Kone käynnistyy helposti kylmänä ja kuumana. Kuumana käynnistyksen jälkeen tyhjäkäynti kuitenkin vaeltaa (alk. noin 5 sek käynnistyksen jälkeen, päättyen 10 sek myöhemmin) ja usein sammuu uudestaan ellei paina kaasua. Liikkeellelähteminen helppoa 15 sekunnin jälkeen, mutta välitön liikkeellelähtö mahdollista runsaalla kytkimen luistatuksella... muuten nuukahtaa. Kylmällä vähän hakee kierroksia, mutta lievemmässä määrin ja muutoinkin kierrokset kylmänä sen verran korkeammalla, että ei tuota mitään ongelmaa. Lämpimänä tyhjäkäyntikierrokset ovat muutoinkin alakanttiin. Mittari näyttää noin 600 rpm, käyntiäänestä päätellen aaltoilee hieman jatkuvasti, kone tärähtelee satunnaisesti.
Kylmänä tehot voivat häipyä ja uudelleenilmaantua kevyellä kaasulla ajaessa (raskaasta monosta en tiedä, koska en kylmänä monota). Usein tehot ovat kateissa ajaessa ja ilmaantuvat hetken kuluttua nykäisten terävemmin tai vähemmän terävästi. Ei mitään nopeatemposta pätkimistä kuitenkaan. Harvoin myöskään nuukahtaa alettuaan kerran vetämään, mutta tätäkin on tapahtunut kerran tai pari... moottorin oltua lähes käyntilämmössä. Niillä kerroilla nyki tavallista voimakkaammin ja veto tuntui hetkellisesti katoavan täydellisesti.
Täydessä käyntilämmössä ei (aiemmin mainittua tyhjäkäyntiä lukuunottamatta) ole mitään havaittavaa häikkää. Kulutus on normaali. Tehot tuntuvat olevan tallessa ja väännössä ei ole nuukahduksia millään kierrosalueella... ainakin sikäli kuin minä voin asiasta tietää, koska kyseessä on ensimmäinen kys. mallin auto. Väännön suhteellisen nopea kasvaminen välillä 3½-4½ krpm alueella lienee ei-VANOS moottorin ominaisuus eikä vika.
___
Eli: lienee mahdollista, että minulla on kaksi täysin erillistä ongelmaa. Ilmamäärämittari tai tyhjäkäyntiventtiili, ja lisäksi ehkä vähintään yksi viallinen puola, tulppa tai tulpanjohto. Vai voisiko tuo kylmänykiminenkin johtua samasta syystä? FAQ:issa kyllä joku sanoi myös kylmänykimisenkin pintakaasulla ajaessa korjautuneen tyhjäkäyntiventtiilin putsauksella...
Tärryyttääkö M50 ei-VANOS normaalistikin tyhjäkäynnillä? Onhan siinä jyrkät nokat VANOS-malleihin verrattuna ja kun tuo tyhjäkäyntikin on normaalista poikkeava niin voisiko ehkä sytytyspuoli olla sittenkin täysin kunnossa?
Kylmänä tehot voivat häipyä ja uudelleenilmaantua kevyellä kaasulla ajaessa (raskaasta monosta en tiedä, koska en kylmänä monota). Usein tehot ovat kateissa ajaessa ja ilmaantuvat hetken kuluttua nykäisten terävemmin tai vähemmän terävästi. Ei mitään nopeatemposta pätkimistä kuitenkaan. Harvoin myöskään nuukahtaa alettuaan kerran vetämään, mutta tätäkin on tapahtunut kerran tai pari... moottorin oltua lähes käyntilämmössä. Niillä kerroilla nyki tavallista voimakkaammin ja veto tuntui hetkellisesti katoavan täydellisesti.
Täydessä käyntilämmössä ei (aiemmin mainittua tyhjäkäyntiä lukuunottamatta) ole mitään havaittavaa häikkää. Kulutus on normaali. Tehot tuntuvat olevan tallessa ja väännössä ei ole nuukahduksia millään kierrosalueella... ainakin sikäli kuin minä voin asiasta tietää, koska kyseessä on ensimmäinen kys. mallin auto. Väännön suhteellisen nopea kasvaminen välillä 3½-4½ krpm alueella lienee ei-VANOS moottorin ominaisuus eikä vika.
___
Eli: lienee mahdollista, että minulla on kaksi täysin erillistä ongelmaa. Ilmamäärämittari tai tyhjäkäyntiventtiili, ja lisäksi ehkä vähintään yksi viallinen puola, tulppa tai tulpanjohto. Vai voisiko tuo kylmänykiminenkin johtua samasta syystä? FAQ:issa kyllä joku sanoi myös kylmänykimisenkin pintakaasulla ajaessa korjautuneen tyhjäkäyntiventtiilin putsauksella...
Tärryyttääkö M50 ei-VANOS normaalistikin tyhjäkäynnillä? Onhan siinä jyrkät nokat VANOS-malleihin verrattuna ja kun tuo tyhjäkäyntikin on normaalista poikkeava niin voisiko ehkä sytytyspuoli olla sittenkin täysin kunnossa?
Comment