Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 530 -94 käyntiongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Meikä
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2003
    • 408
    • Kajaani

    e34 530 -94 käyntiongelma

    elikäs tuossa äsken ilmeni seuraavanlainen töihin lähdössä ollessa...
    lähti normaalisti käymään ja kävi normaalisti noin 5-10 sec sen jälkeen kierrokset putosi ja auto sammui... autona tuo otsikon mukainen 3.0 v8 kone... ja automaatilla...
    kokeilin uudestaan käynnistää niin taas menee käyntiin mut sammui samantien...
    sit vielä kerran kokeilin ja heti käynnistymisen jälkeen runttasin kaasun pohjaan.. ei ensin ottanut hyvinkään kierroksia ja sitten kävi 4000 kerran ja sieltä nopeasti sammui... putkesta myös pamautti eli bensa haisi auton vieressä... mistä alkaa hakemaan vikaa?
    -Official member of BTCF-Sauna Team-
    -Official Member of BTCF-Jusauksen allasteam-

    nyk alla: e39 525 tds -99
    ex kulkineet:
    e34 530 iA -94, e36 325 -92, chevrolet camaro -97, e38 735 iA -97, e39 523 iA -98,
    e34 535 -92, porche 928 -74, e32 750 -91, Mb w124 300 CE -90, e32 730 -88, e32 730 -89
    e32 735 -88,
    yms mitä ei nyt tarkemmin muista
  • roadhawk72
    Newbiemmer
    • May 2008
    • 11

    #2
    selviskö vika kun itselläni saman kaltainen ongelma

    Comment

    • Arnolds
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2005
      • 3311
      • Kajjjaani

      #3
      Polttoaine pumppu, pumpunrele:think akselilta aloitaisin.
      F26 xDrive20d TwinPower

      EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

      Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

      Comment

      • roadhawk72
        Newbiemmer
        • May 2008
        • 11

        #4
        minulla on -93 530i manuaali ja se tekee sitä että lähtee heikosti käyntiin ja tyhjäkäynti soutaa ja meinaa välillä sammua ja kaasupolkimen nopea painaminen saa koneen sammumaan mutta jos saan kierrokset nostettua yli 1500 niin kone käy normaalisti,vika ilmeni tänään joten kaikki vinkit ovat tervetulleita

        Comment

        • Tojopa
          BTCF Member
          • Mar 2004
          • 1592
          • Kuopio

          #5
          Myös kammen ja nokan anturit kannattanee tsekata.

          Comment

          • Harzzza
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2006
            • 218
            • Tampere

            #6
            Originally posted by 540iAV8 View Post
            Polttoaine pumppu, pumpunrele:think akselilta aloitaisin.

            Jep. Pumppu kaputt.

            Comment

            • Arnolds
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2005
              • 3311
              • Kajjjaani

              #7
              Originally posted by Tojopa View Post
              Myös kammen ja nokan anturit kannattanee tsekata.
              Jos nokka anturi niin pitäs kyllä pyöriä mutta käyntiinlähtö heikkoa ja kampuran anturi pysäyttää sitten laakista.
              F26 xDrive20d TwinPower

              EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

              Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

              Comment

              • Havis
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1835
                • Kotona/Poissa

                #8
                Jos pa-pumppu pätkisi, niin ei kai silloin pensa haise? Kun kerran ei sitä ainetta tule. Enemmänkin tämä haiskahtaa sytytyspuolen ongelmalta (ne asentoanturit tms...)
                "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                E60 523iA -08

                Comment

                • Tojopa
                  BTCF Member
                  • Mar 2004
                  • 1592
                  • Kuopio

                  #9
                  Originally posted by 540iAV8 View Post
                  Jos nokka anturi niin pitäs kyllä pyöriä mutta käyntiinlähtö heikkoa ja kampuran anturi pysäyttää sitten laakista.
                  Eikös tuossa ylempänä (roadhawk72) ole viallisen nokan anturin oireet? Jos kammen anturi ei kuole kerrasta vaan pikku hiljaa kuten omassa ex-kulkineessa (E34 525i), niin käyntiinlähtö vaivalloista ja saattoi myös "aivastella" startatessa. Sammuilu vauhdista ja esim. liikennevaloissa tyhjäkäynnillä kuului myös taudinkuvaan. Täysin sökö kammen anturi halvaannuttaa sitten koko auton kun ecu ei tiedä koneen pyörivän, eikä näin ollen anna polttoainetta ja kipinää.

                  Comment

                  • roadhawk72
                    Newbiemmer
                    • May 2008
                    • 11

                    #10
                    niin no mun ongelmat ovat seuraavanlaisia,heikko käynnistyvyys paitsi aivan kylmänä,niin kauan kujin ns ryyppy on päällä tyhjäkäynti on tasaista mutta kun kone lämpiää alkaa tyhjäkäynti soutaa 200rpm ja 1000 rpm välillä,nopea kaasupolkimen painallus saa auton sammumaan mutta jos saan kutiteltua kierrokset yli 1500rpm niin kone käy ja laulaa nätisti koko loppu kierrosalueen läpi mutta kun hellitän kaasun nopeasti ja annan kierrosten pudota tyhjäkäynnille auto sammuu välittömästi,uudelleen startatessa auto yrittää käynnistyä mutta ei meinaa lähteä käyntiin ja joko toisella tai kolmannella yrittämällä se käynnistyy ja tyhjäkäyinti vaeltaa jälleen.

                    Comment

                    • roadhawk72
                      Newbiemmer
                      • May 2008
                      • 11

                      #11
                      bensa ei kyllä haise edes silloin kun on yrittänyt autoa käyntiin sen kuitenkaan lähtemättä

                      Comment

                      • Meikä
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2003
                        • 408
                        • Kajaani

                        #12
                        minulla ongelma ratkaistu.. oli ikivanha ilmanputsari päässyt lähes tukkoon milloin ilmamäärämittari huutaa hoosiannaa että lisää bensaa ja kun auto kävi muutaman sekunnin niin sammuminen tukehtumisen takia... eli ensin vaihdoin suotimen... no ei yksinään auttanut... seuraavaksi uusi ilmamäärämittari vanhan tilalle ja nyt kärryssä ei ongelmasta tietoakaan... että halvalla pääsin tällä kertaa... nyt auto tosiaan pelittää eika saa liikaa ilmaakaan niin kuin luulen sen saaneen aiemmin tuollaisen tarvike "sport ilmanputsarin" aikaan mikä autossa oli kun sen ruotsista hain. eli vaihdoin vakio ilmanputsarin kotelon ja ns. marmoritiskiltä oikeanlaisen suodattimen paikalleen ja nyt pelaa..
                        tosiaan auton käyntiinlähdön kanssa ei ollut missään välissä ongelmaa.. vaan ei sitten pysynyt käynnissä kun sai liikaa bensaa tuon ilmamäärämittarin väärien signaalien takia ja tukehtui..
                        Last edited by Meikä; 10-09-2008, 18:13.
                        -Official member of BTCF-Sauna Team-
                        -Official Member of BTCF-Jusauksen allasteam-

                        nyk alla: e39 525 tds -99
                        ex kulkineet:
                        e34 530 iA -94, e36 325 -92, chevrolet camaro -97, e38 735 iA -97, e39 523 iA -98,
                        e34 535 -92, porche 928 -74, e32 750 -91, Mb w124 300 CE -90, e32 730 -88, e32 730 -89
                        e32 735 -88,
                        yms mitä ei nyt tarkemmin muista

                        Comment

                        • Harzzza
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2006
                          • 218
                          • Tampere

                          #13
                          Originally posted by Havis View Post
                          Jos pa-pumppu pätkisi, niin ei kai silloin pensa haise? Kun kerran ei sitä ainetta tule. Enemmänkin tämä haiskahtaa sytytyspuolen ongelmalta (ne asentoanturit tms...)

                          Niin määkin ensin nopeesti päättelin mutta oli itellä tosiaan 100% identtiset oireet. Bensakin haisi aina kun sammu ja käynnisti. Eihän se joka tippaa bensaa polta, esim just kun sammuu, saattaa pumppu ruikkasta viä sen verran että osa menee palamatta pyttyyn ja ne siellä haisee. Se kun tekee hajotessaan sitä että syöttää-ei syötä- syöttää vuoronperään. Siks käy nätisti hetken, ja sammuu kuin seinään. Tarpeeks kun tahkoo käyntiin niin sillä voi jopa pystyä ajamaan lähimmälle korjaamolle

                          Oma pumppu hajos niin että se kyllä pyöri kokoajan mutta siipi oli melki irti ja se välillä pumppas välillä ei. Tuotto romahti vähän väliä.

                          Nokan ja kammen anturit uusin eikä vaikuttanu...

                          Autosähköliike tutki kauan probleemaa, vaihto MAF :fin ja kolus paikat lambdoja myöten ja epäili ECU :akin kunnes tajus mitata pumpun tuoton kun ei heti uskottu että toi tarvii kunnon syötön soppaa käydäkseen ees tasasta tyhjäkäyntiä...

                          Se pumppu on noissa aika pieni kooltaan ja siks suht kovilla. Ei kestä ees 300 tkm ajella...

                          Tosta laukes n. 278 tkm kohalla, ties monesko sit oli...

                          Uus pumppukin oli sit numeroiden mukaan M5 pumppu, tiä sit historiasta miks näin. Muovitankkinen 530 Touring kuitenkin... No, tulipa 2 vuoden takuu uudelle.

                          Comment

                          • tomber
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2006
                            • 44

                            #14
                            Itelläni suht samanlaisia oireita ja auto on seissy jo jonkin aikaa pihalla, joten pitäs ruveta asialle tekemään jo jotain... Mistä kannattaa hommata nokka-akselin anturi plus bensapumppu? kai niitä jostain netistä saa, vai mistä niitä sais suht edullisesti? Ja missä päin konetta sijaitsee toi nokka-akselin anturi? Auto 520iA -94...

                            Comment

                            • pöhinä
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2006
                              • 39
                              • Oslo

                              #15
                              Laitanpa itsekin tänne tarinaa kun oli samantyyppistä ongelmaa.
                              Vika on jo korjattu, kylläkin pitkähkön kaavan kautta...

                              Eli 540iA -94 sammahti liikenne ympyrään ihan yllättäen. Pienen sahauksen jälkeen taas käyntiin, kävi hetken ja sammui taas. Uusi yritys, ei edes luvannut.

                              Ilmanputsari ja imuputki irti. Lisäilmaluisti(tyhjäkäynnin säädin?) piti virrat päällä surinaa. Kädellä luistin imuaukko tukkoon ja kaveri starttaamaan, jo lähti! Kävi ihan kohtuullisesti ku anto sormien välistä sopivasti ilmaa. Sammui heti kun otti käden pois luistin aukolta.

                              Jaloselta "uusi luisti" 40€, ei vaikutusta. Välillä lähti käyntiin ja välillä ei. Jos lähti, kävi muutaman sekunnin ja sammahti taas (yskien pikkuhiljaa).:think
                              Polttoainepumppu kuulosti pyörivän.

                              Ilmamassamittari vaihtoon, ei vaikutusta. :think

                              Kampuran tunnistin vaihtoon, ei vaikutusta. :think

                              Nokka-akselin asentotunnistin vaihtoon, ei vaikutusta. :think

                              Polttoainepumppu irti ja "koeponnistus" ->toimii
                              Sitten startatessa mittasin Pumpulle tulevasta liittimestä jännitten-> OK ~12V
                              Seuraavaksi Hyppyjohto akulta suoraan polttoainepumpulle(pumppu pyörii kokoajan), starttaus yritys ja kas kummaa: Toimii kuin junan vessa!

                              Rapsuttelin Bensapumpun liittimen kontaktipinnoilta hapettumat pois ja homma skulaa niin ku pitääkin. (polttoaineen syöttö pätki hapettumien takia, välillä pumppu pyöri ja välillä ei)

                              Eli yhteenvetona: Kannattaa aloittaa sieltä halvimmasta päästä...
                              Yleismittari kouraan ja mittailemaa jännitteet, virrat ja kontaktit ennen uusien osien vaihtoa.

                              Ps. Vaikka pumppu ei pyörisikään startatessa, kannattaa kaivaa se esille ja kokeilla suoraan pumpun navoilta/pumpun liittimestä ennen uuden pumpun hankintaa. (pelkästään liittimen irroitus ja kytkentä voi poistaa kontaktiongelman)

                              Nyt ois sitten nuo anturit joutilaana, jos joku kaipaa...
                              Tälläista täällä päin. Seuraavaksi peräpään vapinan syitä etsimään/ongelmaa korjaamaan. Toivotonta...ko?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎