Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 omituisista ääntelyistä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Harzzza
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2006
    • 218
    • Tampere

    E34 omituisista ääntelyistä

    Minkäslaisia kokemuksia porukalla on tuosta laakerista...? Ei enää meinaa millään keksiä mikä ihme natisee omassa 530 :issä, kaikki muut paikat on käyty läpi mut noita murikoita ei oo tullu vaihettua vielä.

    Joten onko mitenkään edes mahdollista että toi yläpään laakeri vois naksahdella kiihdytysten ja jarrutusten mukaan ? Kääntäessä pyöriä kun ei kuulu mitään... Joskus kaarteessa saattaa kuulua, mutta ei kääntäessä silloinkaan. Yleensä vain auton pituussuntainen liike aiheuttaa naksauksia.

    Takaakin uusin molemmat niveltangot kun aattelin että kiihdytys ja takajarrut liikuttelisivat tukivartta eestaas nakseen kera. Mut ei auta vaikka nekin on uudet. Kun edessäkin on uutta reaktiotangot ja alatukivarret, niin pääseekö se yläpää elämään muka niin että se vois äännellä ?

    Apuva, ärsyttävää naksuntaa, ei löydy syytä...
    Last edited by Harzzza; 21-01-2009, 20:07. Reason: korjaus
  • Harzzza
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2006
    • 218
    • Tampere

    #2
    Ei oo tainnu siis kenenkään E34 pitänyt mitään naksuntaa...

    Edelleen hyvää vinkkiä kaivattais, vain jarruttaessa, ja kiihdyttäessä, ja oikealle kaartaessa kuuluu " ..knak...knak.. " Muuten ei missään tilanteessa, ei tasaisessa ajossa, ei kuopissa eikä muissa joustoliikkeissä.
    Tuntuu kuskin lattiassa asti tuo nakse.

    Ajossa ei mitään vetelyä tai väljyyttä, uutta osaa ympäriinsä ja silti tuollanen omituisuus vaan kiusaa... Ei ymmärrä, ei tunnu sopivan kunnolla minkään yksittäisen osan oireisiin. Kuskin puolen etukulma kuitenkin ois ykkösepäilty omien aistien mukaan.

    Comment

    • nut
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 1613
      • Vaasa/Kauhajoki

      #3
      Äkkiähän tuon kokeilee kun pudottaa jousijalan yläpäästä irti että onko siinä laakerissa väljää?
      BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

      Comment

      • Harzzza
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2006
        • 218
        • Tampere

        #4
        Originally posted by nut View Post
        Äkkiähän tuon kokeilee kun pudottaa jousijalan yläpäästä irti että onko siinä laakerissa väljää?
        Joo tarvii nyt tulevana viikonloppuna varmaan tehä tuo tieteellinen koe. Mut voiko tuollaiset oireet yleensäkään tulla tuostakohtaa vai mistä ?

        Se nyt vaan tuli mieleen ensimmäisenä kun on ainoo eturipustuksen osa jousen kanssa jota en oo viä uusinu.. Kun viä ymmärtäs että se jarruttaessa voiskin pitää ääntä jos on jotain vikaavikaavikaa, mut et kiihdyttäessäkin, vaikkei onneks oo etuvetoo ? Eikä paikallaan rattia pyöritellessä kuulu, ei joustoliikkeissä kuulu. Vain kiihdytys, jarrutus, kaarto ?

        Comment

        • Harzzza
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2006
          • 218
          • Tampere

          #5
          Nyt viimein purin koko etukulman atomeiks mut kaikki oli tiukkaa, missään ei mitään outoa. Niin iskari, yläpään laakeri kuin puslat ja palloniveletkin kuin uusia. Pistin emännän rattiin ja koeajeltiin ympäriinsä kun koitin kuunnella mistä se naksunta (kolahtelu) tulee. Edelleen hyvin vaikee paikallistaa, koko pohjan alueelta kuulostaa tulevan. Silti taka-akseli, pyöränripustus siellä epäilyttäs... Sielläkin on uudet ne isot apurungon uretaanipuslat, niitten pultit tiukalla, uudet niveltangot molemmin puolin ja niitten pultit tiukasti kiinni. Mikäs muu siellä takana siis vois vielä olla irti/löysällä/väljä ?

          Comment

          • pheno
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2006
            • 1996
            • Tampere

            #6
            Tuleeko se naksaus vain kerran kun alkaa kiihdyttämään/jarruttamaan vai onko jatkuvaa ? jos jatkuvaa niin muuttuko naksumistiheys auton nopeuden mukaan ?

            Comment

            • Harzzza
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2006
              • 218
              • Tampere

              #7
              Originally posted by pheno View Post
              Tuleeko se naksaus vain kerran kun alkaa kiihdyttämään/jarruttamaan vai onko jatkuvaa ? jos jatkuvaa niin muuttuko naksumistiheys auton nopeuden mukaan ?
              Yks, kaks, jopa kolme "naksausta", ja vain jarruttaessa ja kiihdyttäessä, juurikin n. 5-10 km/h vauhdissa. Tasaisessa ajossa ei yhtään mitään paitsi välillä nimenomaan kaartaessa risteykseen. Juuri siks kun ääni ei oo jatkuvaa, jää epäilyistä pois helpostikkin kardaanin nivelet, laakerit, vetarit. Nehän kuuluis yleensä jatkuvasti sitten kolkotuksena, jurinana.

              Ihan sellanen ääni kun joku pyöränripustuksessa antaisi periksi pikkasen ja ääni johtuu tosiaan koriin niin että lattiassakin jopa tuntuu nuo naksaukset ihan kengänpohjissa asti. Takana on se perän automaattinen tasonsäätö muutes, ja ne sen iskarit on ihan ok kunnossa, hyvillä prosenteilla, ei vuoda. Käsin rykimällä vetareissa eikä kardaanissa tunnu väljää liikettä.

              Comment

              • Radon
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2003
                • 463
                • Suomi-Finland

                #8
                Originally posted by Harzzza View Post
                Sielläkin on uudet ne isot apurungon uretaanipuslat, niitten pultit tiukalla, uudet niveltangot molemmin puolin ja niitten pultit tiukasti kiinni. Mikäs muu siellä takana siis vois vielä olla irti/löysällä/väljä ?
                Apurungon pikkupuslat voi kanssa olla vaihtoehto. Aiheuttaako monttuihin ajaminen tuota ääntelyä ollenkaan?

                Comment

                • Harzzza
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2006
                  • 218
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by Radon View Post
                  Apurungon pikkupuslat voi kanssa olla vaihtoehto. Aiheuttaako monttuihin ajaminen tuota ääntelyä ollenkaan?
                  ahaa... en oo kuullukkaan että niitäkin laukee... tosin eihän mikään autonosista ikuisesti kestä. Mun mielestä ei kuulu montuissa eikä möykyissä mitään. Ainoostaan noi kiihdytys/jarrutus/kaarto.

                  Eli noi apurungon takaosassa olevat, vaakasuorat puslat ?
                  Mahtaa tarvita kans mielenkiintoisen työkalun niitten vaihtoon...

                  Ei kait siellä sit muuta ookkaan noitten lisäks kun enää tukivarsien puslat.

                  Luulis että jollain muullakin ois vastaavanlaista ääntelyä, tuskin tuo on 280 tkm :llään kuitenkaan maailman ajetuin yksilö ? Jos vaan kokemuksia löytyis joltakin niin ois helpompi haarukoida varmemmin syypäätä ääneen.

                  Comment

                  • Radon
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2003
                    • 463
                    • Suomi-Finland

                    #10
                    Originally posted by Harzzza View Post
                    ahaa... en oo kuullukkaan että niitäkin laukee... tosin eihän mikään autonosista ikuisesti kestä. Mun mielestä ei kuulu montuissa eikä möykyissä mitään. Ainoostaan noi kiihdytys/jarrutus/kaarto.

                    Eli noi apurungon takaosassa olevat, vaakasuorat puslat ?
                    Mahtaa tarvita kans mielenkiintoisen työkalun niitten vaihtoon...

                    Ei kait siellä sit muuta ookkaan noitten lisäks kun enää tukivarsien puslat.

                    Luulis että jollain muullakin ois vastaavanlaista ääntelyä, tuskin tuo on 280 tkm :llään kuitenkaan maailman ajetuin yksilö ? Jos vaan kokemuksia löytyis joltakin niin ois helpompi haarukoida varmemmin syypäätä ääneen.
                    Harvemmin tosiaan noita olisin kenenkään kuullut vaihtavan, ne kun yleisesti kuluu aikalailla vähän että taitaa kyllä melko epätodennäköistä olla että olisi syynä, mutta kokeileppa rasvata nuo pikkupuslat ja tukivarsien puslat kunnolla saattaa meinaan tuokin auttaa asiaan.

                    Oletko kokeillut käsijarrulla saada ääntä esille, tyyliin ensin pakkia sitten käsijarrulla pysähdyksiin ja vastaava etuperin?

                    Comment

                    • Lötkö
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2006
                      • 644
                      • Keskisuomi

                      #11
                      Kannattaa vielä kattoa myös takaiskarien yläpäiden kunto,ymmärsin nopeasti luettuna että oli tarkastanut etupäästä yläpään laakerit.

                      Tuollainen tasainen naputus,jos ääni takapäästä tulee niin voi kyllä kuulua vetoakselistakin. Kokeile voimistuuko naputus kun on enemmän lastia kyydissä.

                      Comment

                      • Harzzza
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2006
                        • 218
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by Lötkö View Post
                        Kannattaa vielä kattoa myös takaiskarien yläpäiden kunto,ymmärsin nopeasti luettuna että oli tarkastanut etupäästä yläpään laakerit.

                        Tuollainen tasainen naputus,jos ääni takapäästä tulee niin voi kyllä kuulua vetoakselistakin. Kokeile voimistuuko naputus kun on enemmän lastia kyydissä.

                        No ei se kyllä tasainen naputus oo, pikemminkin sellainen "jännittynyt" ...nnnaks....nakkks... eli ikäänkuin astutaan heikon laudan päälle niin se pitää samankaltaista ääntä taipuessaan painon alla. (Mut ei onneks katkee ) Täyden lastinkaan en oo kuullut vaikuttavan ääneen, vaikka kaakeleita vein juur 300 kg satsin.

                        Tota käkkäritemppua en ookkaan kokeillut, täytyy oottaa että tulee pitävää pintaa vähän alle. Ja toisekseen se "pling" kojelaudasta käkkäriä liikkeellä käyttäessä peittää tehokkaasti muut äänet... Mut kokeillaan.

                        Voihan se ehkä olla vaan "kuiva" paikka, tarviikin koittaa ruiskia luikkaria niille lopuille puslille. Ei kyllä perän joustoliikkeetkään oo pitäny mitään naksunaa, luulis että ne takaiskarin yläpäät sillon metelöis jos siellä jotain pahempaa vikaa ois...?

                        Comment

                        • Lötkö
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2006
                          • 644
                          • Keskisuomi

                          #13
                          Originally posted by Harzzza View Post
                          No ei se kyllä tasainen naputus oo, pikemminkin sellainen "jännittynyt" ...nnnaks....nakkks... eli ikäänkuin astutaan heikon laudan päälle niin se pitää samankaltaista ääntä taipuessaan painon alla. (Mut ei onneks katkee ) Täyden lastinkaan en oo kuullut vaikuttavan ääneen, vaikka kaakeleita vein juur 300 kg satsin.

                          Tota käkkäritemppua en ookkaan kokeillut, täytyy oottaa että tulee pitävää pintaa vähän alle. Ja toisekseen se "pling" kojelaudasta käkkäriä liikkeellä käyttäessä peittää tehokkaasti muut äänet... Mut kokeillaan.

                          Voihan se ehkä olla vaan "kuiva" paikka, tarviikin koittaa ruiskia luikkaria niille lopuille puslille. Ei kyllä perän joustoliikkeetkään oo pitäny mitään naksunaa, luulis että ne takaiskarin yläpäät sillon metelöis jos siellä jotain pahempaa vikaa ois...?
                          Kyllä,kolistaa terävissä montuissa. Jos sieltä käsijarrusta on sitte hilut irronneet tai päässy tulemaan läpi kilvestä se pultti mikä pitää kengän paikallaan? Ruostuu monesti niin että pääsee tulemaan läpi.

                          Comment

                          • Harzzza
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2006
                            • 218
                            • Tampere

                            #14
                            Originally posted by Lötkö View Post
                            Kyllä,kolistaa terävissä montuissa. Jos sieltä käsijarrusta on sitte hilut irronneet tai päässy tulemaan läpi kilvestä se pultti mikä pitää kengän paikallaan? Ruostuu monesti niin että pääsee tulemaan läpi.
                            no ei kolise kyllä mikään semmosissa montuissa...
                            Ja käkkäri toimii hienosti, uutta osaa kaikki eikä missään ruostetta.
                            Taas naksahteli kokoajan töihin ja kotio ajellessa. Ei ymmärrä. Ei pysty paikallistaan, onko eest vai takkaa.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎