Minulta löytyisi edulliset "tosi hyvät" Nokian Q kitkat, e39:n orggis peltivanteilla. Koko on 205/65-15". Eli jos kitkat vanteineen kiinnostaa, niin YV:llä viestiä vaan.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Nastoilla vai ilman E34:n?
Collapse
X
-
Ite tuli ostettua keväällä Nokian Hakkapeliitta 4set kokoa 185/65-15", ei mitään huonoa sanottavaa, varsinkin kun joutuu käyttää joskus jääradalla autoa ennen Jokkisautoja, sattuneista syistä. Isommalle autolle kuten E34selle laittaisin varmasti kitkarenkaat...
Ps. Viime talvena nopein Jokkisauto yksissä jäsenten välissä oli noin 2,2 km radalla 2 min 43 sec. Ite kävin työstää (kaverin) voittoautolla 3 min 8 sec. Tämän jälkeen kävin omalla ajamassa 3 min 28 sec, noilla kyseisillä renkailla.Omalla kampella uskalsi tietenkin työstää kovempaa kuin kaverin kilpurilla...
Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?
E30 325i Cabrio M-Tech II -91
EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
EX: E61 530xdAT -07
EX: E60 520dA Sedan -08
EX: F30 320dA xDrive Sport -13
EX: E39 530dAT -02
EX: E36 320iA -91
EX: R1150RT -03
Comment
-
-
Originally posted by rrracingnokian hakkapeliitta 2 muuten tosi hyvät mut tuppas kulumaa M5 alla :juoKun synnyin, sain valita, haluanko olla fantastinen sängyssä vai hyvän muistin.. perhana, nyt unohdin mitä minun piti sanoa!
PT palvelut sekä valmispaketit vuosien kokemuksella
Comment
-
-
Originally posted by HJPOriginally posted by rrracingnokian hakkapeliitta 2 muuten tosi hyvät mut tuppas kulumaa M5 alla :juoTän hetkiset päristimet:
Peugeot Boxer -08 Työjuhta
Bmw 320 -92 M-Sport
Opel Corsa -93 Hifistelyauto
Ford Fiesta -82 TURBO
Comment
-
-
Gallupiksi taisi aihe mennä, eli Helsinki+sen ympäristökunnat, Turku ja Tampere näyttää vannovan kitkoihin, kun muualla Suomessa ajetaan mielummin nastoilla. Toisaalta näinhän se on. Suomessa on näiden alueiden/kuntien ulkopuolella sellaisia ajo-olosuhteita joissa ei kitkoilla yksinkertaisesti pärjää. Kokeilkaa kitkojen nimeen vannovat ihan elämysmatkailun hengessä mm.näitä kokeilutieosuuksia joita ei oikeastaan talvihuolleta mitenkään. Otetaan esimerkiksi tuo Hämeenkyrö-Pori välinen tieosuus joka parhaimmillaan on täysin liikenteelle kelpaamaton tieosuus jossa ajonopeudet kyllä putoavat 50-60kmh, mutta tämäkin tuntuu kitkoilla olevan liikaa. Tiellä pysyy/jos pysyy vain syvien spoorien ohjaamana. Suomessa on näitä ns.välitiosuuksia jotka päästetään niin jäisiksi että niillä kävely ei paksun teräsjääkannen vuoksi kerta kaikkiaan onnistu. Näillä teillä kitkat ovat enemmän idiotismia kuin patriotismia. Helsinki,Turku,Tampere ja Oulun yläpuolinen Suomi ovat selkeästi kitkakumiseutuja, mutta tässä maassa on muunlaisiakin talvi"huollettuja" teitä.
Comment
-
-
Ei kai se nyt noinkaan ole. Kaveri joka sahaa viisi talvikuukautta esim.Huittinen-Tampere väliä takavetoisella kitkat alla on rengasvalinnassaan taatusti "voiman" väärällä puolella jos häntä verrataan kavereihin joka sahaa kitkoilla Sipoo-Helsinki tai Turku-Raisio väliä. Toisaalta mitä ihmettä myöskään Kuusamon korkeudella tekee nastarenkaalla? Eli se mihin kitkarengas ei pysty on öinen/aamuinen erittäin kova ja liukas rekkojen valssaama suolaamaton teräsjää. Jos tällaisella pinnalla joutuu perheen kaikki jäsenet liikkumaan työn tms.pakottavan syyn takia, on aika käsittämätön valinta ottaa kitkarengas alle. Eli eiköhän se ole niin että mitään yleispätevää vastausta kitka/nasta kysymykseen ei olekkaan. Se on kuitenkin selvää että mitä vähemmän suolataan, sitä enemmän valitaan nastarenkaita ja päinvastoin. Eli tie kuluu myös suolaamattomuudesta.
Comment
-
-
Kun asuu täällä jumalan selän takana, mistä lähimpiin katuvaloihin on 3km sorapätkää, näkee talvella aika erikokoisiakin kelejä. Normaalisti hiekkatie on talvella pohjalta n.5cm jääkuoren alla, minkä päällä on kova lumi. Tää yhdistelmä pitää paremmin kun suolattu asfaltti kitkojen alla jarruttaessa, nastat luistaa vähän.
Sitten kun tulee vettä tunnin tai kaks, tie on ihana. Tien keskikohta nousee talvella n.50cm reunoja korkeemmalle, ja kun tähän sataa vesi päälle sulattaen lumen, voitte kuvitella kuinka liukas on peilijäinen puolipallon muotonen pinta märkänä. Seisominenkin on tässä vaikeeta. Kitkat ja nastat pitää molemmat kun pitää vauhdin 20-30km/h. Kitkat ei pysähdy ennen kun penkkaan, nastat pysähtyy mutta liukuu aina 10-30m. Rallipiikit on ainoo mikä auton alla tässä pitää. Voitte kuvitella kuinka kiva on lähteä töihin aamulla, kun illalla on ollu apaut -7 pakkasta, ihan täydellinen keli, ja kun aamulla herää normaalisti puoli tuntia ennen työpäivän alkua, huomaakin että pekkapoudan illan säätiedotus onkin ollut taas kerran suoraan suolesta, ja joku ruotsalainen on lähettäny sadetta ja +5c lämpötilan. Koita siinä nyt sitten ehtiä töihin kun ensimmäiseen kolmeen kilometriin 10km työmatkasta menee 25min. :lol:
Sitten taas jos edellisen jääpinnan päälle sattuu tuleen lunta, nastat pitää huonommin kun kesärengas (tutkitusti.). Ei liiku, ei pysähdy jos jostain liikkeelle pääsee. Kitkat pitää mutta huonosti.
Kun täällä korvessa ja vielä järven rannassa asuu, on tullu jäälläkin käytettyä muutamaa autoo. Täysin kuivalla pakkasjäällä pitää kitkat ja nastat ihan yhtä hyvin, niin kiihdyttäessä kun pyhähdyttäessä. Jos jääpinta on märkä, eli ei vesisateen jäljiltä, mutta n. +-0C tilassa, kitkat saa jättää jäälle odottaan kevättä. Nastat pitää niinkun jäisellä asfaltillakin.
Jos haluaa kesäpidon talvellakin, ostakaa rallipiikit alle. Pitää aina. Tosin poliisisedälläkin on näiden maantiekäytöstä mielipiteensä, eikä ne montaa minuuttia asfalttia vasten kestäiskään.
Ite jos joutusin valitteen, ottaisin ehdottomasti kitkat. Tuo märkä jääpinta, ja joskus puoli vuorokautta sitten suolattu asfaltti on ainoot millä ne ei pidä. Muuten pitää joko paremmin kun nastat tai ainakin vähintään yhtä hyvin.
Talvikäytössä (kilvissä) on ollu etu- ja takavetoja:
-Honda Accord 2.0iS-99 (edelleen)
-Pösö 406 HDi -01 (edelleen)
-C-Kateetti 1.2 :lol:
-B-ascona 2.2 turbolla 8)
-BMW 316i (rip :( )
-Suzuki alto 0.7 :oops: :lol: :lol:
-Land Rover Discovery 1.8 töissä
-Toyota Hilux 2.5D töissä tämäkin.
+lukematon määrä erinäkösiä ja ikäsiä kilvettömiä "ralli"autoja, nuo ylempänä mainitut on tullu testattua aikalailla joka talvikelissä, kitkoilla ja nastoilla, asco ja kateetti piikeilläkin.
Lumiketjutkin on töissä noiden nelivetojen alla käyny, mutta niistä sen enempää jauhamatta...
Todennäkösesti tuli jauhettua kaikille ihan itsestäänselvää asiaa, mutta mitä sitä muutakaan tähän aikaan vuorokaudesta kun tuli tällänen foorumi löydettyä... :lol: Ja minkäs minä mistään E34:sta tiedän talvella, kerran olen sellaisessa edes istunut, ja sekin oli kesällä...
Talvikelejä jo kuumeisesti odottaen....
Edit:
Niin rengasmalleja mitä nyt äkkiä muistasin alla olleen on ainakin
-Nokia Hakkapelitta Q, sekä vanhat että ne uudet.
-Nokia Hakkapelitta 10
-Nokia Hakkapelitta 2
-Nokia Hakkapelitta 4
-Nokia Hakkapelitta C1&2 (eikös nää oo maasturirenkaat? )
-Michelin Ivalo
-Piikkeinä on pirellit ja michelinit, tyyppiä en ulkoo muista.
Eli kohtalaisen kotimaispainotteista talvirenkaissa...
Comment
-
-
Minulla on nyt yhden talven olleet Good Year Ultra Grip 500 -nastarenkaat (195 leveät 15" peltivanteilla) ja ihan hyvin toimivat. Ainakin keväällä tuntui melutaso nousevan, kun vaihtoi takaisin kesärenkaisiin, eli aika hiljaisetkin tuntuivat olevan. Ja pitoakin riittää talvella sopivasti (mutta ei liikaa hauskanpitoa varten).Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon, E34 525i
Comment
-
Comment