e34 540iA -93. Alkuperäinen ongelma oli ravistus noin 50 km/h nopeudessa, no tämähän oli "tieto" että keskitukilaakerin kumi on mennyt, joten uusin sen. Kaupunkinopeuksien vapinat katosivat kyllä, mutta tilalle tuli hentoinen jyrinä noin 70-90 mittarinopeuksiin. Sadan vauhdissa jyrinä on jo täysin kadonnut. Rengasvapinaa tämä ei ole.
Katsoin kardaania purkaessani, että siinä on maalimerkit ristikon molemmin puolin, joten en sitten tehnyt omia merkkejä. Kasausvaiheessa huomasin, että jos maalimerkit laittaa linjaan niin ristinivel osuu juuri spoorien "väliin", eli sen saisi periaattessa kasattua kahteen asentoon ja merkit olisivat ihan yhtä lähekkäin. Kaveri seurasi touhujani montun reunalta ja arveli, että merkit menivät samaan asentoon kuin purettaessa, mutta nythän ei tietysti voida olla ihan varmoja onko edellinen remontoija kasannut tuota oikein. Voisikohan yhden spoorin heitto aiheuttaa tällaisen pienen tärinän? Voiko kardaanin asentaa jotenkin muuten "väärin", pitääkö katsoa jotain linjauksia vaihteistosta tms?
Moottorin tukikumit on hiljattain uusittu, vaihteiston kannattimia ei vielä (saattaisivat kyllä olla vaihtokunnossa). Rättinivel oli ehjän näköinen, samoin sen keskitinhela, tosin en kokeillut sen välyksiä. Ristinivel tuntui hyvältä, ei takerrellut eikä tuntunut välystä. Samoin vakionopeusnivel perässä tuntui olevan ok. Ja tukilaakeriakin esijännitin nelisen milliä, miten tämä esijännitys yleensä vaikuttaa?
Pahus kun en voi olla ihan varma, oliko tuo jyrinä autossa jo ennen tukilaakeriremonttia...
Katsoin kardaania purkaessani, että siinä on maalimerkit ristikon molemmin puolin, joten en sitten tehnyt omia merkkejä. Kasausvaiheessa huomasin, että jos maalimerkit laittaa linjaan niin ristinivel osuu juuri spoorien "väliin", eli sen saisi periaattessa kasattua kahteen asentoon ja merkit olisivat ihan yhtä lähekkäin. Kaveri seurasi touhujani montun reunalta ja arveli, että merkit menivät samaan asentoon kuin purettaessa, mutta nythän ei tietysti voida olla ihan varmoja onko edellinen remontoija kasannut tuota oikein. Voisikohan yhden spoorin heitto aiheuttaa tällaisen pienen tärinän? Voiko kardaanin asentaa jotenkin muuten "väärin", pitääkö katsoa jotain linjauksia vaihteistosta tms?
Moottorin tukikumit on hiljattain uusittu, vaihteiston kannattimia ei vielä (saattaisivat kyllä olla vaihtokunnossa). Rättinivel oli ehjän näköinen, samoin sen keskitinhela, tosin en kokeillut sen välyksiä. Ristinivel tuntui hyvältä, ei takerrellut eikä tuntunut välystä. Samoin vakionopeusnivel perässä tuntui olevan ok. Ja tukilaakeriakin esijännitin nelisen milliä, miten tämä esijännitys yleensä vaikuttaa?
Pahus kun en voi olla ihan varma, oliko tuo jyrinä autossa jo ennen tukilaakeriremonttia...