Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 kattopellin vaihto...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • r.w.
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2007
    • 2510
    • Länsirannikko

    E34 kattopellin vaihto...

    Pitkään on mielessä pyörinyt kattoluukun heivaaminen omasta, jo muutoinkin painavasta E34:stä. Noin 40kg, ellei jopa enemmän, täysin turhaa painoa mutkanopeuksien kannalta siellä kaikkein hirveimmässä paikassa. Ilmastointikin löytyy, joten mitään ei menetetä.

    Tiedän, että foorumille kirjoittelee paljonkin peltiseppiä/korjaamoalan väkeä, neuvot olisivat tarpeen, erityisesti, jos moisen operaation on joskus suorittanut. Kolvi pysyy toki itselläkin kädessä ja korihitsauksesta/peltihommistakin on kokemusta, joten aivan noviiseina ei hommaan lähdetä.

    Olen empiirisen tutkimustyön ja osittain myös kirjallisen informaation perusteella antanut itseni ymmärtää, että katon pintapellillä ei ole juurikaan arvoa kantavana rakenteena, ainoat saumat näyttäisivät olevan tolppien yläpäässä ja muualta pelti on kaiketi vain hepattu pistehitseillä kiinni varsinaisiin kantaviin kotelorakenteisiin. Onko antaa hyviä käytännön vinkkejä kattopellin irroitukseen? Tarvitseeko korirakennetta tukea pukeilla tai kehikolla vai kannattaako mahd. notkumista pelätä tässä tapauksessa lainkaan? Pahimmista sudenkuopista voisi myös muistuttaa ajoissa. Purkuautoista saa myös tarjota niitä luukuttomia kattopeltejä. Kiitokset etukäteen.
    1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
  • r.w.
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2007
    • 2510
    • Länsirannikko

    #2
    Kai täällä joku on tuunaillut muutoinkin, kuin vain vanteita vaihtamalla?
    1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      #3
      Originally posted by r.w. View Post
      Kai täällä joku on tuunaillut muutoinkin, kuin vain vanteita vaihtamalla?
      Joo, goatse-puskureilla

      Taidat joutuu pioneeriks.
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • jani73
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 4320
        • Turku

        #4
        Originally posted by r.w. View Post
        Ei kannata. Mikäli kyseessä on signaturestasi löytyvä E30 niin vielä vähemmän.

        Jälkiasennusluukut kannattaa tosiaan unohtaa. Eivät todellakaan ole ilmaisia nekään ja design sekä toimivuus ihan hanurista alkuperäiseen verrattuna. Jos taas haluaa alkuperäisen niin hankintaan menee itse luukku mekaanisine ja mahdollisesti elektronisine (ei veiviä, OOH) osineen. Lisäksi kattopelti ja kattoverhoilu menevät uusiksi.

        Järjettömyys kulkee toki käsi kädessä autoharrastuksen kanssa, mutta meikästä tuollaisen operaation toteuttaminen on jo vähintään seinähullua. Jos on pakottava tarve päästä askartelemaan, asenna ilmastointi, siinäkin riittää varmasti itkua ja hampaiden kiristelyä riittäväksi kerta-annokseksi.
        Sorry, oli pakko.

        Comment

        • r.w.
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2007
          • 2510
          • Länsirannikko

          #5
          Originally posted by jani73 View Post
          Hey, that's me!

          Nostan hattua hyvästä piikistä. Kenellekään henk. koht. tuntevalle tuskin kuitenkaan tulee yllätyksenä, että lähden perfektionismin nimissä toteuttamaan ideoita, joita itsekin pidän älyttöminä. Nykyinen tilanne tosin ei aivan ole esimerkkitapaukseen verrattavissa, sillä kyseessä on erityinen auto ja korkeammat tarkoitusperät.

          ps. Niin ja katosta on jo kaupat sovittu, pioneerityöstä tuskin kannattaa puhua, mutta tuleepahan tuokin nyt sitten kokeiltua, ihan itse.
          1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

          Comment

          • HC91
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2007
            • 998
            • 29100/310053

            #6
            vanhukset tulevat joulun viettoon huomenna, niin koitampa warettaa isäukolta (evp autopeltiseppä, kokemusta "riittävästi") kommenttia tähän. Joitakin katonvaihtoja kolariautoihin olen nähnyt tehtävän, mutta kun näköhavainnoista on 15-30v. aikaa eikä vänkäriltä pahemmin osaamista tarvittu, lienee parempi etten ala perstuntumalta neuvomaan.
            92' ///M5 3.8 individual
            09' 320d xDrive
            16' NIU N1 Sport
            19' NIU U+ Sport

            Comment

            • sirkus
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2004
              • 2195
              • kaustinen

              #7
              Laita vaan pilareista poikki ja vaihda siis koko hela hoito, helpoin niin, etu ja takalasi joudut kuiteski irrottaan. Ja mä oon laittanu vaan tunkit helmojen alle siks aikaa ku katto on irti.
              Chrysler 300c crd touring 2010
              Daily driver
              Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
              Man cave on wheels
              Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
              Built not bought
              V8, only juice&milk come in 2 litres

              Kawasaki zzr1100 fighter


              Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

              Comment

              • Haggis
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2006
                • 1570
                • Wackyland

                #8
                Vähän OT,Mutta onko luukuttomassa e34:ssa enemmän pää tilaa?
                Eli ajan takaa sitä että tuoko kattoluukun mekanismi kattoverhoilua alemmaksi verrattuna luukuttomaan kattoon :think
                Käyttis:Kia Optima TF

                Ex:Bmw e34 525i,Bmw e90 318d,Bmw e46 325Ci,Opel Ascona C

                Comment

                • SledgeHammer82
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 1651
                  • Pk-seutu

                  #9
                  Originally posted by Haggis View Post
                  Vähän OT,Mutta onko luukuttomassa e34:ssa enemmän pää tilaa?
                  Eli ajan takaa sitä että tuoko kattoluukun mekanismi kattoverhoilua alemmaksi verrattuna luukuttomaan kattoon :think
                  On. Tuo.

                  Comment

                  • basso72
                    BTCF Member
                    • Dec 2004
                    • 1837
                    • Ylä-Pinsiö

                    #10
                    Kaupasta uusi kattopelti,niin onnistuu. Sattuneesta syystä ainakin e21:een löytyy kattopellin vaihto-ohje. Etk:n kuvien perusteella rakenne hyvin samanlainen. Toinen vaihtoehto tuo em. tolppien katkaisu. Muuten taitaa olla aikamoista temppuilua. Mitään en näistä tiedä,mutta arvailimpahan vaan.
                    sigpic
                    Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                    320i -77

                    Comment

                    • petrolhead
                      Moderator
                      • Feb 2004
                      • 13793
                      • Hyvinkää

                      #11
                      Miten nyt meinaat tehdä vaihdon? en ole kattopeltiä koskaan vaihtanut, äkkiseltään voisi ajalella että auto pyörillään mutta helmojen alla tuet voisi olla hyvä. Olisko iso homma hitsata putkesta rasti A-C pilarien välille?
                      Jos vaihdat pilarit katkomalla niin choppaa samalla vaivalla :P

                      EDIT: Niin, kuvia sitten !!!
                      Last edited by petrolhead; 22-12-2008, 23:16. Reason: Hui vittu mitä typoja
                      2015 VW Crafter
                      1984 BMW 316
                      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                      Comment

                      • r.w.
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2007
                        • 2510
                        • Länsirannikko

                        #12
                        Tarkoitus on tosiaan vaihtaa pelkkä päälipelti ja tukea tunkeilla sen minkä pystyy, tolpat voisi tietysti neliöputkella sitoa toisiinsa, jotta rakenne pysyisi varmasti mitoissaan, mutta harkitaan sitä vielä. Ajattelin hoitaa homman ns. kunnolla, joten tolppien katkaisu ei tule kysymykseen. En missään tapauksessa aio tehdä myönnytyksiä korin lujuudessa ja katon vaihto tolpat katkaisemalla teettäisi heti huomattavan määrän lisää peltitöitä, eikä alkuperäistä vastaavaa lopputulosta syntyisi silti enää tekemälläkään.

                        Choppaus-projektikin on pitkään ollut suunnitteilla ja sosiaalinen paine moisen toteuttamiseen on kova, mutta jos nyt kuitenkin pidetään baijerilaiset ja sikalintat ihan erillään. Kai niitä kuviakin voisi räpsiä työn edetessä, täytyy varmaan tulevaisuudessa perustaa joku kootut projektit topic, kun alkaa noita muitakin älyttömyyksiä olla tekeillä vähintään omiksi tarpeiksi.
                        1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                        Comment

                        • Kimmo_M
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2003
                          • 508
                          • Suomi

                          #13
                          Originally posted by r.w. View Post
                          Tarkoitus on tosiaan vaihtaa pelkkä päälipelti ja tukea tunkeilla sen minkä pystyy, tolpat voisi tietysti neliöputkella sitoa toisiinsa, jotta rakenne pysyisi varmasti mitoissaan, mutta harkitaan sitä vielä. Ajattelin hoitaa homman ns. kunnolla, joten tolppien katkaisu ei tule kysymykseen. En missään tapauksessa aio tehdä myönnytyksiä korin lujuudessa ja katon vaihto tolpat katkaisemalla teettäisi heti huomattavan määrän lisää peltitöitä, eikä alkuperäistä vastaavaa lopputulosta syntyisi silti enää tekemälläkään.

                          Choppaus-projektikin on pitkään ollut suunnitteilla ja sosiaalinen paine moisen toteuttamiseen on kova, mutta jos nyt kuitenkin pidetään baijerilaiset ja sikalintat ihan erillään. Kai niitä kuviakin voisi räpsiä työn edetessä, täytyy varmaan tulevaisuudessa perustaa joku kootut projektit topic, kun alkaa noita muitakin älyttömyyksiä olla tekeillä vähintään omiksi tarpeiksi.
                          Joo laita vaan ihmeessä projektit esille. Kuulostaa mielenkiintoiselta

                          Comment

                          • r.w.
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2007
                            • 2510
                            • Länsirannikko

                            #14
                            No niin, nyt on katto hommattu. Pikaisen tarkastelun jälkeen ei homma tosiaan vaikuttaisi lainkaan niin pahalta, mitä voisi kuvitella. Päälipelti näyttäisi lähtevän laikkaamalla tolppien yläpäiden saumat ja poraamalla muutamat pisteet auki. Hip hei.

                            Menipä muuten taas päivä mukavasti V12-moottoria purkaessa, on se hieno laite, vaikka yläkerrasta vähemmän mukavia yllätyksiä löytyykin. Josko tuolla kuitenkin yhden kesän ajelee.
                            1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎