Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 jousitus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ockelbo4500
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 924
    • Sotkamo--Oulu

    E34 jousitus

    En nyt laittanut tätä tuonne madallus topicciin, vaikka olis siinä ehkä kuulunutkin. Eli autoni oli minulle tullessa perästä matala ja keulasta korkea, siis todella kaamean näköinen. Noin vuosi sitten ostin autoon alustasarjan GTS:ltä 40/15 nimellisellä madalluksella. Vaihdoin jouset ja keula tippu tommoset 40-45mm ja on ihan OK. Mutta peräpää on mielestäni liian matala. Heti jousien vaihdon jälkeen korkeus oli liki sama kuin väsähtäneillä vakiojousilla, mutta mielestäni perä vajoaa hiljalleen koko ajan. Laitoin jo viime syksynä taakse jousen alapäähän noin 10mm korotuspalan, mutta silti on mielestäni matala. Meinaa maata pohjaanlyöntikumien päällä koko ajan, varsinkin täydellä tankilla. Mitta navasta kaareen on keskimäärin luokkaa 320mm, kun se edessä on ehkä 355mm.

    Eli voisko joku mitata lähes uusilla vakiojousilla tai joillakin ei-madaltavilla tarvikejousilla varustetun E34 touringin perän korkeuden? Ei kiinnosta alkaa vaihtamaan jos se niilläkään nouse tuosta nykyisestä. Mieli tekisi kuitenkin saada perää 15-20mm ylöspäin, jotta auto ei näyttäisi niin väsähtäneeltä. Keulaa en halua laskea lisää koska tulee ajeltuja huonoja teitä aina välillä.
    BMW E84 X1 18dXdrive -14

    Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
    Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
    Ex, E46 320 d Touring -01
    Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special
  • jani73
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 4330
    • Turku

    #2
    TIS:
    Lokasuojan kaaresta vanteen alareunaan

    Edessä: 15" 588 +-10mm
    16" 601 +-10mm


    Takana: 15" 522 +-10mm
    16" 535 +-10mm

    Comment

    • ockelbo4500
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2007
      • 924
      • Sotkamo--Oulu

      #3
      Jaa nuoko ois touringin vakiomittoja.
      Nyt 17" vanteet alla ja mittasin että lukema ois noin 550mm keskimäärin.
      En tiedä miten paljon vanteet vaikuttaa tuohon lukemaan, mutta jos tuohon 15" lukemaan 522 lisää tuuman eli 522+25,4= 547,4mm+-10mm niin tuon mukaanhan mun auto ois vakiokorkuinen takaa.

      Selailin kuitenkin noita aiempia topicceja ja ainakin sedaneissa monilla mitta kaaresta keskiöön oli luokkaa 330-335 H&R:n -10mm jousilla. Jossain luki myös että sedanin vakiomitta ois 340-350mm keskiöstä kaareen.
      Eli voiko/onko tourinki muka vakiona 20-30mm matalampi takaa, koska mulla toi mitta keskiöstä kaareen on tosiaan 320mm.

      Auto on siis mielestäni kuitenkin liian matala takaa(ainakin visuaalisesti) ja lähinnä nyt kiinnostais tietää, että löytyykö tuohon edes kaupallisia jousia, joilla perä tuosta nousisi. Kohtuu jämäkkä jousi olisi hakusessa noiden etupään KAW:n kaveriksi kuitenkin.
      BMW E84 X1 18dXdrive -14

      Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
      Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
      Ex, E46 320 d Touring -01
      Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

      Comment

      • Vee-eit
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2004
        • 709
        • Turku

        #4
        Touringin takakaari on erilainen kuin sedanissa.
        Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

        Comment

        • Kele
          Bimmer Rookie
          • Oct 2007
          • 100
          • Espoo

          #5
          Ettei sulla vaan ole jotain ongelmaa tasonsäädössä? Kaverilla on 525 Touring -95 tiputti siitä keulan ja laitto taakse uudet vakiojouset, jotain se höpis että sekoaa se tasonsäätö..
          Siellä on se venttiili mikä hoitelee sitä takapää ja hinta marmoritiskillä tais olla jotain 400e:n luokkaa, mutta voihan se olla että pumppukaan ei anna täysiä paineita..
          e90 318i 4d -06
          e36 320 4d -91 Diamantschwarz
          Ex. 2x e30 316

          Comment

          • superfast
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2004
            • 567
            • Kurikka

            #6
            Laittaa taakse E39 korkeus säädettävät tolpat niin pitäis saada mieleiset.
            E60 525 Msport
            E36 318ti compact

            Comment

            • Mystinen
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2005
              • 1206
              • Kehä3

              #7
              Kukaan saanu e39 coileja modattua eteen :think

              Vaparien virittäminen on säälittävää
              350hp/480Nm@0,666bar
              xxxhp/670Nm@1,6bar
              - Mystinen.Fi -
              -ISO maailma välillä pelottaa Connection-

              Comment

              • ockelbo4500
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2007
                • 924
                • Sotkamo--Oulu

                #8
                Ei oo mun karvalakkiversiossa tasonsäätöä. Toi kaari voi tosiaan olla hitusen erilainen sedanissa.
                Tuskin jaksan alkaa mitään E39:n coilovereita tonne virittelemään. Nettiä tässä selailin ja huomasin että ainakin lesjöfors tekee ns. HD jousia E34 touringiin taakse. Liekö kellään sellaisista kokemusta?
                BMW E84 X1 18dXdrive -14

                Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                Ex, E46 320 d Touring -01
                Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                Comment

                • jani73
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 4330
                  • Turku

                  #9
                  Originally posted by ockelbo4500 View Post
                  Jaa nuoko ois touringin vakiomittoja.
                  Nyt 17" vanteet alla ja mittasin että lukema ois noin 550mm keskimäärin.
                  En tiedä miten paljon vanteet vaikuttaa tuohon lukemaan, mutta jos tuohon 15" lukemaan 522 lisää tuuman eli 522+25,4= 547,4mm+-10mm niin tuon mukaanhan mun auto ois vakiokorkuinen takaa.
                  Vakiomittoja kyllä. Ihan oikein laskettu, eli tuolle 17" TIS antoi 550mm.

                  Comment

                  • osilpi
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2003
                    • 486
                    • Espoo

                    #10
                    Originally posted by ockelbo4500 View Post
                    . Nettiä tässä selailin ja huomasin että ainakin lesjöfors tekee ns. HD jousia E34 touringiin taakse. Liekö kellään sellaisista kokemusta?
                    Mulla on E34 sedanissa takana K&F:n (vai K&R? tms) HD-jouset (Kaha), ja mielestäni korkeus on sopiva, ja riittävän jämäkkä. Korkeus vastaa siis vakiokorkeutta, mutta kuormaa saa heittää kontin täyteen, eikä käytännössä laske juurikaan.
                    Mukavuus kärsi aavistuksen, mutta kuorman kanssa voittaa orkkiksen 100-0.
                    E34 525i 12v 1990
                    Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                    ex-BMW:t
                    E28 520iA 1983
                    E28 520iA 1985

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎