Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 525TDS:n laturi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • amppa
    Bimmer Rookie
    • Oct 2005
    • 86

    E34 525TDS:n laturi

    Alkoipa tuossa himmeesti laturin valo palamaan ja sähköpä tuntui laturista loppuneen.

    Onko laturin irtiotto mimmonen homma? Onnistuuko pihalla myrskyssä vai vaatiiko f1-tallin tasoisen pajan? Piisaako yleensä pelkkien hiilten vaihto ja onnistuuko se laturia irrottamati takakautta?
  • Betrunken
    Bimmer Fanatic
    • May 2007
    • 458
    • Vantaa

    #2
    Itselläni kävi viime talvena niin että laturi+käsijarru+jarrunesteen valot alkoivat palaa "himmeästi" ja kuvittelin sen olevan vain joku mittaristo ongelma tms.

    Sitten vein tuttuja kapakkaan ja jossain välissä soitin sammui kesken kaiken ja sitten oli mitä ihmettä. Sitten aloin katsomaan mittaristo valoja ja sitten ajovalotkin hävisi ja sitten alkoi kova rynkytys autolla ja tienposkeen.... Ei edes lupaa startata ja toiselta kaverilta onneksi sain vara akun ja äkkiä himaan. Sitten siinä ihmetteltiin ja korjaamolle aika.

    Mitattiin akusta jännite auton käydessä ja se oli jotain alle 12v joten ei lataa kuten pitäisi ja laturin takapuolelta kaksi ruuvia auki ja hiilet pois ja vaihdettiin. Sitten alkoi toimii. Laturia ei mielestäni irrotettu koska pääsi takakautta hyvin...

    Autonahan oli E28 neloskoneella ja jos E34 kopassa pääsee "hyvin" laturin takaosaan kiinni niin ei tarvitse laturia irrottaa ja tuskin laturin irroitus kovin vaikea on..... ainakaan mitä itse olen irrottelut niin vaikea homma ei ole.
    (E34 omistajat voivat varmaan kertoa)
    Tuo että voiko parkkipaikalla tehdä niin en suosittelisi tekemään talvella tai tälläisessä paska säässä mitä nyt on etelässä ainakin
    Citroen ZX "Sacrebleu" edition
    EX:
    -Bmw E28 518i
    -Saab 9000
    -Lada 2105
    Väitteleminen internetissä on kuin paraolympialaiset, vaikka voittaisit olet silti vammainen.

    Comment

    • Ac Naisseri
      Bimmer Rookie
      • May 2007
      • 112
      • Raisio

      #3
      Originally posted by Betrunken View Post
      Itselläni kävi viime talvena niin että laturi+käsijarru+jarrunesteen valot alkoivat palaa "himmeästi" ja kuvittelin sen olevan vain joku mittaristo ongelma tms.

      Sitten vein tuttuja kapakkaan ja jossain välissä soitin sammui kesken kaiken ja sitten oli mitä ihmettä. Sitten aloin katsomaan mittaristo valoja ja sitten ajovalotkin hävisi ja sitten alkoi kova rynkytys autolla ja tienposkeen.... Ei edes lupaa startata ja toiselta kaverilta onneksi sain vara akun ja äkkiä himaan. Sitten siinä ihmetteltiin ja korjaamolle aika.

      Mitattiin akusta jännite auton käydessä ja se oli jotain alle 12v joten ei lataa kuten pitäisi ja laturin takapuolelta kaksi ruuvia auki ja hiilet pois ja vaihdettiin. Sitten alkoi toimii. Laturia ei mielestäni irrotettu koska pääsi takakautta hyvin...

      Autonahan oli E28 neloskoneella ja jos E34 kopassa pääsee "hyvin" laturin takaosaan kiinni niin ei tarvitse laturia irrottaa ja tuskin laturin irroitus kovin vaikea on..... ainakaan mitä itse olen irrottelut niin vaikea homma ei ole.
      (E34 omistajat voivat varmaan kertoa)
      Tuo että voiko parkkipaikalla tehdä niin en suosittelisi tekemään talvella tai tälläisessä paska säässä mitä nyt on etelässä ainakin



      Laturista hiilet varmasti loppu. Ite vaihroin tos alku keväästä omahan e36:een 325i laturin kokonaan, ku oli myös liukurenkaat melekeen puhki. Sillon oli mittarin mukaan ryöpytetty 215tkm. Laturin vaihto tehtiin taivasalla ja vettähän sieltä alkas sitte sataa Eikä sen kummempia avaimia tai vippaskonsteja tarvinnu. Eikä rikottukaa mitää.Hiilien vaihto onnistuu e36 ainaki irrottamatta laturia, joski pitää sitte olla koukkusormi.

      Comment

      • amppa
        Bimmer Rookie
        • Oct 2005
        • 86

        #4
        Pitihjän se tuolla myrskyssä käydä hitusen ropeltamassa. Tartteeko sen takana olevan muovisuojan irroittamiseksi irroittaa laturiin tulevat virtakaapelit vai lähteekö se irti pelkästään kolme mutteria irrottamalla. Laturin merkkihän on Valeo.

        Comment

        • WSE1
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 3242
          • Suomusjärvi

          #5
          Originally posted by amppa View Post
          Pitihjän se tuolla myrskyssä käydä hitusen ropeltamassa. Tartteeko sen takana olevan muovisuojan irroittamiseksi irroittaa laturiin tulevat virtakaapelit vai lähteekö se irti pelkästään kolme mutteria irrottamalla. Laturin merkkihän on Valeo.
          Ei ole valeoon hiilien / säätimen vaihto ihan noin helppoa kuin tässä ketjusssa aikaisemmin mainittuihin bosch latureihin. Tilasta riippuen kannattaa miettiä ottaako koko laturin pois vai kokeileeko paikoillaan. Nopeampi saattaa olla ottaa laturi kokonaan irti jolloin pääsee lämpimään fiksaamaan sen kuntoon.

          Comment

          • Hene
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2002
            • 399
            • Joensuu

            #6
            Originally posted by amppa View Post
            Pitihjän se tuolla myrskyssä käydä hitusen ropeltamassa. Tartteeko sen takana olevan muovisuojan irroittamiseksi irroittaa laturiin tulevat virtakaapelit vai lähteekö se irti pelkästään kolme mutteria irrottamalla. Laturin merkkihän on Valeo.
            Akkukaapeli irti akusta takapenkin alta. löysää dieselsuodattimen pultit ja siirrä suodinta vähän sivuun. löysää moniurahihna, irroita laturiin menevät kaapelit. irroita laturi. Näin kaikista helpointa. Hiilet sieltä on menny, jos latausvalo palaa himmeänä.
            X5 E53 3.0d

            Comment

            • amppa
              Bimmer Rookie
              • Oct 2005
              • 86

              #7
              Eniten mua pelottaa siinä koko laturin poisotossa kun ei näy sitä toista kiinnityspulttia. Liekö se sitten hankale rassata näppituntumalla kohilleen?

              Comment

              • Ac Naisseri
                Bimmer Rookie
                • May 2007
                • 112
                • Raisio

                #8
                Originally posted by amppa View Post
                Eniten mua pelottaa siinä koko laturin poisotossa kun ei näy sitä toista kiinnityspulttia. Liekö se sitten hankale rassata näppituntumalla kohilleen?


                Kyllä tähän asti kaikki on reiän on löytäny Laitat sen pultin sitte ensin huulille mikä löytyy helpommin, älä kiristä, ja sitte laturia liikuttelemalla kattelet sen hukas olevan kiinnitysreiän. Itellä kans meni toisen kattelemises hetken, mut kyl se sieltä löyty, peilin kans.

                Comment

                • amppa
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2005
                  • 86

                  #9
                  Laturin on irti. Hiilethän siitä olivat menneet.

                  Kuinka itse laturi lähtee pois konehuoneesta? Öljyletkut ovat justiinsa kivasti tiellä. Ei oikein tahdo löytyä aukkoa, josta sen poistaa, kun nuo kätilönopinnotkin jäivät hitusen puolitiehen.

                  Comment

                  • Jupex
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2007
                    • 41
                    • Seinäjoki

                    #10
                    Kuinka itse laturi lähtee pois konehuoneesta? Öljyletkut ovat justiinsa kivasti tiellä. Ei oikein tahdo löytyä aukkoa, josta sen poistaa, kun nuo kätilönopinnotkin jäivät hitusen puolitiehen.
                    Onko tähän löytynyt selvää menetelmää kuinka se sieltä mahtuu pullahtamaan ulos?

                    Edessä flekti ottaa kiinni, yläkautta tulee ylävesiletku vastaan, oikealla luonnollisesti lohko ja vasemmalla öljyputket, jotka tuntuu olevan perin jämäkästi kiinni jokapuolella. Soppaa hämmentää siinä seassa vielä tuo välijäähdyttimeltä imusarjaan tuleva putki, joka sotkii vähän kaikkiin suuntiin vedettäessä.

                    Mikä noista kannattaa irrottaa, että pääsee helpoimmalla, vai mahtuuko sen synnyttämään jostain raosta ilman sen suurempaa hässäkkää?
                    E30 316
                    E30 320i
                    E30 316i
                    E34 520iA
                    E34 525tds touring
                    E39 530i touring individual
                    E34 M5 3.6

                    Comment

                    • penariM5
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2005
                      • 62

                      #11
                      laturi

                      just pari päivää sitten vaihdoin laturin samanlaiseen tuotteeseen.
                      irrotat sen ahtoputken siitä edestä pois ja sen jälkeen laturi tulee pois
                      pyörittelemällä. vähän lisää tilaa saa kun irrottaa sen syylarin muovi suojan.

                      Comment

                      • larmatin
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 1118
                        • Perttula

                        #12
                        Originally posted by Ac Naisseri View Post
                        Kyllä tähän asti kaikki on reiän on löytäny Laitat sen pultin sitte ensin huulille mikä löytyy helpommin, älä kiristä, ja sitte laturia liikuttelemalla kattelet sen hukas olevan kiinnitysreiän. Itellä kans meni toisen kattelemises hetken, mut kyl se sieltä löyty, peilin kans.

                        Se reikä löytyy jos laitat sinne ympärille rasselia, karvainen reikä löytyy aina helpommin

                        Comment

                        • Jupex
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2007
                          • 41
                          • Seinäjoki

                          #13
                          Originally posted by penariM5 View Post
                          just pari päivää sitten vaihdoin laturin samanlaiseen tuotteeseen.
                          irrotat sen ahtoputken siitä edestä pois ja sen jälkeen laturi tulee pois
                          pyörittelemällä. vähän lisää tilaa saa kun irrottaa sen syylarin muovi suojan.
                          Joo näinhän se meni. Ahtoputki irti ja ylävesiletkua vähän venytti niin sieltähän se mahtui . Ja kun se ahtoputki oli irti, niin siitä sai näppärästi irroitettua vielä laturin vieressä olevan hihnan ohjaus/kiristyspyörän. Tämä antoi kans vähän lisätilaa, mutta en tiedä onko pakollista.

                          Hommaa tosiaan helpotti kun irrotin sen syylärin muovisuojan kiinnikkeistään niin, että se liikku muutamia senttejä joka suuntaan. Anto sekin vähän lisätilaa...
                          E30 316
                          E30 320i
                          E30 316i
                          E34 520iA
                          E34 525tds touring
                          E39 530i touring individual
                          E34 M5 3.6

                          Comment

                          • kp21121
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2012
                            • 240
                            • Tampere

                            #14
                            Käytän tätä ketjua hieman hyväkseni:

                            Tuo 525i Bemarini Valeo-laturi on alkanut siristä, nyt kun mittarissa on 310 tkm. Voiko noita Valeon latureita huoltaa hiili- ja laakerirempalla? Eli onnistuuko se ja onko osia saatavilla? Vai täytyykö vain hankkia BOSCH-vaihtolaite ja jos hankin, tarviiko myös laturinsäätimen?

                            Melko hinnoissaan ovat täällä: http://www.kl-varaosat.fi/verkkokaup...ent/index/608#

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎