Morjes. Eli auto on -93 540iA ja kardaanin ja perän välinen stefa tarttis vaihtaa. Katsoin tommosesta 7-sarjan bentley service manuaalista, et vetarien stefat onnistuis vaihtaa paikoillaan, mutta kardaanin stefan vaihtoa varten perä pitäisi tiputtaa pois(ajattelin että samanlailla menee seiskaan ja vitoseenkin homma, mutta liekö sit näin??) Aloin vaan kattomaan et tartteeko sitä perää oikeasti tipauttaa etummaisen stefan vaihtoa varten? Mikäs porukoilla on kokemus asiasta? Kiitos paljon etukäteen!!
Perän etummaisen stefan vaihto
Collapse
X
-
Tags: None
-
Perä irti kardaanista, ennen mutterin irroitusta tarkasti sitten merkit että tietää kiristää juuri samaan kohtaan, koska krymppi puristettu siihen pinionin laakerien saamiseksi oikeaan kireyteen.
En oo tuota tehnyt, pitäisi kyllä tehdä omaan E34 535 joskus, mutta jos perän menee ottamaan pois ennen vaihtoa tai vaihdon ajaksi, niin menee kyllä sitten aika eksoottiseksi pitää sitä paikallaan kun sitä perän laipan isoa mutteria kiristää kohdalleen. Stefa oli aika hintava, taisin tilata koon mukaan sinne jostain päin intternettiä tarvikemallisen jo pari vuotta sitten.
-
Itse tein joskus tuollaiseen laipan vastaanpitämiseen työkalun ihan pitkästä järeästä lattaraudasta ja siihen reiät, jolla pulttaa laippaan kiinni. Siihen kun laittaa kunnolla pituutta ja apumies/nainen/henkilö pitää vastaan, niin aika nätisti saa kiristettyä laipan sopivasti tai tietysti myös avattua. Silloin taisi olla vaihteiston kardaanin laipan avaamisesta kyse, mutta kaipa sama idea peräänkin toimii yhtä lailla.
E
Comment
-
Okei kiitti paljon vastauksista! Vedinkin jo merkit siihen kardaanin takakiinnitykseen, et tulis samaan paikkaan kiinni(en tiedä onko kriittistä vaik tasapainon suhteen?) Ja sit se perän iso mutteri vedetään samaan merkkiin/kohtaan takasin kuin missä oli aiemminkin. Mulla pitäiskin olla se stefa jo olemassa, mutta täytyy nyt vielä varmistaa et on oikea. Jep näillä mennään, kiitti vielä. Ai niin sit saa vielä suositella, mitä öljyä sinne kandee ostaa!
Comment
-
Seiskaan tein saman homman pari vuotta sitten. Nätti homma, kun muistaa tosiaan merkata mutterin, että menee samaan kireyteen. Taisin laittaa yleismallin Stefan, meni hyvin vaikka oli millin paksumpi. Öljyksi käynee lukkoperäöljy esim. Castrol transmax limited slip GL5 tai vastaava.e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
e32 750 iA -88 DoubleSex.
Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.
Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
e32 735 1/18
e34 M5 1/18
e24 635 Csi 1/18
e9 3.0 CSi 1/18
e31 850 Csi
Comment
-
Joo lukkoa ei ole niin se on sit varmaan sitä 75w-140? Takimmaiset 6 mutteria on nyt irti kardaanin ja perän väliltä. Vieläkö kehtaa kysästä et mikä on järkevin tapa saada kardaanii alspäin, pois tieltä. Pakoputki on jo kattien takaa irti ja pois, mutta pitänee vissiin lämpösuojia irrotella vielä ja saako sen kardaanin siitä keskivaiheilta, kannatinlaakerilta? Irti ja taittuun vähän alas vaiko millä taktiikalla kannattaa edetä?
Comment
-
Jep. Taitaa lähteä, kun irrottaa tukilaakerin pultit, ei tarvinne etupäästä irrottaa. Sitten kannattaa asentaessa muistaa tukilaakerin esijännitys, kai se vitosessakin lie samalla tavalla.Originally posted by tommipommi View PostJoo lukkoa ei ole niin se on sit varmaan sitä 75w-140? Takimmaiset 6 mutteria on nyt irti kardaanin ja perän väliltä. Vieläkö kehtaa kysästä et mikä on järkevin tapa saada kardaanii alspäin, pois tieltä. Pakoputki on jo kattien takaa irti ja pois, mutta pitänee vissiin lämpösuojia irrotella vielä ja saako sen kardaanin siitä keskivaiheilta, kannatinlaakerilta? Irti ja taittuun vähän alas vaiko millä taktiikalla kannattaa edetä?
Jos on aivan varma, ettei lukkoa, normi GL-5 käy. Jos pienikin epäily lukosta, GL-5 LS öljy käy mihin vain vetopyörästöön. Mutta pitää olla tosiaan luokkaa GL5 hypoidivetopyörästöön, jota ei taas kannata vaihteistoon änkeä.e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
e32 750 iA -88 DoubleSex.
Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.
Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
e32 735 1/18
e34 M5 1/18
e24 635 Csi 1/18
e9 3.0 CSi 1/18
e31 850 Csi
Comment
-
Ei tossa minkäänlaista lukkoa tunnu mielestäni olevan, mutta toki tommosta LS:ääkin voi laittaa jos sillä ei voi epäonnistua.
Hyvä kun mainitsit tuon tukilaakerin esijännityksen. Ei oo tuttu homma mulle, mutta vissiin noi servicemanuaalitkin ilmeisesti siitä puhui, kun jossain autossa se tukilaakeri(tai kardaani) liikkui 2-4mm ja jossain 4-6mm tjms.. tulikohan tuo ero manuaalista ja automaatista? Juttu mitä luin, taisi kyl koskee purkua.. Pahoittelut, vähän tämmöstä sekoilua mun hommat. Ei oo oikeen kerinny perehtyyn ja sit kiireitä, et homma aina keskeytyy päiviksi. Mutta eiköhän se tästä hiljalleen mene homma eteenpäin
Comment
-
Se lukollisen peräöljy menee sinne ihan turhaan ja maksaa tuplat verrattuna toiseen jos ei ole. Proppureiästä kurkkaamalla sen näkee kyllä. Tai siitä jos tunkkailee ja kokeilee. Kyllä sen tietää, ei tarvitse lotota ja laittaa paria kymppiä lisää öljyihin avoiperään "varman päälle" kun sillä ei siellä mikään parane.
Comment
-
Jep ok tarttee vielä varmistaa asia kurkkaamalla! Ei tämä ikävä kyllä lukolliselta ole yhtään vaikuttanu, kun edellinen (E32) oli jollaki kitkalukolla niin se ruopi molemmilla pyörillä talvisin. Ja etenikin hienosti!
Comment
-
Tunkkaa toinen takapyörä ilmaan ja vaihde vapaalle, jos lukko niin ahdistaa selvästi kun ilmassa olevaa pyörää käsin pyörittää. Kuten mainittu, tuskin on lukkoa.Originally posted by tommipommi View PostJep ok tarttee vielä varmistaa asia kurkkaamalla! Ei tämä ikävä kyllä lukolliselta ole yhtään vaikuttanu, kun edellinen (E32) oli jollaki kitkalukolla niin se ruopi molemmilla pyörillä talvisin. Ja etenikin hienosti!
Comment
-
Pienenä detailina, joku vanha lukko varmaan 50-70nm luokkaa? Juuri huollettu vakiolukko niin varmaan 100nm?Originally posted by jr66 View Post
Tunkkaa toinen takapyörä ilmaan ja vaihde vapaalle, jos lukko niin ahdistaa selvästi kun ilmassa olevaa pyörää käsin pyörittää. Kuten mainittu, tuskin on lukkoa.
Tämä pienellä mutulla päästä, korjatkaapas paremmin tietävät.
Comment
-
Sinne päin muistaakseni, 188 lukko on tuota luokkaa. Lisätään että jos pyörä pyörii käsin helposti niin mahdollinen lukko voi olla rikki, silloinkin öljyksi käy mikä vaan gl5.Originally posted by Jarger View Post
Pienenä detailina, joku vanha lukko varmaan 50-70nm luokkaa? Juuri huollettu vakiolukko niin varmaan 100nm?
Tämä pienellä mutulla päästä, korjatkaapas paremmin tietävät.
Comment
Comment