Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 ohjaussimpukan kiristys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kartsa
    Bimmer Rookie
    • May 2006
    • 59

    E34 ohjaussimpukan kiristys

    Kuinka e34 530 v8 saa ohjaussimpukkaa kiristettyä. On niin ahtaan näköinen paikka verrattuna kutos koneeseen et en heti löytänyt kiristys ruuvia. Päseekö sinne alakautta vai puretaanko pakosarjat ja mennään yläpuolelta. auton vm-94
  • 6power
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2006
    • 254
    • Tampere

    #2
    Originally posted by kartsa View Post
    Kuinka e34 530 v8 saa ohjaussimpukkaa kiristettyä. On niin ahtaan näköinen paikka verrattuna kutos koneeseen et en heti löytänyt kiristys ruuvia. Päseekö sinne alakautta vai puretaanko pakosarjat ja mennään yläpuolelta. auton vm-94
    hmmm....saakohan sitä kiristettyä en oo nyt varma....mut epäilen että se väljyys rattiakselissa johtuu kyl jostain muusta ensiksi kuin ohjaussimpukasta. Tutkippas tarkemmin.

    Comment

    • veltsu84
      BTCF Member
      • Jul 2006
      • 258
      • kajaani

      #3
      apusimpukka kannattaa ihan ekaksi tarkistaa..

      Comment

      • WSE1
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 3242
        • Suomusjärvi

        #4
        Saa kiristettyä, kiristämisprosessissa on syytä olla huolellinen: Molemmat etupyörät kokonaan ilmaan, pyöritellään rattia, jos keskikohdalla tuntuu jo nyt selvää vastusta on peli ko. simpukan osalta jo lähes menetetty (kiristetty jo liikaa), jos keskikohdan ylimeno taas sujuu kuin vettä valaen voidaan lähteä hienoisesti kiristelemään, vaikka 1/8 kierros ja taas kokeillaan, niin kauan kuin keskikohdan ylityksessä alkaa tuntua aivan hienoinen vastus (jos simpukka on uudenveroinen ohjaus jäykistyy kauttaaltaan jolloin täytyy aavistus löysätä, muutoin ei pitäisi mennä löysäämään), kun tämä vastus alkaa tuntua jätetään kiristys siihen ja tiukataan lukkomutteri pitäen kiristystä paikallaan (pyörähtää samalla helposti), enempiä välyksiä ei säätämällä enää pois saada ilman että ohjaus jäykistyisi. Liikakiristys sen lisäksi että huonontaa ohjauksen palautuksen olemattomiin, kuluttaa simpukan myös nopeasti vieläkin huonommaksi. Jos välys ei riittävästi poistu on sen kanssa opittava elämään tai vaihdettava simpukka, pyöreäölkaisilla ja pehmeillä renkailla välyksen tuntu ja vetely ön vähäisempää. Toki ohjauksen kaikki muut komponentit kannattaa myös tarkistaa ja poistaa välykset niistäkin.

        Comment

        • tomiy
          Bimmer Rookie
          • Sep 2005
          • 78
          • Vantaa

          #5
          mulla oli kans todella paljon välystä kun nykysen pirssin ostin (e34 525) mutta noin puolet on lähtenyt pois kun kiristin rattiakselissa olevan 30 tai 32 mm mutterin (oli löystynyt) joka on polkimien yläpuolella. sen jälkeen huomasin simpukan alapuolella olevan poorituksen kuluneen ja kiristin sen vastakappaleen kiristyspultin nii p**keleesti ylisuurella jatkovarrella... johan alkoi olemaan ohjauksessa tuntoa ja ei enää hypellyt vastaantulevien kaistalle yhtäkkiä. sen jälkeen tullut ajettua noin 15 000km ja no problem.
          sigpic
          520 e12 -78
          318iS e36 -93
          318i e30 -88
          520i e34 -90
          525iA e34 -92
          728iA e38 -97
          530dA e39 -01
          530dA m-sport touring e39 -02
          530dA m-sport touring e61 -08
          116i e87 -10
          530dA x-drive touring f11 -11
          X5 eDrive40 f15 -16

          Comment

          • jsr85
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2007
            • 1375
            • Oulainen

            #6
            Originally posted by WSE1 View Post
            Saa kiristettyä, kiristämisprosessissa on syytä olla huolellinen: Molemmat etupyörät kokonaan ilmaan, pyöritellään rattia, jos keskikohdalla tuntuu jo nyt selvää vastusta on peli ko. simpukan osalta jo lähes menetetty (kiristetty jo liikaa), jos keskikohdan ylimeno taas sujuu kuin vettä valaen voidaan lähteä hienoisesti kiristelemään, vaikka 1/8 kierros ja taas kokeillaan, niin kauan kuin keskikohdan ylityksessä alkaa tuntua aivan hienoinen vastus (jos simpukka on uudenveroinen ohjaus jäykistyy kauttaaltaan jolloin täytyy aavistus löysätä, muutoin ei pitäisi mennä löysäämään), kun tämä vastus alkaa tuntua jätetään kiristys siihen ja tiukataan lukkomutteri pitäen kiristystä paikallaan (pyörähtää samalla helposti), enempiä välyksiä ei säätämällä enää pois saada ilman että ohjaus jäykistyisi. Liikakiristys sen lisäksi että huonontaa ohjauksen palautuksen olemattomiin, kuluttaa simpukan myös nopeasti vieläkin huonommaksi. Jos välys ei riittävästi poistu on sen kanssa opittava elämään tai vaihdettava simpukka, pyöreäölkaisilla ja pehmeillä renkailla välyksen tuntu ja vetely ön vähäisempää. Toki ohjauksen kaikki muut komponentit kannattaa myös tarkistaa ja poistaa välykset niistäkin.
            eiköhän se kuitenkin mene niin et simpukkaa kiristetään ja seurataan ääriasentoja ettei siellä ala jumittamaan, siellä sen pitäisi ensimäisenä jumittaa koska on normaalisti käytetyssä autossa vähite kulunut kohta. tämä perustuu omiin kokemuksiin ja päättelyyn.
            ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

            Comment

            • bimber520
              Newbiemmer
              • Mar 2007
              • 20
              • Oulunsalo

              #7
              Originally posted by jsr85 View Post
              eiköhän se kuitenkin mene niin et simpukkaa kiristetään ja seurataan ääriasentoja ettei siellä ala jumittamaan, siellä sen pitäisi ensimäisenä jumittaa koska on normaalisti käytetyssä autossa vähite kulunut kohta. tämä perustuu omiin kokemuksiin ja päättelyyn.
              itellä ainaki omasta e34:sta ku kiristin simpukkaa niin keskiasennossa jo alko hieman jumittaa mut ku rattia käänti sen 3/4 kierrosta jompaa kumpaa ni jo oli monen sentin välys.. liekkö sitte tullu kilometrit täyteen..

              Comment

              • osilpi
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2003
                • 486
                • Espoo

                #8
                Juuri eilen säädin simpukkaa. Syynä oli se, että ohjaus ei palauttanut lainkaan. Renkaat ilmaan, lukitusmutteri auki ja ruuvia löysemmälle. Puoli kierrosta pystyi löysyttämään ilman, että välys ratissa kasvoi. Nyt alkoi hieman jo ohjaus palauttamaan (välys ratin kehällä vajaa 2cm). Täytyy vielä hieman löysyttää lisää.
                Keskialue selvästi tahmeampi kuin reunoilla, välys mielestäni jotakuinkin sama joka kohdassa.

                Edellinen omistaja on siis säätänyt tai säädättänyt liian tiukalle. Kulmatkin oli ihan päin persettä.

                Mikä on BMW:n ohje välykselle esim ratin kehältä mitattuna?
                E34 525i 12v 1990
                Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                ex-BMW:t
                E28 520iA 1983
                E28 520iA 1985

                Comment

                • Leka
                  BTCF Member
                  • Sep 2003
                  • 7701
                  • Vilppula

                  #9
                  E34:n ohjaussimpukan säätöön on vain yksi ainoa oikea tapa ja se on tämä:

                  sigpic

                  BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                  Comment

                  • Harzzza
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2006
                    • 218
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by kartsa View Post
                    Kuinka e34 530 v8 saa ohjaussimpukkaa kiristettyä. On niin ahtaan näköinen paikka verrattuna kutos koneeseen et en heti löytänyt kiristys ruuvia. Päseekö sinne alakautta vai puretaanko pakosarjat ja mennään yläpuolelta. auton vm-94
                    Eiköhän sinne alakautta mennä kun irrotetaan ensin moottorin kannattimet ja nostetaan konetta ilmaan... Helppo homma.

                    Itelläkin tarttis varmaan kiriä tuo kun kaikki on uutta ja edelleen on keskialua aika vetelää... Mut tarvii teettää jossain kunnon nosturilla varmaan.. Ei ihan montulla ja tunkeilla viitti alkaa moista askarteleen.
                    Tietääköhän muuten kukaan kuin paljo tota kone-loota -paketti on vara nostaa ylöspäin ennenkun loota kolahtaa koriin kiinni ?

                    Tuollahan on jotakin ohjeita kans:
                    Oops, looks like the page is lost. Start your website on the cheap.

                    Comment

                    • Jonsku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2002
                      • 4645
                      • Tuusula

                      #11
                      Originally posted by Harzzza View Post
                      Tietääköhän muuten kukaan kuin paljo tota kone-loota -paketti on vara nostaa ylöspäin ennenkun loota kolahtaa koriin kiinni ?
                      Varsinkin 5v manuskan kanssa sitä tilaa näytti olevan suht' reilusti, kyllähän sen sitten huomaan kun se ottaa koriin kiinni, ei siinä taida mitään rikki menevääkään olla välissä eli antaa mennä vaan! (toki kannattaa tarkistaa aina silloin-tällöin että mikään heikko osa ei jää puristuksiin)
                      - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                      ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                      ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                      ex. Alpina D10 Touring #33/94
                      ... and many more

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎