ymmärsin että sinulla oli 4-napainen liitin (tai no 5-napainen mutta se viides on tyhjä) siinä ilmamäärämittarin kyljessä. No kun minulla on liittimessä 6-napaa. :think: Kyseessä siis e28 -87 520i m20b20, luulisi kuitenkin olevan tekniikan aivan samat? Kun ei tahdo löytyä noista arvoista mitään vaikka kuinka mittailee...
        Pikaisia apuja!!!

        E: Hetken tutkailun jälkeen alkoi aukenemaan toi kytkentä. Noh mittamaan ja kas arvo vaihtelee n300ohm-700ohm jaksoissa monta kertaa käännettäessä läppää auki päin. Nyt menin ihan ympäripyörälle...

        E2: Perkule, en osaa edes laskea. Onhan niitä liitimen napoja se 5 muttakun kaikista lähtee johonkin, sitä yritin hakea aikaisemmin... :think:
        Last edited by |foder|; 08-04-2008, 19:52.
        Nyt:
        E82 135i -11

        Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

        Comment

        • joenbimmeri
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2006
          • 203

          #5
          No nyt koska näin "hyvän" tutkielman tein asiasta, niin suosittelen KUITENKIN mittaamista tuolla jänniteperiaatteella eli 5V sisään ja yleismittarilla mittaamaan liu'ulta mitä tulee ulos.

          Se ilmamäärämittari määräytynee näköjään kuitenkin ruiskuohjaimen perusteella ja itselläin on wanha motronic mallia http://www.realoem.com/bmw/showparts...30&hg=12&fg=10 taisi olla 0 261 200 179 (en allekirjoita mutta näin muistelen...)

          Hitto itekin meen sekasin kun mitä nuo suunnittelijainssit ovat miettineet suunnitellessaan ilmamäärämittaria... vaikoimpedanssista ulostuloa ehkä. Mutta siis kantsii seurata tuota jänistysmittariohjetta ja 5-napaisesta ei harmainta hajua, löytyykö searchilla juttua asiasta...?
          Last edited by joenbimmeri; 09-04-2008, 18:59.

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎