Nyt on tullut vastaan jo kaksi tapausta missä helan keskiosa ei pyöri ulkoosaan nähden eli laakerointi on jo valmiiksi tehtaalta tullessa jumissa. Toinen Topran tukkurin hela ja toinen BMW original teile (merkkiiikkeestä hankittu mutta tosin ilman BMW:N logoja???). Ilmeisesti kaikki helat tulevat siis samalta valmistajalta, myytiin niitä missä tahansa...?
Yhden helan purin syyn selvittämisen vuoksi ja pyörimättömyyden syy oli ainakin siinä tapauksessa ulko- ja sisäosan väliin vulkanoidun kumin pääsy myös laakerihelojen sisäpuolelle. Hela oli siis aivan totaalisen jumissa ja purkaminenkin työlästä...
Toimivan helan sisäosan tulee pyöriä ulko-osaan nähden suhteellisen kevyesti, ennen asennusta tai mieluummin jo heti varaosatiskillä tulee toiminta kokeilla - helaa päistä pidellen (sisäosa) peukalon ja etusormen välissä ja toisella kädellä pyörittäen ulko-osasta. Sisäosan tulee pyöriä ulko-osaan nähden.
Avasin myös toisen "topran" tukkurin helan kun pyöriminen oli nihkeää - rasvaa ei näemmä ollut lainkaan (ei pitkäikäinen siis). Laitoin pakkasessakin notkeaa laakerivaseliinia ja takaisin niin nyt tuli sellainen kun olisi tehtaalta lähtiessäkin pitänyt olla.
Jos autoon asennetaan pyörimätön hela, ohjaus tietysti on aluksi jäykempi ennenkuin etupalkki / mutteri kuluu tai löystyy. Kierteeltään ja lukitukseltaan kuluneella kiinnitysmutterilla voi seurauksena olla pahimmillaan apukääntövarren irtoaminen kokonaan ja mahdollinen ajoneuvon hallinnan menetys, muutoin seurauksena on lähinnä etupalkin ja kiinnityspultin kuluminen ja tietysti huonompi ohjausvaste ja turhaa työtä. Jos tälläinen viallinen hela on jo ehtinyt kuluttaa etupalkkia tulee kiinnityspultti uusia asianmukaisen kovuuden omaavalla pultilla ja kuluneen etupalkin ja pultin väliin laittaa ohut aluslevy jolloin uusi hela laakeroituu oikein (ei vastaa reunoistaa etupalkkiin).
Yhden helan purin syyn selvittämisen vuoksi ja pyörimättömyyden syy oli ainakin siinä tapauksessa ulko- ja sisäosan väliin vulkanoidun kumin pääsy myös laakerihelojen sisäpuolelle. Hela oli siis aivan totaalisen jumissa ja purkaminenkin työlästä...
Toimivan helan sisäosan tulee pyöriä ulko-osaan nähden suhteellisen kevyesti, ennen asennusta tai mieluummin jo heti varaosatiskillä tulee toiminta kokeilla - helaa päistä pidellen (sisäosa) peukalon ja etusormen välissä ja toisella kädellä pyörittäen ulko-osasta. Sisäosan tulee pyöriä ulko-osaan nähden.
Avasin myös toisen "topran" tukkurin helan kun pyöriminen oli nihkeää - rasvaa ei näemmä ollut lainkaan (ei pitkäikäinen siis). Laitoin pakkasessakin notkeaa laakerivaseliinia ja takaisin niin nyt tuli sellainen kun olisi tehtaalta lähtiessäkin pitänyt olla.
Jos autoon asennetaan pyörimätön hela, ohjaus tietysti on aluksi jäykempi ennenkuin etupalkki / mutteri kuluu tai löystyy. Kierteeltään ja lukitukseltaan kuluneella kiinnitysmutterilla voi seurauksena olla pahimmillaan apukääntövarren irtoaminen kokonaan ja mahdollinen ajoneuvon hallinnan menetys, muutoin seurauksena on lähinnä etupalkin ja kiinnityspultin kuluminen ja tietysti huonompi ohjausvaste ja turhaa työtä. Jos tälläinen viallinen hela on jo ehtinyt kuluttaa etupalkkia tulee kiinnityspultti uusia asianmukaisen kovuuden omaavalla pultilla ja kuluneen etupalkin ja pultin väliin laittaa ohut aluslevy jolloin uusi hela laakeroituu oikein (ei vastaa reunoistaa etupalkkiin).