Announcement

Collapse
No announcement yet.

EDC Not active, E34 M5

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KingOnTheRoad
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2005
    • 573
    • Kemijärvi

    EDC Not active, E34 M5

    Terve, tuli pari viikkoa sitten hommattua tuommoinen -95 E34 M5 3.8na ja 6-vaihteisena Nurburing-Editionina. Ajettavuus oli alussa todella upea kun Edellinen omistaja oli vaihtanut n.kk aikaisemmin uuden EDC-ohjainboksin sekä uuden EDC-katkaisijan. Viikon toimi upeasti, MUTTA eräänä iltana ajelin kaupungilla ja yhteen mutkaan tulin reilummalla nopeudella jossa oli terävä monttu tien levyisesti. Ilkeän kuuloisesti ylipäästyäni sen Bongi äännähti ja ajotietokoneeseen tuli herja: EDC NOT ACTIVE ja valo sammui katkaisijasta ajattelin jo kaikkea, päätin sammuttaa auton ja startata uudestaan jos pelaisi ja TADAA! Valo syttyi EDC-nappiin ja alusta alkoi taas pelaamaan, onnea ei kuitenkaan kestänyt kuin pari päivää ja sitten siltakannen reunasta aiheutuneesta pienestä terävästä kolauksesta ajaessani P-asento päällä taas bongi rääkäisi ja EDC NOT ACTIVE-teksti tuli ajotietokoneeseen eikä ole sen jälkeen enää toiminut EDC-napissa valot eikä säätö.

    Mistäköhän vikaa alkaisi selvittelemään?
    Sulakkeet OK, Akun vieressä olevan releen iroituksella varoitus ei tule ajotietokoneeseen eli rele luultavasti OK. Ei kai vain EDC-boksi ole voinut hajota? Viikonloppuna pääsen tarkistamaan johtojen läpiviennin Takapenkin alta auton ulkopuolelle että onko poikki vikaa siellä. Mitkä ovat tyypilliset vika paikat näissä?
    E21 315 m10b20 TIC 420hp/500Nm @1.9bar
    E36 328i coupe -95 "UXI"
    Polaris RMK 800 Nordic edition-15
    Yamaha yz250 -02
  • EPDM
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2005
    • 4621
    • Lahti.

    #2
    Jos kyse on siitä valkoisesta autosta mitä oli nettiautosta pitkään niin minä hoidin kaverille uuden ohjainboksi, ei ollut kallis käytettynä. Vaikea sanoa että onko nyt taas boksi hajonnut.
    Viviendo en Lahiti
    BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
    Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
    Vw Corrado vr6

    Comment

    • KingOnTheRoad
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2005
      • 573
      • Kemijärvi

      #3
      se sama

      Originally posted by EPDM View Post
      Jos kyse on siitä valkoisesta autosta mitä oli nettiautosta pitkään niin minä hoidin kaverille uuden ohjainboksi, ei ollut kallis käytettynä. Vaikea sanoa että onko nyt taas boksi hajonnut.
      jos oletetaan että boksi on taas hajalla niin mikä sitä oikein voi rikkoa? vai olisiko kuitenkin vain poikkivikaa johdoissa:think m5boardilla tuntui johtovikoja olevan nuo. Ja niin tosiaan kun virrat laittaa päälle niin valo käy n.0.5-1sek. ajan napissa
      E21 315 m10b20 TIC 420hp/500Nm @1.9bar
      E36 328i coupe -95 "UXI"
      Polaris RMK 800 Nordic edition-15
      Yamaha yz250 -02

      Comment

      • EPDM
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2005
        • 4621
        • Lahti.

        #4
        voisin kuvitella että joku oikkari olis johdoissa, ei ne yleensä rikki mene...
        Viviendo en Lahiti
        BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
        Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
        Vw Corrado vr6

        Comment

        • Petteri75
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2005
          • 2540
          • Kirkkonummi

          #5
          Järjestelmään kuuluu myös kasa kiihtyvyysantureita, lisää vikakohteita. Katkokset johtoihin ovat tietenkin mahdollisia, M5-boardilla taitaa olla useampikin masentava kuvasarja aiheesta, mutta entäs liitokset/liittimet? Ei oikein jaksa uskoa iskarin hajoamiseen, elleivät alla ole alkuperäiset, joilla on se 200tkm rullattu?
          BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

          Comment

          • Dunky
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 4929
            • Kotka

            #6
            EDC:n vika diagnostiikka on aika kattava Eli merkkiliikeeseen piuhan päähän.
            Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

            Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

            Comment

            • Erich
              BTCF Member
              • Apr 2005
              • 783
              • Hämeenkyrö

              #7
              Originally posted by Dunky View Post
              EDC:n vika diagnostiikka on aika kattava Eli merkkiliikeeseen piuhan päähän.
              Kannatetaan. Jossain ohjainlaitteissa on kai ominaisuutena, että laite kytkee itsensä pois päältä, kun vikamuistiin tulee riittävän monta herjaa. Tämän jälkeen ei herää ennenkuin on nollattu. En tosin muista lukeneeni tätä juuri EDC:stä. Tietääkö joku paremmin?

              Toinen mikä tulee mieleen, on ohjauskulma-anturin opettaminen boksille. Onkohan tehty? Ainakin E38 EDC ohjauspyörän anturi pitäisi kai aina nollata, mikäli rattiakselin asento muuttuu (korjaustyöt), anturi vaihdetaan tai boksi vaihtuu. Onkohan E34 järjestelmä tuoltaosin sama?

              Kahdesta kiihtyvyysanturista ei vielä kovin isoa kasaa saa..?
              6 - E24 635
              7 - E38 740
              8 - E31 850

              Comment

              • KingOnTheRoad
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2005
                • 573
                • Kemijärvi

                #8
                Originally posted by Petteri75 View Post
                Järjestelmään kuuluu myös kasa kiihtyvyysantureita, lisää vikakohteita. Katkokset johtoihin ovat tietenkin mahdollisia, M5-boardilla taitaa olla useampikin masentava kuvasarja aiheesta, mutta entäs liitokset/liittimet? Ei oikein jaksa uskoa iskarin hajoamiseen, elleivät alla ole alkuperäiset, joilla on se 200tkm rullattu?
                En itsekään usko tuohon iskareiden hajoamiseen, sportti asennolla mille ilmeisesti juminut niin on kyllä jämäkkä ajettava. Pitää tässä käyttää ku kerkeää niin piuhan nokassa liikkeessä, Mutta ensin tarkistan sen läpivientikohdan johdotuksen
                E21 315 m10b20 TIC 420hp/500Nm @1.9bar
                E36 328i coupe -95 "UXI"
                Polaris RMK 800 Nordic edition-15
                Yamaha yz250 -02

                Comment

                • Leba
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2003
                  • 2101
                  • Espoo

                  #9
                  Kannattaa myös tutkia ne EDC:n johdot sieltä pohjasta tulevan läpivientireiän lähettyviltä, akun luota. Olen nähnyt kuvia, missä ne johdot on lähestulkoon poikki ja aiheuttanut huonon kontaktin. Itselläni oli myös johdot heikossa hapessa edellisessä ämmässä, korjailin kaikki näkyvillä olevat huonokuntoiset piuhat. Sen jälkeen EDC ei enää temppuillut paitsi kylmänä, mikä ei johtunut niistä johdoista Pomppas kans tuo "EDC not active" teksti kun ajoin motarilla töyssyyn, eikä edes häipyny vaikka sammutti auton ja käynnisti uudestaan.

                  Kuulemma nuo piuhat voivat saada rajua kyytiä takaiskareidenvaihdon yhteydessä, mikäli ne on jossain välissä elinkaarta vaihdettu ja silloiseen ne oli vähän aikaa sitten vaihdettu.

                  Edit:

                  v*ttu oon jäässä, eipä tullu taas mitään uutta, joku vei jalat suusta..
                  Lolvo - Exiä: 330xd M-Sport II, e39 M5 '00, e34 M5 3.6, E39 528i, E34 M5 3.8, E36 328i

                  Comment

                  • Petteri75
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2005
                    • 2540
                    • Kirkkonummi

                    #10
                    Originally posted by KingOnTheRoad View Post
                    En itsekään usko tuohon iskareiden hajoamiseen, sportti asennolla mille ilmeisesti juminut niin on kyllä jämäkkä ajettava. Pitää tässä käyttää ku kerkeää niin piuhan nokassa liikkeessä, Mutta ensin tarkistan sen läpivientikohdan johdotuksen
                    Itse asiassa, se S-asento on mukavampi kuin EDC nicht active - ilmeisesti iskari menee turvallisuus-syistä kovimmalle mahdolliselle asetukselle mitä putkesta löytyy. Ainakin itse koin näin, kun sain viimein EDC:n toimimaan - vekottimesta tuli aidosti mukava. Sitä ennen, kaikkea muuta.
                    BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                    Comment

                    • KingOnTheRoad
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2005
                      • 573
                      • Kemijärvi

                      #11
                      Originally posted by Petteri75 View Post
                      Itse asiassa, se S-asento on mukavampi kuin EDC nicht active - ilmeisesti iskari menee turvallisuus-syistä kovimmalle mahdolliselle asetukselle mitä putkesta löytyy. Ainakin itse koin näin, kun sain viimein EDC:n toimimaan - vekottimesta tuli aidosti mukava. Sitä ennen, kaikkea muuta.
                      Oliko sulla johdoissa vikaa? pitää vissiin katsoa ne johdot akun luota ja hommata taas uusi EDC-boksi Tuo EDC Not active asento on kyllä hermoja raastava näillä lapin teillä, se P-asento oli mukava normi ajossa
                      E21 315 m10b20 TIC 420hp/500Nm @1.9bar
                      E36 328i coupe -95 "UXI"
                      Polaris RMK 800 Nordic edition-15
                      Yamaha yz250 -02

                      Comment

                      • Tcdoe
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2003
                        • 393
                        • Helsinki

                        #12
                        Itselläni oli vasemman etutolpan kohdalla edc:n piuha irronnut kiinnikkeestään (tai jäänyt edelliseltä omistajalta kiinnittämättä remontin yhteydessä) ja täten piuha oli päässyt liikkumaan ja hankautunut rikki. Oli vieläpä rikki "takapuolelta" jolloin sitä ei heti huomannut pyörää irroittaessa, mutta piuhaa kääntämällä kyllä. Vikaa tuli metsästettyä vaikka mistä, mutta yksinkertaisin ja itsestäänselvin paikka jäi tietty tarkistamatta..

                        Comment

                        • Petteri75
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2005
                          • 2540
                          • Kirkkonummi

                          #13
                          Originally posted by KingOnTheRoad View Post
                          Oliko sulla johdoissa vikaa? pitää vissiin katsoa ne johdot akun luota ja hommata taas uusi EDC-boksi Tuo EDC Not active asento on kyllä hermoja raastava näillä lapin teillä, se P-asento oli mukava normi ajossa
                          Kröhöm..EDC-boksin sulake puuttui. Valo syttyi kytkimeen kun törkkäsin varokkeen paikalleen..

                          OK, kyllähän siitä yksi vuotava iskari vaihdettiin mutta en tajunnut katsoa sulaketta ennen tuota. Itse ajoin lähes yksinomaan P-asennossa, S-asentoa tuli lähinnä kokeiltua BCF:n ratapäivillä viime keväänä. P-asento muuten riitti ihan hyvin 160 km/h vauhtiin asti, järjestelmähän automaattisesti säätää iskunvaimennusta myös muunkin kuin kytkimen asennon mukaan.
                          Last edited by Petteri75; 04-09-2008, 18:13.
                          BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                          Comment

                          • Erich
                            BTCF Member
                            • Apr 2005
                            • 783
                            • Hämeenkyrö

                            #14
                            Originally posted by KingOnTheRoad View Post
                            Oliko sulla johdoissa vikaa? pitää vissiin katsoa ne johdot akun luota ja hommata taas uusi EDC-boksi
                            Tuota... tsekkaa nyt kuitenkin ne muut paikat ensin. Tuo aiempi boksin vaihtohan nimenomaan kielii siitä, että vikaa on koitettu korjata hakuammunnalla, mutta ei ole osuttu oikeaan. Tuskin vika vieläkään on boksissa.

                            Ja se vikadiagnostiikka on koodattu sinne juuri näitä tilanteita varten.
                            6 - E24 635
                            7 - E38 740
                            8 - E31 850

                            Comment

                            • KingOnTheRoad
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2005
                              • 573
                              • Kemijärvi

                              #15
                              Nostetaan ylös, mikä anturi on peräkontin pohjalla olevassa syvennyksessä kiinni? Eli tämä, sivun alareunassa http://cgi.ebay.de/E34-M5-EDC-III-PL...3A1%7C294%3A50
                              E21 315 m10b20 TIC 420hp/500Nm @1.9bar
                              E36 328i coupe -95 "UXI"
                              Polaris RMK 800 Nordic edition-15
                              Yamaha yz250 -02

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎