memebuy23buy

E34 m5 3.6 nykii ja päästöt viturallaan.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petteri75
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 2571
    • Kirkkonummi

    #16
    Kun itselläni nyki vähän, niin kohta nyki paljon ja puola meni vaihtoon. Kesän 2006 aikana vaihdoin niitä kolme kuudesta, myös sytytysjohtimen eristeen sekä tulpan samalla. Tosin, jos käy joutokäyntiä OK niin tämän ei pitäisi olla pulman, mutta voihan sitä perustestiä kokeilla; yksi tulpanjohto kerrallaan irti ja kuunnellaan tuleeko mitään muutoksia käyntiin.

    Ilmamassamittari?
    BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7035
      • Uusikaupunki

      #17
      Seokset aivan päin persettä joten tavara tulee raakana läpi. Nykiminen ja nypyttäminen kuulostaisivat laihalla käymiseltä, joten niistä imuvuodoista on hyvä alottaa.
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • HILLOPAALLIKKO
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2006
        • 241
        • Vantaa

        #18
        Pistetään testauslistalle noi puolat samalla kun tutkin autoa enemmän. Kysäsin yhtä toimivaksi todettua käytettyä IMM jo varmuuden vuoksi.

        Töistä lähtiessä täytyy nykäistä IMM johto pois ja kokeilla vaikuttaako tyhjäkäyntiin. Millä jengi on noita puhdistanut? Töistä löytyy kiva määrä kaikkia liuottimia

        EDIT: IMM TESTATTU JOHTO POISTAMALLA. Koneen käynti huononi selvästi, tukehtumista, värinää yms. joten oletettavasti ei voi olla pahasti viallinen?
        Last edited by HILLOPAALLIKKO; 13-05-2008, 17:01. Reason: IMM testattu

        Comment

        • Esko
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2002
          • 11738
          • Kouvola

          #19
          Originally posted by HILLOPAALLIKKO View Post
          Pistetään testauslistalle noi puolat samalla kun tutkin autoa enemmän. Kysäsin yhtä toimivaksi todettua käytettyä IMM jo varmuuden vuoksi.

          Töistä lähtiessä täytyy nykäistä IMM johto pois ja kokeilla vaikuttaako tyhjäkäyntiin. Millä jengi on noita puhdistanut? Töistä löytyy kiva määrä kaikkia liuottimia

          EDIT: IMM TESTATTU JOHTO POISTAMALLA. Koneen käynti huononi selvästi, tukehtumista, värinää yms. joten oletettavasti ei voi olla pahasti viallinen?

          Käytä jossain paremmassa testerissä BMW:llä se auto, niin voit ainakin varmasti sulkea pois ne anturiviat. Kaikki markkinoilla olevat erimerkkiset testerit ei edes osaa näyttää kaikkia vikoja.

          Comment

          • HILLOPAALLIKKO
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2006
            • 241
            • Vantaa

            #20
            Originally posted by ajk View Post
            ...
            paitsi lisäilmaventtiilin letkut normaalisti paikallaan---toimii ja letkut ehyet.
            ...
            Eli voisko joku valaista mistä nämä letkut löytyy? Kuvaa realoem.com? tai sanallinen kuvaus käy myös!

            Comment

            • HC91
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2007
              • 999
              • 29100/310053

              #21
              Originally posted by HILLOPAALLIKKO View Post
              Eli voisko joku valaista mistä nämä letkut löytyy? Kuvaa realoem.com? tai sanallinen kuvaus käy myös!
              siellähän niitä on plenumin alla vino pino pikkuletkuja, pari 12V ohjausventtiiliä, yksi kerääjäsäiliö ja sille estoventtiili.

              92' ///M5 3.8 individual
              09' 320d xDrive
              16' NIU N1 Sport
              19' NIU U+ Sport

              Comment

              • HILLOPAALLIKKO
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2006
                • 241
                • Vantaa

                #22
                Juu nämä letkut tuli vaihdettua 18. lukuunottamatta... mut en sitten tiedä voisiko nuo venttiilit yms. vuotaa.

                EDIT: Täytyy vielä mainita ennenkuin joku epäilee, et bensapumppu ja suodatin on vaihdettu 15 tkm sitten. Lisäksi ostin ehjän käytetyn imuputken viime kesäksi mut täytyy vielä puristella ja tarkastaa et on ehjä kun noilla on tapana mennä helposti huonoon kuntoon.
                Last edited by HILLOPAALLIKKO; 15-05-2008, 10:22. Reason: lisää tarinaa osa x

                Comment

                • HC91
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2007
                  • 999
                  • 29100/310053

                  #23
                  Originally posted by HILLOPAALLIKKO View Post
                  Juu nämä letkut tuli vaihdettua 18. lukuunottamatta... mut en sitten tiedä voisiko nuo venttiilit yms. vuotaa.
                  Kyllä voivat, omaan vessaan vaihdettiin viime syksynä kanssa kaikki muut paitsi tuo ilmapumpulle menevä letku - resonanssiläppä alkoikin toimimaan. Nyt keväällä kun oli tarkoitus pistää läppärungot synkkaan persedynon epäilys vahvistui, ei toiminut läppä enää. Ilmapumpun päästä letku irti ja 60ml ruiskulla imua -> iloinen pikku tuhina kuului plenumin alta. Plenumi veks ja ruisku uuteen paikkaan kiinni, venttiilistä vuosi - vähän koputtelua ja sähkön syöttöä, ei vuoda enää Tähän se auton vähäinen käyttö johtaa...

                  Ai niin, vaihdoin myös venakopalta tulevan huohotinletkun, tyhjäkäynttiventtiilin kaksi letkua ja plenumista öljytikun juureen menevän letkun - ettei vain sulla olisi joku näistä halki, pikkuletkuista tai venttiileistä tuskin voi edes vuotaa niin pahasti että päästöt menisivät noin persiilleen?
                  Last edited by HC91; 15-05-2008, 10:52.
                  92' ///M5 3.8 individual
                  09' 320d xDrive
                  16' NIU N1 Sport
                  19' NIU U+ Sport

                  Comment

                  • HILLOPAALLIKKO
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2006
                    • 241
                    • Vantaa

                    #24
                    Nyt on vaihdettu lambda ja venttiilikannen ja öljytikun huohotinletkut (olivat halki pieneltä matkaa). Lisäksi puhdistin paineilmalla ilmansuodattimen ja crc:n ilmamassamittarin puhdistusaineella kuumalangat. Samalla tsekkasin tulpanreiät ja kuivana oli pysynyt venakopan tiivisteiden vaihdon jälkeen. Lisäksi imuputki oli pieniä pintahalkeamia lukuunottamatta ehjä.

                    Persdyno kertoo positiiivisiä lukemia ja nykiminen on muuttunut olemattomaksi ellei jopa poistunut. Töiden jälkeen pitäis käydä tilaamassa aika päästötestiin niin näemme oliko päästöt jo kohillaan.

                    Sitten tyhmä kysymys: Olen lukenut mm. täältä foorumilta et porukka on käyttänyt runsaasti jäänestoainetta bensan (nesteen 98) seassa... Ilmeisesti bensalle ja dieselille on oma jäätymisenestoaine vai ei? Jos auto toimii en usko että tämmöisiä kikkoja vaaditaan, mutta kuitenkin testaaminen olisi mielenkiintoista, mikäli tuosta ei ole mitään haittaa?
                    Last edited by HILLOPAALLIKKO; 20-05-2008, 06:46. Reason: selvennystä

                    Comment

                    • HILLOPAALLIKKO
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2006
                      • 241
                      • Vantaa

                      #25
                      Nyt on aika torstaille klo 9.00 päästömittaukseen.

                      Imuboksin läppäkin toimii ja veto on mukavan tasainen, nyt sen huomaa ettei se ole kunnolla toiminut hetkeen.

                      Silti epäilyttää että autossa on vielä jotain häikää kun kylmällä koneella pienillä kierroksilla 1500-2000 meinaa nykiä. Tyhjäkäynti on vähän yli 700 kierrosta ja ilmeisesti S38 tyypillistä, kierroslukumittari ei ainakaan reagoi.

                      Tällä hetkellä tarkastettu/puhdistettu/vaihdettu:

                      -Alipaineletkut
                      -Huohotinletkut
                      -Imuputki
                      -Tulpat (vaihdettu jo 15 tkm sitten, pitää tarkastaa kunto)
                      -Lambda
                      -IMM (puhdistus)
                      -Ilmansuodatin
                      -Bensapumppu
                      -Bensansuodatin
                      -Suuttimet (puhdistettu fortella)

                      Täytyy palata torstaina asiaan ja täydentää muistilistaa mikäli jotain unohtui.

                      Comment

                      • HC91
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2007
                        • 999
                        • 29100/310053

                        #26
                        Originally posted by HILLOPAALLIKKO View Post
                        tyhjäkäynti on vähän yli 700 kierrosta ja ilmeisesti S38 tyypillistä, kierroslukumittari ei ainakaan reagoi.

                        -Tulpat (vaihdettu jo 15 tkm sitten, pitää tarkastaa kunto)
                        -Suuttimet (puhdistettu fortella)
                        Muutama kommentti:

                        Speksin mukaan tyhjäkäynnin kuuluisi olla 920rpm +-50rpm, eli kyllä se rapiat 700 on alhainen.

                        Tulpat pitäis muistaakseni vaihtaa jokaisessa isossa huollossa, SI:n mukaan huoltoväli on jopa 11-12tkm -> 15tkm kohdalla tulpat jo elinkaarensa ehtoopuolella, varsinkin koneessa jossa on pientä käyntihäiriötä. Ne tulppien ja puolien väliset vastustuubit kannattaisi mitata, itsellä oli yhdessä kuudesta >10% heitto vastusarvossa.

                        Suuttimille suositan vain ja ainoastaan huoltoa, missä siis pestään, vaihdetaan sihdit ja tuotot testataan. Pelkkä pesu kait saattaa irrottaa sakkaa sihteihin ja itse asiassa huonontaa tilannetta.
                        92' ///M5 3.8 individual
                        09' 320d xDrive
                        16' NIU N1 Sport
                        19' NIU U+ Sport

                        Comment

                        • Cell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7035
                          • Uusikaupunki

                          #27
                          Ja ilmamassamittari on kuluva laite, putsaus ei auta. Kuulostaa edelleen siltä että käy laihalla, suurimmat nykimiset saitkin jo pois kun korjailit imuvuotoja, ehkä loput ongelmat tulee lambda/imm suunnalta?
                          325i -08
                          i3 REx -17
                          M5 -98 Imolarot
                          535i -90 N/A project (maatumassa)

                          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                          Comment

                          • HILLOPAALLIKKO
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2006
                            • 241
                            • Vantaa

                            #28
                            Vaihdoin vielä tulpat varmuuden vuoksi ja meno tasottui entisestään. Nyt on leimakin otteessa ja vuosi ajoaikaa taas. Liian rikkaalla se käy vieläkin koska lambda oli 1.010 ja HC tyhjäkäynnillä 94, tosin laski kokoajan mut paperin mittaaja otti tuosta arvosta.

                            Seuraavaksi mittaan sytytyksen osia sillä en ole vieläkään tyytyväinen tyhjäkäynnin tasaisuuteen ja kierroksiin jotka ovat noin 800. Kierrokset kuitenkin nousivat tulpan vaihdon jälkeen joten sinänsä olen tyytyväinen.

                            Eilen tein perustestin et nyppäsin puolat pois paikaltaa yks kerrallaan ja kyllähän se käyntiin vaikutti. Nyt pitäisi vaan saada tarkempaa faktaa mittaamalla.

                            Fiilis on hyvä ja auto toimii paremmin kuin ennen!

                            Comment

                            • MM-5
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2006
                              • 153
                              • Askola

                              #29
                              M5 3.8 HC korkealla tyhjäkäynnillä

                              Omasta 3.8:sta mitattiin eilen päästöt. Arvot oli hyvät, paitsi tyhjäkäynnillä HC oli 178 ppm, eli tulee läpi jonkin verran palamatta. Auto toimii muuten niinkuin pitääkin, paitsi tyhjäkäynnillä täristää vähän ja katkoo lievästi. Varmaan puolavika. Ajattelin vaihtaa ne kaikki 6 ja samalla puolien alle tulevat "tulpanhatut" sekä sytytysjohdot. Kun alkaa yksi menemään, niin menee kohta toinen ja...varmaan paras vaihtaa ne kaikki kerralla. Samaa puolaa kuin S38B38 käytetään myös E36 M3 S50 moottorissa. Saako noihin jostain edullisemmin puolia tai jotain parempia/tehokkaampia? Mitä ne F-ryhmän M3 ralliautoissa käyttää?

                              Autossa on uudehko lambda-anturi, bensapumppu, bensan ja ilmansuodattimet, bensanpaineen säädin, kaasuläppä-anturi, vedenlämpöanturi, tulpat, alipaineletkut vaihdettu, ilmamassamittarin ja plenumin välinen kumiputki vaihdettu, ilmapumppu poistettu ja tukittu sen alipaineventtiilille johtava alipaineletku (myös alipaineventtiili poistettu). Lisäksi pakosarjan ilmaputkisto poistettu ja tehty rosterista laipat reikien päälle. Kampiakselin asentotunnistin puhdistettu. Venttiilivälykset säädetty. Ilmamassamittarin kuumalanka on puhdistettu.

                              Epäilen enemmän sytyspuolen ongelmaa, koska muita oireita ei ole. Luulisi että ilmamassamittari oireilisi eri tavalla, jos siinä olisi vikaa.

                              Onhan se ilmamassamittari kuluva osa, mutta mielestäni kannattaa ennen uuden hankkimista ainakin kokeilla puhdistaa se kuumalanka aina CRC:n tarkoitusta varten tekemällä aineella. Varsinkin, jos on alkanut oireilemaan K&N:n öljytyn suodattimen asennuksen jälkeen.

                              En ole vielä tarkistanut huohotinletkuja plenumin alta, mutta autolla ei ole ajettu kovin paljoa alipaineletkujen vaihdon jälkeen ja silloin nuokin oli ihan hyvässä kunnossa.

                              Kuulostaako puola/sytytysvialta?

                              T:Janne
                              Last edited by MM-5; 22-05-2008, 11:40.
                              Pojat me ollaan hävitty tää peli...

                              Comment

                              • HILLOPAALLIKKO
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2006
                                • 241
                                • Vantaa

                                #30
                                Kuulostaa juurikin siltä miltä minunkin autoni eli katkoo ja täristää hiukan mutta vain aavistuksen verran. Mitenkiöhän noista puolista voisi mitata antaako kaikki tasaista arvoa? Entä "vastustuubeista"? Täytyy myöntää että mittaaminen ei ole oikein hallussa.

                                Itsellä ainakin kuumalangan puhdistuksessa tuli melko mustaa liejua. Suurin osa tietty mittarin sivuilta mutta saattoi kuumalangastakin jotain lähteä.

                                Comment

                                Working...
                                X