Announcement

Collapse
No announcement yet.

E 34 tds käyntihäiriö tyhjäkäynnilla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • aar
    Newbiemmer
    • May 2007
    • 4

    E 34 tds käyntihäiriö tyhjäkäynnilla

    Käyntihäiriö ilmenee lämpinänä ja kierrokset laskee hetkellisesti kuin saisi ilmaa suodatin vaihdettu ja siirtopumppu testattu alkaa äly loppumaan mikä mahtaa olla häiriön syy?
  • aar
    Newbiemmer
    • May 2007
    • 4

    #2
    Kiitos lukuisista vastauksista korjattu

    Comment

    • ockelbo4500
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2007
      • 922
      • Sotkamo--Oulu

      #3
      millä tavalla ko. käyntihäiriö ilmenee(ei oikein vielä selvinnyt)? Arvaan itse. Alkaako heitellä kierroksia(humputtamaan) noin 100 kierroksen haarukassa? Mikäli näin niin ratkaisuna voisi olla syöttöpumpun kannen minimaalinen liikuttaminen moottorin etupäätä kohti. Liikuttamisen haittapuolena syöttö hieman pienenee, tyhjäkäyntikierrokset hitusen laskevat ja auto muuttuu hitusen laiskemmaksi(ainakin kaasun vastaavuus huononee).
      Vikahan siis ilmeisesti johtuu oikeasti siitä, että syöttöpumpun kannessa kiinni oleva määränsäädin kuluu iän myötä. Olen omasta autostani säätänyt tuota kantta pariin otteeseen ja voin sanoa, että säätäminen on todella tarkkaa. Jo kannen huomaamattoman pieni liike saa aikaan suuren vaikutuksen. Joten jos kantta säätää hitusenkaan liikaa moottorin etupäätä kohden, ei auto enää lähde lainkaan käyntiin ja vastaavasti kansi liian takana saa moottorin ryntäilemään /hävittää tyhjäkäynnin(humputtaa 500-2000rpm).
      BMW E84 X1 18dXdrive -14

      Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
      Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
      Ex, E46 320 d Touring -01
      Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

      Comment

      • kaitsute
        Bimmer Rookie
        • May 2006
        • 79

        #4
        Ja kun merkitsee pumpun alemman kannen etu / takapään paikan ja siirtää kantta moottorista poispäin / moottoriin päin, niin saa pienennettyä tätä kulumisesta johtuvaa välystä.
        Sitten vaan iq kohdilleen kantta edestakaisin liikuttelemalla ja kuuntelemalla moottorin tyhjäkäyntiä sekä kaasu palautuvuutta tyhjäkäynnille.

        Seuraavat parikymppiä taas menee ilman ongelmia ja sitten sama uusiksi.

        Kannattaa muuten puhdistaa ylemmässä kannessa olevat liukukiskot että saa kunnon kontaktin.

        Comment

        • bme535
          Bimmer Rookie
          • Apr 2004
          • 105
          • Jkl

          #5
          Tai sitten jakoketju venynyt / löysällä ja heittää ajoitusta ees taas, niinku mulla oli.
          E34 535 tic

          Ex:
          E34 525 tds Touring
          E30 320i Touring
          E34 535i
          E30 325i
          E12 518
          E30 316 -> 318i

          Comment

          • ockelbo4500
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2007
            • 922
            • Sotkamo--Oulu

            #6
            Tosiaan tuo jakoketju voi myös olla ongelma. Ja jos on paljon ajettu niin se ois hyvä vaihtaa. Ainakin itsellä oli ketjut ,varsinkin alempi, 350tkm kohdalla lähes poikki. Sain viskoa vaihtaessani jo jaonkin hampaalla sekaisin, oli niin huonokuntoinen ketju.
            Valitettavasti vaihtaminen vain on tympeän työlästä ja vaatii oikeastaan sylinterikannen irrotuksen.
            BMW E84 X1 18dXdrive -14

            Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
            Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
            Ex, E46 320 d Touring -01
            Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎