Announcement

Collapse
No announcement yet.

Check control ja vetokoukun sähköjen tekeminen (E34)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • osilpi
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2003
    • 486
    • Espoo

    Check control ja vetokoukun sähköjen tekeminen (E34)

    Kuinkas tuossa E34:ssä tulee vetää vetokoukulle sähköt, kun autossa on check control? Itse ajattelin metritavarasta tehdä. Kaikissa valmiissa johtosarjoissa, jotka olen nähnyt ko autoon, on lukenut, ettei autoon, jossa check control.

    Siellä kontissa on 6-napainen liitin (ilmeisesti peräkärryjen sähköille?), ja tässä liittimessä on 2 napaa yhdistetty toisiinsa hyppylangalla. Tätä 6-napaista liitintä mittailin, muttei siitä saanut järkevästi kärryille sähköjä.
    Kokeilin jättää sen käyttämättömäksi (eli hyppylanka paikoilleen), ja vetää suoraan valoilta sähköt ylinmääräisille polttimoille. Vilkuista näyttää ihan valmiiksi jo lähtevän liittimet, ja takavaloilta + jarruvaloilta kuorin hieman johtoa + tähän tinaukset. Kun "kärryjen polttimo" (= testimielessä 55W H4) oli paikoillaan, ei tullut mitään herjaa check controlliin, ja valot toimivat normaalisti. Sulakekaan ei palanut.

    Otin sitten tuon testi-H4:n pois- > auton sähköt originaalit. Myöhemmin huomasin, että eipäs pala vasen takavalo enää ja check control herjaa sitä. Sulake on ehjä, samoin polttimo. En kerinnyt enempää tutkimaan eilen.

    Mikähän mahtaa olla virallinen ohje noiden sähköjen tekemiseksi? Onko teillä joku boksi siellä välissä tms?
    Last edited by osilpi; 01-09-2008, 09:42.
    E34 525i 12v 1990
    Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

    ex-BMW:t
    E28 520iA 1983
    E28 520iA 1985
  • /PETE/
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2002
    • 430
    • Seutula City / Vantaa

    #2
    Itse tein ihan laittamalla releet koukun johtojen väliin. Siis releiden ohjausvirta valoille menevistä piuhoista ja syöttövirta sulakkeen kautta suoraan auton omasta virranjakolinjasta.
    Kaikki piuhat ja releet sopi mukavasti takapenkin alle kuskin puolelle, josta löytyy sulake/relekeskittymä.
    Ei ole CHECKCONTROL herjannut kertaakaan perävaunun kanssa, mutta herjaa kun otta esim. takaparkin autosta pois.

    Oikea tapa olisi tietysti hakea marmoritiskiltä ohjausboksi siihen liittimeen.
    http://www.realoem.com/bmw/showparts...62&hg=61&fg=25 NRO.4 (Varmaan yli 200€)
    Last edited by /PETE/; 01-09-2008, 23:16.
    E53 X5 3.0d -06 Black Sapphire Metallic - E30 325i A -89 Luxorbeige Metallic - E30/16 325iX A -89 Lachssilber Metallic
    EX.E39/2 525d A T -04 Black Sapphire Metallic - E34/2 525i T -95 - E30/16 325iX A -91 - E30 320i -87 - E36 316i -91

    Comment

    • osilpi
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2003
      • 486
      • Espoo

      #3
      Releillä ajattelin sitten tehdä. Ostin eilen 5 relettä kantoineen. Ideana oli laittaa takakonttiin vasemman pahvin taakse, koska valmiiksi vedetty 7-napainen piuha ei yllä takapenkin alle. Samalla saisi lyhyemmät johdotukset.

      Mistä se päävirta on helpoin ottaa? Jostain takasulakerasian tienoilta varmaan?

      Pistorasian johdolle on tehty läpivienti vasemman takavalon alle siten, ettei näy mihinkään eikä kerää kuraa.


      Huomasin, että olihan se vasen takavalon polttimo kuitenkin kärähtänyt eli siksi ei palanut (näytti kuitenkin ehjältä). Siinähän on vissiin 21W polttimo (ei 21/5W), joka toimii sekä taka-, että jarruvalona. Nyt en äkkiseltään muista, mutta meneekös nuo em polttimot keskenään ristiin?

      EDIT: On muuten meikäläisen omassa kärryssä niitä polttimoita jo jonkun verran, joten releet on varmasti se ainoa järkevä vaihtoehto.
      Last edited by osilpi; 02-09-2008, 08:11.
      E34 525i 12v 1990
      Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

      ex-BMW:t
      E28 520iA 1983
      E28 520iA 1985

      Comment

      • WSE1
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 3242
        • Suomusjärvi

        #4
        Originally posted by /PETE/ View Post
        Itse tein ihan laittamalla releet koukun johtojen väliin. Siis releiden ohjausvirta valoille menevistä piuhoista ja syöttövirta sulakkeen kautta suoraan auton omasta virranjakolinjasta.
        Kaikki piuhat ja releet sopi mukavasti takapenkin alle kuskin puolelle, josta löytyy sulake/relekeskittymä.
        Ei ole CHECKCONTROL herjannut kertaakaan perävaunun kanssa, mutta herjaa kun otta esim. takaparkin autosta pois.

        Oikea tapa olisi tietysti hakea marmoritiskiltä ohjausboksi siihen liittimeen.
        http://www.realoem.com/bmw/showparts...62&hg=61&fg=25 NRO.4 (Varmaan yli 200€)
        Releistys on ihan yhtä oikea ja toimiva tapa; turhaa maksaa liikaa turhasta, mitään lisäarvoa kun ei mallikohtaisellakaan sarjalla saada. Virransyöttökin löytyy useimmissa valmiiksi jo kontista vasemmalta; toki kannattaa olla tuplasyöttö, varmuuden vuoksi. Näistä on aikaisempiakin topikkeja, mutta jos jollakin on ongelmia tämän kanssa niin voi soittaa minulle, miel klo 21-22 välillä; 050 3662555

        Comment

        • osilpi
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2003
          • 486
          • Espoo

          #5
          Nyt on tehty releistämällä. Laitoin vasemman takalampun "päälle" viiden releen nipun. Sen sai hyvin kiinni pellin palasta käyttämällä originaalin vahvistimen tms telineeseen. Maadoitus onnistuu takavalojen kiinnityspulttien alle, ja päävirran vedin takapenkin alla valmiina ollutta jälkiasenteisen vahvistimen virtapiuhaa hyödyntäen. Tälle päävirralle laitoin katkaisijan takakontin verhoiluun suojaisaan paikkaan kiinni, jotta ei turhaan ole koukun pistorasiassa sähköjä, kun sitä ei käytetä. Sille originaalikoukun sähköille ei ollut sulaketta takapenkin alla, vaan konehuoneessa, mutta siihen olikin joku kytkenyt radion.

          Releiden herätteet molemmilta takavaloilta ja jarruvalolta sai helposti siitä vasemman takavalon alta. Vilkuilla oli valmiit sokeripalaliittimet (väittäisin, että ehkä jopa alkuperäiset), joista sai niiden herätteet.

          Kaikki releet kyllä naksuvat, luonnollisesti, vaikka koukun sähköt eivät olisikaan käytössä, mutta siinäpähän naksuvat (ei kuulu mitään sieltä verhoilun takaa).

          Koukulle vedin sähköt siten, että porasin vas takalampun alle piiloon 14mm reiän (& ruostesuojaus), siihen läpivientikumi, jonka tiivistys molemmin puolin sikamassalla. Ei vuoda.


          5 relettä ja 5 yhdistettävää relekantaa (pilteema 25€)
          7-napainen johto (pilteema 4€)
          pistorasia (pilteema 2€)
          1 katkaisija
          3 sulakerasiaa
          johdot ja liittimet
          E34 525i 12v 1990
          Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

          ex-BMW:t
          E28 520iA 1983
          E28 520iA 1985

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎