Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34, M50B25 (ei-VANOS), tyhjäkäynti (lämpimänä), nykiminen pintakaasulla (kylmänä)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • whiic
    Newbiemmer
    • Apr 2008
    • 23

    E34, M50B25 (ei-VANOS), tyhjäkäynti (lämpimänä), nykiminen pintakaasulla (kylmänä)

    Kone käynnistyy helposti kylmänä ja kuumana. Kuumana käynnistyksen jälkeen tyhjäkäynti kuitenkin vaeltaa (alk. noin 5 sek käynnistyksen jälkeen, päättyen 10 sek myöhemmin) ja usein sammuu uudestaan ellei paina kaasua. Liikkeellelähteminen helppoa 15 sekunnin jälkeen, mutta välitön liikkeellelähtö mahdollista runsaalla kytkimen luistatuksella... muuten nuukahtaa. Kylmällä vähän hakee kierroksia, mutta lievemmässä määrin ja muutoinkin kierrokset kylmänä sen verran korkeammalla, että ei tuota mitään ongelmaa. Lämpimänä tyhjäkäyntikierrokset ovat muutoinkin alakanttiin. Mittari näyttää noin 600 rpm, käyntiäänestä päätellen aaltoilee hieman jatkuvasti, kone tärähtelee satunnaisesti.

    Kylmänä tehot voivat häipyä ja uudelleenilmaantua kevyellä kaasulla ajaessa (raskaasta monosta en tiedä, koska en kylmänä monota). Usein tehot ovat kateissa ajaessa ja ilmaantuvat hetken kuluttua nykäisten terävemmin tai vähemmän terävästi. Ei mitään nopeatemposta pätkimistä kuitenkaan. Harvoin myöskään nuukahtaa alettuaan kerran vetämään, mutta tätäkin on tapahtunut kerran tai pari... moottorin oltua lähes käyntilämmössä. Niillä kerroilla nyki tavallista voimakkaammin ja veto tuntui hetkellisesti katoavan täydellisesti.

    Täydessä käyntilämmössä ei (aiemmin mainittua tyhjäkäyntiä lukuunottamatta) ole mitään havaittavaa häikkää. Kulutus on normaali. Tehot tuntuvat olevan tallessa ja väännössä ei ole nuukahduksia millään kierrosalueella... ainakin sikäli kuin minä voin asiasta tietää, koska kyseessä on ensimmäinen kys. mallin auto. Väännön suhteellisen nopea kasvaminen välillä 3½-4½ krpm alueella lienee ei-VANOS moottorin ominaisuus eikä vika.

    ___


    Eli: lienee mahdollista, että minulla on kaksi täysin erillistä ongelmaa. Ilmamäärämittari tai tyhjäkäyntiventtiili, ja lisäksi ehkä vähintään yksi viallinen puola, tulppa tai tulpanjohto. Vai voisiko tuo kylmänykiminenkin johtua samasta syystä? FAQ:issa kyllä joku sanoi myös kylmänykimisenkin pintakaasulla ajaessa korjautuneen tyhjäkäyntiventtiilin putsauksella...

    Tärryyttääkö M50 ei-VANOS normaalistikin tyhjäkäynnillä? Onhan siinä jyrkät nokat VANOS-malleihin verrattuna ja kun tuo tyhjäkäyntikin on normaalista poikkeava niin voisiko ehkä sytytyspuoli olla sittenkin täysin kunnossa?
  • bmw e34
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2002
    • 633
    • raahe

    #2
    niinkuin monta kertaa aikaisemminkin : tarkistaapi hän imuvuodot ja lukee itse / luetuttaa ne vikakoodit ensitöiksi, ja alkaa vasta sen jälkeen arpomaan että mikä mättää. tietenkin jos on rahaa ja haluja vaihtaa 2-3/4 osaa moottorin komponenteista ensin niin mikäpä siinä, makunsa kullaki sano kissa kun persettään nuoli . . .

    Comment

    • whiic
      Newbiemmer
      • Apr 2008
      • 23

      #3
      Milläs tarkistat imuvuodot? Eikö starttispray letkujen liitoksiin ja kulumakohtiin muka toimi? En tietenkään ole kaikkea päässyt testaamaan, koska letkuja on niin syvällä imusarjan alla, että joutuisin purkamaan aika paljon päästäkseni käsiksi... ja on itsestäänselvyys että ilman ilmamääräanturin ja kaasuläpän välistä putkea en voi moottoria käyttää imuvuotojen testaamiseksi niiltä letkuilta, joille en ylettynyt purkamatta osia pois tieltä. Muutoin kävin läpi kyllä laikki löytämäni letkuliitokset, mutta en huomannut mitään tyhjäkäynnin vaihtelua sumuttelun aikana.

      En ole vikakoodeja tarkistanut, kun tuo huoltonäyttö kojelaudassa ei ole urputtanut eikä pyytänyt tarkistamaan koodeja. Syntyykö vikakoodeja ilman, että kuljettajalle tulee mitään informaatiota poikkeustilasta? En todellakaan viitsisi käyttää päivän palkkaa, jotta joku kytkee läppärinsä diagnostiikkaliittimeen minuutiksi...

      Comment

      • okko
        BTCF Honorary Member
        • Apr 2005
        • 1764
        • Honkajoki

        #4
        eihän se maksa ku 20€, kun ei mene lasipalatsiin mittauttaan, voi sekin olla päivän palkka, jos on kelalla töissä
        When you die, GOD will not ask how nice 7 you had... It doesnt matter i will tel him anyway

        Lopuksi. Löytyykö sinulle kuutta kantajaa...

        Comment

        • ||Mane
          Bimmer Rookie
          • Aug 2007
          • 114
          • Mikkeli

          #5
          Originally posted by whiic View Post
          En ole vikakoodeja tarkistanut, kun tuo huoltonäyttö kojelaudassa ei ole urputtanut eikä pyytänyt tarkistamaan koodeja. Syntyykö vikakoodeja ilman, että kuljettajalle tulee mitään informaatiota poikkeustilasta? En todellakaan viitsisi käyttää päivän palkkaa, jotta joku kytkee läppärinsä diagnostiikkaliittimeen minuutiksi...
          Ei se huoltonäyttö niitä vikakoodeja näytä. Se ilmottaa esim. nesteiden vähyydestä ja semmoisista. Joten kannattaa luetuttaa ne koodit.
          "Mitä mulla ei oo, sitä ei tarvita"

          Comment

          • whiic
            Newbiemmer
            • Apr 2008
            • 23

            #6
            Tiedän kyllä, että huoltonäyttö ei anna vikakoodeja näkyviin, mutta pitäisikö sen kertoa, että siellä on jokin vikakoodi edes olemassa? Jos tietäisin, että siellä on jokin vikakoodi, 20 euroa olisi kyllä hyvä sijoitus siihen, että tietäisi mikä koodi se on (ja kys. koodin kuittaamiseen pois muistista), mutta kun pahoin pelkään, että siellä ei mitään koodia ole. Eikös auto yleensä ole melko totaalisen paskana jo siinä vaiheessa, kun koodia tyypillisesti pukkaa? Omat "ongelmani" ovat läsnä vain tietyillä (jäähdytinnesteen) lämpötiloilla ja silloinkin satunnaisesti.

            Jos sytytysvirrat päällä painan oikeanpuoleista nappulaa, saan "CHECK CONTROL OK" viestin. Tarkoittaako tämä ainoastaan, että diagnostiikkayksikkö toimii vai sitä, että vikamuisti on tyhjä?

            Täytys kai jostakin hankkia auton suomen- tai englanninkielinen käyttömanuaali, sillä korjaamokirjat eivät tämmöisiin selkoa anna. Nykyistä belgialaista manuaalia en ymmärrä sitten yhtään.

            EDIT:
            Lisäksi ajattelisin, että voisin puhdistaa huohotusletkut ja -venttiilin vanhasta öljymähmästä sekä lämpöeristää kriittisimmät letkuista... eli ne jotka vievät ilmaa pois kampikammiosta ja jotka jäätyessään umpeen saavat moottorin oksentamaan öljynsä pihalle. Auto on belgiantuontia, joten autolle ei ole tehty mitään maahantuojan muutoksia sen saamiseksi yhteensopivaksi Suomen säihin. Koska korjaamokäsikirjascannini ovat yhtä tyhjän kanssa arkisten kysymyksien (ongelma < moottorin vaihtaminen kokonaan uuteen) parissa, voisiko joku kertoa kummasta päästä huohotinletkua PCV-venttiili löytyy ja mitkä letkut kannattaa irrottaa puhdistamista varten. Jokin letku vaikuttaisi menevän lohkosta suodatinboksiin (suodattimen "puhtaalle" puolelle, luonnollisesti), joten tämä lienee se tärkein(?). Venttiilikopasta lähtee yksi paksu letku haitariletkuun kaasuläpän "yläjuoksulle" ja venttiilikopasta lähtee ohuempi suoraan imusarjaan. Nämä kaksi jälkimmäistä siis ohittavat ilmamassasensorin kokonaan. Onko PCV-venttiileitä kenties useampiakin?
            Last edited by whiic; 31-05-2008, 18:39. Reason: Moottorin huohotuksesta

            Comment

            • K.S.
              Bimmer Fanatic
              • May 2006
              • 649
              • Espoo

              #7
              Köyhänmiehen vikakoodilukua:
              http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=117636

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎