Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 Niveltanko kesti kaksi viikkoa!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ockelbo4500
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 922
    • Sotkamo--Oulu

    E34 Niveltanko kesti kaksi viikkoa!

    Tästä on vanhojakin juttuja pari, jotka luin ennen kuin niveltankoja asentelin. Mielestäni nuo taka-akselin kivat pikkusilmukat olivat siis siellä aivan oikeinpäin.
    Noissa nivelissähän on uutena toisessa päässä nivel, joka liikkuu. Ja kaikkien kuvien perusteella tämä pää tulee siihen alatukivarteen, joka siis liikkuu ylös-alas joustoliikkeessä. No nyt aloin ihmetellä apukuskin puolta kun näytti että olisinkin asentanut sen tangon väärin päin. Otin palikan pois ja hämmästyksekseni nivelpää oli kuin uusi, mutta toisesta päästä oli tullut joka suuntaan heiluva nivel :think. Kuskinpuolen niveltanko oli edelleen kuin uusi.
    Olen autoni aikoinaan kolarista korjannut ja sen vuoksi tutkin äsken takapään kaikkien osien asennot läpi löytämättä mitään erikoista. Ainut mitä löysin ja osittain tiesin jo aiemmin oli se, että kuskinpuolen takapyörä harittaa hitusen. Korjaus vaatisi ilmeisesti alatukivarrren vaihtamisen(pyörään tullut kova isku kolarissa). Niveltanko oli kuitenkin tällä puolella ehjä.
    Onko muilla siis ollut vastaavia ongelmia. Syy ois kiva saada selville, kun ei noilla väljillä niveltangoilla oikein hyvä ole ajaakaan toi auto. Onko vika mahdollisesti alatukivarren puslissa?(en kyllä väittäisi niitä väljiksi kun niitä äsken joka suuntaan vääntelin). Vaikuttaako mahdollisesti madallus?( autoni tosin ei ole kuin noin 10-15mm vakiota matalampi takaa). Jonkin on pakko vääntää se niveltanko luonnottomaan asentoon, jos kahdessa viikossa meni toi niveltanko tommoseen kuntoon.
    BMW E84 X1 18dXdrive -14

    Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
    Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
    Ex, E46 320 d Touring -01
    Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special
  • Fremen
    Bimmer Rookie
    • Sep 2007
    • 127
    • Lappeenranta

    #2
    Ihan normaali noi pallonivelien pyörimiset on. Muistaakseni noilla osilla on vaan väliä että ne menee ylös/alaspäin oikein päin. ite aineki käänsin molemmat pallot oikeisiin kulmiin ennen asennusta ja hyvin on pelannut !
    Jos sulla vielä on väljää takapäässä niin se on varmaan ne takakelkan isot kumipuslat. Ite pistin powerflexit tilalle ja on pirun hyvä. Ei lisääntyny rengasmelut.

    Comment

    • ockelbo4500
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2007
      • 922
      • Sotkamo--Oulu

      #3
      Joo no huomasin itsekin että tosiaan niissä on siis kummassakin päässä nivel. Eli ei ne oikeastaan rikki olleet, mutta oli kyllä siis todella "vetkulaksi" mennyt se toinen pää. No laittelin ne takaisin (näissä tarvikkeissa ei ole se toinen puoli erilainen kuten alkup. joten erittäin hankala tietää kumminpäin se olisi ns. oikeinpäin) ja pitää katsella tilannetta. Ne takakelkan kumipuslat olen jo vaihtanut vuosi sitten kun olivat pilalla, auton minulle tullessa.

      Isompi probleema vois olla toi takapyörän haritus, joka syö 235 rengasta sisäreunasta. Siihen voinee kuitenkin ainoa korjaus olla koko kynkän vaihto. Meinasin kyllä vaihtaa 10mm pultin sinne kynkän sisäpäähän ja säätää sillä sitä haritusta pienemmäksi, mutta tuskin se pysyisi kohdillaan. Vai onko joku muu tehnyt sillä tavalla?
      BMW E84 X1 18dXdrive -14

      Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
      Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
      Ex, E46 320 d Touring -01
      Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

      Comment

      • Fremen
        Bimmer Rookie
        • Sep 2007
        • 127
        • Lappeenranta

        #4
        Yleensä nois kuluu sisäreuna siks et camber on väärä. eli leveillä renkailla kumit on näin takaa katottuna // \\ Mulla on 255 40 kumit ni kyl ne vähän kuluu. M5:ssa e34:ssa pitäis olla säätö tohon. mut ei näis muis.
        Pyöräsuuntauksessa mulla säädettiin vaan etupää

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎