Tuossa yhdessä topicissa lupailin kirjoitella pidemmin kokemuksistani ilmamäärämittarin (resistanssin) mittauksissa. Ohessa kokemukset ja tekemäni mittaukset. Homma lähti koneen kylmänä nykimisestä ja huonnosta käynnistymisestä, tosin syylliseksi paljastui vuotavat suuttimet. Mutta samalla joutui tutkimaan helkutin monta muuta paikkaa - yksi niistä oli ilmamäärämittari.
Omassa kaarassani ilmammäärämittarin ikääntyminen tuntui heikentyneenä motin tehona. Näyttää siltä että ilmamäärämittari ei vikaanny välttämättä kerrasta vaan saattaa hiipua hiljalleen. Pahinta on että sitä hiljalleen tapahtuvaa tehon vähenemistä on vaikea huomata. Ja vielä, turha odottaa että 520i 12V M20B20 moottorillisella kovin kumia poltellaan... =) Alakierroksilla kone oli ilmamäärämittarin vaihdon jälkeen edelleen hieman voimaton (tyypillinen ominaisuus vanhalle pikkukutoselle) mutta yläkierroksilla potkua alkoi löytymään enemmin. Vanhaa ilmamäärämittaria jouduin säätämään (napsuja rikkaammalle) koska seokset oli viturallaan tyhjäkäynnillä. Uudella ilmamäärämittarilla seokset olivat ihan kivasti kohdallaan ja tyhjäkäyntiruuvilla pystyi säätämään seoksen kohdilleen. Tyhjäkäyntiruuvi löytyy läheltä kohtaa josta haitariputki lähtee imusarjalle.
Avasin aikaisemmin + putsasin ilmamäärämittarin mutta liukujen putsaaminen alkoholilla ei näköjään auttanut. Liu'utkin näyttivät vain hyvin vähän kuluneilta eikä resistanssi mitattuna pätkinyt yhtään. Ei siis päällepäin näkyviä probleemia. Heittoa ilmeni kuitenkin resistanssin maksimiarvoissa (katso mittaukset alla). Huom! Ilmamäärämittari josta oheiset lukemat on poimittu on siis 520i -89 12V M20B20 motista ja tehtaan "vakiosäädöillä". Muiden mottien ilmamäärämittareihin en ota kantaa ja toivon että tätä "ohjetta" ei pidettäisi raamattuna vaan pelkästään suuntaa-antavana. En ota tästä vastuuta vaikka työskentelekin elektroniikka-suunnittelijana
I hope you understand... ja silleen in English-tyyppisesti. Pls, kommentoikaa jos olette eri mieltä jostain... Ja tässä on kirjoitettu vain yhdenlaisesta vikaantumistavasta. Muita lienee pätkiminen. Ja jos ilmamäärämittarin ottaa irti koneen käydessä niin painettaessa kaasua huomaa että kone ei meinaa ottaa kierroksia, huomaa etenkin jos lähtee autolla liikkeelle - eli jos ilmamäärämittari on täysin sökönä niin kone ei kai ota kiekkaa kunnolla.
Mutta takaisin asiaan eli varsinaisiin mittauksiin.
Lämpöanturin resistanssi, mittausväli nastat 1-4.
-10 +-1 astetta 7...11.6kohm
+20 +-1 astetta 2,1...2,9kohm
+80 +-1 astetta 0,27...0,40kohm
Ymmärtääkseni jos lämpöanturi vikaantuu niin se on oikeasti täysin poikki (resistanssi näyttää ääretöntä), pätkii kun ilmamassamittaria kolauttaa, oikosulussa tai resistanssi aivan mitä sattuu. Tämän vikaantuminen lienee harvinaisempaa. Resistanssin pitää pienentyä kun anturi lämpenee.
Ilmamäärämittarin (eli läpän asennon tunnistimen) potentiometri löytyy nastoista 2, 3 ja 4. Nastojen 3-4 välillä pitäisi löytyä aina vakioresistanssi noin 560ohm. Mittaus tapahtui niin että käsin väänsin läpän asentoa ja mittasin resistanssia.
Oletan että ilmamäärämittarilta löytyvät resistanssin huippuarvot ovat tärkeimmät. Huom! resistanssi muuttuu todella herkästi ja mm. nuo alla mainitut huippuarvot löytyvät vain tarkasti hakemalla. Koska digitaalinen yleismittari tulee myös hieman jäljessä, niin mitattaessa resistanssia pitää olla tosi huolellinen. Muutoin huippuarvot saattavat virheellisesti mitattuna jäädä alle 1k. Ei krapulapäivän hommia... Käännä siis läppää hitaasti. Ja kontakti liittimiin vaikkapa hauenleuoilla jotta huonosta mittapääkontaktista ei synny virhettä.
Tässä välissä herääkin kysymys onko se toinen tärkeä juttu että resistanssissa ei olisi n.90...100% kohdalla piikkiä tai kuoppaa. Eli käyrän pitäisi jatkua tasaisena loppuun asti. Tähän kaipaisinkin kommettia ja korjausta!!!
Nastoista 2-4 mitattuna resistanssi kasvaa 0...15% hurjaa vauhtia, alkuarvo voi vaihdella huomattavasti riippuen ilmamäärämittarin säädöistä (oletan näin). Tärkeintä lienee resistanssin maksimiarvo 1,35k joka saavutetaan noin 90% asennossa. Sen jälkeen tapahtuu kummia johon en ota kantaa - mittauksessa ei ole virhettä mutta pitäisikö käyrän jatkua tasaisena loppuun asti??? Resistanssi nimittäin putoaa nopeasti ensin n.600ohm ja jos ilmamäärämittari on sopivasti säädetty, 95...100% resistanssi nousee hieman jälleen korkeammalle.
Nastoista 2-3 mitattuna resistanssi kasvaa jälleen hurjaa tahtia heti alkumetreillä ja saavuttaa 1,2k arvon noin 15% asennossa. Sen jälkeen lasehtii alaspäin, ensin hyvin hitaasti, sitten nopeasti laskien 130ohm arvoon asti. En tiedä onko virheellistä, kommentoikaa: Lopussa lähtee nousemaan takaisin 630ohm arvoon asti. Alkulukema (0%) kuten loppulukemakin (100%) riippunee ilmamäärämittarin säädöistä.
Itselläni nuo huippuarvot nastoista 2-4 ja 2-3 jäi uupumaan useamman sata ohmia joten tällä perusteella oletin että mittari on sökönä.
Kuten aikaisemmin totesin, olisi hyvä jos joku muukin mittailisi ja varmistaisi sen että pitäisikö käyrien jatkua tasaisena loppuun asti ilman "kuoppia" alueella 90...100%.
Siitä sitten mittailemaan
Omassa kaarassani ilmammäärämittarin ikääntyminen tuntui heikentyneenä motin tehona. Näyttää siltä että ilmamäärämittari ei vikaanny välttämättä kerrasta vaan saattaa hiipua hiljalleen. Pahinta on että sitä hiljalleen tapahtuvaa tehon vähenemistä on vaikea huomata. Ja vielä, turha odottaa että 520i 12V M20B20 moottorillisella kovin kumia poltellaan... =) Alakierroksilla kone oli ilmamäärämittarin vaihdon jälkeen edelleen hieman voimaton (tyypillinen ominaisuus vanhalle pikkukutoselle) mutta yläkierroksilla potkua alkoi löytymään enemmin. Vanhaa ilmamäärämittaria jouduin säätämään (napsuja rikkaammalle) koska seokset oli viturallaan tyhjäkäynnillä. Uudella ilmamäärämittarilla seokset olivat ihan kivasti kohdallaan ja tyhjäkäyntiruuvilla pystyi säätämään seoksen kohdilleen. Tyhjäkäyntiruuvi löytyy läheltä kohtaa josta haitariputki lähtee imusarjalle.
Avasin aikaisemmin + putsasin ilmamäärämittarin mutta liukujen putsaaminen alkoholilla ei näköjään auttanut. Liu'utkin näyttivät vain hyvin vähän kuluneilta eikä resistanssi mitattuna pätkinyt yhtään. Ei siis päällepäin näkyviä probleemia. Heittoa ilmeni kuitenkin resistanssin maksimiarvoissa (katso mittaukset alla). Huom! Ilmamäärämittari josta oheiset lukemat on poimittu on siis 520i -89 12V M20B20 motista ja tehtaan "vakiosäädöillä". Muiden mottien ilmamäärämittareihin en ota kantaa ja toivon että tätä "ohjetta" ei pidettäisi raamattuna vaan pelkästään suuntaa-antavana. En ota tästä vastuuta vaikka työskentelekin elektroniikka-suunnittelijana

Mutta takaisin asiaan eli varsinaisiin mittauksiin.
Lämpöanturin resistanssi, mittausväli nastat 1-4.
-10 +-1 astetta 7...11.6kohm
+20 +-1 astetta 2,1...2,9kohm
+80 +-1 astetta 0,27...0,40kohm
Ymmärtääkseni jos lämpöanturi vikaantuu niin se on oikeasti täysin poikki (resistanssi näyttää ääretöntä), pätkii kun ilmamassamittaria kolauttaa, oikosulussa tai resistanssi aivan mitä sattuu. Tämän vikaantuminen lienee harvinaisempaa. Resistanssin pitää pienentyä kun anturi lämpenee.
Ilmamäärämittarin (eli läpän asennon tunnistimen) potentiometri löytyy nastoista 2, 3 ja 4. Nastojen 3-4 välillä pitäisi löytyä aina vakioresistanssi noin 560ohm. Mittaus tapahtui niin että käsin väänsin läpän asentoa ja mittasin resistanssia.
Oletan että ilmamäärämittarilta löytyvät resistanssin huippuarvot ovat tärkeimmät. Huom! resistanssi muuttuu todella herkästi ja mm. nuo alla mainitut huippuarvot löytyvät vain tarkasti hakemalla. Koska digitaalinen yleismittari tulee myös hieman jäljessä, niin mitattaessa resistanssia pitää olla tosi huolellinen. Muutoin huippuarvot saattavat virheellisesti mitattuna jäädä alle 1k. Ei krapulapäivän hommia... Käännä siis läppää hitaasti. Ja kontakti liittimiin vaikkapa hauenleuoilla jotta huonosta mittapääkontaktista ei synny virhettä.
Tässä välissä herääkin kysymys onko se toinen tärkeä juttu että resistanssissa ei olisi n.90...100% kohdalla piikkiä tai kuoppaa. Eli käyrän pitäisi jatkua tasaisena loppuun asti. Tähän kaipaisinkin kommettia ja korjausta!!!
Nastoista 2-4 mitattuna resistanssi kasvaa 0...15% hurjaa vauhtia, alkuarvo voi vaihdella huomattavasti riippuen ilmamäärämittarin säädöistä (oletan näin). Tärkeintä lienee resistanssin maksimiarvo 1,35k joka saavutetaan noin 90% asennossa. Sen jälkeen tapahtuu kummia johon en ota kantaa - mittauksessa ei ole virhettä mutta pitäisikö käyrän jatkua tasaisena loppuun asti??? Resistanssi nimittäin putoaa nopeasti ensin n.600ohm ja jos ilmamäärämittari on sopivasti säädetty, 95...100% resistanssi nousee hieman jälleen korkeammalle.
Nastoista 2-3 mitattuna resistanssi kasvaa jälleen hurjaa tahtia heti alkumetreillä ja saavuttaa 1,2k arvon noin 15% asennossa. Sen jälkeen lasehtii alaspäin, ensin hyvin hitaasti, sitten nopeasti laskien 130ohm arvoon asti. En tiedä onko virheellistä, kommentoikaa: Lopussa lähtee nousemaan takaisin 630ohm arvoon asti. Alkulukema (0%) kuten loppulukemakin (100%) riippunee ilmamäärämittarin säädöistä.
Itselläni nuo huippuarvot nastoista 2-4 ja 2-3 jäi uupumaan useamman sata ohmia joten tällä perusteella oletin että mittari on sökönä.
Kuten aikaisemmin totesin, olisi hyvä jos joku muukin mittailisi ja varmistaisi sen että pitäisikö käyrien jatkua tasaisena loppuun asti ilman "kuoppia" alueella 90...100%.
Siitä sitten mittailemaan

Comment