Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 540i m-sport tietoa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jarger
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2005
    • 3826
    • Finnland

    #16
    Itselle taas kelpaisi automaatti ihan hyvin, tosin varmaan vanhemmassa autossa voisi olla hyvä jossain vaiheessa kunnostaa/huoltaa loota, että toimii kuten tarkoitettu.

    6-vaihteisuutta pidin hienona joskus, nyt kun käytännössä aina sotkee käyttöautossa 6-pykäläistä, niin 5-vaihteista tulee lähinnä ikävä. Yliarvostettu ominaisuus, ja yleensä tuo 6 pykälä ei ole edes suora, vaan välitetty. En sano että olisi huonompi, mutta en arvosta yhtään yli viidennen. Manuaalissa vaan ylimääräinen vaiva joka pelattu käyttöön eri perävälityksellä. Kasuaalille käyttäjälle varmaan jopa hidastaa.
    Ehkä tähän löytyisi jotain lisäpositiivisuutta suhtautumiseen jos Suomesta löytyisi edes autobaana jossa sitä teoriassa voisi hyödyntää.
    Automaattilaatikossa taas vaihteiden määrä puolestaan on automaattisesti parempi koska pykällystä ei tarvitse tehdä.
    Negatiiviset kauppakokemukset:
    Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

    Comment

    • Urpo_rotta
      BTCF Member
      • May 2012
      • 5266
      • Pirkkala

      #17
      540i m-sport manuaalien valmistusmäärä on sen verran pieni että johan sillä on arvoa senkin takia.

      Se Canadan erikoismalli 540i on varmaan melkoisissa hinnoissa tänäpäivänä
      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
      E34 525i -90 twinturbo 427/519

      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
      Kysy jos tarvetta

      Comment

      • Jarger
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2005
        • 3826
        • Finnland

        #18
        Oletin jostain syystä kun oma 535i on sporttialustalla ja -90, että siellä ois vakaajatkin jäykemmät, mutta ilmeisesti tuossa on sitten vain tolpat samaa kuin M-technic/M-Sport?
        Ja vakaajat normaalit. Vakaajat sitten noissa malleissa on samat kuin M5:kin... M-ratti ja penkit kyllä löytyy jo tehtaalta. Puskimia/helmoja ei.
        Negatiiviset kauppakokemukset:
        Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

        Comment

        • 33d
          BTCF Member
          • Sep 2013
          • 458
          • Finland

          #19
          Eipä tosiaan löydy ainakaan nopealla googletuksella ja pienellä foorumeiden selauksella infoa euro vs. US spec. Onko tossa EDC alusta? Ja tullut tehtaalta 95? Peilithän noissa US speceissä on M/aerot. Näkyykö VIN:illä millä vanteilla tullut alunperin? Nykyiset näyttää kyllä ihan japanin huutokauppa specsien mukaiset

          Comment

          • jj5
            BTCF Member
            • Aug 2012
            • 1340
            • pks

            #20
            Originally posted by Jarger View Post
            Itselle taas kelpaisi automaatti ihan hyvin, tosin varmaan vanhemmassa autossa voisi olla hyvä jossain vaiheessa kunnostaa/huoltaa loota, että toimii kuten tarkoitettu.

            6-vaihteisuutta pidin hienona joskus, nyt kun käytännössä aina sotkee käyttöautossa 6-pykäläistä, niin 5-vaihteista tulee lähinnä ikävä. Yliarvostettu ominaisuus, ja yleensä tuo 6 pykälä ei ole edes suora, vaan välitetty. En sano että olisi huonompi, mutta en arvosta yhtään yli viidennen. Manuaalissa vaan ylimääräinen vaiva joka pelattu käyttöön eri perävälityksellä. Kasuaalille käyttäjälle varmaan jopa hidastaa.
            Ehkä tähän löytyisi jotain lisäpositiivisuutta suhtautumiseen jos Suomesta löytyisi edes autobaana jossa sitä teoriassa voisi hyödyntää.
            Automaattilaatikossa taas vaihteiden määrä puolestaan on automaattisesti parempi koska pykällystä ei tarvitse tehdä.
            kyllä tuo kuudes pykälä vaan tulee ihan tarpeeseen. 5. Vaihdehan näissä on 1 ja kutonen on jotain 0.8 luokkaa eli tiputtaa kierroslukua ihan mukavasti. Olisipa myös pienempimoottorisissa vanhuksissa sellainen. 525i:llä voi ajaa tasaisella vitosella jo about 50kmh alkaen ja kierrokset on ihan turha korkealla moottoritiellä.

            Toki 540i manuaalissa on myös 2.93 perä, kun esim. 525:ssä on luokkaa 3.25
            sigpic

            Comment

            • Jarger
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2005
              • 3826
              • Finnland

              #21
              Ei käytännön merkitystä kun häiriessä voi pelata rengasprofiililla tai vaihtaa vaikka perän, jos tuolta tuntuu. Kun tuon vitosen välityksen ja eri perän ottaa huomioon niin käykin niin että eipä sitä eroa olekaan. Muistan toki itsekin ajan kun 6 vaihde 90-luvulla oli jotain "vautsivau! onko edes totta" autoissa
              Negatiiviset kauppakokemukset:
              Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

              Comment

              • jj5
                BTCF Member
                • Aug 2012
                • 1340
                • pks

                #22
                Originally posted by Jarger View Post
                Ei käytännön merkitystä kun häiriessä voi pelata rengasprofiililla tai vaihtaa vaikka perän, jos tuolta tuntuu. Kun tuon vitosen välityksen ja eri perän ottaa huomioon niin käykin niin että eipä sitä eroa olekaan. Muistan toki itsekin ajan kun 6 vaihde 90-luvulla oli jotain "vautsivau! onko edes totta" autoissa
                Ei edes itselle äkkiseltään tule mieleen 5 vaihteista autoa, jossa kuudes vaihde ei tekisi ajokokemukselle hyvää. Voihan tosiaan perää vaihtamalla koittaa kuudennen vaihteen puutetta kompensoida, mutta siinä useissa tapauksissa kärsii sitten varmaan suorituskyky tai käytettävyys pienemmissä nopeuksissa. Äkkiseltään ajateltuna dieselmallin perävälityksellä ( ~2.6) 5 vaihteisessa taitaisi päästä lähelle tuota 540i välitystä.
                sigpic

                Comment

                • Jarger
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2005
                  • 3826
                  • Finnland

                  #23
                  Kyllä sille on syynsä miksei se 7-vaihteisuus lyönyt läpi manuaaleissa.. mukavuus kärsii raakasti. 5 vain on mukavempi käyttää kuin 6. Makuasioista lienee turha kiistellä. Toki en itsekään näe kuudennetta haittana.

                  Huomasin muuten että oma rassi jos olisi 3 kuukautta uudempi, niin jopa sporttialustaan etummainen vakaaja olisi muutettu millimetrin paksummaksi: https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=31_0045

                  Aina ei uudempi ole parempi, omassa E39 puolestaan laatikkona on Getrac. Jos auto olisi tullut 1 kuukauden aiemmin tehtaalta, se olisi tullut ZF lootalla
                  Negatiiviset kauppakokemukset:
                  Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                  Comment

                  • Zoui
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2003
                    • 6350
                    • Tampere

                    #24
                    Originally posted by 33d View Post
                    Eipä tosiaan löydy ainakaan nopealla googletuksella ja pienellä foorumeiden selauksella infoa euro vs. US spec. Onko tossa EDC alusta? Ja tullut tehtaalta 95? Peilithän noissa US speceissä on M/aerot. Näkyykö VIN:illä millä vanteilla tullut alunperin? Nykyiset näyttää kyllä ihan japanin huutokauppa specsien mukaiset
                    Tuli tosiaan heittotähdillä jotka itsellä tallessa auton entisöintiä varten, molemmat päät toki saman levyisinä. Näyttää 9/94 valmistusajaksi, tuokin kiinnostaisi milloin ensimmäiset m-sport paketit on sitten oikein tullut, kun internet tarjoaa tuota -95 tietoa. Toki syyskuussa bemarilla nuo vuosimallit vaihtunee(?) kaiketi. Ja ei ole EDC tolppia tuossa.
                    Elämä on pihakivestä.

                    Comment

                    • jj5
                      BTCF Member
                      • Aug 2012
                      • 1340
                      • pks

                      #25
                      Tuo internetin tieto, mikä helposti löytyy, liittynee noihin pohjoisamerikan "m5 korvaaviin malleihin". Euro M technic / msport varustelluilla ei liene mitään tekemistä sen asian kanssa kun m5 on saanut loppuun asti ja vielä kuudella vaihteella lopuksi.

                      Olisiko joku syy, ettei 540/ v8 malliin olisi m sport/ m tech varustelua saanut aikaisemmassa vaiheessa, kuin esim -94, vaikka muihin malleihin on selvästi saanut? -93 mallivuodelle, kai, on 540i tullut.
                      Onhan m sport 540i väkisin aika vähän tuotettu malli, jos kokonaisuudessaan 540i on tehty 26k kappaletta. Voisi mutuilla, olisiko näistä ehkä 10% msport varustelulla?





                      There were a total of 1 331 056 E34:s produced.
                      Market Produced (Units) Produced (%)
                      ECE 1124271 84,46
                      IDN 4504 0,34
                      MYS 1500 0,11
                      THA 8476 0,64
                      URY 108 0,01
                      USA 166696 12,52
                      VNM 94 0,01
                      ZAF 16450 1,24
                      N/A 8957 0,67
                      Model Produced (Units) Produced (%)
                      518g 298 0,02
                      518i 53248 4,00
                      520i 426971 32,08
                      524td 70901 5,33
                      525i 434549 32,65
                      525ix 9366 0,70
                      525td 19334 1,45
                      525tds 122401 9,20
                      530i 57570 4,33
                      535i 97679 7,34
                      540i 26485 1,99
                      M5 12254 0,92
                      Chassis Produced (Units) Produced (%)
                      SAL 1206342 90,63
                      TOUR 124714 9,37
                      Engine Produced (Units) Produced (%)
                      M20 299243 22,48
                      M21 70901 5,33
                      M30 117958 8,86
                      M40 38054 2,86
                      M43 15492 1,16
                      M50 571643 42,95
                      M51 141735 10,65
                      M60/1 37291 2,80
                      M60/2 26485 1,99
                      S38 12254 0,92
                      Transmission Produced (Units) Produced (%)
                      AUT 505173 37,95
                      MECH 1331056 62,05
                      Drive Produced (Units) Produced (%)
                      4WD 9366 0,70
                      RWD 1321690 99,30
                      Source : TIS (extracted by Keith Turner [email protected])
                      sigpic

                      Comment

                      • Jarger
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2005
                        • 3826
                        • Finnland

                        #26
                        Tuossa oman auton varustelistaus. Kyseessä siis -90 535i.

                        "Editions And Packages
                        S339 Shadow-Line
                        S708 M Sports Steering Wheel Leather

                        Comfort And Interior Equipment
                        S401 Lift-Up-And-Slide-Back Sunroof, Electric
                        S415 Sun-Blind, Rear
                        S423 Floor Mats Velours
                        S428 Warning Triangle And First Aid Kit
                        S430 Interior/Outside Mirror With Auto Dip
                        S465 Through-Loading System
                        S481 Sports Seat
                        S494 Seat Heating Driver/Passenger
                        S498 Headrests Mechanically Adjustable, Rear

                        Multimedia
                        S655 Satellite Tuner
                        S676 HiFi Speaker System

                        Driver Assistance And Lightning
                        S510 Headlight Aim Control
                        S530 Air Conditioning
                        S563 Lights Package
                        S571 Reinforced Power Supply

                        Wheels And Drive
                        S216 Hydro Steering-Servotronic
                        S226 Sports Suspension Settings

                        Environment And Safety
                        S320 Deleted, Model Lettering
                        S801 National Version Germany/Austria​

                        Jos ajattelen päivittää tuon
                        S226 osion tuolta, onko se nyt sitten koodina 704 M-Sport suspensioniin, niin
                        tarvitseeko tuossa pääosin vaihtaa vakaajat?
                        Jousiksi varmaan eteen sopisi myös M5 tarvikemallin jouset ilman ilmastointia, paino lienee keulalla sama, kun tuossa on ilmastointi.
                        Vai oliko M-Sport noissa sitten myös aina sähköisillä tolpilla ja tasonsäädöllä alunperin?
                        Taitaa olla aika monesta otettu pois jälkikäteen ne.

                        Tämä pähkäily juontaa juurensa siihen että alustan komponenteilla alkaa olla ikää ja auto on jossain vaiheessa vedetty niin kenttään kuin saa suunnilleen. Pohjaanlyöntikumit takaa loppu, vaikka sinne on jouset ja yläpäät vaihdettu, edessä ne pikaisella vilaisulla puuttuu kokonaan mm Ja myös se kuppiprikka niille. Kypsyttää ajaa autoa lankuille että saa tunkin alle
                        Negatiiviset kauppakokemukset:
                        Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                        Comment

                        • Zoui
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2003
                          • 6350
                          • Tampere

                          #27
                          Mistä syystä mahtaa olla ainakin mun hankala löytää netistä e34 koristen varustelistoja, joissa tosiaan on tuo paketti merkittynä? Eri m-komponentteja toki on aina, mutta kyseistä koodia ei.
                          S337 M Sports Package
                          S339 Shadow-Line
                          S704 M Sports Suspension
                          S710 M Sports Steering Wheel, Multifunction
                          Elämä on pihakivestä.

                          Comment

                          • jj5
                            BTCF Member
                            • Aug 2012
                            • 1340
                            • pks

                            #28
                            Originally posted by Zoui View Post
                            Mistä syystä mahtaa olla ainakin mun hankala löytää netistä e34 koristen varustelistoja, joissa tosiaan on tuo paketti merkittynä? Eri m-komponentteja toki on aina, mutta kyseistä koodia ei.
                            S337 M Sports Package
                            S339 Shadow-Line
                            S704 M Sports Suspension
                            S710 M Sports Steering Wheel, Multifunction
                            Jaa'a. Kai noissa varustelistoissa on muutenkin vähän eroja, mitä sinne on merkattu ja mitä ei. Minun 95 mallisessa on seuraavia sporttisia merkintöjä. Mutta mikä on s710 multifuction steering wheel E34:ssä?
                            S337 M Sports package
                            S339 Shadow-Line
                            S704 M Sports suspension
                            S481 Sports seat
                            S255 Sports leather steering wheel
                            sigpic

                            Comment

                            • 33d
                              BTCF Member
                              • Sep 2013
                              • 458
                              • Finland

                              #29
                              Originally posted by Zoui View Post

                              Tuli tosiaan heittotähdillä jotka itsellä tallessa auton entisöintiä varten, molemmat päät toki saman levyisinä. Näyttää 9/94 valmistusajaksi, tuokin kiinnostaisi milloin ensimmäiset m-sport paketit on sitten oikein tullut, kun internet tarjoaa tuota -95 tietoa. Toki syyskuussa bemarilla nuo vuosimallit vaihtunee(?) kaiketi. Ja ei ole EDC tolppia tuossa.
                              Tämän mukaan vuodesta 94 saanut S337 ja infoa mitä se sisältää. Ei tosin infoa kuukaudesta ja vuosimallista.


                              Zum Paket gehörte aber mehr, immer:

                              Ab 1991 = SA 335
                              - Nebelscheinwerfer (wenn nicht eh Serie)
                              - Kreuzspeichen-Alus (15 Zoll oder, wo diese Serie: TRX)
                              - Frontspoiler/Schwellerverkleidungen/Heckschürze
                              - Heckflügel
                              - Metallic (Entfall und stattdessen ausgewählte Uni Lacke ohne Mehr- oder Minderpreis)

                              Ab 1992 = SA 336 - wie SA 335, aber
                              - minus Heckflügel (separat zu bestellen)
                              - plus Sportfahrwerk

                              Ab 1994 = SA 337 - wie SA 336, aber plus
                              - Sportsitze
                              - Millpoint-Stoff-Leder-Kombination
                              - Vogelaugenahorn-Edelholz
                              - schwarzer Dachhimmel
                              - statt TRX: 17 Zoll
                              - Shadowline (Entfall ohne Mehr- oder Minderpreis möglich)​

                              Comment

                              • automiaes
                                BTCF Member
                                • May 2007
                                • 62

                                #30
                                Minä maalautin oman 6-gangin m-sport-varustuksiin, ts, helmat, oven alareunat, puskurit.. Sisusta oli jo valmiiksi edellisen jäljiltä sporttinen ja takana 750:n lukkokin. Ajatuksissa ollut kanssa museointi ensi vuonna mutta en tiedä miten tarkkoja ne nykyään on noiden vaihdettujen osien myötä.

                                Ja vaihdemäärään kommenttina että kyllä se vaan hiton kivaa on motarilla siirtymävauhtia ajellessa nakata 6.s vaihde sisään

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎