Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 Taka-auraus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ockelbo4500
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 922
    • Sotkamo--Oulu

    E34 Taka-auraus

    Pistetäänpä kysymys tälläiseen asiaan liittyen. Eli Autona E34 touring, jossa kuskinpuolen takapyörä hieman harittaa. Olen auton aikoinaan AVK:lta ostanut ja korjannut. Kolarissa juurikin toi kuskinpuolen takapyörä oli saanut kovan iskun taaksepäin, joten varmaan tukivarsi aivan hitusen taivahtanut jostain. Haritusta ei ole paljon(meni vielä nelipyöräsuuntauksessa ennen uudelleen rekisterointiä ohjearvojen sisään), mutta sen verran kuitenkin että 235 kesärengas syöpyy aika iloisesti sisäkantista. Kapeammilla renkailla en ongelmaa niinkään havainnut. Ja puslat on taakse vaihdettu lukuunottamatta noiden tukivarsien puslia, mutta en ole niistä välyksiä löytänyt vaikka tässä vääntelin niitä pitkän tovin.

    No en siis viitsisi vaihtaa koko tukivartta tuon takia, joten kysynkin että onko joku "korjannut" ongelmaa jotenkin. Itselle tuli mieleen vaihtaa 10mm pultti sinne pyörästä kauimmaiseen tukivarren kiinnityskohtaan, ja säätää hieman tukivarren asentoa, mutta toimiikohan se käytännössä. Eli pysyykö pusla kohdillaan, jos siinä on väljä pultti? Muita helppoja korjausehdotuksia?
    Tukivarren jos joudun irrottamaan niin on jo sama hommata kunnollinen tilalle.
    BMW E84 X1 18dXdrive -14

    Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
    Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
    Ex, E46 320 d Touring -01
    Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special
  • Sturmovik
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2005
    • 360
    • häme

    #2
    M5:ssa on toi tukivarren toinen pusla epäkesko, niillä saat muutettua camberia.

    edit: Täytyyhän sen vaihdossa toki irrottaa tukivarsi.

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      #3
      Originally posted by Sturmovik View Post
      M5:ssa on toi tukivarren toinen pusla epäkesko, niillä saat muutettua camberia.

      edit: Täytyyhän sen vaihdossa toki irrottaa tukivarsi.
      Nöyp, M5:ssä on toisessa kiinnikkeessä epäkeskopultti, itse puslat eivät edes ole kumipuslia vaan laakereita ja ne ovat ihan keskeisiä. Hommaa saa hieman parannettua ostamalla epäkeskokumipuslat, mutta niiden asentaminen vaatii sitten vähän mietintää että tulee oikeaan asentoon. Pikkupultteja en menisi laittamaan...
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • Sturmovik
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2005
        • 360
        • häme

        #4
        Originally posted by Cell View Post
        Nöyp, M5:ssä on toisessa kiinnikkeessä epäkeskopultti, itse puslat eivät edes ole kumipuslia vaan laakereita ja ne ovat ihan keskeisiä. Hommaa saa hieman parannettua ostamalla epäkeskokumipuslat, mutta niiden asentaminen vaatii sitten vähän mietintää että tulee oikeaan asentoon. Pikkupultteja en menisi laittamaan...
        Niinpäs se tais ollakin, no olin ainakin oikeilla jäjillä:think

        Comment

        • ockelbo4500
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2007
          • 922
          • Sotkamo--Oulu

          #5
          Joo, voi tosiaan olla hauska asentaa ne epäkeskopuslat just oikeaan asentoon. No yks vaihtoehto ois tietysti ajaa apurungon reikiä hieman soikeeksi jollain ja säätää sitten auraus kohdilleen. Prikan vois vaikka varmuudella tökätä parilla hitsipisteellä kiinni niin ei ainakaan liiku.
          BMW E84 X1 18dXdrive -14

          Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
          Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
          Ex, E46 320 d Touring -01
          Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

          Comment

          • kuukankorpi
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2004
            • 634

            #6
            Ehkäpä se sittenkin on kaikkein helpoin ja asiallisin homma laittaa kunnollinen tukivarsi siihen.Kyllähän e34 takapäähän pystyy askarteleen säädöt,mutta tukivarret on irroitettava kuitenkin.Sittenhän siitä tuleekin hyvä kun laittaa kaksi epäkeskopulttia molemmin puolin,toisella säätää camperit ja toisella auraukset.Toimii etenkin madalletussa e34:ssa paremmin kuin hyvin.

            Comment

            • ockelbo4500
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2007
              • 922
              • Sotkamo--Oulu

              #7
              No tein nyt kuitenkin ns. harakiri korjauksen. Eli vaihdoin vakion 12mm pultin tilalle 11mm 10.9 lujuuksisen pultin. Pultti oli siis sellainen jossa oli 12mm kierre silti. Laitoin prikat päihin niin sain homman toimimaan silleen että puslan kohdalla pultti on 11mm ja päässä kierre riittää kiristykseen. Pultin laitoin jousitus alhaalla niin tiukkaan kuin uskalsin.
              Saa nähdä pysyykö pyörän asento kohdillaan vai ei. Pitää tarkkailla tilannetta. Säätö vaikutti sen verran että, kun aiemmin kokonaisauraus oli nolla tai jopa millin harituksella niin nyt on 1-2mm aurausta, noin pikaisesti katsottuna. Tuo oiskin ihan hyvä tolleen, jos vain pysyy tossa. Ohjearvohan ilmeisesti on 0,2-0,35minuuttia aurausta eli milleinä luokkaa 2-5mm aurausta.
              BMW E84 X1 18dXdrive -14

              Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
              Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
              Ex, E46 320 d Touring -01
              Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎